קהילת יהודי צרפת
1040 | נכנס יין, יצא פירוש רש"י
בריחת מוחות אינה המצאה מודרנית. בין המאה השמינית למאה העשירית לספירה החלה תנועה גדולה של סוחרים יהודים מבבל – המרכז היהודי הגדול ביותר בעת ההיא – שהיגרו למערב אירופה, שם החלו להתפתח מרכזי מסחר בינלאומיים. היהודים הללו הצטרפו לקבוצה ותיקה וגדולה יותר מבני העם הנבחר, שהיגרה עוד בתקופת בית שני דרך הים התיכון היישר ל"ארץ הגאלים", היא צרפת.
כראוי לתרנגולת המטילה ביצי זהב, היהודים קיבלו זכויות מיוחדות וזכו להגנתם של האצילים הצרפתים מפני מלתעותיה של הכנסייה. השגשוג הכלכלי אִפשר להם לפתח מרכזי תורה וישיבות, שמהם צמחו תלמידי חכמים רבים. אחד מהם, גאון שעבד לפרנסתו כיינן, נולד ב-1040 במחוז שמפאן שבצפון צרפת, והוריש לעולם פירוש מקיף לתורה המאופיין בכתב ייחודי. האגדה מספרת כי הכתב הומצא על-ידי בנותיו, שהיו תלמידות חכמים בפני עצמן. אבל האמת שהיא שמדובר בגופן של כתב ספרדי קורסיבי, שהשתמשו בו בבתי הדפוס העברים באיטליה כדי להבדיל בעזרתו את פירוש רש"י מהטקסט המקראי.
שמו היה רבי שלמה יצחקי (רש"י) ויצירתו מקובלת עד היום כסמכות עליונה בעולם התורני.
1240 | במקום שבו שורפים ספרים...
מסעות הצלב, שהתפשטו באירופה משנת 1096, סתמו את הגולל על האידיליה שאִפיינה את חיי היהודים בארצות אשכנז בתחילת האלף. עלילות דם, רדיפות וגירושים היו מנת חלקם במשך מאות שנים.
אחד מאירועי השפל התרחש ב-1240 וידוע בשם "משפט פריז". במשפט, שנערך ביוזמתם של המלך לואי התשיעי והאפיפיור גרגוריוס התשיעי, הועמד לדין לא אדם, אלא יצירה – וליתר דיוק, התלמוד, שלטענת הכנסייה הכיל מסרים של שנאת הגוי וזלזול בישו הנוצרי.
ביום בהיר אחד התקבץ המון מוסת בחזית הקתדרלה נוטרדאם בפריז, וצפה בעבריין המועד – 12 אלף כתבי-יד של התלמוד – עולה באש השמימה. ועל כך יאמר כעבור 600 שנה המשורר היהודי-גרמני היינריך היינה: "במקום שבו שורפים ספרים, שם ישרפו בסוף גם בני-אדם".
1481 | גו-פרובנס
כשמדברים על יהדות צרפת אי-אפשר שלא לייחד תשומת לב לקבוצה חד-פעמית של יהודים שחיה בדרום צרפת של היום ונקראה "חכמי פרובנס".
"חכמי פרובנס" היו כיתת המחוננים, ההקבצה הגבוהה, הקונטרה של "חכמי חלם" הפולנים. קבוצת חכמים זו יצרה הגות ופרשנות מקרא מיוחדות ומקוריות ושלחה ידה גם בתחומי הפילוסופיה והקבלה. תורתם של חכמי פרובנס ופסקי ההלכה שלהם הופצו בכל אירופה, ספרד וצפון אפריקה, וגאונותם היתה לשם דבר בקרב חכמי ישראל במערב אירופה.
עם היוצרים המרכזיים של קבוצה זו נמנים המאירי, רד"ק, רבנו זרחיה הלוי (רז"ה, שכונה "בעל המאור"), ראב"ד ובנו רבי יצחק סגי נהור, וכמובן יהודה אבן תיבון ("אבי המעתיקים"), המתרגם הגדול והאיש שהפיץ את הגותו של הרמב"ם לאחר שתִרגם אותה מערבית לעברית.
יהדות פרובנס כמושג תרבותי באה אל סופה בשנת 1481, כשמלך צרפת, לואי ה-11, סיפח את פרובנס עם צרפת.
1498 | אודיסיאת הגירושים
את תקופת ימי-הביניים יכולים היהודים להגדיר כפינג-פונג מייסר של גירושים והחזרות. בשנת 1306 פִרסם פיליפ ה-4 צו האוסר על היהודים להתגורר בשטח צרפת. כעבור 11 שנה החזיר בנו, לואי העשירי, את היהודים – בתנאי שיענדו טלאי זיהוי. לא עברו שבע שנים והיהודים שוב גורשו; הפעם היה זה המלך שארל הרביעי, שטען שהיהודים, ברוב חוצפתם, לא העבירו לו די מהכנסותיהם.
בשנת 1357 בעת כהונתו של ז'אן השני ובהמשך בימי שארל החמישי, שבו היהודים לצרפת, אולם גם הפעם סבלו מרדיפות, הגבלת משלח ידם לתחום ההלוואות, ולקינוח – חטיפות ילדים. אודיסיאת הגירושים הסתיימה ב-17 בספטמבר 1394, כאשר שארל השישי נכנע ללחץ ההמונים והוציא צו גירוש לכל היהודים בנחלותיו. ייאמר לזכותו שהעניק ליהודים שהות למכור את רכושם וגם הטיל על כל מי שנטל מהם הלוואה להחזירה.
ב-1498 לא נותר ולו יהודי אחד על אדמת צרפת, פרט לקומץ קהילות קטנות שהתקיימו בעיר אביניון וסביבתה בדרום צרפת, שהייתה אז תחת שלטון האפיפיורים.
1791 | אם אין לחם, תאכלו קרואסון
המהפכה הצרפתית, שפרצה ב-1789 וגבתה קורבנות רבים בזכות ''גברת גיליוטינה", בישרה את רעיון המדינה הליברלית הדמוקרטית כפי שאנו מכירים אותו היום. משלטון מלוכני עריץ עברה צרפת לשלטון דמוקרטי נאור, שבו כל אדם רשאי להיות אדון לגורלו.
הראשונים שנהנו מפירות האמנסיפציה (שוויון זכויות אזרחי) היו היהודים מאזור אלזס-לורן, חבל ארץ שכבשה צרפת בשנת 1630.
יהודי צרפת, שבאותה תקופה מנו כ-40 אלף נפש, היו, כאמור, היהודים הראשונים באירופה שנהנו מהמהפכה. ואולם, שחרורם מעול ה"שונה" וה"זר" לא היה קל. בתחילה טענו ראשי המהפכה כי היהודים הם "אומה בתוך אומה", ואשר על כן אין להתחשב בהם כאזרחים שווי זכויות. אלא שבשנת 1791 הוחל חוק השוויון היהודי הכללי, וליהודים הייתה אורה ושמחה, והעיר פריז צהלה ושמחה.
1806 | שנים-עשר מי יודע?
לא יהיה זה מופרך לתאר את ההיסטוריה של יהדות אירופה במאה ה-19 בכלל ואת זו של יהדות צרפת בפרט כהיסטוריה של "כמעט": כמעט שוויון, כמעט אמנסיפציה, כמעט חירות.
כאילו לא נחקק "חוק השוויון היהודי הכללי" 15 שנה קודם לכן, שוב צצה שאלת מעמד היהודים, והפעם בתקופת נפוליאון, המצביא המיתולוגי שהיה ידוע בקומתו הנמוכה שעמדה ביחס הפוך לשאפתנותו מרקיעת השחקים.
נפוליאון נקט גישה יצירתית. בשנת 1806 הוא כינס אסיפה של יהודים והציג בפניהם את "מבחן 12 השאלות", שנועד לבחון את נאמנותם לצרפת. בין היתר נשאלו היהודים מה השקפתה של ההלכה היהודית ביחס לנישואי תערובת, האם מותר ליהודי לקחת ריבית מנוכרי, מה יחס היהודים לצרפת ועוד.
תשובותיהם של היהודים, שהצהירו שצרפת היא מולדתם וכי הם רואים בצרפתים הלא-יהודים אחיהם, לא סיפקו את נפוליאון, וכעבור שנה הוא פִּרסם את "הפקודה המחפירה", שהגבילה את חופש העיסוק והתנועה של היהודים, אך חייבה אותם להתגייס לצבא. כאמור, מחפירה.
1860 | חבר, אתה חסר
סיפורו של הארגון היהודי העולמי הראשון, "כל ישראל חברים", שהוקם בפריז ב-1860, מתחיל בילד יהודי בן שלוש מבולוניה, אדגרדו לוי מורטארה שמו, שיום בהיר אחד נחטף מהוריו ונלקח לוותיקן, שם עבר תהליך של "חינוך מחדש" במוסדות הכנסייה הקתולית.
פרשת לוי עוררה סערה באירופה ובחוגים ליברליים והיתה העילה המרכזית להקמתו של "כל ישראל חברים", ארגון תרבותי יהודי שנועד להגן על זכויות היהודים, בעיקר בתחום החינוך.
בתקופה זו, 12 שנה אחרי מהפכת "אביב העמים", התעורר גל לאומנות ששטף את צרפת; כמו בהתניה פבלובית, שוב הועלו היהודים על המוקד כאשמים בכל הצרות שהתרגשו על ארץ הטעם הטוב. אחת ההאשמות המרכזיות היתה שהיהודים התעשרו על חשבון הצרפתים אחרי שהעניקו לאחרונים הלוואות לצורך המלחמה עם היריבה השנואה, פרוסיה. ועל זה נאמר: הרצחתם וגם טפלתם?
1894 | אגדה של סיפור
את החורף הזה הוא לא ישכח, ונראה שכמוהו גם אנחנו. הוא: כתב העיתון האוסטרי "נויה פרייה פרסה", גבר יפה תואר עם זקן שחור עבות ועיניים בוערות. הוא לא ישכח את השנאה הרעילה, את השקר השקוף, הוא לא ישכח את הצעקות "מוות ליהודים" ואת תחנוניו של הנאשם, קצין יהודי-צרפתי ושמו אלפרד דרייפוס, שניסה להיאחז בכבודו העצמי תוך שהוא נוזף בקול סדוק באלו שהיו אך רגע קודם פקודיו: "אני אוסר עליכם לגדף אותי". כמובן, ללא הועיל. הדרגות התלושות של דרייפוס מופיעות עד היום בחלומות הביעותים הכל-יהודיים.
היסטוריונים רבים מאמינים כי "משפט דרייפוס" הוא שדחף את חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל, להאיץ את מאמציו מדינה ליהודים. כי אם בצרפת, המדינה שחרתה על דגלה את ערכי השוויון, החירות והאחווה, משתוללת כזו אנטישמיות – מה יעשו היהודים שמצטופפים באזור תחום המושב במזרח אירופה?
"אם תרצו", חשב העיתונאי הצעיר בלבו, ואז גמר אומר: "... אין זו אגדה".
1914 | אוצר בלום
ב-31 ביולי 1914 ישב ז'אן ז'ורס, מנהיג הזרם הסוציאל-דמוקרטי בצרפת, ואכל ארוחת ערב עם חבריו ב"קפה דה-קרואסון" המפורסם, ברובע התשיעי של פריז. מסביב המה הסער, רוחות מלחמת העולם הראשונה החלו לנשוב, וז'אן ז'ורס, שעשה כל שביכולתו למנוע את המלחמה, אך לשווא, חש אכזבה רבה. ברם, תחושה זו לא ארכה זמן רב. במהלך הארוחה הגיח מתנקש מאחורי גבו והשחיל שני כדורים בראשו.
רציחתו של ז'אן ז'ורס השפיעה רבות על תלמידו ורעו, ליאון בלום, אינטלקטואל יהודי סוציאליסט שעתיד לעשות היסטוריה ולהפוך כעבור 22 שנה ליהודי הראשון שיכהן כראש ממשלת צרפת. בלום, משפטן עם מצפון חברתי רגיש, שהוגדר על-ידי הביוגרף שלו "איש של מלים", גילם באישיותו את הלך רוחו של היהודי הצרפתי שבין שתי מלחמות העולם. הוא היה איש התרבות הצרפתית, "בורבון דה-לה-סורבון", בכל רמ"ח אבריו, ובו בזמן היה בעל תודעה יהודית מפותחת, ציוני בנשמתו, שראשי היישוב היהודי בארץ ישראל העריכו את דעתו ונהגו להתייעץ איתו מפעם לפעם.
1942 | תעביר וישי על היהודי
במהלך מלחמת העולם השנייה חשפה צרפת את פניה המכוערים. ממשלת וישי, הנהגת הבובות בחסות הגרמנים, השתתפה – ועל-פי עדויות הגרמנים, אפילו בהתלהבות רבה – בגירושם של יהודי צרפת (בעיקר יהודים חסרי אזרחות צרפתית שברחו מאזורים בשליטת הנאצים) אל מחנות ההשמדה במזרח.
אחד האירועים שייזכרו לדיראון עולם בהיסטוריה הצרפתית היה גירוש 12,500 יהודי פריז, שהובלו באישון לילה, באמצע יולי 1942, לאיצטדיון ולודרום דה-היבר, שם מתו רבים מהם עקב תנאים סניטריים קשים ומחסור חמור במזון ובמים. נכון, פרנקופילים גאים יאמרו – ובצדק – שהיתה גם תנועת התנגדות צרפתית (הרזיסטנס) שסלדה מהיחס ליהודים. כדי לחזק את דבריהם בשבח הרפובליקה, אולי יביאו גם את סיפורה של חסידת אומות העולם הנזירה יליזבטה סקובצובה, שהצליחה להתגנב לאצטדיון יחד עם בנה במסווה של מפני זבל ולהחביא בתוך הפחים כמה עשרות ילדים יהודים. אבל, כאמור, אלו היו יוצאים מן הכלל, שלא העידו על הכלל.
המספרים מדברים על כ-76,000 מיהודי צרפת (כרבע מיהודי המדינה) שנשלחו למחנות ההשמדה. מתוכם ניצלו כ-2,500 בלבד.
2000 | תחילת המאה ה-21
אחרי נפילת החומות והתפוררות ברית-המועצות הפכה קהילת יהודי צרפת לקהילה היהודית הגדולה ביותר באירופה: כ-600 אלף יהודים, שרובם היגרו לצרפת בשנות ה-50 וה-60 של המאה ה-20 מצפון אפריקה, עם תום עידן הקולוניות הצרפתיות שם.
מלחמת ששת-הימים היתה סוג של "עקבתא דמשיחא" גם עבור יהודי צרפת. הזדהותם עם ישראל בעקבות המלחמה באה לידי ביטוי בקיום הפגנות ועצרות בחוצות פריז, בתמיכה כלכלית בישראל ובהקמת ארגונים כמו "הוועד הלאומי לתיאום", שאיחד את רובם המכריע של הארגונים היהודיים בצרפת.
בשנות ה-80 התאפיינה קהילת היהודים בצרפת בתסיסה אינטלקטואלית שהתחוללה גם בקרב צעירים שנחשבו מתבוללים: בין השאר הוקמו תחנות רדיו יהודיות, מחלקות ללימודים יהודיים באוניברסיטאות זכו לטיפוח, והמחקר וכתבי-העת בנושאים יהודיים נהנו מפריחה גדולה. בין יהודי צרפת המוכרים ניתן למנות את האינטלקטואל ברנאר אנרי לוי, הקולנוען קלוד ללוש, הפילוסוף עמנואל לוינס, הוגה הדעות ז'אק דירדה, משפחת רוטשילד ועוד.
אלא שגם בראשית המאה ה-21 לא פסו פעולות וביטויים אנטי-יהודיים מצרפת, והפעם גם מצד מהגרים מוסלמים. התפרצויות אלו, שכללו יידויי אבנים, השחתת רכוש בבתי-כנסת ואף פיגועי טרור רצחניים, הובילו לגל עלייה נוסף לישראל.
דן מרצבך
(אישיות)Dan Merzbach (1956-2011), rabbi and architect.
Born in France and brought to Israel by his parents in 1966. After his marriage, Merzbach became a member of the group that established the West Bank settlement of Otniel in 1984. He was trained as an architect and designed a number of public buildings, but he was also a practicing rabbi who established a beit midrash, a religious study hall, near his home and was among the founders of the Otniel Yeshivat Hesder, whose students combine religious study with military service.
Merzbach was killed by mistake when Israel Defense Forces soldiers fired on his car at a makeshift checkpoint when they suspected a possible terrorist attack. The car was being driven by him in the very early morning towards the Cave of the Patriarchs in Hebron where he had intended to participate in morning prayers. Two other passengers in the car were moderately wounded. The soldier who had fired the lethal shots was himself lightly injured when a passing Palestinian truck hit him as he spoke with one of the injured passengers. In recent years Mertzbach prayed regularly on Friday mornings at the Tomb of the Patriarchs in Hebron, a 20-minute drive from his home. This time he gave a ride to two women from the community, one of them a widow whose husband was shot and killed by terrorists in the area. Merzbach was a firm believer in the right of Jews to settle in all parts of Eretz Israel and was an effective and devoted educator who attracted many pupils.
ןילהלם פילדרמן
(אישיות)Wilhelm Filderman (1882–1963), leader of the Romanian Jews, born in Bucharest, Romania. Filderman studied law in Paris, France. He returned to Romania and after teaching for two years at the Jewish high school in Bucharest, started his law practice in 1912. In 1913 he was elected to the central committee of the Union of Romanian Jews. During World War I Filderman was an officer in the Romanian army. At the Versailles Peace Conference he was chosen to be a member of the Comité des Délégations Juives. He demanded the total emancipation of the Jews and the inclusion of this principle in the peace treaty with Romania.
In 1920 Filderman became the representative of the American Jewish Joint Distribution Committee (JDC) in Romania and in 1923 was elected president of the Union of Romanian Jews. Between the two world wars, he fought antisemitism, and worked for the effective realization of full citizenship for the Jews. He published a number of books against antisemitism. He was opposed to a separate Jewish party. In 1927 Filderman was elected a member of the Romanian parliament on the Liberal Party list. From 1931 to 1933 he was the president of the Jewish Community of Bucharest, and in the same period he became president of the Federation of Jewish Communities. When the enlarged Jewish Agency was constituted in 1929, he was elected as a non-Zionist delegate to its founding congress in Zurich.
After 1940, when the anti-Semitic fascist symparthiser Ion Antonescu took over the leadership of the country, Filderman intervened with him as a representative of the Federation, several times obtaining the revocation of serious measures, such as the wearing of the yellow badge, the deportation of Romanian Jews to Nazi death camps in Poland, etc. At the beginning of 1942, when the Federation of Communities was dissolved, Filderman continued to write to authorities to denounce the racial measures. He was a member of the underground Jewish Council, formed of representatives of the principal Jewish trends. When he expressed his opposition to the special tax of four billion lei imposed on the Jews he was sent to Transnistria (March 1943), returning after three months through the intervention of the papal nuncio and the Swiss and Swedish ambassadors. Back in Bucharest, he immediately reported to the Romanian government on the terrible situation of the deportees in Transnistria and asked for their return, which was obtained at the end of the same year.
After the war, he again became president of the Federation of Communities and of the Union of Romanian Jews and representative of the JDC. He was however persecuted by the Communists, In 1948 he secretly left Romania and settled in Paris.
הנרי היינר קסירר
(אישיות)Henry Heiner Cassirer (1911-2004), journalist and writer, the son of art dealer Kurt Hans Cassirer (1883-1975), and his wife Eva Solmitz and grandson of industrialist Max Cassirer (1857-1943), born in Berlin, Germany. He spent his childhood with his aunt Edith, who was married to the reform teacher Paul Geheeb. He attended the Odenwald School near Frankfurt funded by his grandfather Max Cassirer and run by his aunt.
Cassirer fled to London, England, in 1936, studied at the London School of Economics and after graduation worked at the BBC for its services in German. In 1939 it was he who broadcast to Germany that Britain had declared war to the Third Reich. In 1940 he emigrated to the U.S. and worked at CBS. After a program about the UN Charter of Human Rights, he was approached by the UN and in 1948 he became the director of the Department of Education and Broadcasting of the new cultural organization UNESCO in Paris. He became Honorary President of the French organization for the disabled GIHP as he himself was partially paralyzed after a visit to India in 1956.
He considered himself a citizen of the world, and always refused to consider himself a German, or a Jew. He wrote a number of books on communications, broadcasting and education.
יעקוב ישראלסון
(אישיות)Jacob Israelsohn (1856-1924), writer and Semitic scholar, born in Jelgava, Latvia (then part of the Russian Empire). He received a traditional Jewish education but as a youth also learned Russian and German. From 1876 to 1883 he studied Semitics at the University of St Petersburg, Russia, specializing in Jewish-Arabic literature, but he could not be appointed to the faculty since he was a Jew. He therefore worked as a writer, translator and secretary to the Jewish community of St Petersburg and philanthropy assistant to the wealthy Polyakov family of Moscow.
In 1922 he moved to Brussels, Belgium, and then to France where he helped Joseph Derenbourg in his research into Judeo-Arabic material. He also assisted in the preparation of the defence of Menachem Beilis ex-soldier and the father of five children, employed as a superintendent at the Zaitsev brick factory in Kiev who in 1913 amidst an surge of Anti-Semitic feeling was accused of the ritual murder of an Ukrainian child. He persuaded a number of Russian intellectuals to give evidence in the trial.
Israelsohn's publications included a Russian translation and commentary of Josephus' “The Jewish Wars”, an edition of Samuel ben Hophni's commentary on the end of Genesis and of Yahya ibn Bal'am's commentary of Jeremiah.
ישראל לוי
(אישיות)Israel Levi (1856-1939), scholar and chief rabbi of France, born in Paris. In 1882 he was appointed assistant rabbi and began to teach Jewish history at the Ecole Rabbinique in 1892 and Talmud at the Ecole Pratique des Hautes Etudes in 1896. In 1880 he became secretary of the new Societe des Etudes Juives. In 1886 he was made editor of the "Revue des Etudes Juives". From 1919 to 1938 he was chief rabbi of the French Consistoire.
Levi was an intellectual who comtributed to many aspects of modern Jewish scholarship and in particular that which concerned the Jews of France. He was a regular contributor to learned journals, especially the "Revue des Etudes Juives", for which he revued almost every new book of Jewish scholarship.
רוג'ר איקור
(אישיות)Roger Ikor (1912–1986), writer, winner of the Prix Goncourt in 1955, born in Paris, France, to parents of Lithuanian origin. He studied and and later became professor of literature at the Lycee Condorcet and the Lycée Pasteur in Neuilly, outside Paris. In June 1940, he was taken prisoner of war by the Germans, and was sent to Pomerania. His best known work was "Le Fils d'Avrom" ("The son of Avrom"), which describes the lives of Jewish immigrants to France during the early part of the 20th century. It tells the story of a Jewish family which settled in Paris, and was bound by blood to a non-Jewish French family. Spanning three generations, the story describes the relationship that the family with their new home. Ikor clearly favours Jewish assimilation into the surrounding culture. For this work he was awarded the Prix Goncourt. His stories usually epic tell the workers' uprising of June 1848 (1936), and the history of Saint-Just (1937). He returned to the question of assimilation in his 1968 essay “Peut-on etre juif aujourd'hui?” ("Can one be a Jew today?"), which discusses the question in the light of the establishment of the State of Israel and the reawakening of Jewish consciousness amongst Jewish intellectuals. In this esay he makes certain concessions to the “outdated folklore” of Judaism. A moderate socialist and a liberal writer, his views were closer to the 19th century than the 20th century.
After the death of his son, who committed suicide after joining the Zen macrobiotic cult, he led, until his death, a struggle against the cult phenomenon, and the Center Against Mind Control (CSCM).
לאון בלום
(אישיות)לאון בלום (1872-1950), מדינאי צרפתי, נולד בפריס, צרפת, למד משפטים בפריס וזכה למוניטין כמשורר וסופר. משנת 1896 עד 1919 שירת בממשלה כיועץ משפטי במועצת המדינה. בלום נמשך למפלגה הסוציאליסטית, ועד מהרה הפך לאחד ממנהיגיה. בשנת 1921 ייסד עיתון סוציאליסטי- לה פופולייר.
בשנת 1934 לנוכח האיום פשיסטי, הוא ארגן חזית עממית של השמאל וביוני 1936 הפך לראש הממשלה היהודי הראשון של צרפת. ממשלתו הציגה את רפורמות נועזות שכללו שבוע עבודה בן 40 שעות, חופשות בתשלום, והלאמת תעשיות המלחמה והבנק של צרפת. ביוני 1937 הובס בלום, אבל נבחר שוב לראש הממשלה לתשעה חודשים ב-1938.
ב- 1938 הוא הקים את הוועדה הסוציאליסטית הפרו הציונית לפלסטינה.
כאשר כבשו הגרמנים את צרפת בשנת 1940, הם עצרו את בלום והאשימו אותו בתמיכה במלחמה. בלום הועמד לדין בשנת 1942 וניהל קרב הגנה מבריק שאילץ את הגרמנים להשעות את המשפט. בלום נשלח למחנה ריכוז, ממנו הוא שוחרר על ידי הצבא האמריקאי ב1945.
הוא חידש את הקריירה הפוליטית שלו והתמנה לראש ממשלת צרפת בשנת 1946 לתקופה של חודש.
ג'יימס יעקוב מאיר רוטשילד
(אישיות)Rothschild, James Jacob Mayer (1792-1868), banker, founder of the French branch of the Rothschild family, born in Frankfurt-am-Main, Germany, the youngest child of Mayer Amschel Rothschild.
Rothschild moved to Paris in 1811 and in 1817 opened de Rothschild Frères. An advisor to two kings of France, he became the most powerful banker in the country and following the Napoleonic Wars, played a major role in financing the construction of railroads, industries, factories, shipping, and mining interests which helped make France an industrial power. Rothschild amassed a fortune that made him one of the richest men in the world. In 1822 James de Rothschild, along with his four brothers, was bestowed the hereditary title of "Freiherr" (Baron) by Emperor Francis I of Austria. That same year he was appointed consul-general of the Austrian Empire, and in 1823 was awarded the French Legion of Honor. King Louis XVIII refused to receive James' wife at court because she was not Christian. As a result Rothschild refused to do business with the king. Following the July 1830 Revolution which saw King Louis-Philippe come to power, James de Rothschild put together a loan package to stabilize the finances of the new government, and in 1834 a second loan. In gratitude for his services to the French nation, Louis-Philippe elevated him to a grand officer of the Legion of Honor.
In addition to his banking business, in 1868 James de Rothschild purchased Château Lafite, one of France's most outstanding vineyards. Located in the Bordeaux region, it is a business that remains in the family to this day. James de Rothschild and his sophisticated Viennese wife were at the center of Parisian culture. They patronized major personalities in the arts, including Gioacchino Rossini, Frédéric Chopin, Honoré de Balzac, Eugène Delacroix, and Heinrich Heine. Beyond his business activities, James de Rothschild made the first significant acquisitions for what became the French family's massive art collections. His art included Vermeer's 1668 work "The Astronomer", which remained in the family until it became the property of the Louvre in the 1970s. He also used his enormous wealth for philanthropic works and became a leader of the French Jewish community. James's contributions to France, along with those of his offspring can be found in many fields, including medicine and the arts.
Sons Alphonse and Gustave took the reins of a vast French business empire, whose industrial interests spread as far afield as Africa and the South Sea Islands.
ואגו, יוסף
(אישיות)Jozsef Vago(1877-1947), architect, born in Nagyvarad, Hungary (then part of Austria-Hungary, now Oradea in Romania) and completed his studies at the Polytechnicum in Budapest. As a student, he was awarded a prize for the plan of a synagogue in Budapest.
Until 1911 he worked with his older brother, architect Laszlo Vago. Later Jozsef became the associate of the leading Hungarian architect O. Lechner. Vago prefered the modern style with the clean uncluttered lines then in vogue. Many buildings in the Hungarian capital were designed by him. In 1919 he settled in Switzerland and later relocated to Italy.
He died in Salies-de-Béarn, France.
מויז (משה) קיסלינג
(אישיות)Moïse (Mojzesz) Kisling (1891-1953), painter, born in Krakow, Poland (then part of Austria-Hungary). He studied at the School of Fine Arts in Krakow, and then moved to France in 1910 settling in Paris.
Kisling resided first in Montmartre and after a few years he moved to Montparnasse where he became a member of an artists' community made up of immigrants from various countries in eastern Europe as well as from USA and Britain.
Kisling volunteered to serve in the French Foreign Legion during WW1. After having been seriously wounded in the Battle of the Somme (1915), he was awarded French citizenship.
A member of the School of Paris, Kisling lived and worked in Montparnasse and was close friends with his neighbors, Amedeo Modigliani and Jules Pascin, and other distinguished artists. Kisling earned the widest acclaim for his surreal nudes and portraits.
Kisling volunteered for army service again in 1940 during World War II, although he was 49. He was discharged from the French army at the time of the surrender Nazi Germany.
Kisling immigrated to the United States. In the USA he exhibited in New York and Washington, DC. Eventually he settled in California living there until 1946, when he returned to France where he died seven years later at Sanary-sur-Mer, near Toulon, on the French Riviera.