דלג לתוכן האתר >
קבוצת רבנים. בגדאד, עירק 1890 בקירוב
קבוצת רבנים. בגדאד, עירק 1890 בקירוב

קהילת יהודי בגדאד בגדד

בגדאד Baghdad

בערבית: بغداد‎

בירת עיראק והעיר הגדולה במדינה.


ראשית הישוב היהודי בבגדאד במאה השלישית. במאות התשיעית עד ה- 11 הייתה בגדאד מקום מושבו של "ראש הגולה". היהודים גרו בשתי שכונות: "דאר אל-יהוד" (שכונת היהודים) ו"קנטרת אל-יהוד" (גשר היהודים). במאה ה- 12 השתפר מצבם. ב- 1170 מצא ר' בנימין מטודלה בבגדאד 40,000 יהודים, 28 בתי כנסת ועשר ישיבות.

ב- 1258 סייעו היהודים למונגולים לכבוש את העיר, ובתמורה זכו להגנה, ויהודי התמנה לראש האדמיניסטרציה הכספית בעיראק. ב- 1400, כשנכבשה בגדאד שנית בידי המונגולים, ברחו רוב היהודים לכורדיסתאן ולסוריה, ועד סוף המאה ה- 15 כמעט שלא היו יהודים בעיר. בשנות הכיבוש העות'מאני (1623-1534) הוטב מצבם של יהודי בגדאד. בתקופת השלטון השנייה של הפרסים (1638-1623) הורע מצבם. ב- 1683 שוב כבשו העות'מאנים את העיר והיהודים סייעו להם. בתקופת הממלוכים התורכים (1830-1750), שלא הצטיינה בחוק וסדר, הורע מצב היהודים, אם-כי הקהילה הייתה גדולה והשפיעה על הכלכלה. ב- 1831 כאשר הפאשא הממלוכי האחרון מרד בשלטון המרכזי, נמלטו רבים מנכבדי הקהילה, בעיקר לפרס ולהודו. ב- 1860 היו בבגדאד כ- 20,000 יהודים. פתיחת תעלת סואץ (1869) הביאה לשיפור כלכלי וב- 1884 עלה מספרם ל- 30,000. בתחילת המאה העשרים מנתה הקהילה 50,000 נפש.

משכבשו הבריטים את עיראק במלחמת העולם הראשונה (1918-1914), השתלבו יהודים באדמיניסטרציה. סר ששון אפנדי יחזקאל מונה כחבר המועצה המדינית ושימש שר הכספים. במפקד 1920 נימנו 50,000 יהודים, רובם ככולם התגוררו בעיר הישנה. רבים עברו לשכונה החדשה "עלוויה" שבנייתה החלה ב- 1945. בימי פיצל הראשון שימשו יהודים במשרות ממשלתיות בכירות, שלטו במסחר בעיר ורבים היו עובדי בנקים, רכבות, רדיו, וכן היו רופאים, עורכי דין, רוקחים וקציני צבא. בפרלמנט הראשון שהקימו הבריטים ב- 1925 היו ארבעה יהודים ובפרלמנט השני (1930-1928) היו שני יהודים מבגדאד. אחר כך יוצגה הקהילה על-ידי שלושה חברים. לפרלמנט העצמאי הראשון (1932) נבחרו שני יהודים מבגדאד, ביניהם עזרא מנחם דניאל, וחבר אחד לסינאט. כן היה נציג במועצת העיר ובמועצת מושל המחוז. ב- 1933 היו בעיר 60,000 יהודים.

משנת 1932, משזכתה עיראק לעצמאות מלאה, החלו רדיפות שהגיעו לשיאן בעת המרד הפרו- נאצי של רשיד עלי (1941). בפוגרום ("פרהוד") נהרגו כ- 400 יהודים. מספר יהודי בגדאד היה אז 120,000, ומאז החלה ירידה.

משהוקמה מדינת ישראל (1948) גברו הרדיפות, ורבים נעצרו, כמה הוצאו להורג. לאחר המלחמה ברחו יהודים לישראל, בעיקר דרך איראן. ב- 9 במרס 1950 התירה הממשלה יציאת יהודים, ובגדאד שימשה מקום ריכוז ליהודים מערי-השדה ומכורדיסתאן בדרכם לישראל; הנרשמים לעלייה היו מטרה לפגיעות.

ביוני 1950 הופסקה העלייה בגלל גילוי מחסן נשק של המחתרת היהודית. שני יהודים הואשמו בריגול והחזקת נשק והוצאו להורג. במרס 1951 אושר חוק הקפאת נכסי היהודים שוויתרו על אזרחותם ויצאו לחוץ-לארץ. ב- 1952 התפטרו שלושת צירי הפרלמנט היהודים מבגדאד ושני הצירים היהודים מבצרה. ב- 1954 נותרו בעיראק רק כ- 5,000 יהודים, רובם בבגדאד. בדצמבר 1954 הותרה יציאת היהודים ונותרו רק כ- 600 משפחות, ביולי 1962 שוב נאסרה יציאתם.

תקופת שלטונו של עבד אל-כרים קאסם (1963-1958) בעיראק הייתה טובה, היהודים זכו לחופש פעולה. אחריו שוב הוטלו עליהם הגבלות כלכליות. תשעה יהודים הוצאו להורג ב0 1969 עד אמצע שנות ה- 70 נרצחו 52 יהודים. רבים נמלטו ובתחילת שנות ה- 90 נותרו בבגדאד פחות מ- 300 יהודים ולהם בית-כנסת אחד.


חיי הקהילה

עד 1849 עמד בראש קהילת בגדאד "נשיא" שירש את סמכויות "ראש הגולה", התמנה על-ידי מושל העיר ושימש גם איש-הכספים שלו. התפרסמו ששון בן צאלח, אבי משפחת ששון נשיא (1819-1781) ועזרא בן יוסף גבאי (1824-1819). מ1849- ועד 1932 עמדו בראש הקהילה 13 בעלי התואר "חכם באשי". מ- 1932 עמד בראש הקהילה ראיס אל-טאיפה (ראש הקהילה), ולצידו "ועד שבעת טובי העיר". מ1879- פעל ועד של 12. מ1931- נבחרה "מועצה גשמית" (חילונית), שמנתה 8 חברים ויושב-ראש, וניהלה את מוסדות הקהילה. ב- 1950 פעלה המועצה בבגדאד באמצעות ועדות: ועדת בתי הספר, בתי החולים, הקדשי הקהילה, העזרה הסוציאלית, וועדת השגחה על בתי הכנסת ועל המקומות הקדושים. אחת לארבע שנים נבחרה מועצה כללית של 60 חברים, מהם 7 אנשי דת, ונבחרה מועצה דתית (אל-מג'לס אל-רוחאני), ובה ראש הקהילה ושבעה חכמים.

שני בתי חולים יהודיים פעלו בעיר: בית-חולים כללי על-שם מאיר אליאס, שנוסד ב- 1910 ובית-חולים למחלות עיניים על-שם רימה כדורי, שנוסד ב- 1925. שניהם הופקעו ב- 1954. בשנות ה- 40 נוסד בית חולים פרטי למחלות נפש על-שם ז'אק שאבי.

עד 1864 התקיים החינוך ב"חדרים" וב"תלמודי תורה". ב- 1864 נוסדו בתי ספר לבנים ולבנות של חברת "כל ישראל חברים" ("אליאנס"). ב- 1950 היו בבגדאד 37 מוסדות חינוך יהודיים מהם עשרה פרטיים, 16 בתמיכת הקהילה ושלושה מקצועיים.

הישיבות המרכזיות בבגדאד היו: ישיבת "מדרש בית זלכה", שנוסדה בידי הרב עבדאללה סומך ב- 1840 ונקראה גם "מדרש אבו-מנשה" וישיבת "מדרש מאיר אליהו" שנוסדה בראשית המאה העשרים. בין בתי הספר החשובים היו: בית-הספר על-שם אלברט ששון, שנוסד ב- 1864 בידי "אליאנס"; בית-הספר לבנות על-שם לורה כדורי, ב- 1843 בידי "אליאנס" ובית הספר לבנים על-שם פרנק עיני, שנוסד ב- 1941. הקהילה הפעילה 15 חברות צדקה.

מבתי הכנסת העתיקים נותר רק בית הכנסת הגדול (צלאת אל-כביר). האחרים נבנו למן המאה ב- 18. ב- 1920 היו בעיר 37 בתי-כנסת וערב העלייה ההמונית לישראל היו 52.

עד 1950 הופיעו שמונה עתונים יהודים: ישורון (בעברית, 1921), אל-זהור ("הפרחים", 1909), אל-מצבאח ("המנורה", 1928-1924), אל-חאצד ("הקוצר", 1939-1929), אל-ברהאן ("ההוכחה",1929), אל-מית'אק ("האמנה", 1935), אל-עצבה ("האגודה"), אל-בריד אל-יום ("דואר היום", 1948). בית דפוס עברי ראשון נוסד ב- 1853, השני ב- 1866 והשלישי פעל בשנים 1923-1888. נדפסו כ- 400 ספרים וחוברות בעברית.

בית הספר העברי הראשון, "פרדס הילדים" נוסד ב- 1924. משנת 1932 הוזמנו מורים מארץ- ישראל. ב- 1920 נוסדה "אגודה עברית ספרותית". ב- 1921 הוקמו "אגודה ציונית לארם נהריים". ו"אגודת צעירי בני-יהודה". ב- 1923 נוסד "ועד קרן היסוד", ב- 1929 אגודות "אחיעבר" להפצת הספר העברי, "מכבי" ו"הסתדרות הנוער העברי".

משנת 1925 ובעיקר מ- 1932 החלה הממשלה להסתייג מהפעילות הציונית. מ- 1936 נרדפו פעילים ציוניים. בעקבות פרעות 1941 נוסדה תנועת "החלוץ לארגון עלייה ולהפצת הציונות. ב- 1942 הוקם "ארגון נוער הברזל להצלה", עסק באימוני נשק והקים ארגון הגנה עצמית בשם "השורה". שליחים מארץ-ישראל ניהלו קורסים והקימו מערך הגנה יהודית בעיר. הארגונים הציוניים אירגנו את ההעפלה דרך פרס והיו פעילים עד לעלייה ההמונית ב- 1950.

ב- 1994 נותרו בבגדאד 80 יהודים, רובם קשישים. בית הכנסת מאיר טויק שימש להם מקום התכנסות. בראש הקהילה עמד נאג'י אליאס.

יוסף אל-בראדאני (המאה העשירית-המאה האחת עשרי) , משורר וחזן. נולד בבגדד, עירק. חיבר פיוטים שתאמו את פרשות השבוע. פיוטים רבים פרי עטו נשמרו באוספי גניזה גדולים, אך רק מעטים מהם ראו אור בדפוס.
אל-בראדאני כתב, בין היתר, קרובות ושירי מסדר (שנקראו לימים 'רשויות'), וכמה מהם כלולים בעבודות הקודש הסיציליאנית.

אהרון עזרא (1903- 1995), מלחין. נולד בבגדד, עירק (אז חלק מאימפריה העותומנית) בשם עזורי שעשוע. בגיל חמש-עשרה התחיל ללמוד מוסיקה אצל המוסיקאי התורכי הנודע איברהים טנבורי. כבר בצעירותו התחיל להלחין ולהופיע, וב-1932 ייצג את ממשלת עירק בקונגרס למוסיקה מזרחית שנערך בקהיר. רק כשהיה בן שלושים למד כתיבת תווים. עזרא אהרן הגיע לארץ-ישראל ב-1935 ומאז שנת 1937 היה ממונה על המחלקה למוסיקה מזרחית בקול ירושלים (לימים קול ישראל).
הלחין קנטטה המבוססת על שיר השירים; קינת דוד; ושירים רבים אחרים.

Naim Zilkha (1879-1929), jurist, born in Baghdad, Iraq (then part of the Ottoman Empire). He began to practice law there in 1904. From 1908 he was a member of the Beirut Court of Appeals, becoming deputy president. Zilkha returned to Iraq in 1921and was deputy president of the Basra civil courts and in 1922 president of the Diyala province civil courts. From 1925 until his death he was a member of the Iraqi house of representatives and courageously opposed the government when he felt the need to do so. From 1925 he lectured at the Baghdad Law School. Zilkha  was active in the Jewish community and was responsible for its secular affairs, trying to introduce reforms and reduce the influence of the religious leaders and the rich.

Mordechai Bibi (1922-), lawyer, politician, and community leader, born in Baghdad, Iraq. He attended the high school in Baghdad and studied at the Law School of the University of Tel Aviv, Israel. Bibi started his political activity already in Iraq where he was among the founders and leaders of the Zionist underground movement until his immigration to the Land of Israel in 1945. He continued his efforts on behalf of the Jewish emigration from Iraq during the late 1940s. A member of the Achdut HaAvodah party since 1946, he was elected Member of the Knesset representing the Labor Movement from 1959 to 1973. A member of various parliamentary committees, he was elected Deputy Speaker of the Knesset during his cadence in the 7th Knesset (1969-1973).

משורר. נולד בבגדד, עירק, וזכה לדברי ביקורת חריפים מאלחריזי. יצירתו היחידה שנותרה היא שיר אזור על חברות, אחר הצבי זנו רעיוני, ומאומה בו אינו מאמת את האשמותיו של אלחריזי. נפטר בבגדד, עירק.
משורר. נולד בבגדד, עירק. בספרו "תוכחות מוסר" (1735) ביקר בחריפות את יהודי עירו על רמתם המוסרית הירודה. הספר נכתב בפרוזה מחורזת בעברית ובארמית. עקב ביקורתו נרדף על ידי הקהילה ונאסר או גורש ממנה. הוא גם מחברו של הפירוש לתנ"ך "נתיבות שלום" (1742). נפטר בבגדד, עירק.

Ovadia Haim Yosef (1920-2013), rabbi, the Sephardi Chief Rabbi of Israel and one of the foremost Talmudic authorities of his generation, born in Baghdad, Iraq, with the name Ovadia Yosef Ovadia, or Abdullah Youseff in Arabic. At the age of four, Yosef immigrated with his family to Palestine, then under British Mandate, where they settled in Jerusalem. At age of 20 he received rabbinical ordination from Rabbi Ben-Zion Ouziel. In 1945 he was appointed a dayan (judge) of the Sephardi Bet Din (rabbinical court) in Jerusalem.

One of the principle pathways Yosef adopted in his approach to Jewish law was leniency, which he believed was preferable to stringency. He noted in particular that in the modern generation, ruling stringently could have the effect of discouraging any compliance with Jewish law, and that lenient rulings were therefore advisable. In one of his most well-known rulings, Yosef liberated almost 1,000 women from the halachic status of an aguna, or a “chained woman,” by allowing partial testimony and evidence to determine a soldier’s death.

In1947, Yosef moved to Cairo, Egypt where he was elected head of the Bet Din and also became deputy chief rabbi of Egypt. Ovadia published his first work at the age of 18 in Cairo, and while there he refused to speak against the State of Israel and forbade Jewish contributions to the Egyptian military. He also insisted on his right to speak in Hebrew. After the State of Israel was etablished in 1948, Yosef returned to Israel and was appointed a member of the rabbinical court of Petah Tikva. From 1958 to 1965, he held the same position in Jerusalem. In 1965, he was appointed a member of the Supreme Rabbinical Court of Appeals in Jerusalem and in 1968, he attained the role of Sephardi Chief Rabbi of Tel Aviv-Yaffo. He was awarded the Israel Prize for Torah literature in 1970 in recognition of both the quality and quantity of his work.

In 1973, Yosef was appointed as the Sephardi Chief Rabbi of Israel (also known as the Rishon le-Zion) by a majority of 81 to 68 votes, replacing Rabbi Yitzhak Nissim. In 1984, he became spiritual mentor of the Shass political party. He wielded enormous influence among Israeli Jews of Middle Eastern and North African ancestry, and had frequently been a kingmaker in the country's fickle coalition politics.

Yosef was a controversial figure, also known for his frequent outbursts regarding public figures, political concerns and current affairs, while Shas’s political tactics often generated animosity among the secular public and contributed towards increasing societal division on religious grounds.

Rabbi Ovadia Yosef passed away in October 2013; his funeral in Jerusalem attracted approximately 800,000 people from across Israel - 10% of Israel's total population - and is considered one of the largest gatherings of Jews in recorded history.

יחזקאל עזרא בן יהושע הלוי (1852-1942)' משורר. נולד בבגדד, עירק (אז חלק מאימפריה העותומנית). ב-1897 הגיע לארץ-ישראל, התיישב בירושלים ועבד כמטיף. שירת בקהילה העירקית והיה נשיאה. היה אחד המייסדים של הישיבה "שושנים לדוד".

כתב יותר כתריסר ספרים, כולל "ערוגות הבושם" (1905), "תהילה ותפארת" (1914) ופרשנות לספר תהלים. נפטר בירושלים.

אהרן חכימן (פעל במאה ה-145), משורר. נולד בבגדד, עירק. שיריו נמצאים בדיוואן חסר, הנמצא כיום באוסף פירקוביץ בלנינגרד. הבולטים מבין אלה הם קינה על רדיפות יהודי בגדד ב-1344, שירים לכבודו של שר שלום ("ריש גלותא"), וכמה מקאמות קצרות. השירים משקפים את ידיעותיו בסגנון הקלאסי הספרדי ובתנ"ך. נפטר בבגדד, עירק.

אלעזר בן יעקב הבבלי (1195- 1250), משורר. נולד בבגדאד, עירק, ושימש, כנראה, משורר-חצר אצל משפחות עשירות בעירק. שיריו נמצאו באוספים שונים של כתבי יד ובמחזורים של קהילות המזרח. ב-1898 נמצא בחאלב הדיואן שלו, הכולל 281 שירים. מחקרים מאוחרים לגילוים של עוד עשרים שירי חול פרי עטו. הדיואן שלו מהווה מקור רב-ערך לחקר ההיסטוריה של יהודי עירק במאה ה-13. אלעזר בן יעקב התעניין בתיאוריה של השירה העברית וכתב ספר שבו הציג את שיטת המחקר שלו. נפטר בבגדאד, עירק.

מאגרי המידע של אנו
גנאלוגיה יהודית
שמות משפחה
קהילות יהודיות
תיעוד חזותי
מרכז המוזיקה היהודית
מקום
אA
אA
אA
קהילת יהודי בגדאד בגדד

בגדאד Baghdad

בערבית: بغداد‎

בירת עיראק והעיר הגדולה במדינה.


ראשית הישוב היהודי בבגדאד במאה השלישית. במאות התשיעית עד ה- 11 הייתה בגדאד מקום מושבו של "ראש הגולה". היהודים גרו בשתי שכונות: "דאר אל-יהוד" (שכונת היהודים) ו"קנטרת אל-יהוד" (גשר היהודים). במאה ה- 12 השתפר מצבם. ב- 1170 מצא ר' בנימין מטודלה בבגדאד 40,000 יהודים, 28 בתי כנסת ועשר ישיבות.

ב- 1258 סייעו היהודים למונגולים לכבוש את העיר, ובתמורה זכו להגנה, ויהודי התמנה לראש האדמיניסטרציה הכספית בעיראק. ב- 1400, כשנכבשה בגדאד שנית בידי המונגולים, ברחו רוב היהודים לכורדיסתאן ולסוריה, ועד סוף המאה ה- 15 כמעט שלא היו יהודים בעיר. בשנות הכיבוש העות'מאני (1623-1534) הוטב מצבם של יהודי בגדאד. בתקופת השלטון השנייה של הפרסים (1638-1623) הורע מצבם. ב- 1683 שוב כבשו העות'מאנים את העיר והיהודים סייעו להם. בתקופת הממלוכים התורכים (1830-1750), שלא הצטיינה בחוק וסדר, הורע מצב היהודים, אם-כי הקהילה הייתה גדולה והשפיעה על הכלכלה. ב- 1831 כאשר הפאשא הממלוכי האחרון מרד בשלטון המרכזי, נמלטו רבים מנכבדי הקהילה, בעיקר לפרס ולהודו. ב- 1860 היו בבגדאד כ- 20,000 יהודים. פתיחת תעלת סואץ (1869) הביאה לשיפור כלכלי וב- 1884 עלה מספרם ל- 30,000. בתחילת המאה העשרים מנתה הקהילה 50,000 נפש.

משכבשו הבריטים את עיראק במלחמת העולם הראשונה (1918-1914), השתלבו יהודים באדמיניסטרציה. סר ששון אפנדי יחזקאל מונה כחבר המועצה המדינית ושימש שר הכספים. במפקד 1920 נימנו 50,000 יהודים, רובם ככולם התגוררו בעיר הישנה. רבים עברו לשכונה החדשה "עלוויה" שבנייתה החלה ב- 1945. בימי פיצל הראשון שימשו יהודים במשרות ממשלתיות בכירות, שלטו במסחר בעיר ורבים היו עובדי בנקים, רכבות, רדיו, וכן היו רופאים, עורכי דין, רוקחים וקציני צבא. בפרלמנט הראשון שהקימו הבריטים ב- 1925 היו ארבעה יהודים ובפרלמנט השני (1930-1928) היו שני יהודים מבגדאד. אחר כך יוצגה הקהילה על-ידי שלושה חברים. לפרלמנט העצמאי הראשון (1932) נבחרו שני יהודים מבגדאד, ביניהם עזרא מנחם דניאל, וחבר אחד לסינאט. כן היה נציג במועצת העיר ובמועצת מושל המחוז. ב- 1933 היו בעיר 60,000 יהודים.

משנת 1932, משזכתה עיראק לעצמאות מלאה, החלו רדיפות שהגיעו לשיאן בעת המרד הפרו- נאצי של רשיד עלי (1941). בפוגרום ("פרהוד") נהרגו כ- 400 יהודים. מספר יהודי בגדאד היה אז 120,000, ומאז החלה ירידה.

משהוקמה מדינת ישראל (1948) גברו הרדיפות, ורבים נעצרו, כמה הוצאו להורג. לאחר המלחמה ברחו יהודים לישראל, בעיקר דרך איראן. ב- 9 במרס 1950 התירה הממשלה יציאת יהודים, ובגדאד שימשה מקום ריכוז ליהודים מערי-השדה ומכורדיסתאן בדרכם לישראל; הנרשמים לעלייה היו מטרה לפגיעות.

ביוני 1950 הופסקה העלייה בגלל גילוי מחסן נשק של המחתרת היהודית. שני יהודים הואשמו בריגול והחזקת נשק והוצאו להורג. במרס 1951 אושר חוק הקפאת נכסי היהודים שוויתרו על אזרחותם ויצאו לחוץ-לארץ. ב- 1952 התפטרו שלושת צירי הפרלמנט היהודים מבגדאד ושני הצירים היהודים מבצרה. ב- 1954 נותרו בעיראק רק כ- 5,000 יהודים, רובם בבגדאד. בדצמבר 1954 הותרה יציאת היהודים ונותרו רק כ- 600 משפחות, ביולי 1962 שוב נאסרה יציאתם.

תקופת שלטונו של עבד אל-כרים קאסם (1963-1958) בעיראק הייתה טובה, היהודים זכו לחופש פעולה. אחריו שוב הוטלו עליהם הגבלות כלכליות. תשעה יהודים הוצאו להורג ב0 1969 עד אמצע שנות ה- 70 נרצחו 52 יהודים. רבים נמלטו ובתחילת שנות ה- 90 נותרו בבגדאד פחות מ- 300 יהודים ולהם בית-כנסת אחד.


חיי הקהילה

עד 1849 עמד בראש קהילת בגדאד "נשיא" שירש את סמכויות "ראש הגולה", התמנה על-ידי מושל העיר ושימש גם איש-הכספים שלו. התפרסמו ששון בן צאלח, אבי משפחת ששון נשיא (1819-1781) ועזרא בן יוסף גבאי (1824-1819). מ1849- ועד 1932 עמדו בראש הקהילה 13 בעלי התואר "חכם באשי". מ- 1932 עמד בראש הקהילה ראיס אל-טאיפה (ראש הקהילה), ולצידו "ועד שבעת טובי העיר". מ1879- פעל ועד של 12. מ1931- נבחרה "מועצה גשמית" (חילונית), שמנתה 8 חברים ויושב-ראש, וניהלה את מוסדות הקהילה. ב- 1950 פעלה המועצה בבגדאד באמצעות ועדות: ועדת בתי הספר, בתי החולים, הקדשי הקהילה, העזרה הסוציאלית, וועדת השגחה על בתי הכנסת ועל המקומות הקדושים. אחת לארבע שנים נבחרה מועצה כללית של 60 חברים, מהם 7 אנשי דת, ונבחרה מועצה דתית (אל-מג'לס אל-רוחאני), ובה ראש הקהילה ושבעה חכמים.

שני בתי חולים יהודיים פעלו בעיר: בית-חולים כללי על-שם מאיר אליאס, שנוסד ב- 1910 ובית-חולים למחלות עיניים על-שם רימה כדורי, שנוסד ב- 1925. שניהם הופקעו ב- 1954. בשנות ה- 40 נוסד בית חולים פרטי למחלות נפש על-שם ז'אק שאבי.

עד 1864 התקיים החינוך ב"חדרים" וב"תלמודי תורה". ב- 1864 נוסדו בתי ספר לבנים ולבנות של חברת "כל ישראל חברים" ("אליאנס"). ב- 1950 היו בבגדאד 37 מוסדות חינוך יהודיים מהם עשרה פרטיים, 16 בתמיכת הקהילה ושלושה מקצועיים.

הישיבות המרכזיות בבגדאד היו: ישיבת "מדרש בית זלכה", שנוסדה בידי הרב עבדאללה סומך ב- 1840 ונקראה גם "מדרש אבו-מנשה" וישיבת "מדרש מאיר אליהו" שנוסדה בראשית המאה העשרים. בין בתי הספר החשובים היו: בית-הספר על-שם אלברט ששון, שנוסד ב- 1864 בידי "אליאנס"; בית-הספר לבנות על-שם לורה כדורי, ב- 1843 בידי "אליאנס" ובית הספר לבנים על-שם פרנק עיני, שנוסד ב- 1941. הקהילה הפעילה 15 חברות צדקה.

מבתי הכנסת העתיקים נותר רק בית הכנסת הגדול (צלאת אל-כביר). האחרים נבנו למן המאה ב- 18. ב- 1920 היו בעיר 37 בתי-כנסת וערב העלייה ההמונית לישראל היו 52.

עד 1950 הופיעו שמונה עתונים יהודים: ישורון (בעברית, 1921), אל-זהור ("הפרחים", 1909), אל-מצבאח ("המנורה", 1928-1924), אל-חאצד ("הקוצר", 1939-1929), אל-ברהאן ("ההוכחה",1929), אל-מית'אק ("האמנה", 1935), אל-עצבה ("האגודה"), אל-בריד אל-יום ("דואר היום", 1948). בית דפוס עברי ראשון נוסד ב- 1853, השני ב- 1866 והשלישי פעל בשנים 1923-1888. נדפסו כ- 400 ספרים וחוברות בעברית.

בית הספר העברי הראשון, "פרדס הילדים" נוסד ב- 1924. משנת 1932 הוזמנו מורים מארץ- ישראל. ב- 1920 נוסדה "אגודה עברית ספרותית". ב- 1921 הוקמו "אגודה ציונית לארם נהריים". ו"אגודת צעירי בני-יהודה". ב- 1923 נוסד "ועד קרן היסוד", ב- 1929 אגודות "אחיעבר" להפצת הספר העברי, "מכבי" ו"הסתדרות הנוער העברי".

משנת 1925 ובעיקר מ- 1932 החלה הממשלה להסתייג מהפעילות הציונית. מ- 1936 נרדפו פעילים ציוניים. בעקבות פרעות 1941 נוסדה תנועת "החלוץ לארגון עלייה ולהפצת הציונות. ב- 1942 הוקם "ארגון נוער הברזל להצלה", עסק באימוני נשק והקים ארגון הגנה עצמית בשם "השורה". שליחים מארץ-ישראל ניהלו קורסים והקימו מערך הגנה יהודית בעיר. הארגונים הציוניים אירגנו את ההעפלה דרך פרס והיו פעילים עד לעלייה ההמונית ב- 1950.

ב- 1994 נותרו בבגדאד 80 יהודים, רובם קשישים. בית הכנסת מאיר טויק שימש להם מקום התכנסות. בראש הקהילה עמד נאג'י אליאס.

חובר ע"י חוקרים של אנו מוזיאון העם היהודי
יוסף אל-בראדאני

יוסף אל-בראדאני (המאה העשירית-המאה האחת עשרי) , משורר וחזן. נולד בבגדד, עירק. חיבר פיוטים שתאמו את פרשות השבוע. פיוטים רבים פרי עטו נשמרו באוספי גניזה גדולים, אך רק מעטים מהם ראו אור בדפוס.
אל-בראדאני כתב, בין היתר, קרובות ושירי מסדר (שנקראו לימים 'רשויות'), וכמה מהם כלולים בעבודות הקודש הסיציליאנית.

אהרון עזרא

אהרון עזרא (1903- 1995), מלחין. נולד בבגדד, עירק (אז חלק מאימפריה העותומנית) בשם עזורי שעשוע. בגיל חמש-עשרה התחיל ללמוד מוסיקה אצל המוסיקאי התורכי הנודע איברהים טנבורי. כבר בצעירותו התחיל להלחין ולהופיע, וב-1932 ייצג את ממשלת עירק בקונגרס למוסיקה מזרחית שנערך בקהיר. רק כשהיה בן שלושים למד כתיבת תווים. עזרא אהרן הגיע לארץ-ישראל ב-1935 ומאז שנת 1937 היה ממונה על המחלקה למוסיקה מזרחית בקול ירושלים (לימים קול ישראל).
הלחין קנטטה המבוססת על שיר השירים; קינת דוד; ושירים רבים אחרים.

נעים זילכה

Naim Zilkha (1879-1929), jurist, born in Baghdad, Iraq (then part of the Ottoman Empire). He began to practice law there in 1904. From 1908 he was a member of the Beirut Court of Appeals, becoming deputy president. Zilkha returned to Iraq in 1921and was deputy president of the Basra civil courts and in 1922 president of the Diyala province civil courts. From 1925 until his death he was a member of the Iraqi house of representatives and courageously opposed the government when he felt the need to do so. From 1925 he lectured at the Baghdad Law School. Zilkha  was active in the Jewish community and was responsible for its secular affairs, trying to introduce reforms and reduce the influence of the religious leaders and the rich.

ביבי, מרדכי

Mordechai Bibi (1922-), lawyer, politician, and community leader, born in Baghdad, Iraq. He attended the high school in Baghdad and studied at the Law School of the University of Tel Aviv, Israel. Bibi started his political activity already in Iraq where he was among the founders and leaders of the Zionist underground movement until his immigration to the Land of Israel in 1945. He continued his efforts on behalf of the Jewish emigration from Iraq during the late 1940s. A member of the Achdut HaAvodah party since 1946, he was elected Member of the Knesset representing the Labor Movement from 1959 to 1973. A member of various parliamentary committees, he was elected Deputy Speaker of the Knesset during his cadence in the 7th Knesset (1969-1973).

אל-אבאני, יצחק
משורר. נולד בבגדד, עירק, וזכה לדברי ביקורת חריפים מאלחריזי. יצירתו היחידה שנותרה היא שיר אזור על חברות, אחר הצבי זנו רעיוני, ומאומה בו אינו מאמת את האשמותיו של אלחריזי. נפטר בבגדד, עירק.
עזרא בן יחזקאל הבבלי
משורר. נולד בבגדד, עירק. בספרו "תוכחות מוסר" (1735) ביקר בחריפות את יהודי עירו על רמתם המוסרית הירודה. הספר נכתב בפרוזה מחורזת בעברית ובארמית. עקב ביקורתו נרדף על ידי הקהילה ונאסר או גורש ממנה. הוא גם מחברו של הפירוש לתנ"ך "נתיבות שלום" (1742). נפטר בבגדד, עירק.
עובדיה יוסף

Ovadia Haim Yosef (1920-2013), rabbi, the Sephardi Chief Rabbi of Israel and one of the foremost Talmudic authorities of his generation, born in Baghdad, Iraq, with the name Ovadia Yosef Ovadia, or Abdullah Youseff in Arabic. At the age of four, Yosef immigrated with his family to Palestine, then under British Mandate, where they settled in Jerusalem. At age of 20 he received rabbinical ordination from Rabbi Ben-Zion Ouziel. In 1945 he was appointed a dayan (judge) of the Sephardi Bet Din (rabbinical court) in Jerusalem.

One of the principle pathways Yosef adopted in his approach to Jewish law was leniency, which he believed was preferable to stringency. He noted in particular that in the modern generation, ruling stringently could have the effect of discouraging any compliance with Jewish law, and that lenient rulings were therefore advisable. In one of his most well-known rulings, Yosef liberated almost 1,000 women from the halachic status of an aguna, or a “chained woman,” by allowing partial testimony and evidence to determine a soldier’s death.

In1947, Yosef moved to Cairo, Egypt where he was elected head of the Bet Din and also became deputy chief rabbi of Egypt. Ovadia published his first work at the age of 18 in Cairo, and while there he refused to speak against the State of Israel and forbade Jewish contributions to the Egyptian military. He also insisted on his right to speak in Hebrew. After the State of Israel was etablished in 1948, Yosef returned to Israel and was appointed a member of the rabbinical court of Petah Tikva. From 1958 to 1965, he held the same position in Jerusalem. In 1965, he was appointed a member of the Supreme Rabbinical Court of Appeals in Jerusalem and in 1968, he attained the role of Sephardi Chief Rabbi of Tel Aviv-Yaffo. He was awarded the Israel Prize for Torah literature in 1970 in recognition of both the quality and quantity of his work.

In 1973, Yosef was appointed as the Sephardi Chief Rabbi of Israel (also known as the Rishon le-Zion) by a majority of 81 to 68 votes, replacing Rabbi Yitzhak Nissim. In 1984, he became spiritual mentor of the Shass political party. He wielded enormous influence among Israeli Jews of Middle Eastern and North African ancestry, and had frequently been a kingmaker in the country's fickle coalition politics.

Yosef was a controversial figure, also known for his frequent outbursts regarding public figures, political concerns and current affairs, while Shas’s political tactics often generated animosity among the secular public and contributed towards increasing societal division on religious grounds.

Rabbi Ovadia Yosef passed away in October 2013; his funeral in Jerusalem attracted approximately 800,000 people from across Israel - 10% of Israel's total population - and is considered one of the largest gatherings of Jews in recorded history.

יחזקאל עזרא בן יהושע הלוי

יחזקאל עזרא בן יהושע הלוי (1852-1942)' משורר. נולד בבגדד, עירק (אז חלק מאימפריה העותומנית). ב-1897 הגיע לארץ-ישראל, התיישב בירושלים ועבד כמטיף. שירת בקהילה העירקית והיה נשיאה. היה אחד המייסדים של הישיבה "שושנים לדוד".

כתב יותר כתריסר ספרים, כולל "ערוגות הבושם" (1905), "תהילה ותפארת" (1914) ופרשנות לספר תהלים. נפטר בירושלים.
אהרן חכימן

אהרן חכימן (פעל במאה ה-145), משורר. נולד בבגדד, עירק. שיריו נמצאים בדיוואן חסר, הנמצא כיום באוסף פירקוביץ בלנינגרד. הבולטים מבין אלה הם קינה על רדיפות יהודי בגדד ב-1344, שירים לכבודו של שר שלום ("ריש גלותא"), וכמה מקאמות קצרות. השירים משקפים את ידיעותיו בסגנון הקלאסי הספרדי ובתנ"ך. נפטר בבגדד, עירק.

אלעזר בן יעקב הבבלי

אלעזר בן יעקב הבבלי (1195- 1250), משורר. נולד בבגדאד, עירק, ושימש, כנראה, משורר-חצר אצל משפחות עשירות בעירק. שיריו נמצאו באוספים שונים של כתבי יד ובמחזורים של קהילות המזרח. ב-1898 נמצא בחאלב הדיואן שלו, הכולל 281 שירים. מחקרים מאוחרים לגילוים של עוד עשרים שירי חול פרי עטו. הדיואן שלו מהווה מקור רב-ערך לחקר ההיסטוריה של יהודי עירק במאה ה-13. אלעזר בן יעקב התעניין בתיאוריה של השירה העברית וכתב ספר שבו הציג את שיטת המחקר שלו. נפטר בבגדאד, עירק.