קהילת יהודי ז'ילינה
בהונגרית: Zsolna, בגרמנית Sillein)
עיר מחוז בצפון-מערב סלובקיה.
ז'ילינה שוכנת על הנהר ואה (Vah), במאה ה-13 קיבלה מעמד של "עיר מלכותית חופשית" (שאינה כפופה לשלטון האזורי) והתפתחה למרכז מסחרי ותעשייתי. לידה צומת של מסילות רכבת. עד 1918 הייתה העיר בקיסרות אוסטריה-הונגריה ואחר כך ברפובליקה הצ'כוסלובקית.
"יהודי חסות" של בלה הרביעי, מלך הונגריה, חיו בז'ילינה כבר במאה ה-13. מסמכים שתעדו את חיי היהודים במאות שלאחר מכן נשרפו בדליקות שפרצו בעיר.
אחר כך לא איפשרו פרנסי ז'ילינה התיישבות יהודים בעיר, גם לא אחרי צו הקיסר יוזף ה-Ii משנת 1783, שהתיר ליהודים לגור ב"ערים מלכותיות חופשיות". היהודים, שגרו בכפרים או באחוזות בסביבה, השתייכו לקהילות ראייץ (Rajec) וארין (Varin), דלהא פולה (Dlhe Pole), והורשו להכנס לז'ילינה רק בימי השוק והירידים.
ב-1840, כשהותר ליהודים להתיישב בכל מקום בממלכה, התגוררו בעיר רק יהודים אחדים. אחר כך גדל מספרם במהירות ובשנת 1852 התאפשרה התארגנות קהילתית. קודש בית עלמין ונבנה בית תפילה מעץ. ב-1860 נפתח "חדר" וזמן קצר לאחר מכן חדר שני. ב-1861 נחנך בית כנסת.
ב-1865 חיו במקום 70 יהודים. אז נוסדו "חברה קדישא" ו"אגודת נשים" ובראשה ארנסטינה פוגל. האגודה בנתה בית לחולים כרוניים בן 12 מיטות. תפעולו היה מכספי עזבונות וציודו מתרומות.
בית ספר עממי יהודי ראשון נפתח ב-1860 והשני ב-1873, למדו בו בשנות השלושים של המאה ה-20 כ-270 תלמידים, ביניהם לא יהודים. שפת ההוראה היתה גרמנית ושעורים בעברית ניתנו בהדרכתו של המורה שמעון גולן. בבניין בית הספר היו גם המקווה ואטליז כשר.
תחילה השתייכו רוב בני קהילת ז'ילינה לזרם הנאולוגי (Neolog נטיה להתבוללות ולשנויים במנהגי הדת). מ-1902 ישב על כס הרבנות של הקהילה הנאולוגית הרב ד"ר דוד פרידמן. אחריו כיהנו: הרב הוגו שטראנסקי (Stransky) והרב א. ליכטנשטיין. ד"ר איגנאץ שפירר (Spirer) היה נשיא הקהילה, ואחרי מותו התמנה רודולף בראון. מזכיר הקהילה יוזף שאלגו (Salgo) שימש מ-1921 גם כמנהל בית הספר, כיועץ לתרבות במועצת העיר, כמבקר הצלב האדום במקום וכמזכיר מוסדות צדקה אחדים. היינריך נירנברג היה יושב ראש "חברה קדישא".
ב-1929 פרשו כ-300 שמרנים מהקהילה והקימו קהילה אורתודוקסית נפרדת (Orthodox, התנגדות לסטיה מההלכה היהודית), בראשה עמד שמואל שלזינגר, נדבן ידוע בסלובקיה, ואחריו איגנאץ קליין. הרב היה מרטין קליין.
ב-1929 נהרס בית הכנסת ואז התקיימו התפילות באולם בית הספר. בשנת 1932 נבנה בית כנסת חדש ומפואר.
בשנות השלושים הוקם בתרומת ג'ימס פוגל בית אבות יהודי.
המתיישבים היהודים הראשונים בעיר התפרנסו בעיקר כסוחרים ומקצתם כבעלי מלאכה. אחרי קבלת זכויות אזרח (1867) פנו רבים מבני הקהילה למקצועות חופשיים.
היהודים תרמו לפיתוח המסחר והתעשייה בעיר. בין היתר יסדו בית חרושת לצלולוזה ומפעלי טקסטיל, ועשו את ז'ילינה למרכז מסחרי בעץ ובמוצריו.
בשנת 1920, בתקופת הרפובליקה הצ'כוסלובקית, היו בעיר תופעות אנטישמיות ביזמת סלובקים לאומנים.
רוב יהודי ז'ילינה היו ציונים והעיר נהייתה למרכז פעילות ציונית בצפון-מרכז סלובקיה. בשנות ה-20 נפתחו סניפים של תנועת הנוער הציונית "השומר הצעיר", של "ויצו" ובשנות השלושים גם של תנועת הנוער "מכבי הצעיר". בעיר פעלו שליחים מארץ ישראל וקבוצת הכשרה של "השומר הצעיר".
בפברואר 1926 היה בז'ילינה הכנס הרביעי של הפדרציה הלאומית של יהודי סלובקיה, ב- 1929 וב-1936 הוועידות של המפלגה היהודית.
ב-1931, התמודדו שתי רשימות יהודיות לבחירות למועצת העיר: יהודים שהצהירו על השתייכותם ללאום הסלובקי ובראשם ד"ר שפירר ויהודים שהשתייכו ללאום היהודי והיו קרובים לציונות, בראשם עמד רודולף בראון, חבר ההנהגה הציונית הארצית. הרשימה הציונית זכתה בבחירות ור' בראון כיהן כסגן ראש העיר בשנות השלושים האחרונות, עד לעליית הפאשיסטים לשלטון באוקטובר 1939.
באגודת הספורט "מכבי" בעיר היו ספורטאים ידועים: אנדרי אנגל אצן, יוליוס באלאז' (Balazs) שחיין ואלוף בקפיצה למיים ולאדיסלאב הכט (Hecht) טניסאי בנבחרת צ'כוסלובקיה במשחקים בינלאומיים.
ב-1937 התכנסה בז'ילינה הוועידה הטריטוריאלית השלישית של "מכבי" בצ'כוסלובקיה, ובה כ-2,000 משתתפים.
באותה השנה, בבחירות לקונגרס הציוני ה-כ', השתתפו 194 מבני הקהילה. ב-1938, בוועידה האחרונה של הפדרציה הציונית הטריטוריאלית, נבחר למועצה ד"ר אויגן רוט (Roth) מז'ילינה.
ב-1930 ישבו בעיר 2,498 יהודים.
תקופת השואה
כשנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה (1 בספטמבר 1939), בעקבות הסכם מינכן מספטמבר 1938, נערך בז'ילינה כנס המפלגות הסלובקיות ועל פי החלטתו ב-6 באוקטובר תפסה "מפלגת העם" הפשיסטית את השלטון וסלובקיה הכריזה על אוטונומיה.
ב-22 בינואר 1939 התכנסו בז'ילינה נציגי "המרכז היהודי" והחליטו להקים בתי ספר מקצועיים, לארגן עזרה לפליטים יהודים ולחייב הוראת עברית בבתי הספר היהודיים.
ב-14 במארס נהייתה סלובקיה למדינה עצמאית, גרורת גרמניה.
היהודים הוצאו בהדרגה מחיי הכלכלה והחברה, והתלמידים היהודים הוצאו מבתי הספר הכלליים. הקהילה ארגנה בית ספר לילדים עד גיל 14 בבנין בית האבות. ניהל אותו לאדיסלב ברונר (Bronner).
בשנים 1941-1940, כאשר חוייבו יהודים מבראטיסלאווה לעבור לערי השדה, גדלה קהילת ז'ילינה לכ-3,500 נפש.
תנועות הנוער הציוניות המשיכו לפעול במחתרת ועזרו ליהודים לצאת את גבולות המדינה, או לעלות לארץ ישראל.
ב-1942 גירשו הסלובקים את רוב היהודים למחנות ריכוז ולמחנות השמדה בפולין. ב-26 במארס 1942 גורשו מז'ילינה הצעירות היהודיות וב-27 במארס הצעירים. רוב המשפחות גורשו בשני משלוחים ב-17 וב-19 באפריל אותה שנה. במקום נותרו רק כ-850 איש, ועוד כ- 150 יהודים ממזרח סלובקיה; אלו שעבודתם חיונית לשלטונות וכאלה שהצליחו להסתתר. בתקופה זו סייעה הקהילה למאות הפליטים, שעברו שם בדרכם מפולין להונגריה.
הממשלה הקימה מחנה מעבר בז'ילינה עבור המגורשים מרחבי סלובקיה וממדינות אחרות באירופה. הנהגת הקהילה קיבלה על עצמה לספק מזון, ביגוד ושאר מצרכים ליהודים שהובאו למחנה. מרבבות היהודים, שעברו במרוצת השנים דרך מחנה ז'ילינה, שרדו רק מעטים. בסוף אוגוסט 1944 פרץ מרד במרכז סלובקיה נגד השלטון הפשיסטי. אז נמלטו יהודים רבים ליערות וחלק מהם הצטרפו לפרטיזנים. אחרי שכבשו הגרמנים את סלובקיה כדי לדכא את המרד, נתפסו יהודים רבים. אחדים נורו במקום, ואחרים שולחו למחנות ההשמדה.
אחרי המלחמה שבו לעיר כ-700 ניצולים. הקהילה התארגנה מחדש ובראשה עמד בלה אדלר. נפתח מטבח עממי, שסיפק ארוחות גם למאות הפליטים היהודים ששהו במקום בגלל ניתוק מסילת הרכבת.
קהילת ז'ילינה סייעה גם לשליחי "עלייה ב'" ובעיר נפתחה הכשרה לעלייה של "גורדוניה - מכבי הצעיר".
בית הכנסת האורתודוקסי שופץ וקודש. מרטין קליין חזר לכהונתו כרב. יעקב הרזקה (Herzka) היה מנחה התפילות, החזן היינריך וייסמאן סיפק את צרכי הדת ואיזאק האלפרט שימש כחזן.
בבית ההספדים של בית העלמין היהודי הונצחו שמות הניספים במחנות ושמות 42 היהודים שנפלו בקרבות על שיחרור העיר. גודרו 150 קברים של יהודים שנספו במחנה הריכוז של ז'ילינה. העבודות בוצעו הודות לזיגמונד ליפה (Lipa) היושב-ראש של "חברה קדישא".
מדי שנה, ב-כ' בסיון, נערכו אזכרות.
בשנות החמישים, אחרי שרבים עלו לישראל או היגרו לארצות שמעבר לים, נותרו בעיר כ- 300 יהודים.
אחרי הפלישה הסובייטית לצ'כוסלובקיה, ב-1968, שוב היגרו רבים לארצות אחרות.
ב-1971 חיו בעיר רק כמה עשרות יהודים, רובם זקנים. חלק מהם שוכנים בבית האבות היהודי. בז'ילינה, שהייתה מרכז יהודי בצפון סלובקיה, אין עוד חיי קהילה.
ב-1990 היו ארבעים יהודים בז'ילינה ולא היה אפילו מניין לתפילה. בית הכנסת האורתודוקסי היה עזוב ובית הכנסת הנאולוגי שימש אולם ישיבות של בית הספר הגבוה לתחבורה. בית העלמין היהודי, ששימש גם יהודים ממקומות אחרים בצפון-מזרח סלובקיה, היה אז מטופח.
נערים שעולים לארץ ישראל בתחנת הרכבת של ז'ילינה, צ'כוסלובקיה, 1940
(תמונות)נערים יהודים שעולים לארץ ישראל בתחנת הרכבת של ז'ילינה, צ'כוסלובקיה, 1940
מאוחר יותר הם עלו על האנייה היוגוסלבית "הנסיכה ילנה" שעגנה על הדנובה בתקווה להפליג לארץ ישראל. האנייה עוכבה בידי הגרמנים ו-95% מהנוסעים עליה ניספו בשואה
המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר, בית התפוצות, באדיבות יאן וייל, גבעתיים
ארנולד קיס
(אישיות)Arnold Kiss (1869-1940), rabbi, author, poet and translator, born in Ungvar, then part of Austria-Hungary, (now Uzhgorod, Ukraine). He was a son of Rabbi Moric Klein, who translated Maimonides' "Moreh Nevochim" into Hungarian. He studied at the Rabbinical Seminary of Budapest, received his Ph.D. degree from the University of Budapest in 1894, and was ordained in 1895. The same year he became rabbi of Zsolna (now Žilina, Slovakia), then rabbi of Veszprem in 1897, and rabbi of Buda from 1901 to his death.
He compiled a prayer book for women, "Miriam", with a Hungarian language commentary, another for young girls, "Noemi", and a third for children, "Echod". Kiss translated medieval and modern Hebrew and Yiddish poetry into Hungarian. He was the author of several volumes of religious and lyrical poetry and of fiction. His novels and short stories, dealing with Jewish problems, employ a somewhat conventional psychology. His essays on Hebrew and Hungarian poetry appeared in the "Pesti Naplo", "Budapesti Hirlap", "Magyar Hirlap" and in literary periodicals. Kiss became professor of Hebrew literature at the Rabbinical Seminary of Budapest.
Kiss was a member of the Board of Governors of the Rabbinical Seminary and vice president of the Rabbinical Association of Hungary, co-president of the Yehudah Halevi association, and a member of the Board of Advisory Council of the "Zsido Lexikon". His works included (sermons) Gilead (poetry),1900, "A pap harfaja" ("The Priest's Harp") 1904, "Job", 1904; "Getto-dalok" ("Ghetto songs"; including the poems of Morris Rosenfeld),1908; "Elborult csillagok alatt" ("Under clouded Stars")` (short stories) "Az oszi haraszt muzsikal" (The Music of Autumn Leaves), 1932, "Barangolasok a kodben" ("Roaming in the Gloaming"), 1933, "Orok lang" ("Eternal Flame"), 1934), "Samuel Hanagid elete es munkai" ("Life and Work of Samuel Hanagid"),1893, "Gabirol elete es kolteszete" ("Gabirol's Life and Poetry"); "A heber kolteszet" ("Hebrew Poetry", 1924, "Martirok tortenete" (The History of Martyrs), 1924, "A spanyol-heber poezis" ("Spanish-Hebrew Poetry"),1926, "Kiss Jozsef elete es muvei" ("The Life and Works of Jozsef Kiss"), 1927, "Bialik a heber kolto",1930, and "Maimuni Mozes", 1934.
מרטיו
(מקום)(ברפובליקה הסלובקית משנת 1993 נקראת העיר מרטין בהונגרית: (TUROCSZENTMARTON
עיר במערב סלובקיה.
טורצ'יאנסקי-סווטי-מארטין שוכנת בעמק הראשי של הנהר ואה VAH, על גדות הנהר טורייץ TURIEC, ועל מסילת רכבת, 22 ק"מ מדרום-מזרח לעיר ז'ילינה ZILINA. העיר נוסדה במאה ה- 13 ונשתמרה בה כנסייה מאותה התקופה. במאה ה- 19 הוקמו שם בתי חרושת. טורצ'יאנסקי- סווטי-מארטין נחשבה לעריסת התרבות הסלובקית, ומצויים בה אגפים של המוזיאון הלאומי- האתנוגרפי ושל הספרייה הלאומית הסלובקית. עד 1918 השתייך האזור לקיסרות אוסטריה- הונגריה ואחר כך, עד 1993, לרפובליקה הצ'כוסלובקית. בעיר נחתם ההסכם לאיחוד צ'כיה וסלובקיה אחרי מלחמת העולם הראשונה.
יהודים אחדים חיו במקום במאה ה- 17. במאה ה- 18 התיישבו שם יהודים שנדדו ממוראוויה מזרחה בעקבות "חוק המשפחות" (1726) של הקיסר קארל ה- VI. לא ידוע מתי התארגנה הקהילה, אבל ידוע שב- 1815 כיהן שם הרב משה זוננשיין, ושימש מ- 1827 גם רב אזורי. אחרי ועידת יהודי הונגריה (1869) השתייכה הקהילה לזרם הניאולוגי.
בטורצ'יאנסקי סוואטי מארטין הוקם בית כנסת בסגנון מאורי וסמוך לו קודש בית העלמין. בעיר פעלו בית ספר יהודי בן ארבע כיתות, "חברה קדישא" וכמה מוסדות צדקה. בין ראשי הקהילה היו יוליוס פרידמן (1897 - 1898) ושלמה מינץ.
ב- 1921 השתייכו לקהילה כ- 720 נפשות שכללו גם את יהודי קושטאני KOSTANY, בלה BELLA ופריבורצה PRIBORCE. בראש הקהילה עמד אז אלברט פרל.
תחילה עסקו היהודים לפרנסתם במסחר ובמלאכה. במחצית השנייה של המאה ה- 19, בעקבות האמנציפציה (1867), רכשו רבים השכלה אקדמית והשתלבו בכל תחומי חיי הכלכלה והציבור. בית החרושת לצלולוזה במקום נוהל בידי יהודי.
סמואל גליקשטאל GLICKSTAHL, בן המקום, נבחר ב- 1903 כחבר וועדת החוקה של בודאפשט וב- 1927 נבחר לבית העליון של הפרלמנט ההונגרי. עורך הדין מט"ס מארטין, קארול גראבר GRABER, היה המזכיר הראשי של לשכת עורכי- הדין של בודפאשט ומ- 1926 היה יועץ ממשלה ראשי. ברפובליקההצ'כוסלובקית שנוסדה ב- 1918 הוכרו היהודים כמיעוט לאומי בעל זכויות. וב- 1931, בעת יסוד "המפלגה היהודית", נבחר ד"ר מאטיי ויינר מטורצ'יאנסקי סוואטי מארטין לוועדה המרכזת של המפלגה. הפעילות הציונית הייתה מעטה, וב- 1937 השתתפו 36 מבני הקהילה בבחירות לקונגרס הציוני ה- 20, כולם הצביעו בעד הציונים הכלליים.
ב- 1930 חיו בטורצ'יאנסקי- סווטי- מארטין 439 יהודים.
תקופת השואה
כמעט שנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, בעקבות הסכם מינכן מספטמבר 1938, פורקה הרפובליקה הצ'כוסלובקית. ב- 6 באוקטובר 1938 הכריזה סלובקיה על אוטונומיה ובאמצע מארס 1939 נעשתה מדינה עצמאית, גרורת גרמניה הנאצית. המשטר הנאצי נישל בהדרגה את היהודים מפרנסתם, מרכושם ומזכויותיהם. בין מארס לאוקטובר 1942 גורשו רוב יהודי סלובקיה לגיטאות ולמחנות השמדה בפולין, שם נרצחו רובם או מתו ברעב ובמחלות.
ב- 1945, בתום המלחמה, שרדו מהקהילה היהודית בטורצ'יאנסקי סוואטי מארטין שבע נפשות בלבד. בניין בית הכנסת הוסב למחסן. בית העלמין, ששכן בתוך העיר, נהרס ב- 1964.
ביטצ'ה
(מקום)(בהונגרית NAGY BICSE)
עיר נפה במחוז ז'ילינה, צפון-מערב סלובקיה. עד למלחמת העולם השנייה השתייכה למחוז טרנצ'ין, ושמה היה ולקה ביטצ'ה.
ולקה-ביטצ'ה נוסדה לפני המאה ה-13 ושוכנת על הנהר ואה (VAH), סמוך לעיר ז'ילינה (ZILINA). עד 1918 הייתה ולקה-ביטצ'ה בקיסרות אוסטריה הונגריה (בתחומי ממלכת הונגריה) ומאז ועד 1993 ברפובליקה הצ'כוסלובקית.
בשנת 1727 התיישבו שתי משפחות יהודיות ראשונות בוולקה ביטצ'ה. קהילה מאורגנת נוסדה שם כנראה במחצית השנייה של המאה ה-18. ב-1774 שכרה הקהילה בניין בעבור מוסדותיה. המקוה נפתח ב-1795 ומסוף המאה ה-19 שימש מבנהו כבית מרחץ.
בית כנסת שנבנה בלבנים ובית עלמין יהודי תועדו לראשונה ב-1801.
ב-1818 הייתה אוכלוסיית ולקה-ביטצ'ה 2,575 נפשות ומספר היהודים לא ידוע; וב-1828 ישבו שם 147 יהודים.
ב-1867 קיבלו יהודי הונגריה שוויון זכויות. ב-1868 נפתח הקונגרס הכלל-ארצי של יהודי הונגריה, שדן בארגון הקהילות, ובעקבותיו נרשמה קהילת ולקה-ביטצ'ה כ"סטאטוס-קוו- אנטה" (QUO ANTE STATUS) קהילה שלא נקטה עמדה במחלוקת בין הניאולוגים (מחדשים) לבין האורתודוקסים. יהודי ולקה-ביטצ'ה היו משכילים ובמשך הזמן הצטרפה הקהילה לזרם הניאולוגי.
רבנים כיהנו בוולקה-ביטצ'ה עד 1918. באותה שנה עזב הרב ד"ר ואלר (WALLER), הרב האחרון, את העיר והקהילה נסתפחה לרבנות טרנצ'ין. מאז נוהלו התפילות בציבור בידי שני חזנים. החזנים האחרונים היו ר' שטרן (STERN) ור' מנדלסון (MENDELSOHN).
בין ראשי הקהילה היו: פיליפ הורן (HORN), איזידור קנופלמאכר (KNOPFELMACHER), ד"ר בק (BECK) וזיגמונד כהן, שכיהן עד לגירוש הקהילה ב-1942, ונספה בשואה.
במקום היה בית קהילה גדול ובו נפתח בית ספר יהודי יסודי כבר ב-1774. ב-1868 הוקם בניין חדש לבית הספר. המנהל האחרון של בית הספר היהודי היה דוד גרו (GEROE). אהרן קולק (KOLLEK סבו של תדי קולק שהיה שנים רבות ראש עיריית ירושלים) היה מורה בבית הספר. ב- 1921 למדו כ-50 תלמידים. כן פעל בעיר בית ספר יהודי פרטי על-יסודי. רמת הלימודים בשני בתי הספר הייתה גבוהה.
בבית הקהילה שכנו גם דירות החזנים ודירת השמש. בבית קטן סמוך הייתה המשחטה ושם היו מוכרים בשר כשר כמה פעמים בשבוע.
בין מוסדות הקהילה היו "חברה קדישא", אגודת נשים וארגוני נוער.
בכפרים ובאחוזות הסמוכות לוולקה-ביטצ'ה ישבו יהודים, מצאצאי מגורשי ספרד, שחיו שנים רבות בהולנד ומשם נדדו מזרחה. על מוצאם העידו הנגון המיוחד של תפילותיהם ושמותיהם: גבאי (GABAI), סאנטו (SANTO), שפאניול (SPANYOL) ואחרים. בימי הקיסר יוזף השני (1780 - 1790) החליפו מקצתם את שמותיהם לשמות גרמניים בעיקר על שמות כפר מגוריהם. אחרי ביטול הגבלות ההתיישבות של יהודי הונגריה (1840) עברו מהכפרים לוולקה- ביטצ'ה.
בראשית המאה ה-20 קנה הבארון היהודי ליאופולד פופר דה פודהראדי (PODHRADY) בניינים רבים בסביבת ולקה ביטצ'ה מידי האצילים לבית אסטרהאזי (ESZTERHAZY) בבעלות הברון היו גם יערות באזור; הוא והחכיר את נכסיו ליהודים ובכך תרם לשגשוגה של העיר.
יהודי העיר היו בעלים של נכסים רבים: בית חרושת לרהיטים, לגפרורים, למברשות ולעיבוד עץ, בית חרושת למשקאות קלים, מפעל קטן לייצור משקאות חריפים, מנסרה גדולה ועוד. יהודים חכרו גם את מבשלת הבירה, ורוב החנויות בעיר היו בידיהם. בימי שבת ובחגים היו החנויות והמפעלים היהודיים סגורים. בין יהודי ולקה-ביטצ'ה היו גם בעלי מקצועות חופשיים, בעלי בתים ובעלי אדמות שסייעו לעניי הקהילה.
הבארון פופר תמך בקהילה היהודית, הוא הקים, שיפץ ותיחזק את כל בנייני הקהילה ונתן את המגרש לבית עלמין חדש.
במלחמת העולם הראשונה שרתו יהודי וולקה ביטצ'ה בצבא הקיסר וכמה מהם נפלו בקרבות.
ברפובליקה הצ'כוסלובקית שנוסדה אחרי המלחמה הוכרו היהודים כמיעוט לאומי בעל זכויות, והחלה פעילות ציונית בעיר. נפתחו סניפים של "ויצ"ו", של תנועות הנוער הציוניות "תכלת לבן" ו"השומר הצעיר", שכלל את רוב הצעירים היהודים בעיר.
ב-1924 נרכשו בוולקה-ביטצ'ה 18 שקלים, וב-1926, לקראת הבחירות לקונגרס הציוני ה- ט"ו, נרכשו 200 שקלים. ב-1937 השתתפו 62 מבני הקהילה בבחירות לקונגרס הציוני ה-כ', 36 מהם הצביעו ל-"הציונים הכלליים".
במקום היה סניף של "המפלגה היהודית" וחבריה כיהנו במועצה המקומית: ד"ר ליפוט דויטש (DEUTSCH) כיהן כסגן ראש העיר, ראש הקהל זיגמונד כהן, פרדינאנד ליפשר (LIPSCHER) ואלכסנדר גולשטיין (GOLDSTEIN) היו חברי מועצת העיר.
ברנאט הלר (HELLER 1943-1871) מזרחן, הסטוריון של ספרות, וחבר האקדמיה למדעים בבודאפשט, נולד בוולקה-ביטצ'ה. יליד הלינק, פרבר בוולקה ביטצ'ה, היה ד"ר דוד ליימדורפר ,LEIMDORFER לימים הרב של העיר האמבורג בגרמניה, בספרו "מורי הראשון" תיאר את חיי היהודים בוולקה ביטצ'ה.
בשנת 1919 חיו בולקה ביטצ'ה 545 יהודים ובנפה כולה 748. בשנת 1930 ישבו בעיר עצמה 361 יהודים, אוכלוסיית העיר הייתה אז 2,855 נפשות.
תקופת השואה
בעקבות הסכם מינכן מספטמבר 1938, כשנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, התפרקה הרפובליקה הצ'כוסלובקית. ב-6 באוקטובר 1938 הכריזה סלובקיה על אוטונומיה וב-14 במארס 1939 נעשתה מדינה עצמאית, גרורת גרמניה הנאצית. בראשה עמד הכומר הפאשיסטי ד"ר יוזף טיסו. עם פרסום החוקים הגזעניים, שהרחיקו בהדרגה את היהודים מחיי הציבור ומהכלכלה, נעצרו בוולקה ביטצ'ה שני צעירים יהודים באשמת שוא של השתייכות למפלגה הקומוניסטית. בסוף שנת 1940 ישבו בעיר 318 יהודים.
ב-26 במארס 1942 נעצרו 20 צעירות יהודיות וגורשו למחנה ההשמדה אושוויץ שבפולין. למחרת גורשו צעירים יהודים. כמה שניסו לברוח להונגריה נתפסו וגורשו גם הם.
רוב יהודי ולקה-ביטצ'ה והסביבה גורשו בקייץ 1942. באוקטובר אותה השנה חלה הפוגה בגירושים ובעיר נותרו יהודים שהשיגו "תעודות פטור" או תעודות זהות מזוייפות. בסתיו 1944, עם התקרבות החזית לאזור, עברו ששה יהודים לשטח שכבר שוחרר בידי הצבא האדום, ושלוש משפחות הסתתרו בכפרים באיזור. ב-13 בספטמבר 1944, במהלך מצוד, נתפשו 25 יהודים ושולחו למחנה סרד ומשם גורשו רובם למחנות השמדה בפולין ובגרמניה. משפחה אחת שהסתתרה בעליית גג, שלושה בני משפחה אחרת שהתחזו לנוצרים, רופא כבן-90 ושתי יהודיות זקנות הצליחו לשרוד בוולקה-ביטצ'ה עד סוף המלחמה.
כ-254 מיהודי ולקה-ביטצ'ה והסביבה (ולפי גירסה אחרת 283) נספו בשואה. יוצאי הקהילה בישראל הנציחו את שמות הנספים בשואה על לוח זכרון בבית העלמין בחולון.
יהודים מולקה ביטצ'ה שרתו בצבא הצ'כוסלובקי הגולה, וכמה היו פרטיזנים. כחמישים יהודים מבני הקהילה המקורית ישבו בעיר אחרי המלחמה, רובם עזבו כעבור ארבע שנים. בשנות החמישים נותרו במקום משפחה יהודית אחת, שני זוגות ושני יהודים יחידים. בניין בית הספר היהודי שימש כבית ספר כללי נוצרי. בית העלמין היהודי נהרס כליל.
בשנות התשעים למאה ה-20 עדיין עמד בניין בית הכנסת על תילו מוזנח וללא שימוש.
שארישקה לוקי
(מקום)שארישקה לוקי
בהונגרית: Sebeskellemes
כפר בנפת שאריש, מזרח סלובקיה.
הכפר שארישקה לוקי שוכן בין שני רכסי הרים, על הנחל שבשובקה SEBESOVKA, שלושה ק"מ מצפון לעיר המחוז פרשוב. עד 1918 השתייך האזור לממלכת הונגריה ואחר כך, עד 1993, למעט שנות מלחמת העולם השנייה (1939 - 1945), לרפובליקה הצ'כוסלובקית.
שמו של הכפר היה בתחילה שבש-קלמש SEBES-KELLEMES צרוף שמות שני ישובים שנעשו ליחידה מוניציפאלית אחת, ואחר כך שבש. בין שתי מלחמות העולם נקרא הכפר שארישסקה לוקי, ואחרי מלחמת העולם השנייה - שבסטובה.
עד אמצע המאה ה- 19 נאסרה התיישבות יהודים בערי הונגריה. סוחרים יהודים שבאו לעיר פרשוב, והורשו לשהות בה לרגל מסחרם רק בשעות היום, הקימו את בתיהם בכפר שבש, שבמבואותיה הצפוניים של פרשוב, על אם-הדרך מהונגריה לפולין. זה היה היישוב היהודי הראשון בנפת שאריש וכבר ב- 1720 הייתה שם קהילה מאורגנת.
קהילת שבש הייתה למעשה עריסתה של קהילת פרשוב, אך נשארה קהילה עצמאית גם אחרי שיהודים רבים עברו לעיר באמצע המאה ה- 19. הכפר שבש נתחם בין שני גשרים, מצפון - על הנחל שבשובקה ומדרום - על הנהר סקצ'וב SEKCOV, ורוב בתיו נבנו משני צדי הדרך. גם מוסדות הקהילה שכנו שם. בית הכנסת נבנה בראשית המאה ה- 19 ושופץ אחרי מלחמת העולם הראשונה. התפללו בו בימי שבת, חג ומועד וקיימו בו אירועים מיוחדים. בימי חול התפללו בבית המדרש, שם הייתה גם הישיבה. בבניין סמוך שכנו: ה"חדר", "תלמוד תורה", אולם בית הספר הכללי, שבו למדו ילדים וילדות בני שש עד 14, (גם לא יהודים), דירה של משפחת הרב ודירת המורה. בבית הקהילה התקיימו פעולות תרבות ואירועים חברתיים. סמוך לגדר שהקיפה את גן בית הכנסת היה אטליז לבשר כשר. הקהילה העסיקה מורה, שוחט ושמש. בית העלמין הישן היה בכפר הסמוך פלשו שבש FELSOE -SEBES והחדש קודש בשבש ב- 1834.
ב- 1900 קמה "אגודת נשים" לצדקה וב- 1920 "חברת קניין ספרים". אוכלוסיית הכפר הייתה כמעט כולה יהודים וברוב הבתים שלטה שפת היידיש. מקצת היהודים דברו הונגרית או גרמנית וברחוב נשמעה גם השפה הסלובקית.
ראשון הרבנים בשבסטובה, אז שבש, הרב מוזס פרנקל, בקי בתורה ובלשן עברי, התמנה לכהונתו ב- 1830, הקים ישיבה ותיעד את תולדות יהודי הנפה מ- 1792 במשך 40 שנה. אחריו כיהנו: הרב דוד דויטש (1842 - 1850), הרב יהודה ל' יולס (1905 - 1850 JULESZ), הרב שמו קליין (1910 - 1925) והרב אברהם אריה פלדבראנד. מישיבת שבש יצאו רבנים שכיהנו גם בקהילות רחוקות כמו קליבלאנד ולונדון.
ראשי הקהילה היו: הירש רייך, דוד הולנדר, יואל טננבוים, י' שווארץ, הרמן אדלר, אדולף ברקאני, נ' בלאופלד, מ' גליק, ליאו ברקאני, ס' גרוסמן ס' גוטסמן ויוסף גרוס.
רוב יהודי שבש התפרנסו ממסחר, בעיקר בימי שני ושישי, ימי השוק השבועיים של העיר פרשוב. איכרים רבים לנו לפני ימי השוק בשבש במעין "עמדות" (בהונגרית "אלאש" ALLAS), סמוכות לבתי מרזח, שהיו פזורות לאורך הדרך הראשית. רבים מהאיכרים אפילו לא הגיעו לשוק בפרשוב, אלא מכרו את מרכולתם בשבש, וקנו מצרכים אצל הסוחרים היהודים במקום. כמה יהודים בשבש עסקו בחקלאות ובין בעלי המלאכה היו סנדלרים, חייטים בורסקאים וקצבים. כן היו שם רוקח יהודי ועורך דין יהודי אחד.
ב- 1867 קיבלו יהודי הונגריה זכויות אזרח. במלחמת העולם הראשונה התגייסו 56 מבני שבש לצבא ההונגרי וארבעה מהם נפלו בשדה הקרב. אחרי המלחמה, עם כינון הרפובליקה הצ'כוסלובקית, הוכרו היהודים כמיעוט לאומי בעל זכויות. באות העת הייתה פעילות ציונית בשבש, ובשנות השלושים המוקדמות של המאה ה- 20 נפתחו סניפי תנועת "המזרחי" ותנועות הנוער "השומר הצעיר", "מכבי הצעיר" ו"בני עקיבא".
בשנות ה30- למאה ה- 20 חיו בשבש, היא שארישקה לוקי, כ- 70 משפחות יהודיות (כ- 350 נפש).
תקופת השואה
בעקבות הסכם מינכן מספטמבר 1938, כשנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, התפרקה הרפובליקה הצ'כוסלובקית, ובמארס 1939 נעשתה סלובקיה למדינה עצמאית, גרורת גרמניה הנאצית. היהודים הורחקו מחיי החברה, נושלו מעסקיהם, מרכושם ומפרנסתם.
בסוף מארס 1942 החלו הסלובקים לשלול מהיהודים גם את אזרחותם, וגירשו אותם למחנות ריכוז והשמדה על אדמת פולין. תחילה גורשו צעירות (26 במארס) וצעירים (27 במארס) ואחר כך גורשו המשפחות. לפלוגות המחץ הנאציות של הסלובקים, שהשתתפו באיסוף היהודים לקראת גירושם, הצטרפו גם כמה מהתושבים הנוצריים המעטים שחיו בשבש.
יהודי הכפר הובאו לפרשוב, וגורשו עם היהודים שנאספו באזור, כנראה בשבוע השני או השלישי של חודש מאי 1942, דרך העיר ז'ילינה למחנות השמדה על אדמת פולין.
אחרי המלחמה שרדו מקהילת שבש שרדו 18 יהודים בלבד. רובם היגרו אחרי המלחמה לאמריקה הצפונית, מעטים עלו לישראל ואחדים נשארו בצ'כוסלובקיה. תושבי המקום הנוצרים טיפחו את בית העלמין היהודי זמן מה, אך בשנות התשעים למאה ה- 20 שררה עזובה במקום.
ספישקה נובה וס
(מקום)(בהונגרית: IGLO, בגרמנית: ZIPSER NEUDORF)
עיר במזרח סלובקיה.
ספישסקה נובה וס שוכנת לרגלי הרי הטאטרים הגבוהים, באזור מכרות ומרחצאות מרפא. צומת מסילות הרכבת שבמקום משמש להובלת ברזל ומוצרי עץ שמיוצרים בסביבה. העיר נוסדה ב- 1268 בידי מתיישבים גרמנים, השתייכה עד 1918 לקיסרות אוסטריה-הונגריה ומאז עד 1993 לרפובליקה הצ'כוסלובקית.
ספישסקה נובה וס, במעמדה כ"עיר מכרות", לא התירה ליהודים להתיישב בתחומה גם אחרי הצו של 1840 שביטל את ההגבלות על התיישבות יהודים בממלכת הונגריה. לכן ישבו יהודים בעיקר בכפרים הסמוכים מארקושובצה MARKUSOVCE וסמיז'אני SMIZANY, (בהונגרית: SZEPESSUEMEG), וניהלו שם חיי קהילה. רק בשנות החמישים של המאה ה- 19 הורשו יהודים להתיישב בספישסקה נובה וס, וכבר בשנות השישים החלו בארגון מוסדות הקהילה ושכרו מורה לילדיהם.
ב- 1867 קיבלו יהודי הונגריה שוויון זכויות ובשנת 1872 הוכרה קהילת ספישקה נובה וס רשמית, והצטרפה לזרם קהילות ה"סטאטוס קוו אנטה" STATUS QUO ANTE, שלא נקט עמדה במחלוקת בין הנאולוגים לבין האורתודוקסים בקונגרס יהודי הונגריה. באותה שנה נוסד בעיר בית ספר יהודי פרטי, ב- 1876 נרכש על- ידי הקהילה והוסב בסיוע העירייה לבית ספר עממי כללי ובו 36 תלמידים. ב- 1912 הוקם מבנה חדש עבור בית הספר ובו היו גם ספרייה ואולם ישיבות. בית הכנסת נבנה בשנת 1899 ומוסדות הקהילה היו: "חברה קדישא", ארגון נשים יהודיות ו"ביקור חולים".
רב הקהילה הראשון היה ר' אהרן קראוס. אחרי מותו, ב- 1929, כיהן ד"ר ברטאלאן רוזנשטיין.
שמעון פולק, נשיא הקהילה במשך 18 שנים, שימש גם כנשיא איגוד הסוחרים בעיר, היה חבר במועצת העיר, וחבר הנהלת בנק. אחרי מותו כיהן עורך הדין ד"ר זינגר כראש הקהילה.
רוב יהודי העיר התפרנסו כסוחרים וכבעלי מלאכה, מיעוטם כבעלי מקצועות חופשיים.
בתקופת הרפובליקה הצ'כוסלובקית שבין שתי מלחמות העולם הוכרו היהודים המיעוט לאומי בעל זכויות. בעקבות זאת הייתה פעילות פוליטית-ציבורית ערה לרבות פעילות ציונית. רוב הציונים בעיר הזדהו עם "הציונים הכלליים", והנשים התארגנו ב"ויצו". תנועת הנוער הציונית "השומר הצעיר", שנוסדה בשנות ה- 20 כתנועת "השומר קדימה", פתחה מועדון בבניין בית הספר היהודי. בשנות השלושים המאוחרות פעלה במקום גם קבוצה קטנה של "בית"ר". ב- 1926, לקראת הבחירות לקונגרס הציוני ה- ט"ו נרכשו בעיר 148 שקלים, וב- 1937, לפני הבחירות לקונגרס הציוני ה- כ', 54 שקלים.
ב- 1930 חיו בספישסקה נובה וס כ- 200 משפחות יהודיות, 733 נפש.
תקופת השואה
כשנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה כפה הסכם מינכן מספטמבר 1938 על צ'כוסלובקיה מסירת אזורים לגרמניה הנאצית, ובעקבות זאת התפרקה הרפובליקה. סלובקיה הכריזה תחילה על אוטונומיה, וב- 14 במארס 1939 נעשתה למדינה עצמאית, גרורת גרמניה. חוקים אנטי- יהודיים הרחיקו את היהודים בהדרגה מחיי החברה והכלכלה עד לנישולם המוחלט מרכושם ומזכויותיהם.
בסוף שנת 1940 ישבו בספישסקה נובה וס 720 יהודים. באביב 1942 החלו הסלובקים לגרש את היהודים למחנות ריכוז והשמדה בפולין. בשילוח הראשון, ב- 26 במארס 1942, גורשו אלף צעירות דרך העיר פופראד POPRAD לאושוויץ ולמחרת גורשו לשם כ- 1,000 צעירים דרך ז'ילינה ZILINA. במשלוחים אלה היו גם כמה בני ספישסקה נובה וס. משפחות יהודיות מהעיר ומסביבתה גורשו כנראה באפריל או ב- 29 במאי 1942, היום שבו יצאה רכבת מספישסקה נובה וס עם 1,032 יהודים. הגברים שולחו ללובלין LUBLIN והנשים לאיזביצה IZBICZA. רובם נרצחו שם בידי הגרמנים. בקיץ 1944 פרץ מרד במרכז סלובקיה נגד השלטון הפשיסטי. צעירים יהודים שהצליחו להסתתר או היו במחנות לעבודות כפייה, הצטרפו לפרטיזנים המורדים. הצבא הגרמני נכנס לסלובקיה לדכא את המרד, ותפס רבים מן היהודים הלוחמים והמסתתרים, שניים מבני הקהילה נהרגו בקרב עם הגרמנים.
בית הכנסת הוצת בידי הגרמנים ונהרס כליל בסוף שנת 1944.
ב- 1945, אחרי המלחמה, חזרו מהמחנות ארבעה או חמישה יהודים מבני הקהילה. שניים נשארו בעיר והאחרים היגרו לארצות שמעבר לים. בספישקה נובה וס התיישבו יהודים ממקומות אחרים ו"השומר הצעיר" חידש את פעילותו. מקצת חניכיו עלו בשנות הארבעים המאוחרות לישראל. באתר בית הכנסת ההרוס הוקם בית קולנוע.
ב- 1990 מצאו מבקרים בעיר את בית העלמין היהודי מגודר, אך מוזנח מאד ומצבותיו שבורות.