דלג לתוכן האתר >
תפילה בבית כנסת בוכרי, פרגנה, אוזבקיסטן, בריה"מ, 1976
תפילה בבית כנסת בוכרי, פרגנה, אוזבקיסטן, בריה"מ, 1976

קהילת יהודי אוזבקיסטאן

אוזבקיסטן UZBEKISTAN

רפובליקה במרכז אסיה. בירתה טשקנט.

יהודי אוזבקיסטן כוללים שתי קהילות, הקהילה העתיקה של יהודי בוכרה ששפתם ניב טאג'יקי יהודי, והקהילה שמוצאה ממזרח אירופה.

לפי מסורתם היגרו יהודי בוכרה מפרס במאה החמישית, והם רואים את עצמם כצאצאי הגולים משומרון. מחקרים אנתרופולוגיים מראשית המאה העשרים אמנם מראים שמוצאם של יהודי בוכרה במזרח התיכון.

ידיעות מפורשות על יצירה רוחנית של יהודי אוזבקיסטן קיימות רק מן המאה ה- 14.

בהיותם על צומת דרכי המסחר היגרו יהודים מאוזבקיסטן לכוזריה ולסין, והתנועה העיקרית בין העולם המוסלמי לבין אטיל בירת כוזריה עברה דרך צפון אוזבקיסטן. ואכן חוקרים של מסמכים (שבגניזה הקהירית) המתייחסים ליהודים שבאו לממלכת כוזריה מערי המוסלמים או מכוראסאן (מזרח אירן) סבורים שהכוונה ליהודי אוזבקיסטן.

מסורת אחרת מדברת על גל הגירה נוסף מאירן בעקבות כיבושי המונגולים במאה ה- 13. ואכן שמות המשפחה של יהודי אוזבקיסטאן מצביעים על יהודים מקהילות דוברות אירנית שנטמעו בקהילה האוזבקיסטאנית הקדומה.

בתקופה המודרנית הגביל השלטון המוסלמי את התפתחות הקהילה. הכיבוש הרוסי במאה ה- 19 נתקבל בברכה, במיוחד באותם מחוזות שהיו נתונים לשליטה ישירה של רוסיה ובהם קיבלו היהודים שוויון זכויות מלא עם האוכלוסיה המוסלמית והיו במעמד שיהודי אירופה תחת שליטת הרוסים לא זכו לו. (כמו למשל הזכות לבעלות על נכסי מקרקעין).

בתקופת השלטון הרוסי היגרו לאוזבקיסטאן, בעיקר לטאשקנט, רבים מיהודי בוכרה, הם עסקו במסחר והגיעו לפריחה כלכלית. באותה תקופה תרמו יהודי אוזבקיסטאן תרומות רבות ליישוב ארץ ישראל.

המשטר הסובייטי שחיסל את המסחר הפרטי הביא לכך שמאתיים אלף יהודי אוזבקיסטאן עברו לעבוד במינהל המדינה, בתעשייה ובחקלאות.

מלחמת העולם השנייה הפכה את אוזבקיסטאן למרכז יהודי חשוב, כאשר יהודים שנמלטו מאירופה הכבושה בידי הנאצים מצאו שם מקלט. רובם התיישבו בטאשקנט ומוסדות יהודיים מרכזיים במוסקווה העתיקו את משרדיהם לשם.

בשנות המלחמה הגיעו לאוזבקיסטאן גם יהודים שהוגלו בידי הסובייטים מארצות מזרח אירופה, שהיו תחת שליטתם בשנה הראשונה של המלחמה. מבין יהודים אלה היו שעלו לארץ ישראל דרך פרס.

אחרי המלחמה נשארו באוזבקיסטאן רבים מיהודי אירופה, והשתלבו במינהל, בתעשייה ובחינוך. בימי המלחמה חלה התקרבות בינם לבין הקהילה היהודית הוותיקה באוזבקיסטאן, בשל השפה הרוסית המשותפת ותחושת הגורל המשותף שהתעצם בימי המלחמה.

במפקד האוכלוסין של שנת 1959 נרשמו 94,344 יהודים באוזבקיסטאן, 12 אחוזים באוכלוסייה הכללית, מהם 50,445 בבירה טאשקנט. בשנת 1970 נימנו 103,000 יהודים באוזבקיסטאן ובשנת 1997, בעקבות העלייה לישראל, נימנו שם רק 35,000 יהודים; 23,000 בטשקנט, 7,000 בסמרקנד ו- 4,000 בבוכרה.

USTAYEV

USTAIEV, AUSTIIB

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה נגזר מעיסוק (יכול להיות קשור גם לחומרי הגלם, המוצר המוגמר או כלי עבודה הקשורים למשלח-יד זה). שם משפחה זה היה במקור כינוי אישי או שם של מקצוע או עיסוק.

המגוון הגדול של שמות משפחה יהודים שנגזרו משמות של עיסוקים מצביע על פעילותם הענפה של היהודים בכל התחומים.

שם משפחה זה, המכיל את הסופית הרוסית "-אב" שפירושה "מ-", "מוצאו מ-" וגם "בנו של," נגזר ממילה התורכית והאוזבקית "אוסטה" שפירושה "אומן". שם המשפחה הזה מצוי בקרב יהודי בוכרה, אוזבקיסטן, במרכז אסיה.

שם המשפחה אוסטייב מתועד כשם משפחה יהודי עם נינה אוסטייב (1951- 2007).

KALANTAR, KALANTAROV

קלנטר, קלנטרוב, כלנתר

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. ברוב המקרים, כשם משפחה יהודי קלנטר היה במקור תואר אישי. שם משפחה זה נגזר מתואר כבוד שניתן למנהיגים בקהילות היהודיות בבוכרה אשר במרכז אסיה. המשמעות המקורית של מלה קלנטר (کلانتر) בפרסית היא "ראש הכפר". שם משפחה זה נפוץ בקרב יהודי בוכרה..

אנשים ידועים אשר נשאו את שם המשפחה קלנטרוב כוללים את אברהם קלנטרוב, ממנהיגי הקהילה היהודית בבוכרה במחצית הראשונה של המאה ה-20. בביתו המפואר בסמרקנד, באוזבקיסטן, שוכן היום המוזיאון היהודי של אעוזבקיסטן. כלנתר מתועד כשם משפחה יהודי עם רחמים כלנתר (1898 – 1978) אשר שימש כחבר במועצת העיר ירושלים. על שמו נקרא המושג כלנתריזם, שפירושו מעבר ממפלגה למפלגה תמורת טובות הנאה שונות.

KHUJANDI

חודז'נדי, חוג'נדי

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה הוא מסוג השמות הטופונימיים (שם הנגזר משם של מקום כגון עיירה, עיר, מחוז או ארץ). שמות אלו, אשר נובעים משמות של מקומות, לא בהכרח מעידים על קשר היסטורי ישיר לאותו מקום, אבל יכולים להצביע על קשר בלתי ישיר בין נושא השם או אבותיו לבין מקום לידה, מגורים ארעיים, אזור מסחר או קרובי משפחה.

שם משפחה זה נגזר משמה של העיר חוג'נד, העיר השנייה בגודלה בטג'יקיסטן ובירתו של מחוז סוגד בצפון המדינה. בתקופה שטג'יקיסטן הייתה חלק מברה"מ העיר הייתה דועה בשם לנינבד (1936 – 1991). היהודים הראשונים שהגיעו לטג'קיסיטן הגיעו מבוכרה. למקום הגיעו גם יהודים אשכנזים, לרוב במאה ה-20.  שמות של מקומות, מחוזות וארצות מוצא יכולים להיות לפעמים מקורם של שמות משפחה יהודיים. אבל, בהעדרו של תיעוד משפחתי אמין, שמות משפחה המבוססים על שמות של מקומות לא יכולים להעיד על מוצאה של המשפחה.

שם משפחה זה נפוץ בקרב יהודי בוכרה.

חודז'נדי מתועד כשם משפחה יהודי עם לוי בן ברוך חודז'נדי (1896 – 1987) אשר התגורר בירושלים.

דמירוב

DEMIROV, TEMIROV

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה נגזר מעיסוק (יכול להיות קשור גם לחומרי הגלם, המוצר המוגמר או כלי עבודה הקשורים למשלח-יד זה). שם משפחה זה היה במקור כינוי אישי או שם של מקצוע או עיסוק.

המגוון הגדול של שמות משפחה יהודים שנגזרו משמות של עיסוקים מצביע על פעילותם הענפה של היהודים בכל התחומים.

שם משפחה זה, המכיל את הסיומת הסלבית "-וב" שפירושה "בנו של", נגזר מהמלה הטורקית דמיר (demir) שפירושה "ברזל". המלה המקבילה בשפה האוזבקית היא טמיר. אפשר שבמקור שם משפחה זה היה כינוי שניתן לסוחר בברזל או לנפח. שם המשפחה הזה מצוי בקרב יהודי בוכרה.

שם המשפחה דמירוב מתועד כשם משפחה יהודי עם שחקן הכדורגל הישראלי תומר דמירוב (נולד בשנת 1995).

פולטוב

POLATOV

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה נגזר מעיסוק (יכול להיות קשור גם לחומרי הגלם, המוצר המוגמר או כלי עבודה הקשורים למשלח-יד זה). שם משפחה זה היה במקור כינוי אישי או שם של מקצוע או עיסוק.

המגוון הגדול של שמות משפחה יהודים שנגזרו משמות של עיסוקים מצביע על פעילותם הענפה של היהודים בכל התחומים.

שם משפחה זה, המכיל את הסיומת הסלבית "-וב" שפירושה "בנו של", נגזר מהמלה בשפה האוזבקית פולט (polat) שפירושה "פלדה". שם המשפחה הזה יכול להיות קשור לכינוי המתייחס לגוף או לאופי "החזק / מפלדה" של אדם. ייתכן גם ששם משפחה זה קשור לעיסוקים כגון ייצור ומכירה של מוצרי פלדה. אפשר שבמקור שם משפחה זה היה כינוי שניתן לסוחר בברזל או לנפח. שם המשפחה הזה מצוי בקרב יהודי בוכרה.

שם המשפחה פולטוב מתועד כשם משפחה יהודי עם אהרון פולטוב (1913 – 1999), תושב ירושלים.

טוקוב

TOKOV

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה נגזר מעיסוק (יכול להיות קשור גם לחומרי הגלם, המוצר המוגמר או כלי עבודה הקשורים למשלח-יד זה). שם משפחה זה היה במקור כינוי אישי או שם של מקצוע או עיסוק.

המגוון הגדול של שמות משפחה יהודים שנגזרו משמות של עיסוקים מצביע על פעילותם הענפה של היהודים בכל התחומים.

שם משפחה זה, המכיל את הסיומת הרוסית "-וב" שפירושה "בנו של", נגזר מהמלה בשפה האוזבקית טוק שפירושה "גפן". אפשר שבמקור שם משפחה זה היה כינוי שניתן לכורם או סוחר יין.  שם המשפחה הזה מצוי בקרב יהודי בוכרה.

שם המשפחה טוקוב מתועד כשם משפחה יהודי עם מנשה טוקוב (1911 - 1992), תושב ירושלים.

זרגרוב

ZARGAROV

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה נגזר מעיסוק (יכול להיות קשור גם לחומרי הגלם, המוצר המוגמר או כלי עבודה הקשורים למשלח-יד זה). שם משפחה זה היה במקור כינוי אישי או שם של מקצוע או עיסוק.

המגוון הגדול של שמות משפחה יהודים שנגזרו משמות של עיסוקים מצביע על פעילותם הענפה של היהודים בכל התחומים.

שם משפחה זה, המכיל את הסיומת הסלבית "-וב" שפירושה "בנו של", נגזר מהמלה בשפה האוזבקית זרגר שפירושה "צורף". אפשר שבמקור שם משפחה זה היה כינוי שניתן לאדם שעיסוקו היה צורף. שם המשפחה הזה מצוי בקרב יהודי בוכרה.

שם המשפחה פולטוב מתועד כשם משפחה עם יצחק זרגרוב (1908 - 1941), בנו של ניאזוב מטשקנט, אוזבקיסטן, אשר נהרג בקרבות מלחמת העולם ה-2 כחייל בצבא הסובייטי. 

לבייב

LEVIEV

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. ששם משפחה זה נגזר ממונח המצביע על השתייכות המשפחה אל הלוויים. פירוש הסופית הרוסית "-יב" הוא "מ-", "מוצאו מ-" וגם "בנו של".

ובכן שם משפחה זה הוא פטרונים, כלומר שם משפחה שנגזר משמו הפרטי של אחד מאבות המשפחה. שם משפחה זה נפוץ אצל יהודי בוכרה.

הלוויים הם צאצאיו של לוי המקראי, בנם השלישי של יעקוב ולאה.

אנשים ידועים הנושאים שם משפחה זה כוללים את איש העסקים, היזם והתורם הישראלי יליד אוזבקיסטן לב לבייב (נולד ב-1956) המכונה "מלך היהלומים".

כימיגרוב, קימיגרוב, כימיגרוף, קימיגרוף

 KIMYAGAROV, KIMYAGAROF

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה נגזר מעיסוק (יכול להיות קשור גם לחומרי הגלם, המוצר המוגמר או כלי עבודה הקשורים למשלח-יד זה). שם משפחה זה היה במקור כינוי אישי או שם של מקצוע או עיסוק.

המגוון הגדול של שמות משפחה יהודים שנגזרו משמות של עיסוקים מצביע על פעילותם הענפה של היהודים בכל התחומים. שם משפחה זה נגזר מהמילה קימיגר שפירושה בשפה האוזבקית "יצרן של צבעים". פירוש הסופית הרוסית "-וב" הוא "מ-", "מוצאו מ-" וגם "בנו של". אפשר שבמקור שם משפחה זה היה כינוי של אחד מאבות המשפחה אשר עסק בייצור או שיווק של צבעים לצביעת בדים. שם משפחה זה נפוץ אצל יהודי בוכרה.

כימיגרוב מתועד כשם משפחה יהודי עם משיח כימיגרוב (נפטר ב-1984), לשעבר תושב ירושלים, ישראל.

קטייב

KATAYEV


שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה נובע מתכונה אישית או כינוי.

שם משפחה זה נגזר מהמלה קאטה שפירושה בשפה האוזבקית הוא "גדול" ו"גבוהה". פירוש הסופית הרוסית "-יב" הוא "מ-", "מוצאו מ-" וגם "בנו של". אפשר שבמקור שם משפחה זה היה כינוי שניתן לאחד מאבות המשפחה.

מאז ומתמיד יהודים ולא יהודים השתמשו בכינוים כאמצעי לזיהוי בני הקהילה או אנשים אחרים. במסורת היהודית הגבול בין שמות פרטיים לבין כינויים היה תמיד די גמיש וכתוצאה מכך נוצר מגוון רחב של שמות משפחה. שם משפחה זה נפוץ אצל יהודי בוכרה.

קטייב מתועד כשם משפחה יהודי עם אסתר קטייב (1953 -2009), לשעבר תושבת רמלה, ישראל.

מאגרי המידע של אנו
גנאלוגיה יהודית
שמות משפחה
קהילות יהודיות
תיעוד חזותי
מרכז המוזיקה היהודית
מקום
אA
אA
אA
קהילת יהודי אוזבקיסטאן
אוזבקיסטן UZBEKISTAN

רפובליקה במרכז אסיה. בירתה טשקנט.

יהודי אוזבקיסטן כוללים שתי קהילות, הקהילה העתיקה של יהודי בוכרה ששפתם ניב טאג'יקי יהודי, והקהילה שמוצאה ממזרח אירופה.

לפי מסורתם היגרו יהודי בוכרה מפרס במאה החמישית, והם רואים את עצמם כצאצאי הגולים משומרון. מחקרים אנתרופולוגיים מראשית המאה העשרים אמנם מראים שמוצאם של יהודי בוכרה במזרח התיכון.

ידיעות מפורשות על יצירה רוחנית של יהודי אוזבקיסטן קיימות רק מן המאה ה- 14.

בהיותם על צומת דרכי המסחר היגרו יהודים מאוזבקיסטן לכוזריה ולסין, והתנועה העיקרית בין העולם המוסלמי לבין אטיל בירת כוזריה עברה דרך צפון אוזבקיסטן. ואכן חוקרים של מסמכים (שבגניזה הקהירית) המתייחסים ליהודים שבאו לממלכת כוזריה מערי המוסלמים או מכוראסאן (מזרח אירן) סבורים שהכוונה ליהודי אוזבקיסטן.

מסורת אחרת מדברת על גל הגירה נוסף מאירן בעקבות כיבושי המונגולים במאה ה- 13. ואכן שמות המשפחה של יהודי אוזבקיסטאן מצביעים על יהודים מקהילות דוברות אירנית שנטמעו בקהילה האוזבקיסטאנית הקדומה.

בתקופה המודרנית הגביל השלטון המוסלמי את התפתחות הקהילה. הכיבוש הרוסי במאה ה- 19 נתקבל בברכה, במיוחד באותם מחוזות שהיו נתונים לשליטה ישירה של רוסיה ובהם קיבלו היהודים שוויון זכויות מלא עם האוכלוסיה המוסלמית והיו במעמד שיהודי אירופה תחת שליטת הרוסים לא זכו לו. (כמו למשל הזכות לבעלות על נכסי מקרקעין).

בתקופת השלטון הרוסי היגרו לאוזבקיסטאן, בעיקר לטאשקנט, רבים מיהודי בוכרה, הם עסקו במסחר והגיעו לפריחה כלכלית. באותה תקופה תרמו יהודי אוזבקיסטאן תרומות רבות ליישוב ארץ ישראל.

המשטר הסובייטי שחיסל את המסחר הפרטי הביא לכך שמאתיים אלף יהודי אוזבקיסטאן עברו לעבוד במינהל המדינה, בתעשייה ובחקלאות.

מלחמת העולם השנייה הפכה את אוזבקיסטאן למרכז יהודי חשוב, כאשר יהודים שנמלטו מאירופה הכבושה בידי הנאצים מצאו שם מקלט. רובם התיישבו בטאשקנט ומוסדות יהודיים מרכזיים במוסקווה העתיקו את משרדיהם לשם.

בשנות המלחמה הגיעו לאוזבקיסטאן גם יהודים שהוגלו בידי הסובייטים מארצות מזרח אירופה, שהיו תחת שליטתם בשנה הראשונה של המלחמה. מבין יהודים אלה היו שעלו לארץ ישראל דרך פרס.

אחרי המלחמה נשארו באוזבקיסטאן רבים מיהודי אירופה, והשתלבו במינהל, בתעשייה ובחינוך. בימי המלחמה חלה התקרבות בינם לבין הקהילה היהודית הוותיקה באוזבקיסטאן, בשל השפה הרוסית המשותפת ותחושת הגורל המשותף שהתעצם בימי המלחמה.

במפקד האוכלוסין של שנת 1959 נרשמו 94,344 יהודים באוזבקיסטאן, 12 אחוזים באוכלוסייה הכללית, מהם 50,445 בבירה טאשקנט. בשנת 1970 נימנו 103,000 יהודים באוזבקיסטאן ובשנת 1997, בעקבות העלייה לישראל, נימנו שם רק 35,000 יהודים; 23,000 בטשקנט, 7,000 בסמרקנד ו- 4,000 בבוכרה.
חובר ע"י חוקרים של אנו מוזיאון העם היהודי
אוסטייב

USTAYEV

USTAIEV, AUSTIIB

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה נגזר מעיסוק (יכול להיות קשור גם לחומרי הגלם, המוצר המוגמר או כלי עבודה הקשורים למשלח-יד זה). שם משפחה זה היה במקור כינוי אישי או שם של מקצוע או עיסוק.

המגוון הגדול של שמות משפחה יהודים שנגזרו משמות של עיסוקים מצביע על פעילותם הענפה של היהודים בכל התחומים.

שם משפחה זה, המכיל את הסופית הרוסית "-אב" שפירושה "מ-", "מוצאו מ-" וגם "בנו של," נגזר ממילה התורכית והאוזבקית "אוסטה" שפירושה "אומן". שם המשפחה הזה מצוי בקרב יהודי בוכרה, אוזבקיסטן, במרכז אסיה.

שם המשפחה אוסטייב מתועד כשם משפחה יהודי עם נינה אוסטייב (1951- 2007).

כלנתר

KALANTAR, KALANTAROV

קלנטר, קלנטרוב, כלנתר

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. ברוב המקרים, כשם משפחה יהודי קלנטר היה במקור תואר אישי. שם משפחה זה נגזר מתואר כבוד שניתן למנהיגים בקהילות היהודיות בבוכרה אשר במרכז אסיה. המשמעות המקורית של מלה קלנטר (کلانتر) בפרסית היא "ראש הכפר". שם משפחה זה נפוץ בקרב יהודי בוכרה..

אנשים ידועים אשר נשאו את שם המשפחה קלנטרוב כוללים את אברהם קלנטרוב, ממנהיגי הקהילה היהודית בבוכרה במחצית הראשונה של המאה ה-20. בביתו המפואר בסמרקנד, באוזבקיסטן, שוכן היום המוזיאון היהודי של אעוזבקיסטן. כלנתר מתועד כשם משפחה יהודי עם רחמים כלנתר (1898 – 1978) אשר שימש כחבר במועצת העיר ירושלים. על שמו נקרא המושג כלנתריזם, שפירושו מעבר ממפלגה למפלגה תמורת טובות הנאה שונות.

חודז'נדי

KHUJANDI

חודז'נדי, חוג'נדי

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה הוא מסוג השמות הטופונימיים (שם הנגזר משם של מקום כגון עיירה, עיר, מחוז או ארץ). שמות אלו, אשר נובעים משמות של מקומות, לא בהכרח מעידים על קשר היסטורי ישיר לאותו מקום, אבל יכולים להצביע על קשר בלתי ישיר בין נושא השם או אבותיו לבין מקום לידה, מגורים ארעיים, אזור מסחר או קרובי משפחה.

שם משפחה זה נגזר משמה של העיר חוג'נד, העיר השנייה בגודלה בטג'יקיסטן ובירתו של מחוז סוגד בצפון המדינה. בתקופה שטג'יקיסטן הייתה חלק מברה"מ העיר הייתה דועה בשם לנינבד (1936 – 1991). היהודים הראשונים שהגיעו לטג'קיסיטן הגיעו מבוכרה. למקום הגיעו גם יהודים אשכנזים, לרוב במאה ה-20.  שמות של מקומות, מחוזות וארצות מוצא יכולים להיות לפעמים מקורם של שמות משפחה יהודיים. אבל, בהעדרו של תיעוד משפחתי אמין, שמות משפחה המבוססים על שמות של מקומות לא יכולים להעיד על מוצאה של המשפחה.

שם משפחה זה נפוץ בקרב יהודי בוכרה.

חודז'נדי מתועד כשם משפחה יהודי עם לוי בן ברוך חודז'נדי (1896 – 1987) אשר התגורר בירושלים.

דמירוב

דמירוב

DEMIROV, TEMIROV

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה נגזר מעיסוק (יכול להיות קשור גם לחומרי הגלם, המוצר המוגמר או כלי עבודה הקשורים למשלח-יד זה). שם משפחה זה היה במקור כינוי אישי או שם של מקצוע או עיסוק.

המגוון הגדול של שמות משפחה יהודים שנגזרו משמות של עיסוקים מצביע על פעילותם הענפה של היהודים בכל התחומים.

שם משפחה זה, המכיל את הסיומת הסלבית "-וב" שפירושה "בנו של", נגזר מהמלה הטורקית דמיר (demir) שפירושה "ברזל". המלה המקבילה בשפה האוזבקית היא טמיר. אפשר שבמקור שם משפחה זה היה כינוי שניתן לסוחר בברזל או לנפח. שם המשפחה הזה מצוי בקרב יהודי בוכרה.

שם המשפחה דמירוב מתועד כשם משפחה יהודי עם שחקן הכדורגל הישראלי תומר דמירוב (נולד בשנת 1995).

פולטוב

פולטוב

POLATOV

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה נגזר מעיסוק (יכול להיות קשור גם לחומרי הגלם, המוצר המוגמר או כלי עבודה הקשורים למשלח-יד זה). שם משפחה זה היה במקור כינוי אישי או שם של מקצוע או עיסוק.

המגוון הגדול של שמות משפחה יהודים שנגזרו משמות של עיסוקים מצביע על פעילותם הענפה של היהודים בכל התחומים.

שם משפחה זה, המכיל את הסיומת הסלבית "-וב" שפירושה "בנו של", נגזר מהמלה בשפה האוזבקית פולט (polat) שפירושה "פלדה". שם המשפחה הזה יכול להיות קשור לכינוי המתייחס לגוף או לאופי "החזק / מפלדה" של אדם. ייתכן גם ששם משפחה זה קשור לעיסוקים כגון ייצור ומכירה של מוצרי פלדה. אפשר שבמקור שם משפחה זה היה כינוי שניתן לסוחר בברזל או לנפח. שם המשפחה הזה מצוי בקרב יהודי בוכרה.

שם המשפחה פולטוב מתועד כשם משפחה יהודי עם אהרון פולטוב (1913 – 1999), תושב ירושלים.

טוקוב

טוקוב

TOKOV

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה נגזר מעיסוק (יכול להיות קשור גם לחומרי הגלם, המוצר המוגמר או כלי עבודה הקשורים למשלח-יד זה). שם משפחה זה היה במקור כינוי אישי או שם של מקצוע או עיסוק.

המגוון הגדול של שמות משפחה יהודים שנגזרו משמות של עיסוקים מצביע על פעילותם הענפה של היהודים בכל התחומים.

שם משפחה זה, המכיל את הסיומת הרוסית "-וב" שפירושה "בנו של", נגזר מהמלה בשפה האוזבקית טוק שפירושה "גפן". אפשר שבמקור שם משפחה זה היה כינוי שניתן לכורם או סוחר יין.  שם המשפחה הזה מצוי בקרב יהודי בוכרה.

שם המשפחה טוקוב מתועד כשם משפחה יהודי עם מנשה טוקוב (1911 - 1992), תושב ירושלים.

זרגרוב

זרגרוב

ZARGAROV

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה נגזר מעיסוק (יכול להיות קשור גם לחומרי הגלם, המוצר המוגמר או כלי עבודה הקשורים למשלח-יד זה). שם משפחה זה היה במקור כינוי אישי או שם של מקצוע או עיסוק.

המגוון הגדול של שמות משפחה יהודים שנגזרו משמות של עיסוקים מצביע על פעילותם הענפה של היהודים בכל התחומים.

שם משפחה זה, המכיל את הסיומת הסלבית "-וב" שפירושה "בנו של", נגזר מהמלה בשפה האוזבקית זרגר שפירושה "צורף". אפשר שבמקור שם משפחה זה היה כינוי שניתן לאדם שעיסוקו היה צורף. שם המשפחה הזה מצוי בקרב יהודי בוכרה.

שם המשפחה פולטוב מתועד כשם משפחה עם יצחק זרגרוב (1908 - 1941), בנו של ניאזוב מטשקנט, אוזבקיסטן, אשר נהרג בקרבות מלחמת העולם ה-2 כחייל בצבא הסובייטי. 

לבייב

לבייב

LEVIEV

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. ששם משפחה זה נגזר ממונח המצביע על השתייכות המשפחה אל הלוויים. פירוש הסופית הרוסית "-יב" הוא "מ-", "מוצאו מ-" וגם "בנו של".

ובכן שם משפחה זה הוא פטרונים, כלומר שם משפחה שנגזר משמו הפרטי של אחד מאבות המשפחה. שם משפחה זה נפוץ אצל יהודי בוכרה.

הלוויים הם צאצאיו של לוי המקראי, בנם השלישי של יעקוב ולאה.

אנשים ידועים הנושאים שם משפחה זה כוללים את איש העסקים, היזם והתורם הישראלי יליד אוזבקיסטן לב לבייב (נולד ב-1956) המכונה "מלך היהלומים".

כימיגרוב

כימיגרוב, קימיגרוב, כימיגרוף, קימיגרוף

 KIMYAGAROV, KIMYAGAROF

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה נגזר מעיסוק (יכול להיות קשור גם לחומרי הגלם, המוצר המוגמר או כלי עבודה הקשורים למשלח-יד זה). שם משפחה זה היה במקור כינוי אישי או שם של מקצוע או עיסוק.

המגוון הגדול של שמות משפחה יהודים שנגזרו משמות של עיסוקים מצביע על פעילותם הענפה של היהודים בכל התחומים. שם משפחה זה נגזר מהמילה קימיגר שפירושה בשפה האוזבקית "יצרן של צבעים". פירוש הסופית הרוסית "-וב" הוא "מ-", "מוצאו מ-" וגם "בנו של". אפשר שבמקור שם משפחה זה היה כינוי של אחד מאבות המשפחה אשר עסק בייצור או שיווק של צבעים לצביעת בדים. שם משפחה זה נפוץ אצל יהודי בוכרה.

כימיגרוב מתועד כשם משפחה יהודי עם משיח כימיגרוב (נפטר ב-1984), לשעבר תושב ירושלים, ישראל.

קטייב

קטייב

KATAYEV


שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה נובע מתכונה אישית או כינוי.

שם משפחה זה נגזר מהמלה קאטה שפירושה בשפה האוזבקית הוא "גדול" ו"גבוהה". פירוש הסופית הרוסית "-יב" הוא "מ-", "מוצאו מ-" וגם "בנו של". אפשר שבמקור שם משפחה זה היה כינוי שניתן לאחד מאבות המשפחה.

מאז ומתמיד יהודים ולא יהודים השתמשו בכינוים כאמצעי לזיהוי בני הקהילה או אנשים אחרים. במסורת היהודית הגבול בין שמות פרטיים לבין כינויים היה תמיד די גמיש וכתוצאה מכך נוצר מגוון רחב של שמות משפחה. שם משפחה זה נפוץ אצל יהודי בוכרה.

קטייב מתועד כשם משפחה יהודי עם אסתר קטייב (1953 -2009), לשעבר תושבת רמלה, ישראל.