קהילת יהודי ורשה
ורשה
וארשה
Warsaw/Warszawa
ביידיש ווארשע
בירת פולין
בשנת 2016 חיים מעט יהודים בורשה, לאחר שבמלחמת העולם השניה נרצחו הרוב מ-393,400 היהודים שחיו בעיר. בשנת 1993 הוקמה קהילה יהודית ובה 500 חברים. בקהילה יש בית כנסת אורתודוקסי ובית כנסת רפורמי וכן כמה מוסדות מסונפים. היא גם מקיימת פעילות תרבותית ענפה.
ברחוב אוקופובה בוורשה נמצא בית קברות היהודי גדול ביותר ובו קבורים אנשים מפורסמים רבים. ב-1948 נבנתה בשטח שבו היה הגטו היהודי האנדרטה למורדי גטו ורשה ולידה נפתח בשנת 2014 המוזיאון "פולין - המוזיאון לתולדות יהודי פולין".
תולדות הקהילה היהודית
וארשה בירת חבל מאזוביה נעשתה לבירת פולין כולה במחצית השנייה של המאה ה- 16. יהודים מתועדים בוארשה בשנת 1414, אך ככל הנראה ישבו שם כבר בסוף המאה ה- 14. בגלל עויינות העירוניים גורשו היהודים מהעיר בשנת 1483, אך ישבו בסביבותיה ובאו אליה לצרכי עסקים. בשנת 1527 השיגה העיר וארשה "פריבילגיה שלא לסבול יהודים", שאמנם התירה לגרש את היהודים כליל, אך משום חשיבותם לכלכלת המקום עדיין ישבו כמה יהודים בשולי העיר ושמרו על קשרי עסקים.
בשנת 1572 הותר ליהודים לבקר בעיר לרגל ישיבות ה"סיים", בעיקר ל"שתדלנים" מטעם ועד ארבע הארצות. והיו יהודים שהצליחו להאריך את שהותם בעיר באמצעות רשיונות לשבועיים רצופים. בשנת 1765 כבר נרשמו בוארשה כ- 2,500 יהודים תושבים ארעיים. ב- 1795 הגיע מספרם ל- 6,750 והם עסקו במסחר, בפונדקאות, במלאכה ובתעשייה, והמיעוט - שעסק בהלוואות בריבית, אספקה לצבא ותיווך בחצר המלך, בקרב האצולה או בקרב שגרירויות זרות - היה הגרעין לבורגנות היהודית הגדולה בוארשה.
בלחץ התושבים הופעלו גירושים חלקיים בשנים 1775 - 1790; אף על פי שיהודים השתתפו במרד הפולנים ברוסים באותה התקופה, ונודע הגדוד היהודי בפיקודו של ברק יוסלביץ. הצבא הרוסי הכובש ערך טבח ביהודים שישבו ברובע פראגה.
בחלוקה השלישית של פולין (1796) עברה וארשה לרשות פרוסיה ומספר היהודים בעיר גדל. ב- 1797 היו שם 7,688 יהודים ובשנת 1804 היו 11,630 יהודי העיר למעלה מ- % 17 באוכלוסייתה. היהודים שישבו בעיר ובסביבה הקימו מניינים ובתי תפילה וכן חברות צדקה. פרנס ריכז בידו גביית מסים וסמכויות משפטיות ופעלו שמשים, דיינים ואף רבנים.
בימי דוכסות וארשה (1813-1807) הוטל על היהודים מס כבד, נקבע רובע יהודי בעיר ומספר היהודים בוארשה פחת. בשנת 1813 נימנו שם 8,000 יהודים. יחד עם זאת באותה התקופה ייצגה קהילת וארשה את היהודים בדוכסות כולה. תנועת החסידות קמה בוארשה בשליש האחרון של המאה ה- 18, עם פליטים מהמחוזות המזרחיים של פולין שהתיישבו בעיר. ב- 1781 נערך בפראגה הויכוח הפומבי בין ר' לוי יצחק מברדיצ'ב לבין המתנגד ר' אברהם קצנלבוגן מבריסק. באותו הזמן נוצר בוארשה גם חוג של משכילים יהודים, ועמם נמנו עשירים שבאו מחו"ל ובעלי מקצועות חפשיים, רופאים וכדומה. ב- 1802 הוקם "בית הכנסת הגרמני".
מספר היהודים בעיר הלך וגדל. בפולין הקונגרסאית בחסות רוסיה (1915-1815) נעשתה וארשה הגדולה בקהילות אירופה; בשנת 1816 חיו שם 15,600 יהודים, באמצע המאה עלה מספרם על 50,000 ולקראת סוף המאה היו היהודים למעלה משליש תושבי העיר ומספרם התקרב ל- 150,000. הגירת יהודים לוארשה מארצות שכנות הייתה הגורם העיקרי לגידול. רוב הבנקאים בעיר היו יהודים וכן מחצית הסוחרים.
במחצית השנייה של המאה ה- 19 הסתמנה התקרבות בין הציבור היהודי לפולני, בשנת 1862 בוטלו ההגבלות שהוטלו בעבר על יהודי פולין הקונגרסאית, ובמרד הפולני נגד הרוסים (1863) השתתפו גם לוחמים יהודים.
ב- 1881, בעקבות הפוגרומים ברוסיה, נערך פוגרום גם בוארשה.
בשנות ה- 80 למאה ה- 19 היו 200 מתוך 300 בתי הכנסת בוארשה חסידיים. מספר המתנגדים גדל לקראת סוף המאה עם בואם לעיר של יהודים מליטא. בה בעת גברה ההתבוללות בחברה הפולנית.
רבני וארשה במאה ה- 19 היו ממחנה המתנגדים. נסיונות להקים בית כנסת רפורמי עלו בתוהו, באמצע המאה עוד למדו 90% מילדי הקהילה בחדרים המסורתיים. "החדר המתוקן" הראשון הוקם בשנות ה- 80 בידי "חובבי ציון". בראשית המאה ה20- הין בעיר רק כ- 20 בתי ספר יסודיים שבהם הייתה הרוסית שפת הוראה. אך היו נפוצים בתי ספר תיכוניים לבנות שהפיצו את התרבות הפולנית. גן ילדים עברי ראשון הוקם ב- 1909.
התעוררות לאומית החלה בשלהי המאה. ב- 1883 קמה אגודת "שארית ישראל" של חובבי ציון, בשנת 1890 "מנוחה ונחלה", האגודה שייסדה את רחובות, חברת "גאולה" סייעה בהקמת "אחוזת בית", ראשיתה של תל אביב. בקרב הנוער והסטודנטים פעלה משנת 1903 "התחייה" בראשות יצחק גרינבויים, יוסף שפרינצק, יצחק טבנקין, וב"צ ראסקין. חוגי הפועלים הבלתי- ציוניים פעלו במסגרת הבונד. הנהגת הקהילה הושתתה על ברית בין המתבוללים לחסידים והתקיימה כך עד שנת 1926. במשך הזמן התארגנה בקהילה אופוזיציה ציונית.
בראשית המאה נעשתה וארשה גם מרכז הדפוס העברי וההוצאה לאור בפולין וברוסיה. בין חלוציה היו חיים זליג סלונימסקי, עורך "הצפירה"; א"ל בן-אביגדור (שאלקוביץ) ונחום סוקולוב. בוארשה היו מפעלי ההוצאה לאור של י"ל פרץ וחבריו והופיעו העתונים היומיים "היינט" ו"מאמענט". המתבוללים פרסמו עתון בפולנית בשם "השחר". יונה סמצס, מורה לעברית ןמנהל בית ספר, חזן וסגן יושב-ראש ארגון החזנים והמנצחים ערך את העתון "די חזונים וולט" (עולם החזנים). הוא נספה בשואה.
באותה התקופה גדלה פעילותם הכלכלית של יהודיה וארשה ונוצרה חלוקה חברתית-כלכלית בקרבם. שכבת העשירים התחזקה, נתגבש מעמד בינוני וקם מעמד העובדים. הבחירות לדומה הרביעית (1912), שבהן תמכו בני מעמד העובדים שבקרב יהודי וארשה במועמד מטעם הגוש השמאלי, הביאו להתעוררות האנטישמיות.
בימי מלחמת העולם הראשונה באו לוארשה אלפי פליטים יהודים, וב- 1917 היו 343,400 יהודי וארשה 41% מאוכלוסיית העיר. בפולין העצמאית אחרי מלחמת העולם הראשונה, במסגרת מגמת השלטונות להעביר את הכלכלה לידיים פולניות, ובעקבות אנטישמיות שהתעוררה על רקע כלכלי, נפגעו כל תחומי החיים היהודיים בוארשה. ב- 1931 היו יותר משליש יהודי וארשה מחוסרי עבודה. וכך גברו הלחצים להגירה ולעלייה לארץ ישראל. ערב מלחמת העולם השנייה ישבו בוארשה 393,400 יהודים, למעלה משליש אוכלוסיית העיר.
תקופת השואה
הגרמנים נכנסו לוארשה ב- 29 בספטמבר 1939. תוך זמן קצר גזרו על היהודים לענוד סרט שרוול לבן ועליו מגן דוד כחול. סומנו בתי עסק של יהודים, ורכושם הופקע. נאסר על היהודים השימוש בתחבורה ציבורית והוטלו עליהם עבודות כפייה. באפריל 1940 החלו הגרמנים בהקמת חומה סביב לשכונות של וארשה שהוקצו כגיטו. ב- 2 באוקטובר 1940 ציוו על היהודים לעקור לגיטו תוך ששה שבועות. נתמנה יודנראט, ובראשו אדם צ'רניאקוב, ולמרות מסירותו התקשה לטפל ביהודים. הגרמנים הקציבו מנת מזון מינימלית ליושבי הגיטו והם סבלו רעב ומחסור. עד קיץ 1942 ניספו יותר מ- 100,000 יהודים ברעב ובמגיפות. רבבות מיהודי וארשה ניספו במחנות העבודה. הפעילות החינוכית והתרבותית בגיטו לא חדלה. ההיסטוריון עמנואל רינגלבלום הקים אגודה בשם "עונג שבת" והחומר שריכזה על תקופת המלחמה שרד ומצוי בארכיון "יד ושם" בירושלים.
עוד בפסח ת"ש הדפו קבוצות של יהודים פולנים וגרמנים שהתפרעו ברחובות הגיטו. תנועת מחתרת צמחה בגיטו מקרב התנועות הציוניות, הבונד ו"ספארטאקוס" של היהודים הקומוניסטים. כבר בדצמבר 1939 הוקמה מסגרת של ארגון לוחם בידי יוצאי צבא, רביזיוניסטים ברובם, בתחילת 1942 הוקם ארגון לוחם, שכלל את אנשי "פועלי ציון", "השומר הצעיר", "דרור" והקומוניסטים, ובין מפקדיו היה מרדכי אנילביץ. הבונד הקים ארגון משלו. בשלב הראשון לא הצליחו ארגונים אלה לרכוש נשק.
ב- 22 ביולי 1942 החלו הגרמנים בשילוח קבוצות מיהודי הגיטו למחנה ההשמדה טרבלינקה. עד אמצע ספטמבר הועברו למחנה מאות אלפי יהודים ורבים נהרגו בגיטו במהלך המישלוחים. בגיטו נותרו 35,000 יהודים רשומים, רובם עובדים נחוצים לגרמנים ומשפחותיהם. וכמספר הזה יהודים שלא נרשמו.
תוך קשר עם המחתרת הפולנית מחוץ לגיטו השיגו הארגונים היהודיים מאה אקדחים ומעט רימונים. נשק נוסף הושג ממקורות אחרים והותקנה רשת של בונקרים ותעלות קישור.
הגרמנים פתחו בפעולת גירוש שנייה באמצע ינואר 1943, אך נתקלו בהתנגדות היהודים. היהודים סירבו להתייצב, ובקבוצה הראשונה של כ- 1,000 יהודים היו כמה לוחמים חמושים שפתחו בקרב עם הגרמנים, רובם נהרגו. במשך ארבעה ימים שילחו הגרמנים למחנה השמדה כ- 6,000 יהודים וכ- 1,000 נרצחו בגיטו. רוב חברי היודנראט נהרגו. ב- 19 באפריל חדר לגיטו כוח גרמני בסיוע טנקים ותותחים כדי לחדש את הגירושים, ונהדף עלידי הארגון היהודי הלוחם. לגרמנים נגרמו אבידות כבדות. הגרמנים שתקפו שוב ושוב נכשלו בקרבות רחוב עם הלוחמים היהודים והחלו בהצתה שיטתית של בתי הגיטו על יושביהם. בבונקרים ובתעלות נהרגו יהודים בגז וברימוני יד. ב8- במאי נפל מטה הארגון לידי הגרמנים ויותר ממאה לוחמים יהודים נהרגו נפלו בקרב, ביניהם המפקד מרדכי אנילביץ. ההתנגדות המזויינת נמשכה עד יוני 1943, ומשחוסל הגיטו נמלטו כ- 50 לוחמים יהודים ליערות והמשיכו שם בלחימה בין הפרטיזנים.
בהתקוממות הפולנים בקיץ 1944 השתתפו למעלה מאלף יהודים ומאות נפלו בקרבות. בין הלוחמים היו שרידי הארגון היהודי הלוחם בפיקודו של יצחק (אנטק) צוקרמן.
וארשה שוחררה בשני שלבים; בספטמבר 1944 שוחרר הפרבר המזרחי פראגה ובאמצע ינואר 1945 מרכז העיר. בוארשה כולה נמצאו אז 200 יהודים.
אחרי המלחמה
עד סוף 1945 התרכזו בורשה כ- 5,000 יהודים ומספרם הלך וגדל עם שובם של הגולים מבריה"מ. לרוב היהודים הייתה וארשה תחנת מעבר, כמה אלפים נשארו בה לישיבת קבע.
עד 1948 פעל בוארשה "הוועד היהודי המאוחד", אירגון גג למפלגות היהודיות. כן פעלו שם משרד ארץ-ישראל, הקרנות הציוניות וקיבוצי הכשרה לעלייה.
ב- 1948 ביום השנה החמישי למרד גיטו וארשה הוסר הלוט מעל האנדרטה מעשה ידי הפסל נתן רפפורט. בשנת 1949 הועברו לוארשה המכון ההיסטורי היהודי, התיאטרון היהודי, מערכות של שני עיתונים יהודיים, נפתח מועדון נוער ושוקם בית כנסת.
בשנים 57 - 1956 עלו רוב יהודי פולין לישראל , בתקופת המימשל האנטישמי של ולדיסלב גומולקה .
בשנות הששים נאמד מספר היהודים בוארשה ב- 7,000 ונמצאו בה מרכזי האירגונים היהודיים בפולין. רבים מיהודים אלו עזבו את פולין בשנת 1968 בגלל גל אנטישמי חדש . חלק עלו לישראל וחלק היגרו לארמות סקנדינביה .
בשנת 1997 נמצאו בפולין כולה 8,000 יהודים, רובם ישבו בוארשה.
תחילת המאה ה-21
בשנת 2016 קיימת קהילה יהודית בורשה שהוקמה בשנת 1997 . חברים בקהילה 500 יהודים . בראש הקהילה עומדת הגברת אנה היפצ'ינסקה ( Anna Chipczynska )
שהינה גם חברה בארגון הקהילות היהודיות בפולין והרב הראשי הינו מיכאל שודריך ( Michael Schudrich ), שהינו גם הרב הראשי של פולין .
בית הכנסת האורתודוקסי המרכזי הינו של משפחת נוז'יק ואילו בית הכנסת הרפורמי נמצא בשדרות ירושלים 53 ( " עץ חיים " ) .
לקהילה יש גם מקווה ( במרתף של בית הכנסת ) , בית אבות וחברה קדישה .בבית ליד בית הכנסת פועלים מסעדה כשרה וחדר . הקהילה גם מנהלת פעילות חברתית ענפה .
בורשה פועל בית קברות גדול ברחוב אוקופובה (Okopowa), בו קבורים כ - 100 יהודים ( ביניהם אנשים מפורסמים כמו לודביק זמנהוף , אידה קמינסקה , הסופר י.ל. פרץ , ההיסטוריון מאיר בלאבן, מרק אדלמן, ברל מארק ורבים אחרים ) .
בשנת 2014 נפתח בורשה מוזיאון גדול וחדיש לתולדות יהודי פולין שנמצא סמוך לאנדרטת מרד גאטו ורשה ברחוב זמנהוף פינת רחוב אנילביץ.
איזידור אחרון
(אישיות)איזידור אחרון (1892-1948),פסנתרן ומלחין . נולד בווארשה, פולין, והיה אחיו של המלחין והכנר יוסף אחרון. למד בסנט פטרסבורג וב-1922 היגר לארצות-הברית והתיישב בניו-יורק. מעונת 1922/23 ליווה את הכנר יאשה חפץ והופיע בקונצרטים גם כפסנתרן סולן.
סיימור, דוד - שים
(אישיות)David Seymour (born Dawid Szymin) also known under the pseudonym Chim (1911-1956), photojournalist, born in Warsaw, Poland (then part of the Russian Empire), the son of a publisher of Hebrew and Yiddish books. At the start of WW1, his family moved to Russia and returned to Warsaw in 1919.
Chim studied at the Academy of Graphic Arts in Leipzig, Germany, and then graduated in chemistry and physics from the Sorbonne in Paris, France, in 1933. In Paris he met Robert Capa, Gerda Pohorylle, Georges Soria and Henri Cartier-Bresson. Due to financial difficulties in the family, he began working as a photojournalist, publishing his first photo essay in Paris Soir. After 1934 he worked for Regards Magazine, a French monthly news magazine, under the pseudonym Chim, documenting the Popular Front in Paris.
In 1936, during the Spanish Civil War, he was sent to Spain where he joined the Republicans. His photographs depicting the horrors of the war in Spain have earned him a reputation in Europe. Following the victory of fascist forces of General Francisco Franco, he returned to France. In 1939 he was commissioned by Paris-Match magazine to document the journey of 150,000 Spanish refugees to the exiled Spanish Republican government in Mexico. Shortly afterwards, he immigrated to the USA and settled in New York adopting the name David Seymour. Chim enlisted in the US Army in 1940 and later on served as a translator and photographer on the battlefields of Europe. He received American citizenship in 1942.
After the end of WW2, Chim started working for UNICEF, documenting the impact of war on children. The photographs he took in Poland, Austria, Czechoslovakia, Italy, Greece, and Germany, were published by UNESCO in the album "Children of Europe" (1949). In 1947 in Munich, Germany, he co-founded the Magnum photo agency and served as his president after 1954, following the tragic death of Robert Capa. During his extensive travels in Europe, USA, and Israel Chim documented the born of the State of Israel, major events in Europe as well as Hollywood movie stars. His photographic portraits include Sophia Loren, Audrey Hepburn, Marilyn Monroe and Pablo Picasso.
Chim was killed on November 10, 1956, by machine-gun fire on the Egyptian border crossing in Qantara, on the Israeli-Egyptian cease-fire line during the 1956 Israeli-Egyptian War, while he was preparing material about the exchange of prisoners for Newsweek magazine.
עמנואל עמירן
(אישיות)Emanuel Amiran (1909-1993) , composer. Born under the name Pougatchov in Warsaw, Poland, Amiran began to play the piano at an early age. In 1924 he emigrated to Eretz Israel and between 1928-1930 taught at an elementary school. Between 1934-35 he studied conducting with Bantock in London. In 1945 he co-founded the Music Teachers Training College in Tel-Aviv and served as its director until 1962. In 1949 he was appointed supervisor of music education, a position he held until his retirement in 1975. Amiran was founder of the Military Orchestra and the Gadnah Orchestra. In 1985 he was awarded the Engel Prize for his life’s work.
Amiran composed numerous songs, which contributed to the Israeli folk style. Among them are EMEK EMEK AVODAH, EL HA-MA’AYAN BA GEDI KATAN, MAYIM MAYIM, KI MI-ZIYYON, URU AHIM VE-NA’ALEH HAR ZIYYON, HA-ZORE’IM BE-DIM’AH, and HALLELUYAH-KUMU VE-NA’ALEH. He also wrote choral (SOLU HA-MESILAH, 1940) and orchestral music (HA-SHOMER, symphonic poem, 1935) as well as pieces for piano. He died in Kibbutz Yakum, Israel.
יצחק גרונבאום
(אישיות)Yitzhak Gruenbaum (1879-1970), Zionist and Jewish leader in Poland and Israeli politician, born in Warsaw, Poland (then part of the Russian Empire). Gruenbaum grew up in Plonsk in Russian Poland, where he joined the Zionist movement in 1888 while in high school. His Zionist activities continued while studying law in Warsaw. He was a delegate to Zionist Congresses from the seventh congress in 1905. In Poland
he was active in promoting Hebrew culture and believed that the Zionists were the natural leaders of the diaspora Jews in the struggle for their rights. He was a central figure at the conference of Russian Zionists at Helsingfors (Helsinki, Finland) in 1906 and was in St. Petersburg, Russia, during the First World War, but returned to Warsaw in 1918, where he helped to establish the Provisional National Council, which played an important role in the campaign for civic and political rights of the Jews during the first years of independent Poland. In 1919, Gruenbaum was elected to the Sejm, the Polish parliament, where he fought for the rights of national minorities, and he remained a member until he left Poland in 1932.
At first he moved to Paris, France, but at the 1933 Zionist Congress he was elected a member of the Jewish Agency Executive and settled in Palestine. He was immediately appointed head of the Aliya Department, a position he held for two years. From 1935-1948, he was head of the Labor Department, one of the leaders of the Organization Department and also headed the Bialik publishing house. He served as treasurer of the Jewish Agency from 1949-1950.
On the eve of the establishment of the State of Israel, Gruenbaum was a member of Minhelet ha-Am (People's Administration) in charge of internal affairs and became minister of the interior in the Provisional Government. He ran for election to the Knesset in 1949 under his own personal list, campaigning largely for the secularization of the state, but was not elected.
Associated with the left wing of the Israel labour movement he remained active for many years and contributing frequent articles to the Mapam newspaper "Al HaMishmar".
בנימין טנא
(אישיות)בנימין טנא (1914-1999) משורר, נולד בווארשה, פולין, ועלה לארץ-ישראל ב-1937. מ-1948 ערך את "משמר לילדים".
קרל טאוסיג
(אישיות)קרל טאוסיג (1841-1871) פסנתרן ומלחין.
נולד בווארשה, פולין. תחילה, למד נגינה בפסנתר אצל אביו, אלואיס טאוסיג. מגיל 14 למד אצל ליסט. הופיע לראשונה ב-1858 בברלין ובעקבות הופעה זו היה לפסנתרן-אמן החשוב ביותר בתקופתו והופיע בקונצרטים בערים מרכזיות בכל רחבי אירופה. ב-1865 התיישב בברלין והקים את בית הספר ללימודי פסנתר למתקדמים. הלחין קטעים לתרגול יומי ומספר עיבודים למוסיקה תזמורתית. נפטר בלייפציג, גרמניה.
הלר, בונים
(אישיות)Bunim Heller (1908–1998), Yiddish poet and social activist, born in Warsaw, Poland (then part of the Russian Empire). He attended a traditional heder and then a yeshiva, but left at the age of 14 when started to work as a glove maker. He started publishing his poems in 1930 and soon he was recognized as a poet of the working class in Poland. He immigrated to Belgium in 1937 and then moved to Paris, France. He returned to Poland in 1939, only to flee the German occupation of Warsaw ad taking refuge in Bialystok, in the Soviet occupied areas of Poland. He spent the years of WW2 in Alma Ata (now Almaty) in the Soviet Kazakhstan, and returned to Poland in 1947. he was editor of Yidishe Shriftn and Yidish Buch literary magazines. In 1950 he published Friling in Poilen ("Spring in Poland"), a collection of poems from the 1930s, followed by additional collections of poems during the early 1950. At the time, Heller was recognized as a leading Yiddish poet in the Communist states of Eastern Europe. Heller left Poland and after a short sojourn in Belgium and France, he immigrated to Israel in 1957.
He published twenty-three volums of poetry, including Di erd hot getsiters (“The Earth Shook”, 1947), Heimerd (1951), Geklibene lider (“Selected Poems”, 1952), Baym rand (1957), Naye lider (“New Songs”, 1964), In varshaver geto iz hoidesh nisen (“In the Warsaw Ghetto is the month of Nissan “, 1973), Der gaist funem sturem (“The Spirit of the Storm”, 1992).
Heller was awarded the Mendeli Prize for his book The Month of Nissan in the Warsaw Ghetto in 1975, and the Itzik Manger Prize for Yiddish literature in 1981.
יוליוס וולפסון
(אישיות)
אברהם יהושע השל
(אישיות)Abraham Joshua Heschel (1907–1972), Polish-born American rabbi descended from several renowned European rabbis on both his father's and his mother's side and one of the leading Jewish theologians and Jewish philosophers of the 20th century.
After receiving a traditional yeshiva education and studying for Orthodox rabbinical ordination, he studied for a doctorate at the University of Berlin, Germany, and then was ordained as a liberal rabbi at the Berlin Hochschule für die Wissenschaft des Judentums. There he studied under Leo Baeck and others. Heschel later taught Talmud there. He joined a Yiddish poetry group and in 1933, published a volume of Yiddish poems, "Der Shem Hamefoyrosh: Mentsch". In late October 1938, while living in a rented room in Frankfurt am Main, he was arrested by the Gestapo and deported to Poland. He then spent ten months lecturing on Jewish philosophy and Torah at Warsaw's Institute for Jewish Studies. Six weeks before the German invasion of Poland, Heschel left Warsaw for London, England, with the help of Julian Morgenstern, president of Hebrew Union College, who had been working to obtain visas for Jewish scholars in Europe. In London he establishd the Intitute for Jewish Learning.
Heschel arrived in the U.S. in March 1940. He was appointed assistant professor of philosophy and rabbinics at the Hebrew Union College in Cincinnati for five years. From 1945 until his death he taught Jewish ethics and Mysticism at the Jewish Theological Seminary of America.
Heschel studied many facets of medieval Jewish philosophy, Kabbalah, and Hasidism. According to some scholars, he was more interested in spirituality than in critical text study. Heschel was influenced by his colleague Mordechai Kaplan, the founder of Reconstructionist Judaism. Heschel saw the teachings of the Hebrew prophets as a clarion call for social action in the United States and worked for black civil rights and against the Vietnam War. He also specifically criticized what he called "pan-halakhism", or an exclusive focus upon religiously-compatible behavior to the neglect of the non-legalistic dimension of rabbinic tradition.
Heschel is among the few widely read Jewish theologians amongst non-Jews. His most influential works include "Man is Not Alone", "God in Search of Man", "The Sabbath", and "The Prophets". At the Vatican Council II, as a representative of American Jews, Heschel persuaded the Roman Catholic Church to eliminate or modify passages in its liturgy that demeaned the Jews, or expected their conversion to Christianity. His theological works argued that religious experience is a fundamentally human impulse, not just a Jewish one, and that no religious community could claim a monopoly on religious truth. In his “Man Is Not Alone: A Philosophy of Religion”, Heschel set out his views on how people can comprehend God. Judaism views God as being radically different from humans, so Heschel explores the ways that Judaism teaches that a person may have an encounter with the ineffable. A recurring theme in this work is the radical amazement that people feel when experiencing the presence of the Divine. Heschel then goes on to explore the problems of doubts and faith; what Judaism means by teaching that God is one; the essence of humanity and the problem of human needs; the definition of religion in general and of Judaism in particular; and human yearning for spirituality. He offers his views as to Judaism being a pattern for life.
His work "Torah min HaShamayim BeAspaklariya shel HaDorot", ("Torah from Heaven in the Light of the Generations") is consisdered by many to be his masterwork. The three volumes of this work are a study of classical rabbinic theology and aggadah, as opposed to halakha (Jewish law.) It explores the views of the rabbis in the Mishnah, Talmud and Midrash about the nature of Torah, the revelation of God to mankind, prophecy, and the ways that Jews have used scriptural exegesis to expand and understand these core Jewish texts. In this work Heschel views the second century sages Rabbis Akiva ben Yosef and Ishmael ben Elisha as paradigms for the two dominant world-views in Jewish theology.
יצחק אדל
(אישיות)