דלג לתוכן האתר >

קהילת יהודי ספישקה נובה וס

ספישסקה נובה וס Spisska Nova Ves

(בהונגרית: IGLO, בגרמנית: ZIPSER NEUDORF)

עיר במזרח סלובקיה.


ספישסקה נובה וס שוכנת לרגלי הרי הטאטרים הגבוהים, באזור מכרות ומרחצאות מרפא. צומת מסילות הרכבת שבמקום משמש להובלת ברזל ומוצרי עץ שמיוצרים בסביבה. העיר נוסדה ב- 1268 בידי מתיישבים גרמנים, השתייכה עד 1918 לקיסרות אוסטריה-הונגריה ומאז עד 1993 לרפובליקה הצ'כוסלובקית.

ספישסקה נובה וס, במעמדה כ"עיר מכרות", לא התירה ליהודים להתיישב בתחומה גם אחרי הצו של 1840 שביטל את ההגבלות על התיישבות יהודים בממלכת הונגריה. לכן ישבו יהודים בעיקר בכפרים הסמוכים מארקושובצה MARKUSOVCE וסמיז'אני SMIZANY, (בהונגרית: SZEPESSUEMEG), וניהלו שם חיי קהילה. רק בשנות החמישים של המאה ה- 19 הורשו יהודים להתיישב בספישסקה נובה וס, וכבר בשנות השישים החלו בארגון מוסדות הקהילה ושכרו מורה לילדיהם.

ב- 1867 קיבלו יהודי הונגריה שוויון זכויות ובשנת 1872 הוכרה קהילת ספישקה נובה וס רשמית, והצטרפה לזרם קהילות ה"סטאטוס קוו אנטה" STATUS QUO ANTE, שלא נקט עמדה במחלוקת בין הנאולוגים לבין האורתודוקסים בקונגרס יהודי הונגריה. באותה שנה נוסד בעיר בית ספר יהודי פרטי, ב- 1876 נרכש על- ידי הקהילה והוסב בסיוע העירייה לבית ספר עממי כללי ובו 36 תלמידים. ב- 1912 הוקם מבנה חדש עבור בית הספר ובו היו גם ספרייה ואולם ישיבות. בית הכנסת נבנה בשנת 1899 ומוסדות הקהילה היו: "חברה קדישא", ארגון נשים יהודיות ו"ביקור חולים".

רב הקהילה הראשון היה ר' אהרן קראוס. אחרי מותו, ב- 1929, כיהן ד"ר ברטאלאן רוזנשטיין.

שמעון פולק, נשיא הקהילה במשך 18 שנים, שימש גם כנשיא איגוד הסוחרים בעיר, היה חבר במועצת העיר, וחבר הנהלת בנק. אחרי מותו כיהן עורך הדין ד"ר זינגר כראש הקהילה.

רוב יהודי העיר התפרנסו כסוחרים וכבעלי מלאכה, מיעוטם כבעלי מקצועות חופשיים.

בתקופת הרפובליקה הצ'כוסלובקית שבין שתי מלחמות העולם הוכרו היהודים המיעוט לאומי בעל זכויות. בעקבות זאת הייתה פעילות פוליטית-ציבורית ערה לרבות פעילות ציונית. רוב הציונים בעיר הזדהו עם "הציונים הכלליים", והנשים התארגנו ב"ויצו". תנועת הנוער הציונית "השומר הצעיר", שנוסדה בשנות ה- 20 כתנועת "השומר קדימה", פתחה מועדון בבניין בית הספר היהודי. בשנות השלושים המאוחרות פעלה במקום גם קבוצה קטנה של "בית"ר". ב- 1926, לקראת הבחירות לקונגרס הציוני ה- ט"ו נרכשו בעיר 148 שקלים, וב- 1937, לפני הבחירות לקונגרס הציוני ה- כ', 54 שקלים.

ב- 1930 חיו בספישסקה נובה וס כ- 200 משפחות יהודיות, 733 נפש.


תקופת השואה

כשנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה כפה הסכם מינכן מספטמבר 1938 על צ'כוסלובקיה מסירת אזורים לגרמניה הנאצית, ובעקבות זאת התפרקה הרפובליקה. סלובקיה הכריזה תחילה על אוטונומיה, וב- 14 במארס 1939 נעשתה למדינה עצמאית, גרורת גרמניה. חוקים אנטי- יהודיים הרחיקו את היהודים בהדרגה מחיי החברה והכלכלה עד לנישולם המוחלט מרכושם ומזכויותיהם.

בסוף שנת 1940 ישבו בספישסקה נובה וס 720 יהודים. באביב 1942 החלו הסלובקים לגרש את היהודים למחנות ריכוז והשמדה בפולין. בשילוח הראשון, ב- 26 במארס 1942, גורשו אלף צעירות דרך העיר פופראד POPRAD לאושוויץ ולמחרת גורשו לשם כ- 1,000 צעירים דרך ז'ילינה ZILINA. במשלוחים אלה היו גם כמה בני ספישסקה נובה וס. משפחות יהודיות מהעיר ומסביבתה גורשו כנראה באפריל או ב- 29 במאי 1942, היום שבו יצאה רכבת מספישסקה נובה וס עם 1,032 יהודים. הגברים שולחו ללובלין LUBLIN והנשים לאיזביצה IZBICZA. רובם נרצחו שם בידי הגרמנים. בקיץ 1944 פרץ מרד במרכז סלובקיה נגד השלטון הפשיסטי. צעירים יהודים שהצליחו להסתתר או היו במחנות לעבודות כפייה, הצטרפו לפרטיזנים המורדים. הצבא הגרמני נכנס לסלובקיה לדכא את המרד, ותפס רבים מן היהודים הלוחמים והמסתתרים, שניים מבני הקהילה נהרגו בקרב עם הגרמנים.

בית הכנסת הוצת בידי הגרמנים ונהרס כליל בסוף שנת 1944.

ב- 1945, אחרי המלחמה, חזרו מהמחנות ארבעה או חמישה יהודים מבני הקהילה. שניים נשארו בעיר והאחרים היגרו לארצות שמעבר לים. בספישקה נובה וס התיישבו יהודים ממקומות אחרים ו"השומר הצעיר" חידש את פעילותו. מקצת חניכיו עלו בשנות הארבעים המאוחרות לישראל. באתר בית הכנסת ההרוס הוקם בית קולנוע.

ב- 1990 מצאו מבקרים בעיר את בית העלמין היהודי מגודר, אך מוזנח מאד ומצבותיו שבורות.

ז'ילינה Zilina

בהונגרית: Zsolna, בגרמנית Sillein)

עיר מחוז בצפון-מערב סלובקיה.


ז'ילינה שוכנת על הנהר ואה (Vah), במאה ה-13 קיבלה מעמד של "עיר מלכותית חופשית" (שאינה כפופה לשלטון האזורי) והתפתחה למרכז מסחרי ותעשייתי. לידה צומת של מסילות רכבת. עד 1918 הייתה העיר בקיסרות אוסטריה-הונגריה ואחר כך ברפובליקה הצ'כוסלובקית.

"יהודי חסות" של בלה הרביעי, מלך הונגריה, חיו בז'ילינה כבר במאה ה-13. מסמכים שתעדו את חיי היהודים במאות שלאחר מכן נשרפו בדליקות שפרצו בעיר.

אחר כך לא איפשרו פרנסי ז'ילינה התיישבות יהודים בעיר, גם לא אחרי צו הקיסר יוזף ה-Ii משנת 1783, שהתיר ליהודים לגור ב"ערים מלכותיות חופשיות". היהודים, שגרו בכפרים או באחוזות בסביבה, השתייכו לקהילות ראייץ (Rajec) וארין (Varin), דלהא פולה (Dlhe Pole), והורשו להכנס לז'ילינה רק בימי השוק והירידים.

ב-1840, כשהותר ליהודים להתיישב בכל מקום בממלכה, התגוררו בעיר רק יהודים אחדים. אחר כך גדל מספרם במהירות ובשנת 1852 התאפשרה התארגנות קהילתית. קודש בית עלמין ונבנה בית תפילה מעץ. ב-1860 נפתח "חדר" וזמן קצר לאחר מכן חדר שני. ב-1861 נחנך בית כנסת.

ב-1865 חיו במקום 70 יהודים. אז נוסדו "חברה קדישא" ו"אגודת נשים" ובראשה ארנסטינה פוגל. האגודה בנתה בית לחולים כרוניים בן 12 מיטות. תפעולו היה מכספי עזבונות וציודו מתרומות.

בית ספר עממי יהודי ראשון נפתח ב-1860 והשני ב-1873, למדו בו בשנות השלושים של המאה ה-20 כ-270 תלמידים, ביניהם לא יהודים. שפת ההוראה היתה גרמנית ושעורים בעברית ניתנו בהדרכתו של המורה שמעון גולן. בבניין בית הספר היו גם המקווה ואטליז כשר.

תחילה השתייכו רוב בני קהילת ז'ילינה לזרם הנאולוגי (Neolog נטיה להתבוללות ולשנויים במנהגי הדת). מ-1902 ישב על כס הרבנות של הקהילה הנאולוגית הרב ד"ר דוד פרידמן. אחריו כיהנו: הרב הוגו שטראנסקי (Stransky) והרב א. ליכטנשטיין. ד"ר איגנאץ שפירר (Spirer) היה נשיא הקהילה, ואחרי מותו התמנה רודולף בראון. מזכיר הקהילה יוזף שאלגו (Salgo) שימש מ-1921 גם כמנהל בית הספר, כיועץ לתרבות במועצת העיר, כמבקר הצלב האדום במקום וכמזכיר מוסדות צדקה אחדים. היינריך נירנברג היה יושב ראש "חברה קדישא".

ב-1929 פרשו כ-300 שמרנים מהקהילה והקימו קהילה אורתודוקסית נפרדת (Orthodox, התנגדות לסטיה מההלכה היהודית), בראשה עמד שמואל שלזינגר, נדבן ידוע בסלובקיה, ואחריו איגנאץ קליין. הרב היה מרטין קליין.

ב-1929 נהרס בית הכנסת ואז התקיימו התפילות באולם בית הספר. בשנת 1932 נבנה בית כנסת חדש ומפואר.

בשנות השלושים הוקם בתרומת ג'ימס פוגל בית אבות יהודי.

המתיישבים היהודים הראשונים בעיר התפרנסו בעיקר כסוחרים ומקצתם כבעלי מלאכה. אחרי קבלת זכויות אזרח (1867) פנו רבים מבני הקהילה למקצועות חופשיים.

היהודים תרמו לפיתוח המסחר והתעשייה בעיר. בין היתר יסדו בית חרושת לצלולוזה ומפעלי טקסטיל, ועשו את ז'ילינה למרכז מסחרי בעץ ובמוצריו.

בשנת 1920, בתקופת הרפובליקה הצ'כוסלובקית, היו בעיר תופעות אנטישמיות ביזמת סלובקים לאומנים.

רוב יהודי ז'ילינה היו ציונים והעיר נהייתה למרכז פעילות ציונית בצפון-מרכז סלובקיה. בשנות ה-20 נפתחו סניפים של תנועת הנוער הציונית "השומר הצעיר", של "ויצו" ובשנות השלושים גם של תנועת הנוער "מכבי הצעיר". בעיר פעלו שליחים מארץ ישראל וקבוצת הכשרה של "השומר הצעיר".

בפברואר 1926 היה בז'ילינה הכנס הרביעי של הפדרציה הלאומית של יהודי סלובקיה, ב- 1929 וב-1936 הוועידות של המפלגה היהודית.

ב-1931, התמודדו שתי רשימות יהודיות לבחירות למועצת העיר: יהודים שהצהירו על השתייכותם ללאום הסלובקי ובראשם ד"ר שפירר ויהודים שהשתייכו ללאום היהודי והיו קרובים לציונות, בראשם עמד רודולף בראון, חבר ההנהגה הציונית הארצית. הרשימה הציונית זכתה בבחירות ור' בראון כיהן כסגן ראש העיר בשנות השלושים האחרונות, עד לעליית הפאשיסטים לשלטון באוקטובר 1939.

באגודת הספורט "מכבי" בעיר היו ספורטאים ידועים: אנדרי אנגל אצן, יוליוס באלאז' (Balazs) שחיין ואלוף בקפיצה למיים ולאדיסלאב הכט (Hecht) טניסאי בנבחרת צ'כוסלובקיה במשחקים בינלאומיים.

ב-1937 התכנסה בז'ילינה הוועידה הטריטוריאלית השלישית של "מכבי" בצ'כוסלובקיה, ובה כ-2,000 משתתפים.

באותה השנה, בבחירות לקונגרס הציוני ה-כ', השתתפו 194 מבני הקהילה. ב-1938, בוועידה האחרונה של הפדרציה הציונית הטריטוריאלית, נבחר למועצה ד"ר אויגן רוט (Roth) מז'ילינה.

ב-1930 ישבו בעיר 2,498 יהודים.


תקופת השואה

כשנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה (1 בספטמבר 1939), בעקבות הסכם מינכן מספטמבר 1938, נערך בז'ילינה כנס המפלגות הסלובקיות ועל פי החלטתו ב-6 באוקטובר תפסה "מפלגת העם" הפשיסטית את השלטון וסלובקיה הכריזה על אוטונומיה.

ב-22 בינואר 1939 התכנסו בז'ילינה נציגי "המרכז היהודי" והחליטו להקים בתי ספר מקצועיים, לארגן עזרה לפליטים יהודים ולחייב הוראת עברית בבתי הספר היהודיים.

ב-14 במארס נהייתה סלובקיה למדינה עצמאית, גרורת גרמניה.

היהודים הוצאו בהדרגה מחיי הכלכלה והחברה, והתלמידים היהודים הוצאו מבתי הספר הכלליים. הקהילה ארגנה בית ספר לילדים עד גיל 14 בבנין בית האבות. ניהל אותו לאדיסלב ברונר (Bronner).

בשנים 1941-1940, כאשר חוייבו יהודים מבראטיסלאווה לעבור לערי השדה, גדלה קהילת ז'ילינה לכ-3,500 נפש.

תנועות הנוער הציוניות המשיכו לפעול במחתרת ועזרו ליהודים לצאת את גבולות המדינה, או לעלות לארץ ישראל.

ב-1942 גירשו הסלובקים את רוב היהודים למחנות ריכוז ולמחנות השמדה בפולין. ב-26 במארס 1942 גורשו מז'ילינה הצעירות היהודיות וב-27 במארס הצעירים. רוב המשפחות גורשו בשני משלוחים ב-17 וב-19 באפריל אותה שנה. במקום נותרו רק כ-850 איש, ועוד כ- 150 יהודים ממזרח סלובקיה; אלו שעבודתם חיונית לשלטונות וכאלה שהצליחו להסתתר. בתקופה זו סייעה הקהילה למאות הפליטים, שעברו שם בדרכם מפולין להונגריה.

הממשלה הקימה מחנה מעבר בז'ילינה עבור המגורשים מרחבי סלובקיה וממדינות אחרות באירופה. הנהגת הקהילה קיבלה על עצמה לספק מזון, ביגוד ושאר מצרכים ליהודים שהובאו למחנה. מרבבות היהודים, שעברו במרוצת השנים דרך מחנה ז'ילינה, שרדו רק מעטים. בסוף אוגוסט 1944 פרץ מרד במרכז סלובקיה נגד השלטון הפשיסטי. אז נמלטו יהודים רבים ליערות וחלק מהם הצטרפו לפרטיזנים. אחרי שכבשו הגרמנים את סלובקיה כדי לדכא את המרד, נתפסו יהודים רבים. אחדים נורו במקום, ואחרים שולחו למחנות ההשמדה.

אחרי המלחמה שבו לעיר כ-700 ניצולים. הקהילה התארגנה מחדש ובראשה עמד בלה אדלר. נפתח מטבח עממי, שסיפק ארוחות גם למאות הפליטים היהודים ששהו במקום בגלל ניתוק מסילת הרכבת.

קהילת ז'ילינה סייעה גם לשליחי "עלייה ב'" ובעיר נפתחה הכשרה לעלייה של "גורדוניה - מכבי הצעיר".

בית הכנסת האורתודוקסי שופץ וקודש. מרטין קליין חזר לכהונתו כרב. יעקב הרזקה (Herzka) היה מנחה התפילות, החזן היינריך וייסמאן סיפק את צרכי הדת ואיזאק האלפרט שימש כחזן.

בבית ההספדים של בית העלמין היהודי הונצחו שמות הניספים במחנות ושמות 42 היהודים שנפלו בקרבות על שיחרור העיר. גודרו 150 קברים של יהודים שנספו במחנה הריכוז של ז'ילינה. העבודות בוצעו הודות לזיגמונד ליפה (Lipa) היושב-ראש של "חברה קדישא".

מדי שנה, ב-כ' בסיון, נערכו אזכרות.

בשנות החמישים, אחרי שרבים עלו לישראל או היגרו לארצות שמעבר לים, נותרו בעיר כ- 300 יהודים.

אחרי הפלישה הסובייטית לצ'כוסלובקיה, ב-1968, שוב היגרו רבים לארצות אחרות.

ב-1971 חיו בעיר רק כמה עשרות יהודים, רובם זקנים. חלק מהם שוכנים בבית האבות היהודי. בז'ילינה, שהייתה מרכז יהודי בצפון סלובקיה, אין עוד חיי קהילה.

ב-1990 היו ארבעים יהודים בז'ילינה ולא היה אפילו מניין לתפילה. בית הכנסת האורתודוקסי היה עזוב ובית הכנסת הנאולוגי שימש אולם ישיבות של בית הספר הגבוה לתחבורה. בית העלמין היהודי, ששימש גם יהודים ממקומות אחרים בצפון-מזרח סלובקיה, היה אז מטופח.

מארקושובצה Markušovce 

בהונגרית: MARKUSFALVA

כפר במזרח סלובקיה.


הכפר מארקושובצה שוכן מדרום לעיירה ספישסקה נובה וס (SPISSKA NOVA VES). עד 1918 השתייך האזור לממלכת הונגריה, ומאז עד 1993 - לרפובליקה הצ'כוסלובקית.

אמנם כמה "יהודי חסות" (מוגנים תמורת מסים ושרותים) ישבו במקום כבר במאה ה- 17, אבל ישיבת קבע של יהודים במארקושובצה החלה רק במאה ה- 18, באמצע המאה הוקם בית תפילה שקירותיו היו בנויים בולי-עץ עבים. המקווה שנשתמר במרתף בניין בית התפילה היה כנראה העתיק ביותר בסלובקיה. בית הכנסת החדש נבנה אף הוא בבולי- עץ. יסודות הבניין היו אבן ולבני- בניין, כיפתו עוצבה בסיגנון ניאוגותי. בבית הכנסת הייתה עזרת נשים. בבניין עצמו הייתה דירת החזן ובמרתפו - המקווה. מימי המקווה נבעו ממעיינות, ובימי גשם עלה מפלס המים עד לתקרה. בכפר היה בית ספר יהודי, שלמדו בו גם ילדים נוצרים.

בית העלמין קודש כקילומטר אחד מהכפר, על הדרך לעיר ספישסקה ולאכי SPISSKE VLACHY. מקצת המצבות עשויות אבן- חול, אחרות גרנית שוודית.

ב- 1867 קיבלו יהודי האזור זכויות אזרח וברפובליקה הצ'כוסלובקית שבין שתי מלחמות העולם הם הוכרו כמיעוט לאומי בעל זכויות. באותה התקופה הייתה פעילות כלשהי במארקושובצה, ולקראת הבחירות לקונגרס הציוני ה-ט"ו (1927) שולמו בכפר מסים להסתדרות הציונית (300 קרונות צ'כיים).

ב- 1938 ישבו במארקושובצה 34 יהודים.


תקופת השואה

הסכם מינכן מספטמבר 1938, כמעט שנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, הביא להתפרקות הרפובליקה הצ'כוסלובקית. ב- 6 באוקטובר 1938 הכריזה סלובקיה על אוטונומיה, ואחר- כך נעשתה מדינה עצמאית בחסות גרמניה הנאצית. היהודים הורחקו מחיי הציבור ומהכלכלה, נכסיהם ועיסקיהם הועברו לידי סלובקים בני "הגזע הארי".

לפי סטאטיסטיקה סלובקית ב- 1940 ישבו במארקושובצה 30 יהודים. בין מרס לספטמבר 1942 נמסרו רוב יהודי סלובקיה לידי הגרמנים על אדמת פולין, ושם שולחו למחנות ריכוז והשמדה. לאחר הפוגה של שנתיים חודשו הגירושים בספטמבר 1944. רוב המגורשים ניספו.


אחרי המלחמה לא חודשו החיים היהודיים בכפר. בשנות הששים של המאה העשרים לא חי אף יהודי אחד במארקושובצה. באותה העת היו אולם "צידוק הדין" וגדר האבן של בית העלמין הרוסים, ורוב המצבות היו שבורות ומכוסות צמחייה עבותה.

פופראד POPRAD

(בגרמנית: DEUTSCHENDORF)

עיר בצפון- מזרח סלובקיה.


פופראד, שנוסדה במאה ה- 12 בידי גרמנים מסאקסוניה SACHSEN, שוכנת במדרון הרי הטאטרה TATRA הגבוהים ועל צומת מסילות רכבת. בעיר הוקמו בתי חרושת לעיבוד נייר ולמכונות חקלאיות. עד 1918 הייתה פופראד במחוז ספש SZEPES (בסלובקית ספיש SPIS) שבקיסרות אוסטריה-הונגריה, ומאז עד 1993 ברפובליקה הצ'כוסלובקית.

רוב מייסדי הקהילה באו למקום מהעיר הונצובצה HUNCOVCE (בהונגרית: HUNFALVA). הקהילה נרשמה ב- 1879 כקהילה אורתודוקסית. בית תפילה נחנך בשנות השמונים למאה ה- 19 ובית כנסת נבנה ב- 1906 והורחב אחרי שנים אחדות. לצד בית הכנסת פעל בית מדרש. בית ספר יסודי יהודי נפתח בעיר ב- 1908, עד 1928 לימד שם המורה פרנץ גוטליב, שכתב את תולדות קהילת פופראד. "תלמוד תורה" הוקם ביזמת ר' מור קליין ב- 1924.

"חברה קדישא" ו"אגודת נשים" עסקו בפעולות סעד, והייתה שם גם קופת גמילות חסדים. הקהילה העסיקה חזן ושוחט. בפנקסה היו רשומים גם יהודים מכמה כפרים בסביבה.

רב הקהילה הראשון, הרב אהרן גרינברג, כיהן עד פטירתו ב- 1907. אחריו נתמנה הרב צבי הירש פראגר, שאף הוא כיהן עד מותו, כמה שנים לפני השואה.

ב- 1922 היה המהנדס ויטמן נשיא הקהילה. בשנות העשרים המאוחרות כיהן בתפקיד התעשיין הנריק קליינברגר. מור קליין היה נשיא-כבוד לצמיתות.

רוב יהודי פופראד התפרנסו כסוחרים וכבעלי מלאכה, והיו ביניהם גם רופאים, עורכי דין, מהנדסים, מורים, פקידים ובעלי מקצועות אחרים. במנסרת עצים בבעלות יהודי הועסקו 70 פועלים. מצבם הכלכלי של רוב יהודי העיר היה איתן, אך היו גם כמה עניים, שנתמכו בידי מוסדות הקהילה.

במלחמת העולם הראשונה התגייסו 38 מבני הקהילה לצבא ההונגרי. אחרי המלחמה, בימי הרפובליקה הצ'כוסלובקית, הייתה בעיר פעילות פוליטית ופעילות ציונית ערה. ב- 1924 התכנסה בפופראד הוועידה השלישית של הפדרציה הלאומית של יהדות סלובקיה. ב- 1926, לקראת הבחירות לקונגרס הציוני ה- ט"ו, נרכשו בעיר 158 שקלים. ב- 1935 נערך במקום כנס עולמי של "השומר הצעיר" ותחנת הרדיו של העיר קושיצה איפשרה שידורים מדיוני הכנס ששודרו גם בעברית. כן פעלו בעיר "מכבי הצעיר", "הציונים הכלליים" והכשרה לעלייה וכבר בשנות ה30- המוקדמות עלו כמה חלוצים מפופראד לארץ ישראל.

בשנת 1930 חיו בפופראד 618 יהודים, 15.3% באוכלוסייה.


תקופת השואה

בעקבות הסכם מינכן מספטמבר 1938, כשנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, התפרקה הרפובליקה הצ'כוסלובקית. באוקטובר 1938 הכריזה סלובקיה על אוטונומיה ובמארס 1939 נעשתה מדינה עצמאית, גרורת גרמניה הנאצית. גילויי אנטישמיות והטרדות יהודים בחסות השלטונות ובעידודם החלו מייד. היהודים הורחקו בהדרגה מחיי החברה והכלכלה ונושלו מפרנסתם. בסוף שנת 1940 עדיין ישבו 606 יהודים בעיר.

במארס 1942 הוקם בקסרקטין שבפופראד מחנה מעבר, ואליו הובאו אלפים מיהודי סלובקיה. (זה היה אחד מתוך חמישה מחנות שדרכם נשלחו יהודי סלובקיה לגיטאות ולמחנות השמדה בפולין). הרכבת הראשונה מסלובקיה למחנות ההשמדה יצאה מפופראד ב- 26 במארס 1942, ובה כ- 1,000 צעירות, שנשלחו לאושוויץ. ב- 3 וב- 23 באפריל נשלחו משם לאושוויץ עוד שני טראנספורטים של כ- 1,000 איש כל אחד. ב- 25 במאי גורשו מפופראד 1,000 יהודים לראיוביצה RAJOWICZE. אחר כך מ- 28 במאי עד 13 ביוני יצאו עוד חמישה משלוחים. הגברים הובאו ללובלין והנשים לאיזביצה IZBICA ולסוביבור SOBIBOR. רוב המגורשים נרצחו.

בתום המלחמה חזרו לעיר כמה עשרות יהודים משרידי הקהילה, אך עזבו במרוצת השנים, רובם עלו לישראל, ולא נותרו עוד יהודים בפופראד.

בשנות השמונים שימש בניין בית הכנסת כבית דפוס. ב- 1990 מצאו מבקרים בפופראד את בית העלמין היהודי היה מגודר והמצבות שבורות ומפוזרות. בניין בית הכנסת עדיין עמד על תלו.

Slovakia

Slovenská republika - Slovak Republic
A country in central Europe, until 1993 part of Czechoslovakia, member of the European Union (EU).

21st Century

Estimated Jewish population in 2018: 2,600 out of 5,450,000. Main Jewish organization:

Ústredný zväz židovských náboženských obcí v Slovenskej republike - Federation of Jewish Communities in Slovakia
Panenská 4
811 03 Bratislava
Slovakia
Phone: 02-5441 2167
Fax: 02-5441 1106
Email: office@uzzno.sk
Website: http://www.uzzno.sk/

מאגרי המידע של אנו
גנאלוגיה יהודית
שמות משפחה
קהילות יהודיות
תיעוד חזותי
מרכז המוזיקה היהודית
מקום
אA
אA
אA
קהילת יהודי ספישקה נובה וס
ספישסקה נובה וס Spisska Nova Ves

(בהונגרית: IGLO, בגרמנית: ZIPSER NEUDORF)

עיר במזרח סלובקיה.


ספישסקה נובה וס שוכנת לרגלי הרי הטאטרים הגבוהים, באזור מכרות ומרחצאות מרפא. צומת מסילות הרכבת שבמקום משמש להובלת ברזל ומוצרי עץ שמיוצרים בסביבה. העיר נוסדה ב- 1268 בידי מתיישבים גרמנים, השתייכה עד 1918 לקיסרות אוסטריה-הונגריה ומאז עד 1993 לרפובליקה הצ'כוסלובקית.

ספישסקה נובה וס, במעמדה כ"עיר מכרות", לא התירה ליהודים להתיישב בתחומה גם אחרי הצו של 1840 שביטל את ההגבלות על התיישבות יהודים בממלכת הונגריה. לכן ישבו יהודים בעיקר בכפרים הסמוכים מארקושובצה MARKUSOVCE וסמיז'אני SMIZANY, (בהונגרית: SZEPESSUEMEG), וניהלו שם חיי קהילה. רק בשנות החמישים של המאה ה- 19 הורשו יהודים להתיישב בספישסקה נובה וס, וכבר בשנות השישים החלו בארגון מוסדות הקהילה ושכרו מורה לילדיהם.

ב- 1867 קיבלו יהודי הונגריה שוויון זכויות ובשנת 1872 הוכרה קהילת ספישקה נובה וס רשמית, והצטרפה לזרם קהילות ה"סטאטוס קוו אנטה" STATUS QUO ANTE, שלא נקט עמדה במחלוקת בין הנאולוגים לבין האורתודוקסים בקונגרס יהודי הונגריה. באותה שנה נוסד בעיר בית ספר יהודי פרטי, ב- 1876 נרכש על- ידי הקהילה והוסב בסיוע העירייה לבית ספר עממי כללי ובו 36 תלמידים. ב- 1912 הוקם מבנה חדש עבור בית הספר ובו היו גם ספרייה ואולם ישיבות. בית הכנסת נבנה בשנת 1899 ומוסדות הקהילה היו: "חברה קדישא", ארגון נשים יהודיות ו"ביקור חולים".

רב הקהילה הראשון היה ר' אהרן קראוס. אחרי מותו, ב- 1929, כיהן ד"ר ברטאלאן רוזנשטיין.

שמעון פולק, נשיא הקהילה במשך 18 שנים, שימש גם כנשיא איגוד הסוחרים בעיר, היה חבר במועצת העיר, וחבר הנהלת בנק. אחרי מותו כיהן עורך הדין ד"ר זינגר כראש הקהילה.

רוב יהודי העיר התפרנסו כסוחרים וכבעלי מלאכה, מיעוטם כבעלי מקצועות חופשיים.

בתקופת הרפובליקה הצ'כוסלובקית שבין שתי מלחמות העולם הוכרו היהודים המיעוט לאומי בעל זכויות. בעקבות זאת הייתה פעילות פוליטית-ציבורית ערה לרבות פעילות ציונית. רוב הציונים בעיר הזדהו עם "הציונים הכלליים", והנשים התארגנו ב"ויצו". תנועת הנוער הציונית "השומר הצעיר", שנוסדה בשנות ה- 20 כתנועת "השומר קדימה", פתחה מועדון בבניין בית הספר היהודי. בשנות השלושים המאוחרות פעלה במקום גם קבוצה קטנה של "בית"ר". ב- 1926, לקראת הבחירות לקונגרס הציוני ה- ט"ו נרכשו בעיר 148 שקלים, וב- 1937, לפני הבחירות לקונגרס הציוני ה- כ', 54 שקלים.

ב- 1930 חיו בספישסקה נובה וס כ- 200 משפחות יהודיות, 733 נפש.


תקופת השואה

כשנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה כפה הסכם מינכן מספטמבר 1938 על צ'כוסלובקיה מסירת אזורים לגרמניה הנאצית, ובעקבות זאת התפרקה הרפובליקה. סלובקיה הכריזה תחילה על אוטונומיה, וב- 14 במארס 1939 נעשתה למדינה עצמאית, גרורת גרמניה. חוקים אנטי- יהודיים הרחיקו את היהודים בהדרגה מחיי החברה והכלכלה עד לנישולם המוחלט מרכושם ומזכויותיהם.

בסוף שנת 1940 ישבו בספישסקה נובה וס 720 יהודים. באביב 1942 החלו הסלובקים לגרש את היהודים למחנות ריכוז והשמדה בפולין. בשילוח הראשון, ב- 26 במארס 1942, גורשו אלף צעירות דרך העיר פופראד POPRAD לאושוויץ ולמחרת גורשו לשם כ- 1,000 צעירים דרך ז'ילינה ZILINA. במשלוחים אלה היו גם כמה בני ספישסקה נובה וס. משפחות יהודיות מהעיר ומסביבתה גורשו כנראה באפריל או ב- 29 במאי 1942, היום שבו יצאה רכבת מספישסקה נובה וס עם 1,032 יהודים. הגברים שולחו ללובלין LUBLIN והנשים לאיזביצה IZBICZA. רובם נרצחו שם בידי הגרמנים. בקיץ 1944 פרץ מרד במרכז סלובקיה נגד השלטון הפשיסטי. צעירים יהודים שהצליחו להסתתר או היו במחנות לעבודות כפייה, הצטרפו לפרטיזנים המורדים. הצבא הגרמני נכנס לסלובקיה לדכא את המרד, ותפס רבים מן היהודים הלוחמים והמסתתרים, שניים מבני הקהילה נהרגו בקרב עם הגרמנים.

בית הכנסת הוצת בידי הגרמנים ונהרס כליל בסוף שנת 1944.

ב- 1945, אחרי המלחמה, חזרו מהמחנות ארבעה או חמישה יהודים מבני הקהילה. שניים נשארו בעיר והאחרים היגרו לארצות שמעבר לים. בספישקה נובה וס התיישבו יהודים ממקומות אחרים ו"השומר הצעיר" חידש את פעילותו. מקצת חניכיו עלו בשנות הארבעים המאוחרות לישראל. באתר בית הכנסת ההרוס הוקם בית קולנוע.

ב- 1990 מצאו מבקרים בעיר את בית העלמין היהודי מגודר, אך מוזנח מאד ומצבותיו שבורות.
חובר ע"י חוקרים של אנו מוזיאון העם היהודי

ז'ילינה
ז'ילינה Zilina

בהונגרית: Zsolna, בגרמנית Sillein)

עיר מחוז בצפון-מערב סלובקיה.


ז'ילינה שוכנת על הנהר ואה (Vah), במאה ה-13 קיבלה מעמד של "עיר מלכותית חופשית" (שאינה כפופה לשלטון האזורי) והתפתחה למרכז מסחרי ותעשייתי. לידה צומת של מסילות רכבת. עד 1918 הייתה העיר בקיסרות אוסטריה-הונגריה ואחר כך ברפובליקה הצ'כוסלובקית.

"יהודי חסות" של בלה הרביעי, מלך הונגריה, חיו בז'ילינה כבר במאה ה-13. מסמכים שתעדו את חיי היהודים במאות שלאחר מכן נשרפו בדליקות שפרצו בעיר.

אחר כך לא איפשרו פרנסי ז'ילינה התיישבות יהודים בעיר, גם לא אחרי צו הקיסר יוזף ה-Ii משנת 1783, שהתיר ליהודים לגור ב"ערים מלכותיות חופשיות". היהודים, שגרו בכפרים או באחוזות בסביבה, השתייכו לקהילות ראייץ (Rajec) וארין (Varin), דלהא פולה (Dlhe Pole), והורשו להכנס לז'ילינה רק בימי השוק והירידים.

ב-1840, כשהותר ליהודים להתיישב בכל מקום בממלכה, התגוררו בעיר רק יהודים אחדים. אחר כך גדל מספרם במהירות ובשנת 1852 התאפשרה התארגנות קהילתית. קודש בית עלמין ונבנה בית תפילה מעץ. ב-1860 נפתח "חדר" וזמן קצר לאחר מכן חדר שני. ב-1861 נחנך בית כנסת.

ב-1865 חיו במקום 70 יהודים. אז נוסדו "חברה קדישא" ו"אגודת נשים" ובראשה ארנסטינה פוגל. האגודה בנתה בית לחולים כרוניים בן 12 מיטות. תפעולו היה מכספי עזבונות וציודו מתרומות.

בית ספר עממי יהודי ראשון נפתח ב-1860 והשני ב-1873, למדו בו בשנות השלושים של המאה ה-20 כ-270 תלמידים, ביניהם לא יהודים. שפת ההוראה היתה גרמנית ושעורים בעברית ניתנו בהדרכתו של המורה שמעון גולן. בבניין בית הספר היו גם המקווה ואטליז כשר.

תחילה השתייכו רוב בני קהילת ז'ילינה לזרם הנאולוגי (Neolog נטיה להתבוללות ולשנויים במנהגי הדת). מ-1902 ישב על כס הרבנות של הקהילה הנאולוגית הרב ד"ר דוד פרידמן. אחריו כיהנו: הרב הוגו שטראנסקי (Stransky) והרב א. ליכטנשטיין. ד"ר איגנאץ שפירר (Spirer) היה נשיא הקהילה, ואחרי מותו התמנה רודולף בראון. מזכיר הקהילה יוזף שאלגו (Salgo) שימש מ-1921 גם כמנהל בית הספר, כיועץ לתרבות במועצת העיר, כמבקר הצלב האדום במקום וכמזכיר מוסדות צדקה אחדים. היינריך נירנברג היה יושב ראש "חברה קדישא".

ב-1929 פרשו כ-300 שמרנים מהקהילה והקימו קהילה אורתודוקסית נפרדת (Orthodox, התנגדות לסטיה מההלכה היהודית), בראשה עמד שמואל שלזינגר, נדבן ידוע בסלובקיה, ואחריו איגנאץ קליין. הרב היה מרטין קליין.

ב-1929 נהרס בית הכנסת ואז התקיימו התפילות באולם בית הספר. בשנת 1932 נבנה בית כנסת חדש ומפואר.

בשנות השלושים הוקם בתרומת ג'ימס פוגל בית אבות יהודי.

המתיישבים היהודים הראשונים בעיר התפרנסו בעיקר כסוחרים ומקצתם כבעלי מלאכה. אחרי קבלת זכויות אזרח (1867) פנו רבים מבני הקהילה למקצועות חופשיים.

היהודים תרמו לפיתוח המסחר והתעשייה בעיר. בין היתר יסדו בית חרושת לצלולוזה ומפעלי טקסטיל, ועשו את ז'ילינה למרכז מסחרי בעץ ובמוצריו.

בשנת 1920, בתקופת הרפובליקה הצ'כוסלובקית, היו בעיר תופעות אנטישמיות ביזמת סלובקים לאומנים.

רוב יהודי ז'ילינה היו ציונים והעיר נהייתה למרכז פעילות ציונית בצפון-מרכז סלובקיה. בשנות ה-20 נפתחו סניפים של תנועת הנוער הציונית "השומר הצעיר", של "ויצו" ובשנות השלושים גם של תנועת הנוער "מכבי הצעיר". בעיר פעלו שליחים מארץ ישראל וקבוצת הכשרה של "השומר הצעיר".

בפברואר 1926 היה בז'ילינה הכנס הרביעי של הפדרציה הלאומית של יהודי סלובקיה, ב- 1929 וב-1936 הוועידות של המפלגה היהודית.

ב-1931, התמודדו שתי רשימות יהודיות לבחירות למועצת העיר: יהודים שהצהירו על השתייכותם ללאום הסלובקי ובראשם ד"ר שפירר ויהודים שהשתייכו ללאום היהודי והיו קרובים לציונות, בראשם עמד רודולף בראון, חבר ההנהגה הציונית הארצית. הרשימה הציונית זכתה בבחירות ור' בראון כיהן כסגן ראש העיר בשנות השלושים האחרונות, עד לעליית הפאשיסטים לשלטון באוקטובר 1939.

באגודת הספורט "מכבי" בעיר היו ספורטאים ידועים: אנדרי אנגל אצן, יוליוס באלאז' (Balazs) שחיין ואלוף בקפיצה למיים ולאדיסלאב הכט (Hecht) טניסאי בנבחרת צ'כוסלובקיה במשחקים בינלאומיים.

ב-1937 התכנסה בז'ילינה הוועידה הטריטוריאלית השלישית של "מכבי" בצ'כוסלובקיה, ובה כ-2,000 משתתפים.

באותה השנה, בבחירות לקונגרס הציוני ה-כ', השתתפו 194 מבני הקהילה. ב-1938, בוועידה האחרונה של הפדרציה הציונית הטריטוריאלית, נבחר למועצה ד"ר אויגן רוט (Roth) מז'ילינה.

ב-1930 ישבו בעיר 2,498 יהודים.


תקופת השואה

כשנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה (1 בספטמבר 1939), בעקבות הסכם מינכן מספטמבר 1938, נערך בז'ילינה כנס המפלגות הסלובקיות ועל פי החלטתו ב-6 באוקטובר תפסה "מפלגת העם" הפשיסטית את השלטון וסלובקיה הכריזה על אוטונומיה.

ב-22 בינואר 1939 התכנסו בז'ילינה נציגי "המרכז היהודי" והחליטו להקים בתי ספר מקצועיים, לארגן עזרה לפליטים יהודים ולחייב הוראת עברית בבתי הספר היהודיים.

ב-14 במארס נהייתה סלובקיה למדינה עצמאית, גרורת גרמניה.

היהודים הוצאו בהדרגה מחיי הכלכלה והחברה, והתלמידים היהודים הוצאו מבתי הספר הכלליים. הקהילה ארגנה בית ספר לילדים עד גיל 14 בבנין בית האבות. ניהל אותו לאדיסלב ברונר (Bronner).

בשנים 1941-1940, כאשר חוייבו יהודים מבראטיסלאווה לעבור לערי השדה, גדלה קהילת ז'ילינה לכ-3,500 נפש.

תנועות הנוער הציוניות המשיכו לפעול במחתרת ועזרו ליהודים לצאת את גבולות המדינה, או לעלות לארץ ישראל.

ב-1942 גירשו הסלובקים את רוב היהודים למחנות ריכוז ולמחנות השמדה בפולין. ב-26 במארס 1942 גורשו מז'ילינה הצעירות היהודיות וב-27 במארס הצעירים. רוב המשפחות גורשו בשני משלוחים ב-17 וב-19 באפריל אותה שנה. במקום נותרו רק כ-850 איש, ועוד כ- 150 יהודים ממזרח סלובקיה; אלו שעבודתם חיונית לשלטונות וכאלה שהצליחו להסתתר. בתקופה זו סייעה הקהילה למאות הפליטים, שעברו שם בדרכם מפולין להונגריה.

הממשלה הקימה מחנה מעבר בז'ילינה עבור המגורשים מרחבי סלובקיה וממדינות אחרות באירופה. הנהגת הקהילה קיבלה על עצמה לספק מזון, ביגוד ושאר מצרכים ליהודים שהובאו למחנה. מרבבות היהודים, שעברו במרוצת השנים דרך מחנה ז'ילינה, שרדו רק מעטים. בסוף אוגוסט 1944 פרץ מרד במרכז סלובקיה נגד השלטון הפשיסטי. אז נמלטו יהודים רבים ליערות וחלק מהם הצטרפו לפרטיזנים. אחרי שכבשו הגרמנים את סלובקיה כדי לדכא את המרד, נתפסו יהודים רבים. אחדים נורו במקום, ואחרים שולחו למחנות ההשמדה.

אחרי המלחמה שבו לעיר כ-700 ניצולים. הקהילה התארגנה מחדש ובראשה עמד בלה אדלר. נפתח מטבח עממי, שסיפק ארוחות גם למאות הפליטים היהודים ששהו במקום בגלל ניתוק מסילת הרכבת.

קהילת ז'ילינה סייעה גם לשליחי "עלייה ב'" ובעיר נפתחה הכשרה לעלייה של "גורדוניה - מכבי הצעיר".

בית הכנסת האורתודוקסי שופץ וקודש. מרטין קליין חזר לכהונתו כרב. יעקב הרזקה (Herzka) היה מנחה התפילות, החזן היינריך וייסמאן סיפק את צרכי הדת ואיזאק האלפרט שימש כחזן.

בבית ההספדים של בית העלמין היהודי הונצחו שמות הניספים במחנות ושמות 42 היהודים שנפלו בקרבות על שיחרור העיר. גודרו 150 קברים של יהודים שנספו במחנה הריכוז של ז'ילינה. העבודות בוצעו הודות לזיגמונד ליפה (Lipa) היושב-ראש של "חברה קדישא".

מדי שנה, ב-כ' בסיון, נערכו אזכרות.

בשנות החמישים, אחרי שרבים עלו לישראל או היגרו לארצות שמעבר לים, נותרו בעיר כ- 300 יהודים.

אחרי הפלישה הסובייטית לצ'כוסלובקיה, ב-1968, שוב היגרו רבים לארצות אחרות.

ב-1971 חיו בעיר רק כמה עשרות יהודים, רובם זקנים. חלק מהם שוכנים בבית האבות היהודי. בז'ילינה, שהייתה מרכז יהודי בצפון סלובקיה, אין עוד חיי קהילה.

ב-1990 היו ארבעים יהודים בז'ילינה ולא היה אפילו מניין לתפילה. בית הכנסת האורתודוקסי היה עזוב ובית הכנסת הנאולוגי שימש אולם ישיבות של בית הספר הגבוה לתחבורה. בית העלמין היהודי, ששימש גם יהודים ממקומות אחרים בצפון-מזרח סלובקיה, היה אז מטופח.

מארקושובצה

מארקושובצה Markušovce 

בהונגרית: MARKUSFALVA

כפר במזרח סלובקיה.


הכפר מארקושובצה שוכן מדרום לעיירה ספישסקה נובה וס (SPISSKA NOVA VES). עד 1918 השתייך האזור לממלכת הונגריה, ומאז עד 1993 - לרפובליקה הצ'כוסלובקית.

אמנם כמה "יהודי חסות" (מוגנים תמורת מסים ושרותים) ישבו במקום כבר במאה ה- 17, אבל ישיבת קבע של יהודים במארקושובצה החלה רק במאה ה- 18, באמצע המאה הוקם בית תפילה שקירותיו היו בנויים בולי-עץ עבים. המקווה שנשתמר במרתף בניין בית התפילה היה כנראה העתיק ביותר בסלובקיה. בית הכנסת החדש נבנה אף הוא בבולי- עץ. יסודות הבניין היו אבן ולבני- בניין, כיפתו עוצבה בסיגנון ניאוגותי. בבית הכנסת הייתה עזרת נשים. בבניין עצמו הייתה דירת החזן ובמרתפו - המקווה. מימי המקווה נבעו ממעיינות, ובימי גשם עלה מפלס המים עד לתקרה. בכפר היה בית ספר יהודי, שלמדו בו גם ילדים נוצרים.

בית העלמין קודש כקילומטר אחד מהכפר, על הדרך לעיר ספישסקה ולאכי SPISSKE VLACHY. מקצת המצבות עשויות אבן- חול, אחרות גרנית שוודית.

ב- 1867 קיבלו יהודי האזור זכויות אזרח וברפובליקה הצ'כוסלובקית שבין שתי מלחמות העולם הם הוכרו כמיעוט לאומי בעל זכויות. באותה התקופה הייתה פעילות כלשהי במארקושובצה, ולקראת הבחירות לקונגרס הציוני ה-ט"ו (1927) שולמו בכפר מסים להסתדרות הציונית (300 קרונות צ'כיים).

ב- 1938 ישבו במארקושובצה 34 יהודים.


תקופת השואה

הסכם מינכן מספטמבר 1938, כמעט שנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, הביא להתפרקות הרפובליקה הצ'כוסלובקית. ב- 6 באוקטובר 1938 הכריזה סלובקיה על אוטונומיה, ואחר- כך נעשתה מדינה עצמאית בחסות גרמניה הנאצית. היהודים הורחקו מחיי הציבור ומהכלכלה, נכסיהם ועיסקיהם הועברו לידי סלובקים בני "הגזע הארי".

לפי סטאטיסטיקה סלובקית ב- 1940 ישבו במארקושובצה 30 יהודים. בין מרס לספטמבר 1942 נמסרו רוב יהודי סלובקיה לידי הגרמנים על אדמת פולין, ושם שולחו למחנות ריכוז והשמדה. לאחר הפוגה של שנתיים חודשו הגירושים בספטמבר 1944. רוב המגורשים ניספו.


אחרי המלחמה לא חודשו החיים היהודיים בכפר. בשנות הששים של המאה העשרים לא חי אף יהודי אחד במארקושובצה. באותה העת היו אולם "צידוק הדין" וגדר האבן של בית העלמין הרוסים, ורוב המצבות היו שבורות ומכוסות צמחייה עבותה.

פופראד
פופראד POPRAD

(בגרמנית: DEUTSCHENDORF)

עיר בצפון- מזרח סלובקיה.


פופראד, שנוסדה במאה ה- 12 בידי גרמנים מסאקסוניה SACHSEN, שוכנת במדרון הרי הטאטרה TATRA הגבוהים ועל צומת מסילות רכבת. בעיר הוקמו בתי חרושת לעיבוד נייר ולמכונות חקלאיות. עד 1918 הייתה פופראד במחוז ספש SZEPES (בסלובקית ספיש SPIS) שבקיסרות אוסטריה-הונגריה, ומאז עד 1993 ברפובליקה הצ'כוסלובקית.

רוב מייסדי הקהילה באו למקום מהעיר הונצובצה HUNCOVCE (בהונגרית: HUNFALVA). הקהילה נרשמה ב- 1879 כקהילה אורתודוקסית. בית תפילה נחנך בשנות השמונים למאה ה- 19 ובית כנסת נבנה ב- 1906 והורחב אחרי שנים אחדות. לצד בית הכנסת פעל בית מדרש. בית ספר יסודי יהודי נפתח בעיר ב- 1908, עד 1928 לימד שם המורה פרנץ גוטליב, שכתב את תולדות קהילת פופראד. "תלמוד תורה" הוקם ביזמת ר' מור קליין ב- 1924.

"חברה קדישא" ו"אגודת נשים" עסקו בפעולות סעד, והייתה שם גם קופת גמילות חסדים. הקהילה העסיקה חזן ושוחט. בפנקסה היו רשומים גם יהודים מכמה כפרים בסביבה.

רב הקהילה הראשון, הרב אהרן גרינברג, כיהן עד פטירתו ב- 1907. אחריו נתמנה הרב צבי הירש פראגר, שאף הוא כיהן עד מותו, כמה שנים לפני השואה.

ב- 1922 היה המהנדס ויטמן נשיא הקהילה. בשנות העשרים המאוחרות כיהן בתפקיד התעשיין הנריק קליינברגר. מור קליין היה נשיא-כבוד לצמיתות.

רוב יהודי פופראד התפרנסו כסוחרים וכבעלי מלאכה, והיו ביניהם גם רופאים, עורכי דין, מהנדסים, מורים, פקידים ובעלי מקצועות אחרים. במנסרת עצים בבעלות יהודי הועסקו 70 פועלים. מצבם הכלכלי של רוב יהודי העיר היה איתן, אך היו גם כמה עניים, שנתמכו בידי מוסדות הקהילה.

במלחמת העולם הראשונה התגייסו 38 מבני הקהילה לצבא ההונגרי. אחרי המלחמה, בימי הרפובליקה הצ'כוסלובקית, הייתה בעיר פעילות פוליטית ופעילות ציונית ערה. ב- 1924 התכנסה בפופראד הוועידה השלישית של הפדרציה הלאומית של יהדות סלובקיה. ב- 1926, לקראת הבחירות לקונגרס הציוני ה- ט"ו, נרכשו בעיר 158 שקלים. ב- 1935 נערך במקום כנס עולמי של "השומר הצעיר" ותחנת הרדיו של העיר קושיצה איפשרה שידורים מדיוני הכנס ששודרו גם בעברית. כן פעלו בעיר "מכבי הצעיר", "הציונים הכלליים" והכשרה לעלייה וכבר בשנות ה30- המוקדמות עלו כמה חלוצים מפופראד לארץ ישראל.

בשנת 1930 חיו בפופראד 618 יהודים, 15.3% באוכלוסייה.


תקופת השואה

בעקבות הסכם מינכן מספטמבר 1938, כשנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, התפרקה הרפובליקה הצ'כוסלובקית. באוקטובר 1938 הכריזה סלובקיה על אוטונומיה ובמארס 1939 נעשתה מדינה עצמאית, גרורת גרמניה הנאצית. גילויי אנטישמיות והטרדות יהודים בחסות השלטונות ובעידודם החלו מייד. היהודים הורחקו בהדרגה מחיי החברה והכלכלה ונושלו מפרנסתם. בסוף שנת 1940 עדיין ישבו 606 יהודים בעיר.

במארס 1942 הוקם בקסרקטין שבפופראד מחנה מעבר, ואליו הובאו אלפים מיהודי סלובקיה. (זה היה אחד מתוך חמישה מחנות שדרכם נשלחו יהודי סלובקיה לגיטאות ולמחנות השמדה בפולין). הרכבת הראשונה מסלובקיה למחנות ההשמדה יצאה מפופראד ב- 26 במארס 1942, ובה כ- 1,000 צעירות, שנשלחו לאושוויץ. ב- 3 וב- 23 באפריל נשלחו משם לאושוויץ עוד שני טראנספורטים של כ- 1,000 איש כל אחד. ב- 25 במאי גורשו מפופראד 1,000 יהודים לראיוביצה RAJOWICZE. אחר כך מ- 28 במאי עד 13 ביוני יצאו עוד חמישה משלוחים. הגברים הובאו ללובלין והנשים לאיזביצה IZBICA ולסוביבור SOBIBOR. רוב המגורשים נרצחו.

בתום המלחמה חזרו לעיר כמה עשרות יהודים משרידי הקהילה, אך עזבו במרוצת השנים, רובם עלו לישראל, ולא נותרו עוד יהודים בפופראד.

בשנות השמונים שימש בניין בית הכנסת כבית דפוס. ב- 1990 מצאו מבקרים בפופראד את בית העלמין היהודי היה מגודר והמצבות שבורות ומפוזרות. בניין בית הכנסת עדיין עמד על תלו.

סלובקיה

Slovakia

Slovenská republika - Slovak Republic
A country in central Europe, until 1993 part of Czechoslovakia, member of the European Union (EU).

21st Century

Estimated Jewish population in 2018: 2,600 out of 5,450,000. Main Jewish organization:

Ústredný zväz židovských náboženských obcí v Slovenskej republike - Federation of Jewish Communities in Slovakia
Panenská 4
811 03 Bratislava
Slovakia
Phone: 02-5441 2167
Fax: 02-5441 1106
Email: office@uzzno.sk
Website: http://www.uzzno.sk/