קהילת יהודי פילאדלפיה
עיר גדולה במדינת פנסילבניה, ארצות הברית.
יהודים מניו-אמסטרדאם (לימים ניו-יורק) סחרו באיזור באמצע המאה ה-17, עוד בטרם נוסדה מדינת פנסילבאניה. יישוב יהודי של קבע התגבש בפילאדלפיה, במחצית הראשונה של המאה ה- 18; אחרי שבאו לעיר עם משפחותיהם האחים נתן ויצחק לוי, דוד פראנקס, וכן האחים בארנארד ומיכאל גראץ.
תפילות הימים הנוראים תקכ"א (1761) עדיין נערכו עם ספר תורה מושאל מקהילת ניו-יורק. במלחמת העצמאות של ארצות הברית נטו רוב היהודים למהפכה; מעטים, דוגמת דוד פראנקס, שמרו אמונים לבריטים.
יהודים בפילאדלפיה פעלו כספקים לכוחות הצבא, או כסוכנים מסחריים לממשלה (דוגמת חיים סלומון). היו יהודים גם בשורות הצבא, גם בין הקצינים הבכירים. אחרי פינוי הכוחות הבריטים זרמו לפילאדלפיה פליטים מערים אחרות.
בתום המלחמה נפרעו חובות הקהילה בכספי תרומות, גם מלא-יהודים. ראשי עדת "מקווה ישראל" הספרדית, הראשונה בעיר, הצליחו לבטל בנוסח ההשבעה של פקידי השלטון בפנסילבאניה את ההתייחסות ל"ברית החדשה" ומאז (1790) יכלו גם יהודים לכהן במשרות ממשלתיות.
היישוב גדל בהדרגה ובמיפקד 1820 נרשמו בפילאדלפיה 500 יהודים. מחציתם היו מהגרים חדשים, שהשתייכו לבית-כנסת אשכנזי משלהם בשם "רודף-שלום" (מ-1802). לשתי העדות היו אגודות צדקה לעשרות. באמצע המאה ה- 19 מנתה הקהילה כולה כ-4,000 נפש והוקמו חמש עדות נוספות.
לשיא השפעתה ביהדות אמריקה הגיעה קהילת פילאדלפיה עם התמנותו של יצחק ליסר כרבה של עדת "מקווה ישראל" בשנת 1829. בעיר קמו מנהיגים רוחניים וציבוריים, דוגמת סאבאטו מוראיס, אברהם הארט, משה אהרון דרופסי, מאיר זולצברגר ויוסף קראוסקופף; והם פתחו דרכים לחידוש החיים היהודיים ולהעשרתם. ליסר היה הראשון ביהודי אמריקה שחתר לארגון הקיבוץ היהודי ביבשת הצפונית, הוא גם ייסד את בית-המדרש לרבנים ע"ש הרמב"ם (1867). בית-המדרש הראשון למורים הוקם בידי משפחת גרץ ב-1897. בפילאדלפיה נפתח גם המוסד הראשון להשתלמות במדעי היהדות - דרופסי קולג'" (1907) בראשות כורש אדלר, דמות הבולטת בין יהודי אמריקה במשך עשרות שנים.
לקראת סוף המאה ה-19 היישוב היהודי הוותיק בפילאדלפיה אחיד למדי, ומנה 12,000 נפש לערך. נחשול אדיר של מהגרים שתחילתו בפליטי הפרעות ברוסיה בסוף המאה, העלה את מספר היהודים בפילאדלפיה באלפים רבים. וערב מלחמת-העולם הראשונה (1914 - 1918) היו בעיר 200,000 יהודים.
חבלי ההסתגלות הביאו לריבוי חסר-תקדים בארגוני העזרה ההדדית, להרחבת שירותי הבריאות הקיימים ולגיבוש מדיניות אחידה בתחום הסוציאלי. הקהילה התארגנה לקלוט את היהודים הנוספים, למרות ההבדלים, כבשאר הריכוזים היהודיים ביבשת, בין יהודים "גרמניים", לבין יוצאי מזרח-אירופה, בין רפורמיים לאורתודוכסים, בין ציונים ללא- ציונים.
הפער נשמר בעיקר בתחום הדתי, ושיתוף-הפעולה היחיד בין ראשי שני הזרמים, למשל בין הרב ברנארד לוינטאל האורתודקסי לבין יוסף קראוסקופף הרפורמי, התבטא במכירת איגרות- חוב מלחמתיות בצוותא.
כבר בשנות השלושים, עם עליית הנאציזם בגרמניה, והתגברות הלכי-רוח אנטישמיים גם בארצות הברית, גברה הנטייה בקהילת פילאדלפיה לליכוד השורות, והוקמה מועצה לשיפור היחסים הפנימיים בקהילה. בפילאדלפיה השמרנית מטבעה, נמנעה מן היהודים דריסת-רגל בחברה הלא-יהודית יותר מבערים אחרות באמריקה, ומכאן גם התבדלותם הממושכת של מוסדות הקהילה וארגוניה. וזה אולי גם הסבר לכך שדווקא בעיר הזאת הוקמה בשנת 1943 "המועצה האמריקנית למען היהדות" שנקטה קו אנטי-ציוני.
ב-1944 הוקם ארגון משותף לטיפול בילד, ושלושת בתי-החולים היהודיים התמזגו למרכז הרפואי ע"ש אלברט איינשטיין בשנת 1951. כעבור שנה נבנה מושב-זקנים חדש ואחריו שיכונים לקשישים בריאים. ב-1956 הוקם איחוד ארגוני הצדקה היהודיים. בקרב המנהיגות הצעירה ניטשטשו הבדלי המוצא, ווועד הרבנים המקומי קיים שיתוף-פעולה מוגבר בין נציגי הזרמים השונים. המגביות למען ארץ-ישראל זכו לתמיכה בקרב כל שדרות הציבור היהודי בעיר.
בשנת 1970 היו בפילאדלפיה קרוב לחמישה מיליון תושבים; אוכלוסיתה היהודית של העיר, השלישית בגודלה בארצות-הברית אחרי ניו- יורק ולוס אנג'לס, נאמדה בשנת 1976 ב- 350,000.
בפילאדלפיה רבתי היו אז כ- 50 עדות קונסרבאטיביות, 45 אורתודוכסיות ו-15 רפורמיות. הזרם השולט היה הקונסרבאטיבי, אף ששתיים מן העדות הרפורמיות בעיר היו הגדולות ביותר באמריקה כולה. הזרם האורתודוקסי קיבל תנופה רבה בזכות סניף חב"ד במקום והישיבה שהקימו תלמידיו של ר' אהרון קוטלר.
איחוד הארגונים היהודיים ממלא למעשה את תפקידי ועד הקהילה, שלא היה קיים בעיר; איחוד זה הוציא לאור מאז 1887 בטאון משלו. כמו-כן הופיעו בעיר עוד שני עיתונים יהודיים באנגלית.
בשנות השבעים ישבו יהודים רבים בהנהלות של מוסדות חינוך ותרבות, ומאז שנות ה-60 חדרו גם בתפקידים דומים למערכת הבנקאות והחברות הגדולות. רב חלקם במקצועות המיוחסים והוותיקים של פילאדלפיה, משפטים ורפואה. עם זאת עדיין היו סגורים בפניהם רוב המועדונים החברתיים בעיר ובסביבה.
ב-1968 פתח את שעריו בית-המדרש לרבנים החדש, על- פי שיטתו של מרדכי מ' קפלן, מייסד תנועת הרקונסטרוקציה ביהדות אמריקה.
בשנת 1997 חיו בפילאדלפיה 315,000 יהודים.
ישראל גולדשטיין
(אישיות)Israel Goldstein (1896-1986), rabbi, author and Zionist leader, born in Philadelphia, PA, USA. Goldstein was ordained in the Jewish Theological Seminary in 1916, and then he was the rabbi of Congregation B'nai Jeshurun in New York, the second oldest synagogue in the city, from 1918 until his immigration to Israel in 1960.
During his term as president of the American Jewish Congress (1951-1958) the organization vigorously opposed McCarthyism and supported equal rights for African Americans. He was head of the New York Board of Rabbis, the Jewish National Fund, and the Zionist Organization of America, and helped found the National Conference of Christians and Jews. He was one of the founders of Brandeis University. Between 1961 and 1971 Goldstein was World Chairman of Keren Hayesod-United Israel Appeal.
The Israel Goldstein Synagogue on the Givat Ram campus of the Hebrew University of Jerusalem was built in his honor. The Israel Goldstein Youth Village in Jerusalem was also named for him.
Among his published works are "Century of Judaism in New York", "American Jewry Comes of Age".
סטן גץ
(אישיות)סטן גץ (1927-1991) נגן סקסופון. נולד בפילדלפיה. מאז 1942 ניגן בלהקות ג'אז שונות, בין היתר עם סטן קנטון וג'ימי דורסי. התפרסם ב-1947 כנגן סקסופון בלהקה של וודי הרמן. ב-1949 הקים להקה משלו שהתפתחה והייתה למייצגת עיקרית של ה-Cool Jazz והזרם המודרני המרכזי בג'אז. בתחילת שנות ה-60 קידם את מוסיקת הבוסה-נובה – סגנון חדש שהיה תערובת של מנגינות ברזיליאיות, ג'אז אמריקני ואלתור.
מארק בליצסטיין
(אישיות)מארק בליצסטיין (1905-1964), מלחין. נולד בפילדלפיה, פנסילבניה (ארצות-הברית) למשפחה אמידה. למד מוסיקה באוניברסיטה של פנסילבניה וקומפוזיציה במכון קרטיס למוסיקה. ב-1936 יצא לפריס ולמד אצל נדיה בולאנז'ה, וב-1937 המשיך בלימודיו אצל ארנולד שנברג בברלין. ב-1940 הוענקה לו מלגת גוגנהיים. במלחמת העולם השנייה שירת באנגליה בחיל האוויר האמריקני. נפטר מפגיעות ראש שנפגע בהתקפה מצד קבוצת מלחים, כשהיה באיי מרטיניק (Martinique).
ליצירותיו יש, לעתים קרובות, מניעים פוליטיים. ביניהן האופרות העריסה תתנדנד (The Cradle Will Rock, 1937) ולא כתשובה (No for an Answer, 1941). כמו כן, הלחין את הסימפוניה בוקר של חופש (Freedom Morning, 1945), את הקנטטה איירבורן (Airborne, 1946) ואת הדרמה המוסיקלת השועלים הקטנים (The Little Foxes, 1949).עם מותו נותרה בלתי גמורה אופרה שחיבר על נושא סאקו וואנצטי. נפטר בפורט-דה-פראנס (Port-de-France), מרטיניק.
מנפרד לבנדובסקי
(אישיות)מנפרד לבנדובסקי (1895-1970) חזן. נולד בהמבורג, גרמניה, למד אצל יוסלה רוזנבלט והיה חזן ידוע בברלין. השתתף בהקלטות רבות, ומקצתן הושמדו על ידי הנאצים. ב-1938 עזב את גרמניה. הגיע, ראשית, לפריס, ואחר כך, ב-1939, לארצות-הברית. היה אחיינו של המלחין לואיס לבנדובסקי. נפטר בפילדלפיה, פנסילבניה (ארה"ב).
יוג'יו אורמנדי
(אישיות)יוג'יו אורמנדי, (1899-1965), מנצח וכנר. נולד בבודפשט, הונגריה. למד כינור אצל הובאי (Hubay) והיה מורה באקדמיה של בודפשט. אחר כך שימש כנר ראשון בתזמורת בליטנר (Bluethner) בברלין. ב-1921 השתקע בארה"ב ושלוש שנים אחר כך התחיל את הקריירה שלו כמנצח. אורמנדי ניצח, בין היתר, על התזמורת הפילהרמונית של ניו-יורק ועל התזמורת של מיניאפוליס. בשנים 1938-1936 כיהן (יחד עם ליאופולד סטוקובסקי) כמנצחה של התזמורת של פילדלפיה ומ-1938 עד 1980 היה מנהלה המוסיקלי. עם התזמורת ערך מסעות קונצרטים רבים ונחשב לאחד הפרשנים החשובים ביותר של המוסיקה הרומנטית המאוחרת. מאז 1952 לימד באוניברסיטה של מישיגן. נפטר בפילדלפיה, פנסילבניה (ארה"ב).
מוזס אהרון דרופסי
(אישיות)Moses Aaron Dropsie (1821-1905), lawyer, businessman and philanthropist, born to a Dutch-Jewish father and a Christian mother. He converted to Judaism at the age of 14 and went on to become a firm advocate of traditional Judaism. He began life as a store-boy, later learned watchmaking, and afterward at the age of 28 studied law under Benjamin Harris Brewster. After his admission to the bar in 1851 he took an active interest in public affairs, was the candidate of the Whig party for mayor of the Northern Liberties district of Philadelphia, PA, in 1852, and, like most members of the party, was strongly opposed to slavery.
Dropsie was instrumental in the development of railways in Philadelphia; and after acting as president of the Lombard and South Street Passenger Railroad (1862-1882), he became in 1888 president of the Green and Coates Street Passenger Railroad. In 1870 he became chairman of the commission appointed by the legislature for the construction of a bridge over the Schuylkill River.
Dropsie took a deep interest in Jewish charitable and educational work. He was a director of the Hebrew Fuel Society, a member of the board of "adjunta" (directors) of the Sephardi Congregation Mikve Israel. He was one of the charter members, and for more than forty years, an officer of the Hebrew Education Society of Philadelphia. Dropsie was president of the short-lived Maimonides College, the first Jewish theological seminary in America, from 1867 to 1873. He believed that its failure was due to the refusal of the leaders of the New York Jewish Community to help to finance it. He was president of the Philadelphia branch of the Alliance Israélite Universelle from 1883 and of Gratz College, America's first Jewish college, since its foundation in 1893. He left his fortune to the creation of Dropsie College, the world's only institution exclusively dedicated to post-doctoral research on Jewish Civilization.
Owing to failing eyesight, Dropsie in 1885 retired from the practice of the law. He translated and edited Mackeldey's Handbook of the Roman Law (1883), and in addition published (1892) a separate work on The Roman Law of Testaments, Codicils, and Gifts in the Event of Death ("Mortis Causa Donationes").
Moritz Fuerst
(אישיות)Moritz Fuerst (1782-1840), artist and engraver, born in Pezinok near Bratislava (Pressburg, in German; Pozsony, in Hungarian) Slovakia (then part of the Austrian Empire). He was hired by the American consul in Livorno, Italy. After immigrating to the United States in 1807, Fuerst worked as an engraver for the United States Mint in Philadelphia from 1812 to 1839. He received quick recognition and 33 of his patriotic commemoratives and portraits are still issued by this mint. His best-known work was struck in commemoration of the War of 1812. Fuerst produced the first recorded American Jewish medal, the homage on the death in 1816 of the patriot and religious leader Gershom Mendes Seixas (1745–1816). Official portraits were struck by him for US presidents James Monroe, John Quincy Adams, Andrew Jackson, and Martin Van Buren.