דלג לתוכן האתר >

קהילת יהודי אוברוץ'

אוברוץ' Ovruch

עיר בפלך ז'יטומיר, אוקראינה.


באמצע המאה ה- 19 מנתה הקהילה 1,773 נפש, ובסופה כפליים מזה (46.5 אחוזים מכלל תושבי העיר). יישוב חסידי היה שם מסוף המאה ה- 18, ובין הרבנים שכיהנו בו היה ר' אברהם דב בר, מתלמידיו של ר' מרדכי מצ'רנוביל, וכן רבנים בני משפחת שניאורסון.

בסוף 1918 פרעה כנופיית אוקראינים ביהודי העיר במשך שלושה ימים, 80 יהודים נרצחו.

באזור אוברוץ', לרגלי רכס הגבעות שכן הכפר סלובייצ'נו (SLOVJECNO), מאמצע המאה ה- 19 הייתה שם קהילה יהודית קטנה, רובה שלוחות של משפחה יהודית אחת. במקום היה בית עלמין.

בימי מלחמת העולם השנייה, אחרי כיבוש האזור בידי הגרמנים בקיץ 1941, רצחו הגרמנים את יהודי אוברוץ' ואת יהודי הכפר סלובייצ'נו. הכפר נהרס במלחמות עם הפרטיזנים שהתבצרו בו.


אחרי המלחמה שבו יהודים לאוברוץ'. בשנות הששים המאוחרות התגוררו באוברוץ' כ- 2,000 יהודים, ולא היה להם בית-כנסת. ערב ראש-השנה תשכ"ד (1963) פרצה המיליציה ל"מניינים" פרטיים ואסרה חמישה מתפללים. על שאר המתפללים הוטלו קנסות.

הכפר סלובייצ'נו נבנה מחדש, ונותרה שם אשה יהודיה אחת, שעבדה כמורה בבית הספר הכללי ועד מותה בסוף שנות השמונים הייתה היחידה שפקדה את בית העלמין היהודי העזוב.

שנות ה-2000

לפי נתוני הארגונים היהודיים, בתחילת שנות ה-2000 האוכלוסייה היהודית מנתה כ-60 נפש. במקום פעלה קהילה ומרכז חסד בהנהלת יצחק פלדמן. הפעילות התנהלה בבית קטן והיא כוללת תפילות ופעילות בחגים. בנוסף, הקהילה קיבלה סיוע מקהילת חב"ד בז'יטומיר. במקום ישנם שלושה בתי עלמין. שניים מהם ישנים ומוזנחים ללא מצבות, והשלישי מטופל על ידי העיריה, ועדיין משמש לקבורה, כולל של נוצרים.

כתובת הקהילה: רחוב בוגדן חמילנצקי 75- 28.

SHNEERSOHN

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה הוא פטרונים, כלומר נגזר משמו הפרטי של אחד מאבות המשפחה.

שם המשפחה שנארזון נגזר מהשם הפרטי שניאור. פירוש השם שניאור הוא "שני אורות". פירוש הסופית הגרמנית "-סון" הוא "בנו של". שנויאר הוא גרסה גרמנית של השם העברי שניאור ושנויארסון הוא השם המקביל בגרמנית / יידיש של בן שניאור. שמות פרטיים דומים כוללים את מאיר ויאיר בעברית, ונהוראי ונהור בארמית, וגם השם אורי בעברית ושרגא בארמית. שמות משפחה יהודיים רבים נגזרו ממונחים אלה, מהגרסאות שלהם או מפטרונימים, כלומר שמות שנגזרו משמו הפרטי של אחד מאבות המשפחה, או מתרגומם לשפות שונות, כמו פובוס ביוונית, לוקיוס בלטינית, לומברוסו בספרדית, וליכט או פויאר בגרמנית. על פי אחד ההסברים העממים, שניאור הוא שם שניתן לילד שהתיתם משני הוריו מתוך תקווה שנשמותיהם יהיו כשני אורות שישגיחו ויגנו עליו.

על פי הסבר אחר, זוג הורים קראו לבנם בשם שניאור כרמז לשמות הסבים שלו, מאיר ואורי. בן שניאור מתועד כשם משפחה עם בעל התוספות הרב שמואל שניאור אשר חי בתחילת המאה ה-13 בעיר אברו, צרפת, סנאור במאה ה-15 בספרד; ושניאור במאה ה-15 בהולנד. שניאור מתועד בשנת 1545; שנאור ב-1635; שנפף ב-1690; ושנאר ב-1692. שנרף מוזכר בשנת 1700; שניאר ב-1757; ושנרב ושנרף בשנה 1784.

אישים מוכרים בעלי שם המשפחה היהודי שניאורסון כוללים את הרב דוב בער שניוארסון (1827-1773) אשר התיישב בעיירה הרוסית לובביץ' הסמוכה לעיר סמולנסק והקים בה את מרכזה של תנועת חב"ד; ואת הפעיל הציוני חיים צבי שניאורסון (1882-1834) אשר יזם הקמתן של אחסניות בארץ ישראל.

ז'יטומיר Zhitomir

עיר מחוז באוקראינה.

עד שנת 1792 (שנת החלוקה השנייה של פולין) היה האזור תחת שלטון פולין. בשנת 1789 חיו בז'יטומיר 882 יהודים, שהיו כשליש מכלל האוכלוסיה. היו ביניהם פונדקאים, סוחרים ובעלי- מלאכה. אחרי חלוקת פולין וסיפוח האזור לרוסיה היה מספרם 1,300, ומאז עלה מספר היהודים בעיר בהתמדה.

באמצע המאה ה- 19 כבר ישבו בז'יטומיר 9,500 יהודים. באותו הזמן גברה השפעת החסידות בעיר; זאב וולף מז'יטומיר היה מתלמידיו של המגיד ממזריץ'. ב-1847 נפתח בז'יטומיר בחסות הממשלה בית-מדרש לרבנים והתגבש בעיר חוג של משכילים דוגמת ח"ז סלונימסקי, א"ב גוטלובר וא' צווייפל. מ-1873 הוכשרו שם מורים לבתי-הספר היהודיים הממשלתיים, עד שנסגר המוסד ב-1885.

ב-1862 נוסד בית-ספר מקצועי יהודי מן הטובים ברוסיה אך השלטונות סגרו אותו ב-1884 בטענה שהוא מקנה ליהודים יתרונות כלכליים. ז'יטומיר נודעה גם כמרכז הדפוס העברי. מנדלי מוכר ספרים, א' פפירנא וא' גולדפאדן למדו בז'יטומיר. ח"נ ביאליק, שנולד בעיירה ראדי הסמוכה, בילה בז'יטומיר את ימי ילדותו.

בסוף המאה ה-19 מנתה הקהילה היהודית בעיר 30,750 נפש לערך,
כ-47% מכלל התושבים. במסחר היו היהודים 90%, במלאכה 60%.

בעת מהפכת 1905 הקים הנוער הציוני והסוציאליסטי קבוצה להגנה עצמית; 15 צעירים מהם ועמם הסטודנט הרוסי נ' בלינוב שהתייצב לימינם נהרגו במאבק. עשרה צעירים מצ'ודנוב שחשו לעזרתם נרצחו בדרך. בינואר 1919 נהרגו 317 מיהודי המקום בידי אנשי פטלורה וב-1920 נפגעו היהודים מידי חיילים פולנים.

ב-1926 התפקדו בז'יטומיר 30,000 יהודים 38%).


תקופת השואה

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה (ספטמבר 1939) קלטה קהילת ז'יוטומיר פליטים יהודים שנמלטו מפולין הכבושה. אחרי כיבוש האזור בידי הגרמנים בקיץ 1941, ריכזו הגרמנים את יהודי הסביבה בז'יטומיר, ובספטמבר 1941 הוציאו אותם להורג.


אחרי המלחמה שבו יהודים לז'יטומיר. ב-1959 נרשמו בז'יטומיר 14,800 יהודים (כ-%14 באוכלוסיית העיר) קרוב לוודאי שהמספר הנכון התקרב ל-25,000. ב"ימים-נוראים" רבים היו המתפללים בבית-הכנסת, והיידיש הייתה שכיחה ברחובות העיר.

מאז שנת 1989 200,000 מיהודי אוקראינה עלו לישראל.

Ukraine

Україна / Ukrayina

A country in eastern Europe, until 1991 part of the Soviet Union.

21st Century

Estimated Jewish population in 2018: 50,000 out of 42,000,000 (0.1%). Main Jewish organizations:

Єврейська Конфедерація України - Jewish Confederation of Ukraine
Phone: 044 584 49 53
Email: jcu.org.ua@gmail.com
Website: http://jcu.org.ua/en

Ваад (Ассоциация еврейских организаций и общин) Украины (VAAD – Asssociation of Jewish Organizations & Communities of Ukraine)
Voloska St, 8/5
Kyiv, Kyivs’ka
Ukraine 04070
Phone/Fax: 38 (044) 248-36-70, 38 (044) 425-97-57/-58/-59/-60
Email: vaadua.office@gmail.com
Website: http://www.vaadua.org/

מאגרי המידע של אנו
גנאלוגיה יהודית
שמות משפחה
קהילות יהודיות
תיעוד חזותי
מרכז המוזיקה היהודית
מקום
אA
אA
אA
קהילת יהודי אוברוץ'
אוברוץ' Ovruch

עיר בפלך ז'יטומיר, אוקראינה.


באמצע המאה ה- 19 מנתה הקהילה 1,773 נפש, ובסופה כפליים מזה (46.5 אחוזים מכלל תושבי העיר). יישוב חסידי היה שם מסוף המאה ה- 18, ובין הרבנים שכיהנו בו היה ר' אברהם דב בר, מתלמידיו של ר' מרדכי מצ'רנוביל, וכן רבנים בני משפחת שניאורסון.

בסוף 1918 פרעה כנופיית אוקראינים ביהודי העיר במשך שלושה ימים, 80 יהודים נרצחו.

באזור אוברוץ', לרגלי רכס הגבעות שכן הכפר סלובייצ'נו (SLOVJECNO), מאמצע המאה ה- 19 הייתה שם קהילה יהודית קטנה, רובה שלוחות של משפחה יהודית אחת. במקום היה בית עלמין.

בימי מלחמת העולם השנייה, אחרי כיבוש האזור בידי הגרמנים בקיץ 1941, רצחו הגרמנים את יהודי אוברוץ' ואת יהודי הכפר סלובייצ'נו. הכפר נהרס במלחמות עם הפרטיזנים שהתבצרו בו.


אחרי המלחמה שבו יהודים לאוברוץ'. בשנות הששים המאוחרות התגוררו באוברוץ' כ- 2,000 יהודים, ולא היה להם בית-כנסת. ערב ראש-השנה תשכ"ד (1963) פרצה המיליציה ל"מניינים" פרטיים ואסרה חמישה מתפללים. על שאר המתפללים הוטלו קנסות.

הכפר סלובייצ'נו נבנה מחדש, ונותרה שם אשה יהודיה אחת, שעבדה כמורה בבית הספר הכללי ועד מותה בסוף שנות השמונים הייתה היחידה שפקדה את בית העלמין היהודי העזוב.

שנות ה-2000

לפי נתוני הארגונים היהודיים, בתחילת שנות ה-2000 האוכלוסייה היהודית מנתה כ-60 נפש. במקום פעלה קהילה ומרכז חסד בהנהלת יצחק פלדמן. הפעילות התנהלה בבית קטן והיא כוללת תפילות ופעילות בחגים. בנוסף, הקהילה קיבלה סיוע מקהילת חב"ד בז'יטומיר. במקום ישנם שלושה בתי עלמין. שניים מהם ישנים ומוזנחים ללא מצבות, והשלישי מטופל על ידי העיריה, ועדיין משמש לקבורה, כולל של נוצרים.

כתובת הקהילה: רחוב בוגדן חמילנצקי 75- 28.
חובר ע"י חוקרים של אנו מוזיאון העם היהודי
שניאורזון
SHNEERSOHN

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה הוא פטרונים, כלומר נגזר משמו הפרטי של אחד מאבות המשפחה.

שם המשפחה שנארזון נגזר מהשם הפרטי שניאור. פירוש השם שניאור הוא "שני אורות". פירוש הסופית הגרמנית "-סון" הוא "בנו של". שנויאר הוא גרסה גרמנית של השם העברי שניאור ושנויארסון הוא השם המקביל בגרמנית / יידיש של בן שניאור. שמות פרטיים דומים כוללים את מאיר ויאיר בעברית, ונהוראי ונהור בארמית, וגם השם אורי בעברית ושרגא בארמית. שמות משפחה יהודיים רבים נגזרו ממונחים אלה, מהגרסאות שלהם או מפטרונימים, כלומר שמות שנגזרו משמו הפרטי של אחד מאבות המשפחה, או מתרגומם לשפות שונות, כמו פובוס ביוונית, לוקיוס בלטינית, לומברוסו בספרדית, וליכט או פויאר בגרמנית. על פי אחד ההסברים העממים, שניאור הוא שם שניתן לילד שהתיתם משני הוריו מתוך תקווה שנשמותיהם יהיו כשני אורות שישגיחו ויגנו עליו.

על פי הסבר אחר, זוג הורים קראו לבנם בשם שניאור כרמז לשמות הסבים שלו, מאיר ואורי. בן שניאור מתועד כשם משפחה עם בעל התוספות הרב שמואל שניאור אשר חי בתחילת המאה ה-13 בעיר אברו, צרפת, סנאור במאה ה-15 בספרד; ושניאור במאה ה-15 בהולנד. שניאור מתועד בשנת 1545; שנאור ב-1635; שנפף ב-1690; ושנאר ב-1692. שנרף מוזכר בשנת 1700; שניאר ב-1757; ושנרב ושנרף בשנה 1784.

אישים מוכרים בעלי שם המשפחה היהודי שניאורסון כוללים את הרב דוב בער שניוארסון (1827-1773) אשר התיישב בעיירה הרוסית לובביץ' הסמוכה לעיר סמולנסק והקים בה את מרכזה של תנועת חב"ד; ואת הפעיל הציוני חיים צבי שניאורסון (1882-1834) אשר יזם הקמתן של אחסניות בארץ ישראל.

ז'יטומיר
ז'יטומיר Zhitomir

עיר מחוז באוקראינה.

עד שנת 1792 (שנת החלוקה השנייה של פולין) היה האזור תחת שלטון פולין. בשנת 1789 חיו בז'יטומיר 882 יהודים, שהיו כשליש מכלל האוכלוסיה. היו ביניהם פונדקאים, סוחרים ובעלי- מלאכה. אחרי חלוקת פולין וסיפוח האזור לרוסיה היה מספרם 1,300, ומאז עלה מספר היהודים בעיר בהתמדה.

באמצע המאה ה- 19 כבר ישבו בז'יטומיר 9,500 יהודים. באותו הזמן גברה השפעת החסידות בעיר; זאב וולף מז'יטומיר היה מתלמידיו של המגיד ממזריץ'. ב-1847 נפתח בז'יטומיר בחסות הממשלה בית-מדרש לרבנים והתגבש בעיר חוג של משכילים דוגמת ח"ז סלונימסקי, א"ב גוטלובר וא' צווייפל. מ-1873 הוכשרו שם מורים לבתי-הספר היהודיים הממשלתיים, עד שנסגר המוסד ב-1885.

ב-1862 נוסד בית-ספר מקצועי יהודי מן הטובים ברוסיה אך השלטונות סגרו אותו ב-1884 בטענה שהוא מקנה ליהודים יתרונות כלכליים. ז'יטומיר נודעה גם כמרכז הדפוס העברי. מנדלי מוכר ספרים, א' פפירנא וא' גולדפאדן למדו בז'יטומיר. ח"נ ביאליק, שנולד בעיירה ראדי הסמוכה, בילה בז'יטומיר את ימי ילדותו.

בסוף המאה ה-19 מנתה הקהילה היהודית בעיר 30,750 נפש לערך,
כ-47% מכלל התושבים. במסחר היו היהודים 90%, במלאכה 60%.

בעת מהפכת 1905 הקים הנוער הציוני והסוציאליסטי קבוצה להגנה עצמית; 15 צעירים מהם ועמם הסטודנט הרוסי נ' בלינוב שהתייצב לימינם נהרגו במאבק. עשרה צעירים מצ'ודנוב שחשו לעזרתם נרצחו בדרך. בינואר 1919 נהרגו 317 מיהודי המקום בידי אנשי פטלורה וב-1920 נפגעו היהודים מידי חיילים פולנים.

ב-1926 התפקדו בז'יטומיר 30,000 יהודים 38%).


תקופת השואה

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה (ספטמבר 1939) קלטה קהילת ז'יוטומיר פליטים יהודים שנמלטו מפולין הכבושה. אחרי כיבוש האזור בידי הגרמנים בקיץ 1941, ריכזו הגרמנים את יהודי הסביבה בז'יטומיר, ובספטמבר 1941 הוציאו אותם להורג.


אחרי המלחמה שבו יהודים לז'יטומיר. ב-1959 נרשמו בז'יטומיר 14,800 יהודים (כ-%14 באוכלוסיית העיר) קרוב לוודאי שהמספר הנכון התקרב ל-25,000. ב"ימים-נוראים" רבים היו המתפללים בבית-הכנסת, והיידיש הייתה שכיחה ברחובות העיר.

מאז שנת 1989 200,000 מיהודי אוקראינה עלו לישראל.

אוקראינה

Ukraine

Україна / Ukrayina

A country in eastern Europe, until 1991 part of the Soviet Union.

21st Century

Estimated Jewish population in 2018: 50,000 out of 42,000,000 (0.1%). Main Jewish organizations:

Єврейська Конфедерація України - Jewish Confederation of Ukraine
Phone: 044 584 49 53
Email: jcu.org.ua@gmail.com
Website: http://jcu.org.ua/en

Ваад (Ассоциация еврейских организаций и общин) Украины (VAAD – Asssociation of Jewish Organizations & Communities of Ukraine)
Voloska St, 8/5
Kyiv, Kyivs’ka
Ukraine 04070
Phone/Fax: 38 (044) 248-36-70, 38 (044) 425-97-57/-58/-59/-60
Email: vaadua.office@gmail.com
Website: http://www.vaadua.org/