חיפוש
הדפסה
שיתוף
הפריט שבחרת:
מקום
רוצה לעזור לנו לשפר את התוכן? אפשר לשלוח הצעות

קהילת יהודי ברייזאך

ברייזאך

עיר על הריין, ממערב לפרייבורג, גרמניה. בעבר בגרמניה המערבית.

היישוב היהודי ברייזאך הושמד בשנת "המגיפה השחורה" (1349), התחדש, גורש ב-1424 וחזר למקום ב-1550.

באמצע המאה ה-18 הקים יהודי מפעל טכסטיל ברייזאך והעסיק 330 אורגים. בית-הכנסת שהוקם ב-1756 נחרב ב-1938. לקראת סוף המאה ה-19 התגוררו בעיר 564 יהודים (%17 מכלל האוכלוסיה) אבל ב-1933 נותרו רק 231.

בתחילת מלחמת העולם השנייה פונו היהודים מן העיר בגלל קירבתה לגבול, ואחר כך הורשו לחזור. באוקטובר 1940 הועברו למחנה-הריכוז גור שבצרפת.
סוג מקום:
עיירה
מספר פריט:
261280
חובר ע"י חוקרים של אנו מוזיאון העם היהודי
מקומות קרובים:

פריטים קשורים:

Horbourg

Horbourg-Wihr; in German: Horburg-Weier

A commune in the Haut-Rhin department in the historical region of Alsace, France. Horbourg was annexed by Germany between 1871-1918.

The Jewish presence in Horbourg started in 1723, after Duke Leopold Eberhard of Württemberg, the ruler of the region at the time, at the request of the Jew Paul Filgert provided them with letters of protection and allowed them to settle on condition they would pay an annual payment of 10 florins and a fat goose, obey the orders of the duke, and would not to buy any house or property without special permission. Two Jewish families of Raphaël Jacob and Jacob Bolach lived in Horbourg in 1730. After mid-18th century additional Jews were granted permission to live in Horbourg. The 1784 general census of the Jewish population in Alsace recorded in Horbourg 18 Jewish families with a total of about 90 individuals. The proximity of Horbourg to the city of Colmar brought about a rapid demographic development of the Jewish community of Horbourg during the first half of the 19th century. In 1846 there were 410 Jews in Horbourg, a relatively high number when compared with most of the other Jewish rural communities in Alsace. Despite the constant decline in the number of the Jewish residents of Horbourg during the second half of the 19th century, the community continued to be one of the largest in the area with 366 members in 1861, 299 in 1876, 205 in 1895, and 134 in 1910. After WW I, the number of Jews in Horbourg decreased dramatically with only 60 Jews recorded in 1936.

The community belonged to the Rabbinate of Bergheim until 1910, then to the Rabbinate of Ribeauville. The local Jews obtained the right to have their own prayer house before the French Revolution, but the synagogue was erected in the mid-1830s. In 1931 it was renovated and re-inaugurated. The Jewish school operated until 1913, when it was closed due to the lack of students. The community also operated a school and a mikveh. The Jews of Horbourg used the Jewish cemetery of Jungholz until early 1870s, when’ along with the Jewish community of Wintzenheim, a local Jewish cemetery was opened; it was enlarged in 1906.

After the German occupation of Alsace in 1940, the remaining Jews of Horbourg were deported to southern France, of them twelve perished in the Holocaust.  

After WW II, a new Jewish community was founded in Horbourg-Wihr. In 1953 there were 20 Jews living in Horbourg.

The preserved synagogue building and the cemetery on the outskirts with around 250 graves still bear witness to Jewish history. A model of the Horbourg synagogue is on display in the Colmar Museum. Address of the synagogue: Rue de la Synagogue, 68180 Horbourg-Wihr.

פרייבורג אים ברייזגאו FREIBURG

עיר במחוז באדן, גרמניה.


הקהילה היהודית

קהילה יהודית עתיקה הייתב בפרייבורג. במחצית השנייה של המאה ה-13 נאסרו בני-הקהילה ושוחררו לאחר זמן. וב-1300 אושרו זכויותיהם במקום.

בינואר 1339, בפרעות "המגיפה השחורה", הואשמו יהודי פרייבורג בגרימת המגיפה והוצאו להורג בשריפה. נשים הרות וילדים הושארו בחיים. כעבור עשר שנים הותר ליהודים לחזור לעיר, ובסוף המאה נגזר עליהם ללבוש לבוש מיוחד בצבע כהה, ולא לצאת מפתח ביתם בשבוע הפסחא.

ב-1401 גורשו היהודים מן העיר, והוסיפו להתגורר בכפרים הסמוכים; ב-1453 נאסר עליהם לסחור עם אנשי העיר. האיסור בוטל רק בתחילת המאה ה-17, ואז הותר לסוחרים יהודים להיכנס לעיר בליווי שוטר.

במשך המאה ה- 18 לא ישבו יהודים בעיר, אולם בשנת 1719 יהודי אחד סיים לימודי רפואה באונברסיטת פרייבורג.

באמצע המאה ה-19 ישבו בעיר 20 יהודים, ושנה לאחר פירסום חוק האמנציפאציה במדינת באדן התארגנה הקהילה רשמית (1863). ראשון הרבנים בה היה אדולף לוין; אחריו כיהנו מאכס אשלבאכר ויוליוס צימלס. היינריך רוזן (1927-1855), מיהודי פרייבורג, שנודע כחוקר תורת המשפט, היה פעיל גם בחיי הקהילה.

באוניברסיטה המקומית בלטו הפילוסוף היהודי אדמונד הוסרל, הכלכלן רוברט ליפמן, המשפטן אוטו לנל, הפאפירולוג פריץ פרינגסהיים והביוכימאי זיגפריד טאנהויזר. כולם סולקו ממשרותיהם בשנים 1935-1933, אחרי עליית הנאצים לשלטון בגרמניה.


ב-1933 עוד ישבו בעיר 1,138 יהודים; במאי 1939 מנו 474 נפש, וזה בערך היה מספרם כשפרצה מלחמת העולם השנייה (ספטמבר 1939).


תקופת השואה


ב-1940 גורשו 350 מיהודי פרייבורג למחנה גירס שבצרפת, ועד 1942 שולחו ממחנה גירס למחנות השמדה במזרח אירופה, גם 41 היהודים שנשארו עד אז בפרייבורג שולחו מזרחה.

הקהילה היהודית אחרי המלחמה


אחרי המלחמה חזרו 15 יהודים לפרייבורג. במקומו של בית-הכנסת הגדול, שנחנך ב-1885 ונהרס בידי הנאצים ב-1938, העמידו לוח-זכרון. ועם הזמן התיישבו יהודים נוספים בעיר.

בשנת 1960 ישבו בעיר 111 יהודים, וב-1986 התגוררו בה 225 יהודים.

בית-כנסת חדש נחנך כבר ב-1953, וכתב-עת לטיפוח ההבנה בין יהודים ונוצרים, בשם "פרייבורגר רונדבריף", יצא לאור בשנות הששים.

הקהילה היהודית בשנות ה - 2000

בשנת 2005 לפי נתוני הארגונים היהודיים מנתה הקהילה כ - 700 נפש , רובם יוצאי ברית המועצות לשעבר . בשנת 1998 נוסדה קהילה נוספת פרוגרסיבית , שמנתה בשנת 2004 כ - 30 חברים .בשנת 1987 נחנכו מרכז קהילתי , בית כנסת , מקווה ודלתות בית הכנסת הישן שולבו בחדש לזיכרון . בנוסף הוצב שלט זיכרון באתר בית הכנסת שחרב בשואה .

בעיר יש שני בתי עלמין - ישן שעדיין מתפקד וגם חדש . בבית העלמין הישן נבנו אנדרטאות זיכרון לחיילים היהודיים שנפלו במלחמת העולם הראשונה וגם לנרצחי השואה .

בעיר יוצא עלון עירוני המוקדש להבנות בין הקהילה הנוצרית והקהילה היהודית .

על המדרכות בעיר מפוזרים אריחי הנצחה של האמן גונטר דמינג --השטולפרשטין . זהו מפעל הנצחה בעשרות ערים ועיירות בגרמניה .

מאז שנת 2011 ישנו לחם כשר ממאפיה מקומית ומתאפשרת קניית מוצרי מזון כשרים .

 

 

 

 

במאגרי המידע הפתוחים
גניאולוגיה יהודית
שמות משפחה
קהילות יהודיות
תיעוד חזותי
מרכז המוזיקה היהודית
מקום
אA
אA
אA
רוצה לעזור לנו לשפר את התוכן? אפשר לשלוח הצעות
קהילת יהודי ברייזאך
ברייזאך

עיר על הריין, ממערב לפרייבורג, גרמניה. בעבר בגרמניה המערבית.

היישוב היהודי ברייזאך הושמד בשנת "המגיפה השחורה" (1349), התחדש, גורש ב-1424 וחזר למקום ב-1550.

באמצע המאה ה-18 הקים יהודי מפעל טכסטיל ברייזאך והעסיק 330 אורגים. בית-הכנסת שהוקם ב-1756 נחרב ב-1938. לקראת סוף המאה ה-19 התגוררו בעיר 564 יהודים (%17 מכלל האוכלוסיה) אבל ב-1933 נותרו רק 231.

בתחילת מלחמת העולם השנייה פונו היהודים מן העיר בגלל קירבתה לגבול, ואחר כך הורשו לחזור. באוקטובר 1940 הועברו למחנה-הריכוז גור שבצרפת.
חובר ע"י חוקרים של אנו מוזיאון העם היהודי

פרייבורג אים ברייזגאו
אורבורג

פרייבורג אים ברייזגאו FREIBURG

עיר במחוז באדן, גרמניה.


הקהילה היהודית

קהילה יהודית עתיקה הייתב בפרייבורג. במחצית השנייה של המאה ה-13 נאסרו בני-הקהילה ושוחררו לאחר זמן. וב-1300 אושרו זכויותיהם במקום.

בינואר 1339, בפרעות "המגיפה השחורה", הואשמו יהודי פרייבורג בגרימת המגיפה והוצאו להורג בשריפה. נשים הרות וילדים הושארו בחיים. כעבור עשר שנים הותר ליהודים לחזור לעיר, ובסוף המאה נגזר עליהם ללבוש לבוש מיוחד בצבע כהה, ולא לצאת מפתח ביתם בשבוע הפסחא.

ב-1401 גורשו היהודים מן העיר, והוסיפו להתגורר בכפרים הסמוכים; ב-1453 נאסר עליהם לסחור עם אנשי העיר. האיסור בוטל רק בתחילת המאה ה-17, ואז הותר לסוחרים יהודים להיכנס לעיר בליווי שוטר.

במשך המאה ה- 18 לא ישבו יהודים בעיר, אולם בשנת 1719 יהודי אחד סיים לימודי רפואה באונברסיטת פרייבורג.

באמצע המאה ה-19 ישבו בעיר 20 יהודים, ושנה לאחר פירסום חוק האמנציפאציה במדינת באדן התארגנה הקהילה רשמית (1863). ראשון הרבנים בה היה אדולף לוין; אחריו כיהנו מאכס אשלבאכר ויוליוס צימלס. היינריך רוזן (1927-1855), מיהודי פרייבורג, שנודע כחוקר תורת המשפט, היה פעיל גם בחיי הקהילה.

באוניברסיטה המקומית בלטו הפילוסוף היהודי אדמונד הוסרל, הכלכלן רוברט ליפמן, המשפטן אוטו לנל, הפאפירולוג פריץ פרינגסהיים והביוכימאי זיגפריד טאנהויזר. כולם סולקו ממשרותיהם בשנים 1935-1933, אחרי עליית הנאצים לשלטון בגרמניה.


ב-1933 עוד ישבו בעיר 1,138 יהודים; במאי 1939 מנו 474 נפש, וזה בערך היה מספרם כשפרצה מלחמת העולם השנייה (ספטמבר 1939).


תקופת השואה


ב-1940 גורשו 350 מיהודי פרייבורג למחנה גירס שבצרפת, ועד 1942 שולחו ממחנה גירס למחנות השמדה במזרח אירופה, גם 41 היהודים שנשארו עד אז בפרייבורג שולחו מזרחה.

הקהילה היהודית אחרי המלחמה


אחרי המלחמה חזרו 15 יהודים לפרייבורג. במקומו של בית-הכנסת הגדול, שנחנך ב-1885 ונהרס בידי הנאצים ב-1938, העמידו לוח-זכרון. ועם הזמן התיישבו יהודים נוספים בעיר.

בשנת 1960 ישבו בעיר 111 יהודים, וב-1986 התגוררו בה 225 יהודים.

בית-כנסת חדש נחנך כבר ב-1953, וכתב-עת לטיפוח ההבנה בין יהודים ונוצרים, בשם "פרייבורגר רונדבריף", יצא לאור בשנות הששים.

הקהילה היהודית בשנות ה - 2000

בשנת 2005 לפי נתוני הארגונים היהודיים מנתה הקהילה כ - 700 נפש , רובם יוצאי ברית המועצות לשעבר . בשנת 1998 נוסדה קהילה נוספת פרוגרסיבית , שמנתה בשנת 2004 כ - 30 חברים .בשנת 1987 נחנכו מרכז קהילתי , בית כנסת , מקווה ודלתות בית הכנסת הישן שולבו בחדש לזיכרון . בנוסף הוצב שלט זיכרון באתר בית הכנסת שחרב בשואה .

בעיר יש שני בתי עלמין - ישן שעדיין מתפקד וגם חדש . בבית העלמין הישן נבנו אנדרטאות זיכרון לחיילים היהודיים שנפלו במלחמת העולם הראשונה וגם לנרצחי השואה .

בעיר יוצא עלון עירוני המוקדש להבנות בין הקהילה הנוצרית והקהילה היהודית .

על המדרכות בעיר מפוזרים אריחי הנצחה של האמן גונטר דמינג --השטולפרשטין . זהו מפעל הנצחה בעשרות ערים ועיירות בגרמניה .

מאז שנת 2011 ישנו לחם כשר ממאפיה מקומית ומתאפשרת קניית מוצרי מזון כשרים .

 

 

 

 

Horbourg

Horbourg-Wihr; in German: Horburg-Weier

A commune in the Haut-Rhin department in the historical region of Alsace, France. Horbourg was annexed by Germany between 1871-1918.

The Jewish presence in Horbourg started in 1723, after Duke Leopold Eberhard of Württemberg, the ruler of the region at the time, at the request of the Jew Paul Filgert provided them with letters of protection and allowed them to settle on condition they would pay an annual payment of 10 florins and a fat goose, obey the orders of the duke, and would not to buy any house or property without special permission. Two Jewish families of Raphaël Jacob and Jacob Bolach lived in Horbourg in 1730. After mid-18th century additional Jews were granted permission to live in Horbourg. The 1784 general census of the Jewish population in Alsace recorded in Horbourg 18 Jewish families with a total of about 90 individuals. The proximity of Horbourg to the city of Colmar brought about a rapid demographic development of the Jewish community of Horbourg during the first half of the 19th century. In 1846 there were 410 Jews in Horbourg, a relatively high number when compared with most of the other Jewish rural communities in Alsace. Despite the constant decline in the number of the Jewish residents of Horbourg during the second half of the 19th century, the community continued to be one of the largest in the area with 366 members in 1861, 299 in 1876, 205 in 1895, and 134 in 1910. After WW I, the number of Jews in Horbourg decreased dramatically with only 60 Jews recorded in 1936.

The community belonged to the Rabbinate of Bergheim until 1910, then to the Rabbinate of Ribeauville. The local Jews obtained the right to have their own prayer house before the French Revolution, but the synagogue was erected in the mid-1830s. In 1931 it was renovated and re-inaugurated. The Jewish school operated until 1913, when it was closed due to the lack of students. The community also operated a school and a mikveh. The Jews of Horbourg used the Jewish cemetery of Jungholz until early 1870s, when’ along with the Jewish community of Wintzenheim, a local Jewish cemetery was opened; it was enlarged in 1906.

After the German occupation of Alsace in 1940, the remaining Jews of Horbourg were deported to southern France, of them twelve perished in the Holocaust.  

After WW II, a new Jewish community was founded in Horbourg-Wihr. In 1953 there were 20 Jews living in Horbourg.

The preserved synagogue building and the cemetery on the outskirts with around 250 graves still bear witness to Jewish history. A model of the Horbourg synagogue is on display in the Colmar Museum. Address of the synagogue: Rue de la Synagogue, 68180 Horbourg-Wihr.