דלג לתוכן האתר >

מקור השם נַמְדָר

נַמְדָר

NAMDAR

שם משפחה זה נגזר משמה של תכונה אישית אן כינוי. משמעות המילה נמדר בפרסית היא "הידוע, המוכר כבעל שם טוב". נַמְדָר הוא שמה של משפחה יהודית ידועה מבין יוצאי העיר משהד שבאיראן.

משהד

בפרסית: مشهد‎‎
עיר בצפון מזרח אירן.

ב- 1740 העביר נאדיר שאה ארבעים משפחות יהודיות מקאזווין אל משהד, עיר קדושה לשיעים. הקהילה שגשגה בחסות השאה וקלטה מהגרים מערים אחרות במדינה, ביניהם המשורר והוגה הדעות סימן-טוב מלמד. בשנת1747 נרצח נאדיר שאה ומצבם של יהודי משהד החמיר והלך, בפרט עם עליית שושלת קאג'אר לקראת סוף המאה.

בשנים 1834- 1848 שטף גל של פרעות את קהילות משהד, טאבריז, מאראגה (קריזאיה), אורמיה ולאר. בי"ב בניסן תקצ"ט (מארס 1839) תקף המון את בתי-היהודים והקהילה כמעט ונשמדה, אלמלא הבטחת מנהיגי המוסלמים שכל יהודי משהד יקבלו את האיסלאם. רשמית חדלה הקהילה היהודית להתקיים, והיהודים היו ל"מוסלמים חדשים" - "ג'אדיד אל איסלאם". יהודי משהד המשיכו בקיום מצוות במחתרת. רבים עזבו ונקלטו בקהילות אפגניסטן, טורקסטאן, סמרקנד ובוכרה או הקימו קהילות חדשות; היו שהרחיקו עד בומביי, לונדון וירושלים, שבה היתה מושבה גדולה של "ג'אדידים", ולהם שני בתי- כנסת. רבים עלו לישראל אחרי הקמת מדינת ישראל.

כ- 2,000 מצאצאיהם של אנוסי משהד מתגוררים בטהרן, ולהם בתי-כנסת משלהם. במשהד עצמה נרשמו במיפקד בשנת 1956 - 400 יהודים, (משפחות המומרים מאונס נחשבו במיפקד כמוסלמיות). הצעירים נטו להתבוללות, והיו גם מקרים של נישואי-תערובת. אלה שעלו לישראל נעשו חלק בלתי-נפרד מן היישוב היהודי. מרדכי זר, שחי חיים דתיים כפולים בנעוריו, היה חבר-כנסת מטעם מפלגת העבודה, וסגן יו"ר הכנסת (1969).

מאגרי המידע של אנו
גנאלוגיה יהודית
שמות משפחה
קהילות יהודיות
תיעוד חזותי
מרכז המוזיקה היהודית
שם משפחה
אA
אA
אA
מקור השם נַמְדָר
נַמְדָר

NAMDAR

שם משפחה זה נגזר משמה של תכונה אישית אן כינוי. משמעות המילה נמדר בפרסית היא "הידוע, המוכר כבעל שם טוב". נַמְדָר הוא שמה של משפחה יהודית ידועה מבין יוצאי העיר משהד שבאיראן.
חובר ע"י חוקרים של אנו מוזיאון העם היהודי

משהד

משהד

בפרסית: مشهد‎‎
עיר בצפון מזרח אירן.

ב- 1740 העביר נאדיר שאה ארבעים משפחות יהודיות מקאזווין אל משהד, עיר קדושה לשיעים. הקהילה שגשגה בחסות השאה וקלטה מהגרים מערים אחרות במדינה, ביניהם המשורר והוגה הדעות סימן-טוב מלמד. בשנת1747 נרצח נאדיר שאה ומצבם של יהודי משהד החמיר והלך, בפרט עם עליית שושלת קאג'אר לקראת סוף המאה.

בשנים 1834- 1848 שטף גל של פרעות את קהילות משהד, טאבריז, מאראגה (קריזאיה), אורמיה ולאר. בי"ב בניסן תקצ"ט (מארס 1839) תקף המון את בתי-היהודים והקהילה כמעט ונשמדה, אלמלא הבטחת מנהיגי המוסלמים שכל יהודי משהד יקבלו את האיסלאם. רשמית חדלה הקהילה היהודית להתקיים, והיהודים היו ל"מוסלמים חדשים" - "ג'אדיד אל איסלאם". יהודי משהד המשיכו בקיום מצוות במחתרת. רבים עזבו ונקלטו בקהילות אפגניסטן, טורקסטאן, סמרקנד ובוכרה או הקימו קהילות חדשות; היו שהרחיקו עד בומביי, לונדון וירושלים, שבה היתה מושבה גדולה של "ג'אדידים", ולהם שני בתי- כנסת. רבים עלו לישראל אחרי הקמת מדינת ישראל.

כ- 2,000 מצאצאיהם של אנוסי משהד מתגוררים בטהרן, ולהם בתי-כנסת משלהם. במשהד עצמה נרשמו במיפקד בשנת 1956 - 400 יהודים, (משפחות המומרים מאונס נחשבו במיפקד כמוסלמיות). הצעירים נטו להתבוללות, והיו גם מקרים של נישואי-תערובת. אלה שעלו לישראל נעשו חלק בלתי-נפרד מן היישוב היהודי. מרדכי זר, שחי חיים דתיים כפולים בנעוריו, היה חבר-כנסת מטעם מפלגת העבודה, וסגן יו"ר הכנסת (1969).