Avraham Ben-Aroya (1887-1979) Labor leader.
Born in Vidin, Bulgaria, he worked as a teacher until 1908 when he went to Salonika, Greece (then in the Ottoman Empire) where he taught Bulgarian and was a printer. His Socialist views found a wide audience in Salonika's Jewish working-class. In 1909, he formed the Salonika workers' federation. After the Balkan Wars, he joined with Greek Socialists in Athens to found the Jewish Syndicate Center. Ben-Aroya was also active in the general Socialist movement and in 1924 helped found the Social Democratic Party. His opposition to Zionism changed with WW2 and in 1953 he settled in Israel. He was the author of many political pamphlets.
מונטנה
Montana
Монтана
שמות קודמים: פרדינאנד Ferdinand ; מיכאיילובגראד Michailovgrad
עיר בצפון מערב בולגריה, כ- 115 ק"מ מצפון לסופיה. בנויה על חורבות עיר מבצר רומית בשם קסטרה אד מונטננזיום (Castra ad Montanesium), שפירושו: מבצר-הרים. העיר ניצבה בהצטלבות דרכים חשובה מצפון לדרום וממזרח למערב המדינה. מימי קדם היה המקום מרכז מסחרי ושוק בהמות אזורי.
בשנת 1878, שנת סיום המלחמה בין העות'מאנים לרוסים, היה המקום עדיין כפר בן כ- 900 נפשות, בשם קוטלוביצה הגדולה (Kutlovitsa). מ- 1892 קיבל היישוב מעמד של עיר בשם פרדיננד (על שם מלך בולגריה דאז). ב- 1945 שונה שמו למיכאיילובגראד (על שם אחד ממנהיגי המרד בשנת 1923). עם תום המשטר הקומוניסטי נקראה העיר בשמה העתיק - מונטנה. בסוף שנות ה- 90 מנתה אוכלוסיית מונטנה כ- 55,000 נפש.
הקהילה היהודית
מניחים כי ראשוני היהודים הגיעו לעיר בשלהי המאה ה- 19, קרוב לודאי מווידין ומברקוביצה הסמוכות. היו להם בית כנסת ובית עלמין משלהם, שנעלמו בשנות ה- 50 של המאה ה- 20.
ב- 1900 נכללה מונטנה ברשימת 34 הקהילות היהודיות הרשמיות בבולגריה.
ב- 1904 סבלה הקהילה היהודית במונטנה, כמו במקומות אחרים בבולגריה, מהתפרעויות אנטישמיות על רקע עלילות דם, אך השלטונות מנעו את התרחבות המאורעות.
בית הכנסת היה מרכז קהילתי חשוב. בימות החול לא היה בשימוש בדרך כלל, אך בחגים היה תמיד מלא. בחג סוכות הקימו סוכה גדולה משותפת. לקהילה היו רב ושוחט, שמילאו את רוב התפקידים הדתיים.
בימי מלחמות הבלקנים (1912-1913) חיו במונטנה 175 יהודים, בתוך אוכלוסייה של כ- 3,200 תושבים. 15 גברים יהודים גוייסו לצבא הבולגרי. קרנות צדקה מבולגריה ומחוצה לה תמכו במשפחות המגוייסים.
בקהילה הייתה פעילות ציונית. רוב היהודים בעיר היו חברי ההסתדרות הציונית. היו יהודים גם במפלגות בולגריות. בשנות ה- 30 של המאה ה- 20 הוקם סניף של "מכבי" שקיים פעילות ספורטיבית ותרבותית, כגון חוגים, הרצאות ומופעים. היה גם סניף של "ויצ"ו", בו עסקו הנשים בעיקר בגיוס תרומות.
הקהילה היהודית הייתה קטנה ולא היה בה בית ספר יהודי. הילדים למדו בבית ספר ממשלתי, בו הנהיגה הקהילה שיעורי דת ועברית.
פרנסת היהודים התבססה בעיקר על המסחר. היו גם בעלי מלאכה ובעלי מקצועות חופשיים.
תקופת השואה
במרס 1941 הצטרפה בולגריה למדינות "הציר" והצבא הגרמני נכנס לבולגריה. גברים יהודים גוייסו לפלוגות עבודה, הועסקו בעבודות קשות ומפרכות והוחזקו בתנאים קשים במחנות ריכוז לעובדי כפייה. אולם התכנית הגרמנית לגירוש יהודי בולגריה למחנות ההשמדה לא יצאה אל הפועל, בזכות עמדתם התקיפה של גורמים רבים בקרב העם הבולגרי.
במאי 1943 הוחלט על גירוש יהודי סופיה הבירה לערי השדה, כשלב הכנה לקראת גירוש יהודי בולגריה למזרח. כאשר נודע הדבר התקיימה הפגנה, רוב משתתפיה היו יהודים. ההפגנה פוזרה תוך דקות ורבים נעצרו. בין הנעצרים היו רבנים, מנהיגים ציונים, וחברי קונסיסטוריה (ארגון הגג של יהדות בולגריה).
גירוש יהודי סופיה החל ב- 26 במאי 1943 ונמשך שבועיים. גורשו 25,743 יהודים. הם פוזרו בערי השדה, וחלקם הגיע למונטנה. השלטונות הורו לשכן את המגורשים בבתי יהודים בלבד. המזון היה מועט, חופש התנועה של היהודים במקומות ציבוריים הוגבל והוחרמו מהם מכשירי רדיו וכלי רכב.
בולגריה שוחררה מהכיבוש הנאצי ב- 9 בספטמבר 1944.
יהודים רבים עלו ממונטנה לישראל במסגרת העלייה ההמונית מבולגריה, בשנים 1948-1950.
במפקד שנערך ב- 1949 נמנו במונטנה כ- 30 יהודים. אין בידינו נתונים על מספרם קודם לעלייה.
Bulgaria
България - Republic of Bulgaria
A country in south eastern Europe, in the Balkan peninsula, and member of the European Union (EU)
21st Century
Estimated Jewish population in 2018: 2,000 out of 7,100,000 (0.02%). Main umbrella organization of the Jewish communities:
Организация на евреите в България "Шалом"
Organization of Jews in Bulgaria-Shalom
Phone: 359 2 40 06 301
Fax: 359 2 988 46 937
E-mail: info@shalom.bg
Website: http://www.shalom.bg/
ברקוביצה
Berkovitsa; בבולגרית: Берковица
עיר בצפון-מערב בולגריה, כ- 90 ק"מ מצפון לסופיה ו- 24 ק"מ מדרום למונטנה.
לפנים היה במקום מבצר רומי, שהגן על הנתיב בין סרדיקה (כיום סופיה) ללום. במאות ה-17 וה-18 שגשגה העיר, ונודעה בפיתוחי העץ ומוצרי הקדרות שבה.
רבים הגיעו לברקוביצה במנוסתם מפני השלטונות העות'מאניים בערי הסביבה, וכך גם ראשוני היהודים.
הקהילה היהודית
היהודים הגיעו בעיקר מהעיר וידין. משנות ה- 50 של מאה ה- 18 ישנן עדויות על קיום מוסדות יהודיים בעיר כגון רב, שוחט ו"תלמוד תורה". בשנות ה- 90 של המאה ה- 18 הגיעו יהודים רבים שברחו מווידין, בעיקר בשל המלחמות התכופות שהתחוללו בה בין הצבאות האוסטרו - הונגריים והעות'מאניים.
ב- 1900 נכללה ברקוביצה ברשימת 34 הקהילות היהודיות הרשמיות בבולגריה.
ב- 1904 היו אירועים אנטישמיים, על רקע עלילת הדם בלום שמצפון לברקוביצה ויהודים מהעיר לום מצאו מקלט בין יהודי קהילת ברקוביצה. ב- 1930 הייתה עלילת דם גם בברקוביצה עצמה.
בימי מלחמות הבלקנים (1912-1913) חיו בברקוביצה 274 יהודים, בתוך אוכלוסייה של 5,700 תושבים. 32 גברים יהודים גוייסו לצבא הבולגרי. קרנות צדקה מבולגריה ומחוצה לה תמכו במשפחות המגוייסים.
הקהילה היהודית הייתה קטנה מכדי לקיים בית ספר יהודי. הילדים למדו בבתי הספר הממשלתיים, בהם הנהיגה עבורם הקהילה שעורי דת ועברית. בין יהודי ברקוביצה, היו מספר יהודים אמידים, דבר שהתבטא בכלי הכסף הרבים שהיו בבית הכנסת, שנהרס בימי מלחמת העולם השניה בידי שלטונות העיר הפרו-גרמניים. תחתיו נבנה בית כנסת צנוע, ובו נמצאו אותם כלים שהוזכרו למעלה: שתי כוסות כסף ליין, שלושה כיסויים לספרי תורה, רימונים עם כתובות, חלקן מן המאה ה- 17 שהובאו מקהילות סמוכות , ועוד. רוב הפריטים הובאו לסופיה.
תקופת השואה
בפברואר 1940, בעקבות מגמת ההתקרבות של בולגריה לגרמניה הנאצית, מינה בוריס, מלך בולגריה, לראש ממשלה את פרופסור בוגדאון פילוב הפרו-גרמני. בהשפעת גרמניה חוקקה ממשלת בולגריה באוקטובר 1940 את "החוק להגנת האומה" בדבר הגבלת זכויות היהודים. התקנות לפי חוק זה שיצאו לפועל בפברואר 1941 הפכו את היהודים לאזרחים חסרי זכויות. היהודים חוייבו לשאת אות קלון, בתיהם ועסקיהם סומנו, והם סולקו מן המוסדות להשכלה גבוהה.
במרס 1941 הצטרפה בולגריה למדינות "הציר" והצבא הגרמני נכנס לבולגריה. גברים יהודים גוייסו לפלוגות עבודה, הועסקו בעבודות קשות ומפרכות והוחזקו בתנאים קשים במחנות ריכוז לעובדי כפייה. אולם התכנית הגרמנית לגירוש יהודי בולגריה למחנות ההשמדה לא יצאה אל הפועל, בזכות עמדתם התקיפה של גורמים רבים בקרב העם הבולגרי.
במאי 1943 הוחלט על גירוש יהודי סופיה הבירה לערי השדה, כשלב הכנה לקראת גירוש יהודי בולגריה למזרח. כאשר נודע הדבר התקיימה הפגנה, רוב משתתפיה היו יהודים. ההפגנה פוזרה תוך דקות ורבים נעצרו. בין הנעצרים היו רבנים, מנהיגים ציונים, וחברי קונסיסטוריה (ארגון הגג של יהדות בולגריה). בנסיונות הקדחתניים לביטול הגזרה היו מעורבים אישי ציבור בולגריים, אנשי כנסייה, אישים יהודים, ביניהם הרב של סופיה, ר' דניאל ציון. הנעצרים הועברו למחנה ריכוז על יד סומוביט.
גירוש יהודי סופיה החל ב- 26 במאי 1943 ונמשך שבועיים. גורשו 25,743 יהודים. הם פוזרו בערי השדה, וחלקם הגיע לברקוביצה. השלטונות הורו לשכן את המגורשים בבתי יהודים בלבד. המזון היה מועט, חופש התנועה של היהודים במקומות ציבוריים הוגבל והוחרמו מהם מכשירי רדיו וכלי רכב.
בולגריה שוחררה מהכיבוש הנאצי ב- 9 בספטמבר 1944.
בסקר שנערך בשנת 1947 נמנו בברקוביצה כ- 60 יהודים, בתוך אוכלוסייה של 6,000 תושבים. באותה שנה ביקר הרב הד"ר חננאל בעיר ומצא מצבות רבות בבית הקברות, מן המחצית השנייה של המאה ה- 19.
לאחר העלייה ההמונית מבולגריה לישראל בשנים 1948 – 1950, לא נותרו יהודים בברקוביצ'ה.
בשנות ה- 60 של המאה ה- 20 נעלם בית העלמין ולא נותר זכר למצבות.
Avraham Ben-Aroya (1887-1979) Labor leader.
Born in Vidin, Bulgaria, he worked as a teacher until 1908 when he went to Salonika, Greece (then in the Ottoman Empire) where he taught Bulgarian and was a printer. His Socialist views found a wide audience in Salonika's Jewish working-class. In 1909, he formed the Salonika workers' federation. After the Balkan Wars, he joined with Greek Socialists in Athens to found the Jewish Syndicate Center. Ben-Aroya was also active in the general Socialist movement and in 1924 helped found the Social Democratic Party. His opposition to Zionism changed with WW2 and in 1953 he settled in Israel. He was the author of many political pamphlets.
מונטנה
Montana
Монтана
שמות קודמים: פרדינאנד Ferdinand ; מיכאיילובגראד Michailovgrad
עיר בצפון מערב בולגריה, כ- 115 ק"מ מצפון לסופיה. בנויה על חורבות עיר מבצר רומית בשם קסטרה אד מונטננזיום (Castra ad Montanesium), שפירושו: מבצר-הרים. העיר ניצבה בהצטלבות דרכים חשובה מצפון לדרום וממזרח למערב המדינה. מימי קדם היה המקום מרכז מסחרי ושוק בהמות אזורי.
בשנת 1878, שנת סיום המלחמה בין העות'מאנים לרוסים, היה המקום עדיין כפר בן כ- 900 נפשות, בשם קוטלוביצה הגדולה (Kutlovitsa). מ- 1892 קיבל היישוב מעמד של עיר בשם פרדיננד (על שם מלך בולגריה דאז). ב- 1945 שונה שמו למיכאיילובגראד (על שם אחד ממנהיגי המרד בשנת 1923). עם תום המשטר הקומוניסטי נקראה העיר בשמה העתיק - מונטנה. בסוף שנות ה- 90 מנתה אוכלוסיית מונטנה כ- 55,000 נפש.
הקהילה היהודית
מניחים כי ראשוני היהודים הגיעו לעיר בשלהי המאה ה- 19, קרוב לודאי מווידין ומברקוביצה הסמוכות. היו להם בית כנסת ובית עלמין משלהם, שנעלמו בשנות ה- 50 של המאה ה- 20.
ב- 1900 נכללה מונטנה ברשימת 34 הקהילות היהודיות הרשמיות בבולגריה.
ב- 1904 סבלה הקהילה היהודית במונטנה, כמו במקומות אחרים בבולגריה, מהתפרעויות אנטישמיות על רקע עלילות דם, אך השלטונות מנעו את התרחבות המאורעות.
בית הכנסת היה מרכז קהילתי חשוב. בימות החול לא היה בשימוש בדרך כלל, אך בחגים היה תמיד מלא. בחג סוכות הקימו סוכה גדולה משותפת. לקהילה היו רב ושוחט, שמילאו את רוב התפקידים הדתיים.
בימי מלחמות הבלקנים (1912-1913) חיו במונטנה 175 יהודים, בתוך אוכלוסייה של כ- 3,200 תושבים. 15 גברים יהודים גוייסו לצבא הבולגרי. קרנות צדקה מבולגריה ומחוצה לה תמכו במשפחות המגוייסים.
בקהילה הייתה פעילות ציונית. רוב היהודים בעיר היו חברי ההסתדרות הציונית. היו יהודים גם במפלגות בולגריות. בשנות ה- 30 של המאה ה- 20 הוקם סניף של "מכבי" שקיים פעילות ספורטיבית ותרבותית, כגון חוגים, הרצאות ומופעים. היה גם סניף של "ויצ"ו", בו עסקו הנשים בעיקר בגיוס תרומות.
הקהילה היהודית הייתה קטנה ולא היה בה בית ספר יהודי. הילדים למדו בבית ספר ממשלתי, בו הנהיגה הקהילה שיעורי דת ועברית.
פרנסת היהודים התבססה בעיקר על המסחר. היו גם בעלי מלאכה ובעלי מקצועות חופשיים.
תקופת השואה
במרס 1941 הצטרפה בולגריה למדינות "הציר" והצבא הגרמני נכנס לבולגריה. גברים יהודים גוייסו לפלוגות עבודה, הועסקו בעבודות קשות ומפרכות והוחזקו בתנאים קשים במחנות ריכוז לעובדי כפייה. אולם התכנית הגרמנית לגירוש יהודי בולגריה למחנות ההשמדה לא יצאה אל הפועל, בזכות עמדתם התקיפה של גורמים רבים בקרב העם הבולגרי.
במאי 1943 הוחלט על גירוש יהודי סופיה הבירה לערי השדה, כשלב הכנה לקראת גירוש יהודי בולגריה למזרח. כאשר נודע הדבר התקיימה הפגנה, רוב משתתפיה היו יהודים. ההפגנה פוזרה תוך דקות ורבים נעצרו. בין הנעצרים היו רבנים, מנהיגים ציונים, וחברי קונסיסטוריה (ארגון הגג של יהדות בולגריה).
גירוש יהודי סופיה החל ב- 26 במאי 1943 ונמשך שבועיים. גורשו 25,743 יהודים. הם פוזרו בערי השדה, וחלקם הגיע למונטנה. השלטונות הורו לשכן את המגורשים בבתי יהודים בלבד. המזון היה מועט, חופש התנועה של היהודים במקומות ציבוריים הוגבל והוחרמו מהם מכשירי רדיו וכלי רכב.
בולגריה שוחררה מהכיבוש הנאצי ב- 9 בספטמבר 1944.
יהודים רבים עלו ממונטנה לישראל במסגרת העלייה ההמונית מבולגריה, בשנים 1948-1950.
במפקד שנערך ב- 1949 נמנו במונטנה כ- 30 יהודים. אין בידינו נתונים על מספרם קודם לעלייה.
Bulgaria
България - Republic of Bulgaria
A country in south eastern Europe, in the Balkan peninsula, and member of the European Union (EU)
21st Century
Estimated Jewish population in 2018: 2,000 out of 7,100,000 (0.02%). Main umbrella organization of the Jewish communities:
Организация на евреите в България "Шалом"
Organization of Jews in Bulgaria-Shalom
Phone: 359 2 40 06 301
Fax: 359 2 988 46 937
E-mail: info@shalom.bg
Website: http://www.shalom.bg/
ברקוביצה
Berkovitsa; בבולגרית: Берковица
עיר בצפון-מערב בולגריה, כ- 90 ק"מ מצפון לסופיה ו- 24 ק"מ מדרום למונטנה.
לפנים היה במקום מבצר רומי, שהגן על הנתיב בין סרדיקה (כיום סופיה) ללום. במאות ה-17 וה-18 שגשגה העיר, ונודעה בפיתוחי העץ ומוצרי הקדרות שבה.
רבים הגיעו לברקוביצה במנוסתם מפני השלטונות העות'מאניים בערי הסביבה, וכך גם ראשוני היהודים.
הקהילה היהודית
היהודים הגיעו בעיקר מהעיר וידין. משנות ה- 50 של מאה ה- 18 ישנן עדויות על קיום מוסדות יהודיים בעיר כגון רב, שוחט ו"תלמוד תורה". בשנות ה- 90 של המאה ה- 18 הגיעו יהודים רבים שברחו מווידין, בעיקר בשל המלחמות התכופות שהתחוללו בה בין הצבאות האוסטרו - הונגריים והעות'מאניים.
ב- 1900 נכללה ברקוביצה ברשימת 34 הקהילות היהודיות הרשמיות בבולגריה.
ב- 1904 היו אירועים אנטישמיים, על רקע עלילת הדם בלום שמצפון לברקוביצה ויהודים מהעיר לום מצאו מקלט בין יהודי קהילת ברקוביצה. ב- 1930 הייתה עלילת דם גם בברקוביצה עצמה.
בימי מלחמות הבלקנים (1912-1913) חיו בברקוביצה 274 יהודים, בתוך אוכלוסייה של 5,700 תושבים. 32 גברים יהודים גוייסו לצבא הבולגרי. קרנות צדקה מבולגריה ומחוצה לה תמכו במשפחות המגוייסים.
הקהילה היהודית הייתה קטנה מכדי לקיים בית ספר יהודי. הילדים למדו בבתי הספר הממשלתיים, בהם הנהיגה עבורם הקהילה שעורי דת ועברית. בין יהודי ברקוביצה, היו מספר יהודים אמידים, דבר שהתבטא בכלי הכסף הרבים שהיו בבית הכנסת, שנהרס בימי מלחמת העולם השניה בידי שלטונות העיר הפרו-גרמניים. תחתיו נבנה בית כנסת צנוע, ובו נמצאו אותם כלים שהוזכרו למעלה: שתי כוסות כסף ליין, שלושה כיסויים לספרי תורה, רימונים עם כתובות, חלקן מן המאה ה- 17 שהובאו מקהילות סמוכות , ועוד. רוב הפריטים הובאו לסופיה.
תקופת השואה
בפברואר 1940, בעקבות מגמת ההתקרבות של בולגריה לגרמניה הנאצית, מינה בוריס, מלך בולגריה, לראש ממשלה את פרופסור בוגדאון פילוב הפרו-גרמני. בהשפעת גרמניה חוקקה ממשלת בולגריה באוקטובר 1940 את "החוק להגנת האומה" בדבר הגבלת זכויות היהודים. התקנות לפי חוק זה שיצאו לפועל בפברואר 1941 הפכו את היהודים לאזרחים חסרי זכויות. היהודים חוייבו לשאת אות קלון, בתיהם ועסקיהם סומנו, והם סולקו מן המוסדות להשכלה גבוהה.
במרס 1941 הצטרפה בולגריה למדינות "הציר" והצבא הגרמני נכנס לבולגריה. גברים יהודים גוייסו לפלוגות עבודה, הועסקו בעבודות קשות ומפרכות והוחזקו בתנאים קשים במחנות ריכוז לעובדי כפייה. אולם התכנית הגרמנית לגירוש יהודי בולגריה למחנות ההשמדה לא יצאה אל הפועל, בזכות עמדתם התקיפה של גורמים רבים בקרב העם הבולגרי.
במאי 1943 הוחלט על גירוש יהודי סופיה הבירה לערי השדה, כשלב הכנה לקראת גירוש יהודי בולגריה למזרח. כאשר נודע הדבר התקיימה הפגנה, רוב משתתפיה היו יהודים. ההפגנה פוזרה תוך דקות ורבים נעצרו. בין הנעצרים היו רבנים, מנהיגים ציונים, וחברי קונסיסטוריה (ארגון הגג של יהדות בולגריה). בנסיונות הקדחתניים לביטול הגזרה היו מעורבים אישי ציבור בולגריים, אנשי כנסייה, אישים יהודים, ביניהם הרב של סופיה, ר' דניאל ציון. הנעצרים הועברו למחנה ריכוז על יד סומוביט.
גירוש יהודי סופיה החל ב- 26 במאי 1943 ונמשך שבועיים. גורשו 25,743 יהודים. הם פוזרו בערי השדה, וחלקם הגיע לברקוביצה. השלטונות הורו לשכן את המגורשים בבתי יהודים בלבד. המזון היה מועט, חופש התנועה של היהודים במקומות ציבוריים הוגבל והוחרמו מהם מכשירי רדיו וכלי רכב.
בולגריה שוחררה מהכיבוש הנאצי ב- 9 בספטמבר 1944.
בסקר שנערך בשנת 1947 נמנו בברקוביצה כ- 60 יהודים, בתוך אוכלוסייה של 6,000 תושבים. באותה שנה ביקר הרב הד"ר חננאל בעיר ומצא מצבות רבות בבית הקברות, מן המחצית השנייה של המאה ה- 19.
לאחר העלייה ההמונית מבולגריה לישראל בשנים 1948 – 1950, לא נותרו יהודים בברקוביצ'ה.
בשנות ה- 60 של המאה ה- 20 נעלם בית העלמין ולא נותר זכר למצבות.