מקור השם כהנא
שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה מצביע על ייחוס (כהנים, לוויים ואחרים).
שמות המשפחה בקבוצה זאת הם גרסאות של השם כהן. כהן הוא ככל הנראה שם המשפחה היהודי העתיק והנפוץ ביותר ומצביע על מוצא מהכהנים. על פי המסורת, הכהנים הם צאציו של אהרון הכהן, אחיו הבכור של משה רבינו. לכהנים היו תפקידים מיוחדים בעבודת הקודש במשכן ובבית המקדש בירושלים עד חורבן בית המקדש השני בידי הרומאים בשנת 70 לספירה. עד היום לכהנים שמורות חובות וזכויות מיוחדות על פי המסורת.
בעולם מתועד מספר גדול של צורות חלופיות לשם זה. במקרים רבים השם כהן שונה לשמות הדומים בצלילם לשפת המקום. זה איפשר ליהודים בתפוצות לשמור על מסורתם היהודית וגם להטמע חברה הסובבת. בין הצורות הנפוצות באזור הים התיכון ניתן למצוא את כהין, אל-כוהן, כויהן, צ'והן, שוהן וכופן (Kahin, Al-Kuhen, El-Kohen, Kouihen, Choen, Xohen, Cof[f]en). צורות חלופיות המתועדות באירופה כוללות: קוון וקוואן באנגליה (Cowen, Cowan); קוהן, קון, קהאן וקוהנר בגרמניה ואוסטריה (Cohn, Conn, Kahn, Kohn[e], Kohner); כאהן, כאהון וכהון בצרפת (Cahn, Cahen, Cahon, Caen, Cain); כואן באיטליה (Coen); כאהן, כהונה, כהנא, כהנו, קון, קויהן, קגן, קוגן, קפלן, קהנובסקי, קוגנוביץ', קהנוב, קהנסקי, וקונסטאם במזרח אירופה (Cahan, Cahona, Kahana, Kahano, Kahane, Kon, Koihen, Kagan, Kogan, Kaplan, Kohnowsky, Koganovitch, Kahanow, Kahansky, Konstamm).
קוהן, כון, קון, קאן מתועדים בארה"ב (Cohan, Cohane, Cohne, Cone, Coon, Kan, Koon).
התואר העתיק "כהן צדק" מצביע על ייחוס אמיתי לכהנים. "כהן צדק" בראשי התיבות כ"ץ, שנשמע כמו המילה "קאץ" (Katz), שפירושה המילולי בגרמנית וביידיש הוא "חתול", הפך מקור לשמות משפחה רבים. כהנים שלא קיימו את ההלכות המיוחדות להם לפעמים נקראו "חלל" במקום כהן. אחרים לקחו שמות משפחה שונים, וביניהם בטאן (Bettan) ובן קסוס (Ben Kessous) הנפוצים בקהילות יהודיות בצפון אפריקה.
אישים מוכרים בעלי שם המשפחה היהודי כהנא כוללים בצאה ה-18 את הרב אברהם אריאל כהנא יליד גליציה אשר חי ברוסיה; ואת דוד כהנא (1915-1838), מלומד רוסי הידוע גם בשם קוהן.
נחמן כהנא
(אישיות)Nahman Kahana (1861-1904), rabbi of the Spinka Hassidic dynasty, he was the son-in-law of Joseph Meir Weiss, and served as rabbi in Szaplonca (Sapanta, also called Spinka, in Yiddish), Hungary (then part of Austria-Hungary, now in Romania). His reputation is founded on his "Orhot Hayyim" first published in 1898, which is a compilation of halachot from the "Shulhan Arukh" code of Jewish Law and which for a long time was regarded as an indispensable reference work for every rabbi. His work included the important explanations of Shalom Mordecai ha-Kohen Schwadron and Elijah David Rabinowitz-Teomim. Kahana made use of more than 800 works of responsa assembling the material logically in a clear style. In the new 1962 edition explanations from the author's private copy and those of Solomon Zalman Ehenreich, Ephraim Weinberger were added. He also arranged the publication of the "Divrei Ge'onim" (1901) of his father, Hayyim Aryeh ha-Kohen, and of the "Likkutei Torah ve-ha-Shas" on Deuteronomy (1892) by Isaac Eichenstein of Zhidachov.