דלג לתוכן האתר >
בית הכנסת "אבן דנאן", פאס, מרוקו. דגם. תצוגת הקבע
בית הכנסת "אבן דנאן", פאס, מרוקו. דגם. תצוגת הקבע

קהילת יהודי פס, פאס

פס, פאס, פז Fez

בערבית: فاس‎‎ 

עיר בצפון מערב מרוקו, בשוליים הצפוניים של הרי האטלס התיכון.


פס הייתה מטרופולין יהודי כמעט ללא הפסקה מימי ייסוד העיר בראשית המאה התשיעית ועד אמצע המאה ה- 17, פרט לתקופת שלטון שושלת אל-מוחדון (1248-1145) שבה כמעט נכחדה הקהילה. היהודים הגיעו לפס מאנדלוסיה עם המשפחות המוסלמיות הראשונות; מיד עם הגיעם נעשו לקהילה מכובדת ובעלת השפעה בעיר. בפס ישבה שמנה וסלתה של יהדות מרוקו, הן מבני התושבים והן ממגורשי ספרד, בעיר התרכזו מנהיגי העם, החכמים והסופרים עד המאה ה- 19. היהודים התגוררו ברובע משלהם (אל-פנדק אל-יהודי), ובהשפעתם נעשתה פס למרכז מסחרי חשוב.

בשנת 979, אחרי שהעיר נכבשה בידי גולוגין-יוסף הברברי, הוגלו יהודי פס לאשיר שבאלג'יריה. למן המאה העשירית ועד שנות ה- 30 של המאה ה- 11 היו יהודי פס נתונים בקשיים ופורענויות בגלל קרבות על השליטה בעיר בין בני אומיה הספרדים בקורדובה לבין האדריסים מושלי מרוקו, ולאחר הדחתם - קרבות עם שושלת בני זירי ושבטי הזנאתה הברברים. ב- 1032 נפלה פס בידי הברברים, וכ- 6,000 יהודים נהרגו מידיהם ברובע היהודי.

באמצע המאה ה- 11 הייתה פס הקהילה הגדולה ביותר במרוקו ורוב תושבי העיר היו יהודים. הם גרו כולם ליד המסגד המפורסם על שם אנשי קירואן וב- 1134 נאלצו לפנותם לשם הרחבת המסגד, אך בהתערבות שני הרופאים היהודים ששרתו בחצר המלך שולמו להם פיצויים. בשנת 1146 וב- 1147 היו פרעות ויהודים אולצו על-ידי המוחדון להתאסלם.

בשנת 1244 נכבשה פס בידי שושלת האלמורבידים, ויחסם ליהודים היה טוב. אולם ב- 1438, בגלל התעוררות דתית מוסלמית בעיר, אולצו היהודים לעבור ולהתגורר בשכונה מיוחדת, הראשונה מסוגה במרוקו, השכונה נקראה "מלאח" משום שהוקמה על ביצת מלח. ב- 1465 נערך טבח ביהודים, והקהילה התאוששה רק אחרי 1492, כשהחלו לבוא אליה מגורשי ספרד.

בימי השריפים הסעדים, במחצית השנייה של המאה ה- 16, איבדה פס את חשיבותה הפוליטית והכלכלית, ובעקבות זאת עזבו יהודים עשירים את העיר. באותה התקופה הועסקו יהודים בתפקידים שונים בחצר המלך; נודעו בני משפחת רותי.

באמצע המאה ה- 17 הועברו לפס 1,300 משפחות יהודיות עשירות מהעיר דילה והם הביאו לשנוי באופייה הספרדי של הקהילה. בשנת 1790 הרס המלך מולאי יזיד (1799-1790) את בתי הכנסת וגירש את היהודים מהעיר. רק ב- 1792 הותר להם לשוב, אך מספר היהודים שבאו היה קטן. ב- 1820 פשט שבט ודאיא על המלאח ושדד רכוש של יהודים.

כשבועיים לאחר הקמת הפרוטקטורט הצרפתי (1912) פרצה מרידה בפס, הקהילה היהודית שמנתה 12,000 נפש הותקפה, ורכושה הועלה באש. כ- 60 יהודים נהרגו. השלטונות הצרפתיים החרימו את נשקם של היהודים.

מ- 1925 החלו היהודים להתגורר בחלק החדש של פס. במפקד 1931 נימנו בפס 10,496 יהודים. רק העניים נשארו במלאח. בתקופת שלטון וישי (1943-1940) נרשמו התנפלויות על יהודים. ב- 1947 היו בקהילה 22,484 יהודים, מספר זה כולל את אלה שישבו בסביבות העיר. ב- 1951, לאחר עלייה לישראל, נותרו 12,648. רוב היהודים עלו לישראל ומיעוטם היגרו לקנדה ולצרפת. בשנות ה- 60 התחסלה הקהילה.


חיי הקהילה

הפעילות הרוחנית והדתית הענפה שהייתה בקרב הקהילה היהודית בפס עשתה את העיר לאחד המרכזים היהודיים החשובים במרוקו. בין אנשי רוח מפורסמים במאות ה- 9 וה- 10 היו יהודה בן-קוריש, הקראי הראשון שבא לפס והיה בלשן ופייטן; ר' דונש בן-לברט הפייטן ור' יהודה חייג' מראשוני המדקדקים. הרמב"ם בא לפס עם משפחתו בשנים 1160-1159, הרב יצחק בן-יעקב אלפסי (הרי"ף), שנולד בפס ב- 1031, הנציח את שמה בעולם היהודי.

מאז שהגיעו לפס מגורשי ספרד (1492) הם שהחזיקו במשרת נגיד הקהילה. הם הקימו ישיבות ובראשן עמדו אישים כמו נחמן בן-סונבל, שמואל חאג'ז, יהודה עוזיאל ושאול סררו (במאות ה- 16 וה- 17) ויהודה חיים בן-עטר (במאה ה- 18). דייניה המפורסמים של פס פעלו גם בקרב קהילות אחרות במרוקו. רבנים מפס יצאו ללמד בקהילות אחרות בחו"ל. משפחות מפורסמות היו: אבן-דנאן, אבן-עטר, אבן-צור, סירירו, מונסאנו, צרפתי. במחצית השנייה של המאה ה- 18 ירד מעט מעמדה של הקהילה.

מרבית היהודים היו צורפים, רוקמים ואורגים, ובתקופות שונות עסקו במסחר עם הודו.

בפס היו בתי כנסת רבים, ביניהם: בית כנסת על-שם ר' עמנואל מאנסאנו, בית כנסת של ר' מימון בן-שושן, בית כנסת של משפחת אבו-דנאן שנוסד בשנת 1792, בית כנסת על-שם ר' שמואל אלבז. כמו-כן היו בעיר חמש ישיבות.

הקהילה הפעילה מוסדות צדקה, ביניהם חברת גמילות חסדים "ר' שמעון בר יוחאי"; קופת "רחל אמנו" (1881) לאיסוף תרומות עבור הישוב בירושלים; קופת תרומות לכוללי הספרדים בירושלים (1881); חברת "ביקור חולים". במאה ה- 19 קודש בית עלמין חדש לאחר פינוי בית העלמין העתיק.

בפס פעלו ב- 1935 בתי ספר של רשת מוסדות "תלמוד תורה אם הבנים", שביקשו להתחרות בבית הספר של חברת "כל ישראל חברים" ("אליאנס"), שנוסד בשנת 1883 והייתה כלפיו הסתייגות. במלאח היו בית ספר לבנים ובית ספר לבנות ובעיר החדשה היה בית ספר מעורב.

פעילות ציונית מאורגנת החלה ב- 1908 עם ייסוד אגודת "חיבת ציון" שעסקה בהפצה של השקל ושל מניות אוצר ההתיישבות. הרעיון הציוני היה אפוף אוירה דתית של "אתחלתא דגאולה" ולכן היו הרבנים בעיר בין חברי האגודה.

אחרי הכיבוש הצרפתי (1912) החלה התנגדות מצד השלטונות לפעילות ציונית, וב- 1923 נאסרה הפעילות כליל.

לפני מלחמת העולם השנייה פעל בקהילה "חוג ללימוד יהדות", ב- 1944 נעשה החוג ל"מועדון הרצל" ועסק בפעילות חינוכית ספורטיבית והגנתית. כמו-כן פעלו ארגונים יהודיים כגון ויצ"ו, הקונגרס היהודי העולמי, תנועת הנוער בני-עקיבא ותנועות נוער ציוניות אחרות. בעזרת שליחי עלייה שפעלו בפס התארגנה העלייה לישראל.


בית הכנסת "רבי שלמה אבן דנאן" בפס
מהעתיקים והחשובים שבבתי הכנסת בצפון אפריקה. נבנה על ידי בעליו, משפחה יהודית בעלת השפעה ממרוקו, באמצע המאה ה-17, ובשלהי המאה ה-19 חודש וניתנה לו צורתו הנוכחית. המבנה, שנמצא בלב ה"מלאח" (רובע יהודי) הוא מזכרת נדירה מתקופת מפתח בתולדות יהדות מרוקו.

בית הכנסת, עדיין בבעלות פרטית, מכיל כנראה את האוסף השלם היחיד של תשמישי קדושה מרוקאיים, כולל תיבה עשויה עץ וברזל מחושל בצד המערבי; שני היכלות מגולפים בעץ בקיר המזרחי המקושט באריחים; ספסלי עץ, כולל כסא אליהו לברית המילה; מנורות שמן, ווילונות רקומים.

הכניסה לבית הכנסת דרך דלת צנועה לפרוזדור המוביל לאולם תפילה בעל שני מרכזים, מחולק על ידי שלושה עמודים מתומנים. הרצפה מרוצפת לבנים מזוגגות ירוקות-לבנות בדוגמת אדרת-הדג. בעבר היו מנורות שמן ונורות חשמל רבות, כולל נרות זיכרון, אולם אלה נעלמו.

במשך שנים רבות הלך מצבו של הבניין והידרדר, והוא נזקק לעבודות שימור. הקהילות היהודיות של פז ושל קזבלנקה נאבקו לשמר את בית הכנסת כחלק בלתי נפרד ממורשת יהדות מרוקו וכנכס היסטורי ותרבותי חשוב.

בית הכנסת נכלל ברשימת 100 מונומנטים בסכנה, במסגרת תכנית לשימור שיזם ארגון World Monuments Watch (WMW) לשמירה על מונומנטים.

לבסוף, נערך השיפוץ בסיועם האדיב של גופים פרטיים וציבוריים כולל ממשלת מרוקו וצאצאי משפחת אבן דנאן.

במאי 1999 נחנך בית הכנסת המשופץ, ונרשם כמונומנט היסטורי של פז. בפז ובאזור אין יהודים.

Joseph Ben Naim (1882-1961), rabbi, born in Fez, Morocco. Editor and compiler of a selection of some important works by Moroccan rabbis, both printed and manuscripts, thus forming one of the largest collections of Jewish religious writings from Morocco. R. Yosef Ben Naim is the author of Sefer Malke Rabanan (Jerusalem 1931), a compilation of biographical and bibliographical material about Moroccan rabbis. After his death in 1961, his library was sold to the Jewish Theological Seminary of New York; unfortunately it was partially destroyed in a fire.

יצחק בן אברהם עוזיאל (1502-1622) משורר. נולד בפאז, מרוקו. ב-1605 עבר לאוראן (Oran), אלג'יריה, שם שימש כרב. אחר כך התיישב באמסטרדם, הולנד, והיה המורה הראשון בבית המדרש של הקהילה וב-1610 הרב הראשון של קהילת "נווה שלום". אחדים משיריו נכללים בספרי התפילה של יהודי צפון-אפריקה. נפטר באמסטרדם, הולנד.

משורר. נולד בפז, מרוקו, וחי רוב ימיו בחאלב, סוריה. כעשרים מפיוטיו נשתמרו, והחשוב שבהם הוא פיוט בן 14 בתים על עקדת יצחק – עת שערי רצון. בקהילות הספרדיות מושר פיוט זה, בדרך כלל, לפני תקיעת השופר ביום הכיפורים. יהודה בן-שמואל אבן עבאס כתב גם הרבה שירה מחורזת. הוא נפטר בחאלב, סוריה.

חיים גגין (1450-?) משורר. נולד בפאז, מרוקו. בסביבות 1465, כנראה, עזב לספרד, ושם למד תחילה אצל רבי יצחק אבוהב מקסטיליה ואחר כך אצל יוסף עוזיאל. לאחר מכן חזר לפאז ושימש כראש בית דין. היה מעורב בוויכוח הגדול והחריף שפרץ בין הקהילה של פאז לקהילה שנוסדה על ידי הפליטים שהגיעו מספרד ופורטוגל. גגין תיאר את תוצאות המחלוקת בחיבור ארוך שנקרא "עץ חיים" ופורסם ב-1911 בספרו של י"מ טולדנו, "נר המערב". הוא מחברן של קינות רבות, במיוחד על אודות גירוש היהודים מספרד. נפטר בפאז, מרוקו.

דונש בן לברט (930-990) , משורר ובלשן. נולד בפאז, מרוקו, למשפחה מיוחסת ממוצא בבלי, למד אצל סעדיה גאון בבגדד ושימש כרב ודיין. כנראה, הוא התגורר תקופה מסוימת בקורדובה, ספרד המוסלמית. דונש בן לברט כתב תגובות נגד מילון הדקדוק העברי של מנחם אבן סרוק, ו68- מהן נכללו בשירו לדורש החוכמות. המחלוקת בין שני אנשי העט התפתחה לפולמוס בין שתי אסכולות.
כמשורר, דונש התאים את מבנה השירה הערבית לשירה העברית, ובכך הניח את היסודות לשירה של תור הזהב בספרד. למרות זאת, רוב שיריו אבדו ועל כמה מהם ידוע היום רק בזכות אותן שורות אחדות המצוטטות בפולמוסיו. שירתו הדתית כוללת את שיר השבת דרור יקרא וכן את השיר דווי הסר ליום הכיפורים. הוא נפטר, כנראה, בקורדובה, ספרד.

Aaron Ben Batash (?–1465) scholar, writer and vizier of Morocco, born in Spain. Ben Batash moved to Morocco apparently on account of the Inquisition in his native country. Settling in Fez he became banker and adviser to Sultan Abdel al-Haqq and was subsequently elevated to the post of vizier.

As a result of Aaron’s influence, Saul ben Batash, a close relative, was appointed chief of the police and director of the sultan’s palace. Aaron imposed heavy taxes on the population and was accused by the Muslim leaders of using the money to support the impoverished Jews of the town, many of whom like himself had been obliged to flee from Spain. In consequence the Muslim leaders incited the mob to attack the Jewish quarter. The sultan and the vizier were both assassinated.

פילוסוף ומשורר. נולד בברצלונה, ספרד, עבר לפאז, מרוקו, וחי שם עד מותו. נראה שפגש את הרמב"ם בפאז וכתב שיר עצוב כשנסע למצרים. מניחים שהיה רופא. הוא מחברם של ספר חוקים ומשפטים והבהרות על עיקרי הדת,שאינם עוד בנמצא; מאמר על המידות והמשקלות; מבוא התלמוד; אסופת כתבים בענייני אתיקה ההיגיינה של הנשמות הבריאות וריפוין של נשמות חולות; ספר המוסר, פרשנות על פרקי אבות; וגילוי המסתורין והופעת האור, פרשנות על שיר השירים בערבית. נפטר בפאז, מרוקו.
ALFASI, AL FASSI, ELFASSI

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה הוא מסוג השמות הטופונימיים (שם הנגזר משם של מקום כגון עיירה, עיר, מחוז או ארץ). שמות אלו, אשר נובעים משמות של מקומות, לא בהכרח מעידים על קשר היסטורי ישיר לאותו מקום, אבל יכולים להצביע על קשר בלתי ישיר בין נושא השם או אבותיו לבין מקום לידה, מגורים ארעיים, אזור מסחר או קרובי משפחה.

פירוש השם אלפאסי / אלפסי בערבית הוא "מ(העיר) פאס". הנוכחות היהודית בפאס, מרוקו, מתועדת החל מתחילת המאה ה-8.

אישים מוכרים בעלי שם המשפחה היהודי אלפסי כוללים את הרב יצחק אלפסי (1103-1013) אשר חי במרוקו, ואת הקראי אלפי בן אברהם אלפסי אשר חי במאה ה-10.

אישים מוכרים במאה ה-19 שנאו את שם משפחה אל פאסי מתועד עם רבי מסעוד רפאל אל פאסי (יליד פאס, מרוקו, נפטר בשנת 1775), אשר כיהן כאב בית דין ורב ראשי בעיר טוניס, ומאוחר יותר בחייו עלה לארץ ישראל. רבי מסעוד רפאל אל פאסי ובניו הם מחבריו של הספר "משחא דרבותא" (ליבורנו, 1805).

תיאור הקהילה היהודית בפאס, על מנהגיה ומוסדותיה, ערב מלחמת העולם השנייה.
הופק 1978.
המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר, בית התפוצות

מסעוד (פרוספר) בן לולו נולד בעיר פס, מרוקו, בשנת 1940. הוא מספר על עוני גדול בבית, הילדים לא למדו, הם עבדו למחייתם. אחיו עלה לפניהם ונתפס ונכלא ביוון. אח נוסף עלה עם עליית הנוער. המשפחה כולה עלתה בעליה בלתי ליגלית, זה היה כבר אחרי איסור העליה ב-1956. הם עברו לקזבלנקה והמתינו שם זמן רב מאד עד לעלייה.

-----------------

עדות זאת נגבתה כחלק מפרויקט "רואים את הקולות" - פרויקט לאומי לתיעוד מורשתם של יהודי ארצות ערב ואיראן. הפרויקט הוא פרי יוזמתו של המשרד לשוויון חברתי ובשיתוף משרד החינוך - אגף מורשת, מכון יד בן צבי ומוזיאון העם היהודי בבית התפוצות.

המרכז לתיוד חזותי ע"ש טוסטר, אנו - מוזיאון העם היהודי

מאגרי המידע של אנו
גנאלוגיה יהודית
שמות משפחה
קהילות יהודיות
תיעוד חזותי
מרכז המוזיקה היהודית
מקום
אA
אA
אA
קהילת יהודי פס, פאס

פס, פאס, פז Fez

בערבית: فاس‎‎ 

עיר בצפון מערב מרוקו, בשוליים הצפוניים של הרי האטלס התיכון.


פס הייתה מטרופולין יהודי כמעט ללא הפסקה מימי ייסוד העיר בראשית המאה התשיעית ועד אמצע המאה ה- 17, פרט לתקופת שלטון שושלת אל-מוחדון (1248-1145) שבה כמעט נכחדה הקהילה. היהודים הגיעו לפס מאנדלוסיה עם המשפחות המוסלמיות הראשונות; מיד עם הגיעם נעשו לקהילה מכובדת ובעלת השפעה בעיר. בפס ישבה שמנה וסלתה של יהדות מרוקו, הן מבני התושבים והן ממגורשי ספרד, בעיר התרכזו מנהיגי העם, החכמים והסופרים עד המאה ה- 19. היהודים התגוררו ברובע משלהם (אל-פנדק אל-יהודי), ובהשפעתם נעשתה פס למרכז מסחרי חשוב.

בשנת 979, אחרי שהעיר נכבשה בידי גולוגין-יוסף הברברי, הוגלו יהודי פס לאשיר שבאלג'יריה. למן המאה העשירית ועד שנות ה- 30 של המאה ה- 11 היו יהודי פס נתונים בקשיים ופורענויות בגלל קרבות על השליטה בעיר בין בני אומיה הספרדים בקורדובה לבין האדריסים מושלי מרוקו, ולאחר הדחתם - קרבות עם שושלת בני זירי ושבטי הזנאתה הברברים. ב- 1032 נפלה פס בידי הברברים, וכ- 6,000 יהודים נהרגו מידיהם ברובע היהודי.

באמצע המאה ה- 11 הייתה פס הקהילה הגדולה ביותר במרוקו ורוב תושבי העיר היו יהודים. הם גרו כולם ליד המסגד המפורסם על שם אנשי קירואן וב- 1134 נאלצו לפנותם לשם הרחבת המסגד, אך בהתערבות שני הרופאים היהודים ששרתו בחצר המלך שולמו להם פיצויים. בשנת 1146 וב- 1147 היו פרעות ויהודים אולצו על-ידי המוחדון להתאסלם.

בשנת 1244 נכבשה פס בידי שושלת האלמורבידים, ויחסם ליהודים היה טוב. אולם ב- 1438, בגלל התעוררות דתית מוסלמית בעיר, אולצו היהודים לעבור ולהתגורר בשכונה מיוחדת, הראשונה מסוגה במרוקו, השכונה נקראה "מלאח" משום שהוקמה על ביצת מלח. ב- 1465 נערך טבח ביהודים, והקהילה התאוששה רק אחרי 1492, כשהחלו לבוא אליה מגורשי ספרד.

בימי השריפים הסעדים, במחצית השנייה של המאה ה- 16, איבדה פס את חשיבותה הפוליטית והכלכלית, ובעקבות זאת עזבו יהודים עשירים את העיר. באותה התקופה הועסקו יהודים בתפקידים שונים בחצר המלך; נודעו בני משפחת רותי.

באמצע המאה ה- 17 הועברו לפס 1,300 משפחות יהודיות עשירות מהעיר דילה והם הביאו לשנוי באופייה הספרדי של הקהילה. בשנת 1790 הרס המלך מולאי יזיד (1799-1790) את בתי הכנסת וגירש את היהודים מהעיר. רק ב- 1792 הותר להם לשוב, אך מספר היהודים שבאו היה קטן. ב- 1820 פשט שבט ודאיא על המלאח ושדד רכוש של יהודים.

כשבועיים לאחר הקמת הפרוטקטורט הצרפתי (1912) פרצה מרידה בפס, הקהילה היהודית שמנתה 12,000 נפש הותקפה, ורכושה הועלה באש. כ- 60 יהודים נהרגו. השלטונות הצרפתיים החרימו את נשקם של היהודים.

מ- 1925 החלו היהודים להתגורר בחלק החדש של פס. במפקד 1931 נימנו בפס 10,496 יהודים. רק העניים נשארו במלאח. בתקופת שלטון וישי (1943-1940) נרשמו התנפלויות על יהודים. ב- 1947 היו בקהילה 22,484 יהודים, מספר זה כולל את אלה שישבו בסביבות העיר. ב- 1951, לאחר עלייה לישראל, נותרו 12,648. רוב היהודים עלו לישראל ומיעוטם היגרו לקנדה ולצרפת. בשנות ה- 60 התחסלה הקהילה.


חיי הקהילה

הפעילות הרוחנית והדתית הענפה שהייתה בקרב הקהילה היהודית בפס עשתה את העיר לאחד המרכזים היהודיים החשובים במרוקו. בין אנשי רוח מפורסמים במאות ה- 9 וה- 10 היו יהודה בן-קוריש, הקראי הראשון שבא לפס והיה בלשן ופייטן; ר' דונש בן-לברט הפייטן ור' יהודה חייג' מראשוני המדקדקים. הרמב"ם בא לפס עם משפחתו בשנים 1160-1159, הרב יצחק בן-יעקב אלפסי (הרי"ף), שנולד בפס ב- 1031, הנציח את שמה בעולם היהודי.

מאז שהגיעו לפס מגורשי ספרד (1492) הם שהחזיקו במשרת נגיד הקהילה. הם הקימו ישיבות ובראשן עמדו אישים כמו נחמן בן-סונבל, שמואל חאג'ז, יהודה עוזיאל ושאול סררו (במאות ה- 16 וה- 17) ויהודה חיים בן-עטר (במאה ה- 18). דייניה המפורסמים של פס פעלו גם בקרב קהילות אחרות במרוקו. רבנים מפס יצאו ללמד בקהילות אחרות בחו"ל. משפחות מפורסמות היו: אבן-דנאן, אבן-עטר, אבן-צור, סירירו, מונסאנו, צרפתי. במחצית השנייה של המאה ה- 18 ירד מעט מעמדה של הקהילה.

מרבית היהודים היו צורפים, רוקמים ואורגים, ובתקופות שונות עסקו במסחר עם הודו.

בפס היו בתי כנסת רבים, ביניהם: בית כנסת על-שם ר' עמנואל מאנסאנו, בית כנסת של ר' מימון בן-שושן, בית כנסת של משפחת אבו-דנאן שנוסד בשנת 1792, בית כנסת על-שם ר' שמואל אלבז. כמו-כן היו בעיר חמש ישיבות.

הקהילה הפעילה מוסדות צדקה, ביניהם חברת גמילות חסדים "ר' שמעון בר יוחאי"; קופת "רחל אמנו" (1881) לאיסוף תרומות עבור הישוב בירושלים; קופת תרומות לכוללי הספרדים בירושלים (1881); חברת "ביקור חולים". במאה ה- 19 קודש בית עלמין חדש לאחר פינוי בית העלמין העתיק.

בפס פעלו ב- 1935 בתי ספר של רשת מוסדות "תלמוד תורה אם הבנים", שביקשו להתחרות בבית הספר של חברת "כל ישראל חברים" ("אליאנס"), שנוסד בשנת 1883 והייתה כלפיו הסתייגות. במלאח היו בית ספר לבנים ובית ספר לבנות ובעיר החדשה היה בית ספר מעורב.

פעילות ציונית מאורגנת החלה ב- 1908 עם ייסוד אגודת "חיבת ציון" שעסקה בהפצה של השקל ושל מניות אוצר ההתיישבות. הרעיון הציוני היה אפוף אוירה דתית של "אתחלתא דגאולה" ולכן היו הרבנים בעיר בין חברי האגודה.

אחרי הכיבוש הצרפתי (1912) החלה התנגדות מצד השלטונות לפעילות ציונית, וב- 1923 נאסרה הפעילות כליל.

לפני מלחמת העולם השנייה פעל בקהילה "חוג ללימוד יהדות", ב- 1944 נעשה החוג ל"מועדון הרצל" ועסק בפעילות חינוכית ספורטיבית והגנתית. כמו-כן פעלו ארגונים יהודיים כגון ויצ"ו, הקונגרס היהודי העולמי, תנועת הנוער בני-עקיבא ותנועות נוער ציוניות אחרות. בעזרת שליחי עלייה שפעלו בפס התארגנה העלייה לישראל.


בית הכנסת "רבי שלמה אבן דנאן" בפס
מהעתיקים והחשובים שבבתי הכנסת בצפון אפריקה. נבנה על ידי בעליו, משפחה יהודית בעלת השפעה ממרוקו, באמצע המאה ה-17, ובשלהי המאה ה-19 חודש וניתנה לו צורתו הנוכחית. המבנה, שנמצא בלב ה"מלאח" (רובע יהודי) הוא מזכרת נדירה מתקופת מפתח בתולדות יהדות מרוקו.

בית הכנסת, עדיין בבעלות פרטית, מכיל כנראה את האוסף השלם היחיד של תשמישי קדושה מרוקאיים, כולל תיבה עשויה עץ וברזל מחושל בצד המערבי; שני היכלות מגולפים בעץ בקיר המזרחי המקושט באריחים; ספסלי עץ, כולל כסא אליהו לברית המילה; מנורות שמן, ווילונות רקומים.

הכניסה לבית הכנסת דרך דלת צנועה לפרוזדור המוביל לאולם תפילה בעל שני מרכזים, מחולק על ידי שלושה עמודים מתומנים. הרצפה מרוצפת לבנים מזוגגות ירוקות-לבנות בדוגמת אדרת-הדג. בעבר היו מנורות שמן ונורות חשמל רבות, כולל נרות זיכרון, אולם אלה נעלמו.

במשך שנים רבות הלך מצבו של הבניין והידרדר, והוא נזקק לעבודות שימור. הקהילות היהודיות של פז ושל קזבלנקה נאבקו לשמר את בית הכנסת כחלק בלתי נפרד ממורשת יהדות מרוקו וכנכס היסטורי ותרבותי חשוב.

בית הכנסת נכלל ברשימת 100 מונומנטים בסכנה, במסגרת תכנית לשימור שיזם ארגון World Monuments Watch (WMW) לשמירה על מונומנטים.

לבסוף, נערך השיפוץ בסיועם האדיב של גופים פרטיים וציבוריים כולל ממשלת מרוקו וצאצאי משפחת אבן דנאן.

במאי 1999 נחנך בית הכנסת המשופץ, ונרשם כמונומנט היסטורי של פז. בפז ובאזור אין יהודים.

חובר ע"י חוקרים של אנו מוזיאון העם היהודי
בן נעים, יוסף

Joseph Ben Naim (1882-1961), rabbi, born in Fez, Morocco. Editor and compiler of a selection of some important works by Moroccan rabbis, both printed and manuscripts, thus forming one of the largest collections of Jewish religious writings from Morocco. R. Yosef Ben Naim is the author of Sefer Malke Rabanan (Jerusalem 1931), a compilation of biographical and bibliographical material about Moroccan rabbis. After his death in 1961, his library was sold to the Jewish Theological Seminary of New York; unfortunately it was partially destroyed in a fire.

יצחק בן אברהם עוזיאל

יצחק בן אברהם עוזיאל (1502-1622) משורר. נולד בפאז, מרוקו. ב-1605 עבר לאוראן (Oran), אלג'יריה, שם שימש כרב. אחר כך התיישב באמסטרדם, הולנד, והיה המורה הראשון בבית המדרש של הקהילה וב-1610 הרב הראשון של קהילת "נווה שלום". אחדים משיריו נכללים בספרי התפילה של יהודי צפון-אפריקה. נפטר באמסטרדם, הולנד.

עבאס, יהודה בן שמואל
משורר. נולד בפז, מרוקו, וחי רוב ימיו בחאלב, סוריה. כעשרים מפיוטיו נשתמרו, והחשוב שבהם הוא פיוט בן 14 בתים על עקדת יצחק – עת שערי רצון. בקהילות הספרדיות מושר פיוט זה, בדרך כלל, לפני תקיעת השופר ביום הכיפורים. יהודה בן-שמואל אבן עבאס כתב גם הרבה שירה מחורזת. הוא נפטר בחאלב, סוריה.
חיים גגין

חיים גגין (1450-?) משורר. נולד בפאז, מרוקו. בסביבות 1465, כנראה, עזב לספרד, ושם למד תחילה אצל רבי יצחק אבוהב מקסטיליה ואחר כך אצל יוסף עוזיאל. לאחר מכן חזר לפאז ושימש כראש בית דין. היה מעורב בוויכוח הגדול והחריף שפרץ בין הקהילה של פאז לקהילה שנוסדה על ידי הפליטים שהגיעו מספרד ופורטוגל. גגין תיאר את תוצאות המחלוקת בחיבור ארוך שנקרא "עץ חיים" ופורסם ב-1911 בספרו של י"מ טולדנו, "נר המערב". הוא מחברן של קינות רבות, במיוחד על אודות גירוש היהודים מספרד. נפטר בפאז, מרוקו.

דונש בן לברט
דונש בן לברט (930-990) , משורר ובלשן. נולד בפאז, מרוקו, למשפחה מיוחסת ממוצא בבלי, למד אצל סעדיה גאון בבגדד ושימש כרב ודיין. כנראה, הוא התגורר תקופה מסוימת בקורדובה, ספרד המוסלמית. דונש בן לברט כתב תגובות נגד מילון הדקדוק העברי של מנחם אבן סרוק, ו68- מהן נכללו בשירו לדורש החוכמות. המחלוקת בין שני אנשי העט התפתחה לפולמוס בין שתי אסכולות.
כמשורר, דונש התאים את מבנה השירה הערבית לשירה העברית, ובכך הניח את היסודות לשירה של תור הזהב בספרד. למרות זאת, רוב שיריו אבדו ועל כמה מהם ידוע היום רק בזכות אותן שורות אחדות המצוטטות בפולמוסיו. שירתו הדתית כוללת את שיר השבת דרור יקרא וכן את השיר דווי הסר ליום הכיפורים. הוא נפטר, כנראה, בקורדובה, ספרד.
אהרון בן בטש

Aaron Ben Batash (?–1465) scholar, writer and vizier of Morocco, born in Spain. Ben Batash moved to Morocco apparently on account of the Inquisition in his native country. Settling in Fez he became banker and adviser to Sultan Abdel al-Haqq and was subsequently elevated to the post of vizier.

As a result of Aaron’s influence, Saul ben Batash, a close relative, was appointed chief of the police and director of the sultan’s palace. Aaron imposed heavy taxes on the population and was accused by the Muslim leaders of using the money to support the impoverished Jews of the town, many of whom like himself had been obliged to flee from Spain. In consequence the Muslim leaders incited the mob to attack the Jewish quarter. The sultan and the vizier were both assassinated.

עקנין, יוסף בן יהודה בן יעקב אבן
פילוסוף ומשורר. נולד בברצלונה, ספרד, עבר לפאז, מרוקו, וחי שם עד מותו. נראה שפגש את הרמב"ם בפאז וכתב שיר עצוב כשנסע למצרים. מניחים שהיה רופא. הוא מחברם של ספר חוקים ומשפטים והבהרות על עיקרי הדת,שאינם עוד בנמצא; מאמר על המידות והמשקלות; מבוא התלמוד; אסופת כתבים בענייני אתיקה ההיגיינה של הנשמות הבריאות וריפוין של נשמות חולות; ספר המוסר, פרשנות על פרקי אבות; וגילוי המסתורין והופעת האור, פרשנות על שיר השירים בערבית. נפטר בפאז, מרוקו.
אלפסי
ALFASI, AL FASSI, ELFASSI

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה הוא מסוג השמות הטופונימיים (שם הנגזר משם של מקום כגון עיירה, עיר, מחוז או ארץ). שמות אלו, אשר נובעים משמות של מקומות, לא בהכרח מעידים על קשר היסטורי ישיר לאותו מקום, אבל יכולים להצביע על קשר בלתי ישיר בין נושא השם או אבותיו לבין מקום לידה, מגורים ארעיים, אזור מסחר או קרובי משפחה.

פירוש השם אלפאסי / אלפסי בערבית הוא "מ(העיר) פאס". הנוכחות היהודית בפאס, מרוקו, מתועדת החל מתחילת המאה ה-8.

אישים מוכרים בעלי שם המשפחה היהודי אלפסי כוללים את הרב יצחק אלפסי (1103-1013) אשר חי במרוקו, ואת הקראי אלפי בן אברהם אלפסי אשר חי במאה ה-10.

אישים מוכרים במאה ה-19 שנאו את שם משפחה אל פאסי מתועד עם רבי מסעוד רפאל אל פאסי (יליד פאס, מרוקו, נפטר בשנת 1775), אשר כיהן כאב בית דין ורב ראשי בעיר טוניס, ומאוחר יותר בחייו עלה לארץ ישראל. רבי מסעוד רפאל אל פאסי ובניו הם מחבריו של הספר "משחא דרבותא" (ליבורנו, 1805).
פאס, מרוקו (אנגלית) 1978

תיאור הקהילה היהודית בפאס, על מנהגיה ומוסדותיה, ערב מלחמת העולם השנייה.
הופק 1978.
המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר, בית התפוצות

מסעוד בן לולו מספר על ילדותו בפס, מרוקו, ועל עלייתו ארצה, 2018

מסעוד (פרוספר) בן לולו נולד בעיר פס, מרוקו, בשנת 1940. הוא מספר על עוני גדול בבית, הילדים לא למדו, הם עבדו למחייתם. אחיו עלה לפניהם ונתפס ונכלא ביוון. אח נוסף עלה עם עליית הנוער. המשפחה כולה עלתה בעליה בלתי ליגלית, זה היה כבר אחרי איסור העליה ב-1956. הם עברו לקזבלנקה והמתינו שם זמן רב מאד עד לעלייה.

-----------------

עדות זאת נגבתה כחלק מפרויקט "רואים את הקולות" - פרויקט לאומי לתיעוד מורשתם של יהודי ארצות ערב ואיראן. הפרויקט הוא פרי יוזמתו של המשרד לשוויון חברתי ובשיתוף משרד החינוך - אגף מורשת, מכון יד בן צבי ומוזיאון העם היהודי בבית התפוצות.

המרכז לתיוד חזותי ע"ש טוסטר, אנו - מוזיאון העם היהודי