מקור השם פרידל
שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה הוא מסוג השמות הפטרונימיים (שמות שמקורם בשמו של האב) מכיוון שהם נגזרים משמו הפרטי של אחד מאבות המשפחה, כאשר במקרה זה הוא ממקור מקראי.
פרידל הוא שם חיבה של המונח הגרמני פרידה, שפירושו "שלום". שם זה קשור בשם המקראי שלמה.
שלמה, בנו של דוד המלך ושל בת שבע, היה מלכה השלישי של יהודה וישראל.
שמות משפחה יהודיים רבים התפתחו מהשם שלמה/סולומון/סלומון וצורותיו האחרות בשפות השונות.
סולומון מתועד במאה ה-7 בצרפת; סלמן בשנת 1090 בגרמניה; סאלמנוס בשנת 1200, גם כן בגרמניה; סלמון ב-1290, סומון ב-1306, סלמנוס ב-1334 וסאלאמון ב-1388, כולם בצרפת; שולם ב-1495 בגרמניה; סולומון ב-1668 באמריקה; סאלום ב-1713 באיים האנטילים; סלמונבה ב-1715 באיטליה; שלאם ב-1717 בגרמניה; סלמה, שלומן, שולום ושאולון ב-1784 באלזס; סאלימן ב-1798 באמריקה; סאלם במאה ה-18 בארצות השפלה; סלמנג ב-1831 בגרמניה; וסלומסון ב-1855 באמריקה. באמצע המאה ה-20, משפחות בשם סולומון בצרפת שינו את שמם לאומון ולומון; הגרסה הפולנית סולומונוביץ' ("בנו של סולומון") שונתה אלמון, שם בעל צליל צרפתי. צורות ערביות של סולומון כוללות את סלאם, סאלומה, סאלאמה וסוליימן. גרסאות של השם שלמה, כמו סאלאמאן, סאלמן, זלמן, זלקינד, זלקין, זלהיים, זלינג, זלינגר, סלינגר וזלינג היו נפוצות מאד בארצות מרכז ומזרח אירופה.
פרידל מתועד כשם משפחה יהודי בשנת 1787 עם ניוסף פרידל אשר התגורר במחוז טרנצ'ין בסלובקיה.
הוגו פרידלר
(אישיות)Hugo Friedler (1908-1959), Jewish youth organizer, who was born in Trieste, Italy (then part of Austria-Hunagay), became a Zionist in his youth and was influenced by Rabbi Z.P. Chajes when his parents moved to Leoben, a small university town 70 km to the the south west of Vienna, which in those days was a stronghold of anti-Semitic activity. There were several foreign Jews who studied at the local university who were associated with Zionist activities in the town and helped sustain a strong Jewish life in this provincial centre.
In 1918, Friedler joined the youth group and also the Hakoach Jewish sports club. In 1921 his parents went to live in Vienna where the young Friedler immediately joined the Jung Juda ("Young Judeans") Zionist youth group, which later amalgamated into the Blau Weiss ("Blue White") movement of which he was soon became a group leader. In 1928 he joined a group of Radical Zionists and two years later the Union of Jabotinsky's Revisionists. In 1930 he returned to Leoben, where to took on the full-time task of being responsible for all the youth Zionist activities of the Jewish communities of the towns of the province of Styria. In the 1930s the situation of Jews throughout Austria deteriorated and his work was concentrated in maintaining the morale of his young charges. After the anexation of Austria by Nazi Germany the situation deteriorated still further. All public pro-Zionist activities ceased. Friedler became involved in helping to arrange illegal emigration to Palestine. Many Jewish youngsters took advantage of the possibility. He himself began to consider and then organize his own emigration. In 1939, at almost the last moment, he obtained a Certificate of Emigration and came to Palestine.
He settled in Haifa. Friedler held a number of minor positions but never really established himself in Israeli society.