לובלין
Lublin
עיר מחוז במזרח פולין, כ-160 ק"מ מדרום מזרח לוורשה.
עיקרים
בשנת 2016 חיים יהודים מועטים בלובלין , לאחר שבזמן מלחמת העולם השניה הושמדו הרוב מ - 38 אלף היהודים שחיו בה .
בביקור ניתן לראות בעיר את ישיבת חכמי לובלין המחודשת , את בית הקברות הישן והחדש , בית הכנסת נושים , בית החולים היהודי ושער העיר ( השער היהודי בעבר ) . כן ניתן לבקר במחנה ההשמדה מאידנק הסמוך .
היסטוריה
לובלין היא אחת הערים העתיקות בפולין, מתועדת כבר במאה ה-10 וקיבלה מעמד של עיר ב-1317. בימי הביניים הייתה עיר מסחר מרכזית בין הוויסלה לדנייפר. במאות ה-15 וה-16 הייתה גם מרכז תרבותי, התקיימו בה ישיבות ה"סיים" (בית הנבחרים הפולני) ולירידיה באו סוחרים מארצות רחוקות. ב-1569 נחתם בלובלין ההסכם לאיחוד פולין וליטא המכונה "האוניה הלובלינית".
לאחר החלוקה השלישית של פולין עברה לובלין לשליטת אוסטריה, ב-1809 נכבשה בידי הצבא הפולני של "דוכסות וארשה", אך קונגרס וינה (1814) כלל אותה בשטח שנמסר לרוסיה הצארית. רק אחרי מלחמת העולם הראשונה (1918-1914) הייתה שוב בשטח פולין העצמאית.
לובלין הייתה אסורה ליהודים עד 1336, כאשר התיר להם המלך קאז'ימייז' ה-3 להתיישב על החולות בקירבת העיר.בשנים 96 - 1335 צמחה בעיר קהילה יהודית של כמה עשרות אנשים . מוכס עשיר בשם יוסף (יוסקו) שיינוביץ בנה לו בית בלובלין בשנת 1500 וכעבור עשרות שנים התיר זיגמונט ה-1 לייסד יישוב יהודי ליד מצודת העיר. בשנת 1568 גרו בלובלין כבר 500 יהודים .
ב-1602 ישבו בלובלין 2,000 יהודים ומספרם לא השתנה עד אמצע המאה ה-18. ב-1787 מנתה הקהילה כ-4,320 נפש. שררה מתיחות בלתי-פוסקת בינה לבין האוכלוסייה הכללית, נוכח מאבקם של היהודים על הזכות לגור בין החומות; בלית ברירה ישבו בשכירות מופרזת בבתים של כמרים או של בעלי-אחוזות, שהיו מחוץ לתחום שיפוטה של מועצת העיר. הם בלטו בירידים המפורסמים של לובלין ובמסחר המקומי והיו ביניהם בעלי-מלאכה, כגון חייטים, פרוונים, אופים, מייצרי מברשות ובירה, שעמדו בתחרות עם מתחריהם הנוצרים. גילדה משותפת לחייטים הוקמה רק ב-1805. ב-1780 ציווה סטאניסלאב פוניאטובסקי לגרש את היהודים מלובלין; הגירוש נידחה ל-1795, ועד 1862 היה איסור רשמי על ישיבת יהודים בעיר. האנטישמיות גברה בימים שנערכו בבית-הדין הפולני הגבוה משפטים של עלילת-דם. יהודים שנידונו למיתה היו מוציאים להורג בשבת מול בית-הכנסת של המהרש"ל, במעמד נכבדי העדה. לא אחת התלוותה לכך התנפלות על הרובע היהודי. בימי גזרות ת"ח ות"ט (1648) נפגעו יהודי לובלין, ככל יהודי פולין וליטא. ובמחצית השנייה של המאה ה-18, עם התפוררות ממלכת פולין שוב באו להם ימים קשים.
חרף כל התלאות כבשה לה קהילת לובלין מקום מרכזי בין קהילות פולין בזכות הישיבה הגדולה והירידים המקומיים. הישיבה הגדולה, מרכז לחסידות ברחבי פולין, נחשבה לישיבה התלמודית מהחשובות באזור; הבניין בן חמש קומות נבנה בסגנון ניאו-קלאסי כנראה במאה ה-18, במרכזו היה בית-כנסת. בין רבני לובלין היו יעקב בן יוסף פולאק, שלום שכנא בר-יוסף, שלמה בן יחיאל לוריא (המהרש"ל), מרדכי בן אברהם יפה, ומאיר בן גדליא לוריא ("המהר"ם מלובלין").
בית-הכנסת המבוצר של המהרש"ל, המפורסם מכל בתי-הכנסת בעיר, הוקם ב-1567; נהרס בדליקה ב-1655 ושוקם מחדש. היו בעיר גם רופאים יהודים ידועים, וחיים ויטאליס, שהוסמך בפאדובה (ב-1658) היה רופאו של מלך פולין. במאה ה-19 הייתה לובלין מרכז מסחרי חשוב; משנפתחו לפניה שווקים נרחבים ברוסיה הרחיבו היהודים את המסחר הסיטונאי ופיתחו מפעלי תעשייה.
אחד מבתי-החרושת הגדולים לסיגריות נוסד בידי יהודי ב-1860. %95 מתעשיית העורות הייתה בידי יהודים. קמו איגודים מקצועיים, נוצר ה"בונד". מכ-3,000 בשנת 1806 גדלה הקהילה ל- 10,415 ב-1862, שנת ביטול האיסור הרשמי על ישיבת יהודים בעיר.
ב-1897 היו בקהילה 23,586 נפש. החסידות תפסה מקום חשוב בחיי הקהילה, בזכות הצדיקים ר' יעקב יצחק, "החוזה מלובלין", ושושלת הרבנים אייגר, מאמצע המאה ה-19. גם מתנגדים מובהקים ישבו על כס הרבנות בלובלין, דוגמת ר' עזריאל הורוביץ ור' יהושע העשל אשכנזי, שניהל את המאבק נגד החסידות ביד רמה בלי להתחשב בדעת אנשי המקום. בסוף המאה ה-18 התרופפה השפעתה של לובלין עם ביטול ועד ארבע הארצות והשתלטות החסידות. במחצית השנייה של המאה נוסדו בתי הספר הראשונים ליהודים, כשרוסית ופולנית היו שפות הוראה, וב-1897 נפתח בית-הספר העברי הראשון. עד לשנות העשרים של המאה העשרים פעלו בלובלין קרוב ל-400 שנה בתי-דפוס עבריים שהוציאו לאור ספרי-קודש לרוב, ביניהם התלמוד והזוהר.
בפולין העצמאית אחרי מלחמת העולם הראשונה ירד שיעור היהודים באוכלוסייה ל-35% בערך (לעומת 51% בסוף המאה ה-19), אך לא חלו שינויים משמעותיים במבנה הכלכלי והחברתי של הקהילה. בשנות השלושים מנתה הקהילה פחות מ-40,000 נפש. רבים עבדו בעיבוד עורות; ב-1939 היה בבעלות יהודי בית-החרושת הגדול ביותר בעיר בענף העורות, ומחצית הפועלים בו היו יהודים. באיגוד המקצועי היהודי בענף זה היו יותר מ-500 חברים.
כשאר יהודי פולין גם יהודי לובלין סבלו מן המדיניות האנטישמית, בעקבות המשברים הכלכליים בתקופה שבין שתי מלחמות-העולם. בשנות השלושים היו גם התקפות אלימות מצד תלמידי האוניברסיטה הקאתולית בלובלין, בהשפעת הרקטור והעיתון הפולני הראשי בעיר. עם זאת התנהלו בלובלין חיי תרבות וחברה ערים. האיגודים המקצועיים התמקדו סביב ה"בונד" ו"פועלי-ציון שמאל", ובמעמד הבינוני פעלו "אגודת-ישראל" ומפלגת הפולקיסטים, שתיהן אנטי-ציוניות. המפלגות הציוניות ניהלו פעילות ערה גם בתחום החינוך והתרבות. בתחום החינוך הדתי פעלו ה"חדר" המסורתי, "בית-יעקב" לבנות ובית- ספר "יבנה". מבית-הספר "תרבות" יצאו הבוגרים הראשונים ב-1933. הפעילות התרבותית כללה להקות תיאטרון, ספריות, תזמורות וארגון ספורט, וכמו כן יצא לאור עיתון יומי, בשם "לובלינער טאגבלאט".
את "ישיבת חכמי לובלין" המפורסמת הקים ר' מאיר שפירא, שכיהן במקום בשנים 1933-1925. אחרי פטירתו לא נתמנה רב בלובלין ואת מקומו תפס בית-דין של שלושה.
ב-1939, ערב מלחמת העולם השנייה, ישבו בלובלין כ-38,000 יהודים.
תקופת השואה
הגרמנים כבשו את העיר ב-18 בספטמבר 1939, ופתחו בפינוי יהודים מדירותיהם, בתקיפתם ברחובות, ובחטיפת יהודים לעבודות כפייה. זמן-מה תכננו הגרמנים להפוך את מחוז לובלין לשמורה יהודית ולרכז בתוכה מגורשים משטחי הכיבוש בפולין ומן הרייך עצמו. בסוף 1939 הובאו למקום כ-5,000 פליטים ובפברואר 1940 נוספו עליהם עוד 1,300 יהודים משטטין (קבוצה זאת לא נשארה בלובלין). באפריל 1940 נגנזה תכנית השמורה ולובלין נעשתה כעבור זמן לאחד ממרכזי ההשמדה של המוני יהודים.
בנובמבר 1939 נתמנה לראש המשטרה והס"ס במחוז לובלין אודילו גלובוצ'ניק, (Odilo Globocnik), מי שפיקד לימים על "מבצע ריינהארדט" (השמדת יהודי פולין בשטחי הגנרלגוברנמנט).
ב-25 בינואר 1940 נתמנה "יודנראט". בראשית פעולתו לא הסתפק ה"יודנראט" בביצוע פקודות הגרמנים (למשל, בגיוס לעבודות-כפייה) אלא יזם פעולות להקלת מצב היהודים בעיר. הוקמו בתי-תמחוי לעניים ולפליטים, הונהגו סדרי תברואה, והוקמו בתי-חולים של יותר מ-500 מיטות ושטח-הסגר למחלות מדבקות ובו 300 מיטות. נוסדו מעונות לילדים עזובים, ורק את מערכת החינוך לא הצליח ה"יודנראט" לשקם והלימודים התנהלו במחתרת.
במארס 1941 גורשו כ-10,000 יהודים לכפרים ולעיירות בסביבה, ובסוף החודש נתחם גטו ל-34,000 היהודים שבעיר. יהודי לובלין היו בין ראשוני הקרבנות של מסע ההשמדה. האקציות התחילו ב-16 במארס 1942, בשיעור של 1,500 יהודים ליום. 30,000 יהודים שולחו למחנה ההשמדה בבלז'ץ, 4,000 נלקחו למידאן טאטארסקי, והוחזקו שם כמה חודשים בתנאים בלתי אנושיים. ב-2 בספטמבר נרצחו 2,000 מהם, ובסוף אוקטובר עוד 1,800. ה-200 הנותרים שולחו למחנה ההשמדה במאידאנק , שנמצא צמוד לעיר .
מספר יהודים בעלי מקצועות נדרשים עדיין הועסקו בידי הגרמנים בלובלין, אך במאי 1943 נסגרו בתי-המלאכה והיהודים נשלחו למאידאנק. עוד 300 יהודים הוחזקו במבצר ליד העיר והועסקו בבתי-המלאכה המעטים שנשארו שם עד יולי 1944. הם הומתו ימים אחדים לפני נסיגת הגרמנים מלובלין.
סמוך לעיר היה מחנה לשבויי-מלחמה יהודים, מאלה ששרתו בצבא הפולני. ה"יודנראט" סייע לשבויים ונעשו גם ניסיונות לספק להם מסמכים מזויפים, שיאפשרו להם לצאת מהמחנה. היו שבויים שהצליחו להצטרף לפרטיזנים והגיעו לעמדות פיקוד. בתחילת נובמבר 1943 שילחו הגרמנים למאידאנק את קבוצת השבויים האחרונה.
אחרי מלחמת העולם השניה
הצבא הסובייטי שחרר את לובלין ב-24 ביולי 1944. למחרת היום נכנסו לעיר צבא פולני סדיר ויחידות לוחמי מחתרת, וביניהן יחידה יהודית בפיקוד סרן יחיאל גרינשפאן. לובלין הייתה לבירה זמנית של פולין עד לשחרור ורשה בינואר 1945. בלובלין פעלו אז מוסדות יהודיים לתרבות ולסעד, וביניהם הוועד המרכזי ליהודי פולין. בעיר הוקמה אנדרטה לזכר קרבנות השואה. אלפי יהודים, רובם פליטים מרוסיה, התיישבו בלובלין, אך עזבו את העיר בשנים 1950-1946. ב-1968 עזבו כמעט כל היהודים את לובלין. בשנת 1990 נשארו 10 יהודים בעיר.
שנות ה - 2000
בשנת 2003 חודשה ונפתחה, אחרי שיפוץ יסודי, "ישיבת חכמי לובלין" המפורסמת אשר נוסדה בשנת 1930. נערכות בה תפילות בבית הכנסת אשר פועל במתחם. כמו כן קיים במקום מלון בשם "אילן" המשמש בעיקר קבוצות של תיירים יהודים שמגיעות מרחבי העולם. עוד פועלחים במקום חדרי לימוד, מסעדה כשרה, מקווה, בית קפה, מרפאה ומועדון לקשישים. בלובלין קיימים עוד כמה בתי כנסת בודדים, מתוך כ-100 שהיו לפני השואה.
משנת 1994 פועל בעיר אתר זיכרון לתרבות יהודית בשם תאטרון "בראמה גרודסקה" שהוקם ע"י יהודים מהעיר. במקום מתקיימים תערוכות ומופעים, ספרית מולטימדיה, סדנאות וסמינרים וכן מפגשים בין בני נוער יהודי ופולני.
בלובלין קיים אחד מבתי הקברות העתיקים בפולין, כאשר הקבר העתיק ביותר, קברו של ר' יעקב הלוי קיפלמן, הינו משנת 1541. בארכיון השתמר אישור קבורה שניתן בשנת 1555 לקהילה היהודית לקבור את מתיה במקום. בית הקברות נסגר פורמלית בשנת 1830 ונפתח חדש, אך המשיכו גם בו לקבור יהודים בשתי מלחמות העולם בית הקברות ניזוק קשות. בתחילת המאה ה-21 היו בו 60 מצבות. במקום קבורים כמה יהודים מפורסמים, ביניהם אברהם בן חיים אשר שימש יו"ר ועד ארבע הארצות - נפטר בשנת 1762 - ופרשן התלמוד המפורסם יהודה לייב בן מאיר אשכנזי שנפטר בשנת 1597. בבית הקברות החדש שנפתח בשנת 1829 השתמרו כ-50 קברים.
בשנת 2007 נרשמו בלובלין 20 יהודים ובשנת 2016 היו בעיר 40 יהודים. הקהילה היהודית מהווה סניף של הקהילה היהודית בוורשה. בשנות ה-2010 ראש הקהילה בעיר היה רומאן ליטמן.
חיים יהודה בן קלונימוס ארנרייך (1887 – 1942), רב. ארנרייך היה רב בהולשוב, מורביה (כיום ברפובליקה הצ'כית), בדבה, טרנסילבניה (כיום ברומניה), ובהומנה, סלובקיה (אז בצ'כוסלובקיה). בהומנה, שם התחיל לכהן ב- 1930, הקדיש עצמו לחקר התלמוד. ב- 1920 פרסם חוברת חשובה ששמה "ישראל בין העמים", שעסקה בהישרדות עם ישראל. פרסומים נוספים: "שלוש עשרה מידות" של סעדיה גאון (1922), "מנהגים" של אברהם קלאוזנר (1929), "גבעת המורה" (1936). החל מ- 1920 ארנרייך פרסם כמה פרקי סדר רב עמרם גאון עם פרשנות משלו וערך ירחון ששמו "אוצר החיים" (1924 עד 1938).
הרב ארנרייך ובני משפחתו נרצחו בידי הנאצים בלובלין, פולין, בשנת 1942.
הקלטה מקורית מדיסק צלילי זכרון. פורסם על ידי בית התפוצות בשנת 1995.
שיר זה נכתב על ידי תיאודור קראמר בתקופת מלחמת העולם השנייה. היצירה לפסנתר וקול מאת נורברט גלנצברג בוצע לראשונה בארץ בבית התפוצות במוצאי יום השואה תשנ"ד.
חיים יהודה בן קלונימוס ארנרייך (1887 – 1942), רב. ארנרייך היה רב בהולשוב, מורביה (כיום ברפובליקה הצ'כית), בדבה, טרנסילבניה (כיום ברומניה), ובהומנה, סלובקיה (אז בצ'כוסלובקיה). בהומנה, שם התחיל לכהן ב- 1930, הקדיש עצמו לחקר התלמוד. ב- 1920 פרסם חוברת חשובה ששמה "ישראל בין העמים", שעסקה בהישרדות עם ישראל. פרסומים נוספים: "שלוש עשרה מידות" של סעדיה גאון (1922), "מנהגים" של אברהם קלאוזנר (1929), "גבעת המורה" (1936). החל מ- 1920 ארנרייך פרסם כמה פרקי סדר רב עמרם גאון עם פרשנות משלו וערך ירחון ששמו "אוצר החיים" (1924 עד 1938).
הרב ארנרייך ובני משפחתו נרצחו בידי הנאצים בלובלין, פולין, בשנת 1942.
Majdanek
מיידאנק
מיידאנק נמצאת בפרברי העיר לובילין בפולין. אחד מרובעי לובלין נקרא מיידאן טטרסקי, מכאן השם מיידאנק שפירושו בשפה הפולנית "מיידאן קטן". בזמן מלחמת העולם השנייה הגרמנים הקימו כאן מחנה ריכוז והשמדה, הידוע גם בשם "מחנה ריכוז לובלין". המחנה פעל בין 1 באוקטובר 1941 ועד 22 ביוני 1944, כאשר שוחרר ע"י הצבא הסובייטי. מספר הקורבנות היהודים שנרצחו במיידנק נאמד על כ-80,000, בנוסף להם נרצחו במיידאנק גם עשרות אלפי שבויי מלחמה פולנים וסובייטים. ביום שחרור המחנה ההשמדה ב-23 ביוני 1944 הכוחות המשחררים מצאו כאלף אסירים שהגרמנים לא הספיקו לפנות למחנות אחרים, גופות אסירים שעוד לא הספיקו לשרוף אותם, תנורי הקרמאטוריום עוד חמים, תאי גזים, צריפים עם מאות אלפי נעליים, ערימות שער אדם ומשקפיים. על יד שער המחנה היה הר של עצמות ואפר אדם שהוצא מבורות שרפת גופות הנרצחים. מיידאנק היה מחנה ההשמדה הנאצי הראשון ששוחרר על ידי צבאות בנות הברית. הוא שוחרר חצי שנה לפני ששוחרר מחנה ההשמדה באושוויץ-בירקנאו. משפטי שומרי מחנה הריכוז מיידאנק שנתפסו בתוך המחנה ב-1944 הם מהמשפטים הראשונים של פושעי המלחמה הנאצים.
סנינה
SNINA
בהונגרית SZINNA
עיירה במזרח סלובקיה.
סנינה סמוכה לעיר הומנה (HUMENNE), בקרבת הגבול עם אוקראינה. עיקר פרנסת התושבים היא על היערות שבסביבה. עד 1918 הייתה העיירה בממלכת הונגריה ואחר כך, עד 1993, ברפובליקה הצ'כוסלובקית.
תחילת היישוב היהודי במקום אינו ידוע לנו; בשנת 1750 התפקדו בעיירה 19 יהודים בין 206 התושבים, שהיו רובם קתולים-יוונים. עדויות ראשונות לחיים יהודיים מאורגנים במקום משמשים מצבה בבית העלמין היהודי משנת 1843 ופנקס הקהילה מ-1851.
ב-1880 הצטרפה הקהילה לזרם הקהילות האורתודוקסיות. באותה השנה נפתח מקווה טהרה והתמנה רב הקהילה הראשון, הרב שמואל קראוס, וכיהן עד 1911. בית הכנסת הוקם ב- 1893.
עד 1918 פעל במקום בית ספר יהודי ממלכתי בהונגרית, בהנהלת המורה מנהיים מבודאפשט.
ב-1921, נפתחו בית תפילה, ששימש גם כבית מדרש, ושני "חדרים". מוסדות נוספים היו: "חברה קדישא"; אגודת נשים ואגודת "תלמוד תורה".
ב-1922 היו רשומים בספרי הקהילה 1,571 יהודים, מספר זה כלל כנראה גם את יהודי הכפרים בסביבה. בראש הקהילה עמדו אז הרב היינריך קליין, מ' סרולוביץ, נשיא הקהילה, ויעקב אייכלר מזכיר הקהילה ואחר כך מילא את תפקיד הנשיא.
רוב יהודי סנינה התפרנסו כסוחרים וכבעלי מלאכה. שני הרופאים ועורך-הדין היחיד של העיירה היו יהודים.
במלחמת העולם הראשונה נמלטו יהודים רבים מן המקום לפני פלישת הרוסים ושבו אחרי כמה חדשים. עם כנון הרפובליקה הצ'כוסלובקית, באוקטובר 1918, הוכרו היהודים כמיעוט לאומי בעל זכויות, וחלה התעוררות בפעילות חברתית ופוליטית בקהילה.
בין 1940-1922 פעלה בסנינה תנועה ציונית מאוחדת, ובה היו חברים אנשי "הפועל המזרחי", ה"ציונים כלליים" ו"בית"ר". בראש התנועה עמד ד"ר קורנפלד, במסגרתה למדו את עיקרי הציונות ועברית, ועסקו באיסוף תרומות לקרן הקיימת לישראל ולקרן היסוד.
ב-1930 חיו בסנינה 390 יהודים.
תקופת השואה
בעקבות הסכם מינכן מספטמבר 1938, כמעט שנה לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, התפרקה הרפובליקה הצ'כוסלובקית. סלובקיה הכריזה ב-6 באוקטובר על אוטונומיה וב-14 במארס 1939 נהייתה למדינה עצמאית גרורת גרמניה. חקיקה גזענית הרחיקה את היהודים מחיי החברה והכלכלה, עד שנושלו מזכויותיהם ומרכושם.
בין מארס לאוקטובר 1942 גורשו רוב יהודי סלובקיה למחנות ריכוז והשמדה על אדמת פולין. ב- 26 במארס שולחו כ-1,000 צעירות יהודיות לאושוויץ ולמחרת - 1,000 צעירים ללובלין. רוב המשפחות היהודיות מסנינה גורשו לפולין בחודש מאי 1942. מקצת היהודים נשלחו גם למחנות עבודה שהוקמו בסלובקיה. שמונה משפחות הורשו להשאר במקום, מקצתן קבלו פטור מגירוש מפני שבעלי המקצוע במשפחה היו מועילים לשלטונות ומקצתן - משום שבני המשפחה המירו את דתם. בסתיו 1944 שולחו לאושוויץ גם יהודים אלה, רק מעטים מהם ניצלו.
ב-1945, אחרי המלחמה, נתקלו הניצולים היהודים שחזרו לעיירה בהתפרצויות אנטישמיות. עשר נשים יהודיות, שחזרו מהמחנות, השתכנו בכפר קולבסוב (KOLBASOV), שבאזור סנינה. לילה אחד חדרה למקום קבוצת "בנדרים" (כנופיית פולנים אנטישמים בהנהגת סטפן בנדרה BANDERA) ורצחה את הנשים בשנתן, אשה אחת שהסתתרה ניצלה והיגרה אחר כך לארצות הברית. היהודים עזבו את סנינה תוך כמה שנים, רובם עלו לישראל. בסנינה וסביבתה לא נותרו יהודים. כל מוסדות הקהילה נהרסו ורק בית העלמין נותר.
לושיצה
Łosice
ביידיש לאשיץ, לושיץ
עיר במחוז לובלין, מזרח פולין.
ככל הנראה התיישבו יהודים בלושיצה בסוף המאה ה-17, ועסקו במסחר ובמלאכה. בראשית המאה ה- 18 התלוננו תושבי העיר על תחרות מצד בעלי-מלאכה יהודיים.
ב-1827 מנתה הקהילה 654 נפש (%42 מכלל התושבים), ובאמצע המאה ה- 19 כ-920.
היהודים היו שותפים לפיתוח כלכלת העיר ורבים סחרו בשוק הסוסים שמשך קונים רבים מקרוב ומרחוק. מספר היהודים בלושיצה הלך וגדל, וב-1897 התפקדו בעיר 2,396 יהודים.
ערב מלחמת-העולם השנייה חיו בלושיצה 2,900 יהודים.
תקופת השואה
אחרי פרוץ מלחמת העולם השנייה (ספטמבר 1939) וכיבוש פולין בידי הגרמנים, ובעקבות ההסכם בין גרמניה לברית המועצות, נמסרו שטחי מזרח פולין, ולושיצה בתוכם, לשליטת ברית המועצות. פליטים יהודים מפולין הכבושה הגיעו ללוסיצה והתיישבו בה, מספר היהודים בעיר גדל ל- 3,500.
הגרמנים כבשו את לושיצה בסוף יוני 1941, כמה ימים אחרי מתקפתם על ברית המועצות. ב-22 באוגוסט 1942 הובלו יהודי לושיצה למחנה ההשמדה בטרבלינקה.
שנות ה - 2000
אין יהודים במקום אחרי שהניצולים עזבו . בשנת 2001 נאספו ורוכזו המצבות שנלקחו מבית העלמין היהודי . בשנת 2007 בית העלמין היהודי גודר והמצבות הוצבו במקום . ביום 20 במאי 2008 , הוקמה על ידי תורמים אנדרטת זיכרון לנרצחי השואה בשער הכניסה לבית העלמין היהודי .
וונוולניצה
Wąwolnica
כפר במזרח פולין, במחוז לובלין
על פי האגדה היישוב במקום נוסד בשנת 721 ע"י נסיך מהעיר קרקוב. בשנת 1346 וונוולניצה קיבלה מעמד של עיר ובמשך מאות שנים שימשה כמרכז אדמיניסטרטיבי של האזור.
בשנת 2018 התגוררו במקום 1,041 תושבים.
הקהילה היהודית
היהודים בוונוולניצה מוזכרים לראשונה בשנת 1771. מאז תחילת המאה ה-18 הקהילה התפתחה במהירות. בסוף המאה ה-18 נבנה במקום בית כנסת ובשנים הראשונות של המאה ה-19 הוקם במקום בית עלמין יהודי. היהודים בעיר התפרנסו חלקם ממסחר בתוצרת חקלאית וחלקם היו בעלי מלאכה. בתחילת המאה ה-20 פעלו במקום מספר חנויות בבעלות של יהודים אשר ממוקמות לרוב ליד ככר השוק. כמו כן פעלו במקום בתי מלאכה של יהודים, ובנוסף יהודים היו הבעלים של שתי טחנות רוח. בשנת 1921 היו 1,043 יהודים בכפר, אשר היוו כ-35% מכלל התושבים. בשנים שבין שתי מלחמות העולם הורע המצב הכלכלי של היהודים בגלל המשבר הכלכלי. לאחר שריפה גדולה שהייתה במקום בשנת 1927, יותר מ-200 איש נותרו ללא קורת גג, רובם יהודים. אך למרות תנאי החיים הקשים, במקום התפתחה בקרב היהודים פעילות פוליטית אשר כללה מפלגות ציוניות בצד אחד, ומפלגת "אגודת ישראל" של היהודים הדתיים מצד האחד.
תקופת השואה
עם פרוץ מלחמת העולם השנייה בספטמבר 1939, מצאו במקום מקלט יהודים רבים אשר ברחו מאזורים אחרים בפולין וכתוצאה מכך מספר היהודים בוונוולניצה הגיע עד לכ-2,500. בתחילת שנת 1941 הוקם יודנראט ובפברואר 1942 הוקם במקום גיטו . ב-22 למרץ 1942 הוציאו הגרמנים להורג 120 גברים בבית העלמין היהודי, כנקמה על רצח מנהל עבודה של מחנה מקומי ע"י פרטיזנים פולנים. שבוע אחרי כן בוצעה סלקציה, שלאחריה נשלחו חלק מהיהודים למחנות עבודה במחוז. את היתר שלחו הגרמנים למחנה ההשמדה בבלזץ וחלק למחנה ההשמדה בסוביבור . מכ-1,000 יהודים שחיו במקום ערב השואה, שרדו את המלחמה רק כמה עשרות.
הקהילה היהודית אחרי המלחמה
אחרי השואה היהודים לא חזרו לוונוולניצה וחיי הקהילה היהודית לא חודשו בה.
בית הכנסת שנבנה בסוף המאה ה-18 נפגע במלחמה ע"י הגרמנים. אחרי המלחמה הוקם במקום בית תרבות מקומי.
בית העלמין היהודי שנוסד בתחילת המאה ה-19 נפגע קשה בזמן המלחמה וגם אחריה. בשטח שנותר של 0.2 הקטר מוצבת רק מצבה שלמה אחת של פלתיאל בן יהודה שניידר שנפטר בשנת 1928 וכן כמה שברי מצבות. באתר של קבר אחים הוקמה אנדרטה לזכר התושבים שנרצחו במקום ע"י הגרמנים בשנת 1942. בתחילת שנות ה-2000 בית העלמין היה מאד מוזנח ומלא עשבים והדרך הישנה אליו נחסמה וניתן היה להגיע אליו רק באמצעות שביל בעורף המקום. בשנת 2017 אגודה מקומית החלה לאסוף כספים לניקוי בית העלמין ושימור זיכרון התושבים היהודים המקום. ב-24 במרץ 2018 האגודה ערכה אירוע לציון 76 שנים לרצח התושבים היהודים ע"י הגרמנים.
אוסטרוב לובלסקי
Ostrów Lubelski
עיירה על הנהר טישמניצה בנפת לוברטוב, בבמחוז לובלין, פרובינציית פולין קטן, פולין.
המקום מוזכר לראשונה ב-1441 כמקום של ביצות לא מאוכלסות. פירוש שמה של העיירה הוא "אי". ב-25 בינואר 1548 מלך פולין זיגמונט הראשון סטארי העניק אישור להקמת היישוב על הציר המסחרי לובלין- פרצ'ב-ליטה, וקבע את מעמדה כעיירה מלכותית על פי חוקי מגדבורג בעלת זכויות לקיים יריד ולגבות מיסים.
ב-1565 מנתה העיירה 1,800 תושבים. ב-1657 אוסטרוב לובלסקי נשרפה כמעט לחלוטין.
ב- 1795, לאחר החלוקה השלישית של פולין בין המעצמות השכנות, אוסטרוב לובלסקי נכללה בשטח האימפריה האוסטרית וולאחר 1815 נכללה במלכות פולין הקונגרסאית כחלק מאימפריה הרוסית. בשנות השמונים של המאה השמונה עשרה היישוב מנה 2,100 תושבים אשר עסקו במלאכה זעירה ותעשיית בירה. ב-1864, בעיקבות המרידות התכופות נגד האימפריה הרוסית, אוסטרוב, בדומה לרוב ערי פולין, איבדה את זכויות העיר והפכה לכפר.
בזמן מלחמת העולם הראשונה העיירה נכבשה על ידי הגרמנים וסבלה מהרס רב, מספר התושבים פחת. ב-1915 היישוב הבנוי ברובו עץ נשרף כמעט לחלוטין, כולל הכנסיות הקתולית והאורתודוכסית. השרפה כילתה 512 בתים מתוך 822. לאחר סיום מלחמת העולם הראשונה, ב-4 בפברואר 1919, פולין העצמאית החזירה לאוסטרוב לובלסקי את מעמדה וזכויותיה כעיר.
מלחמת פולין ורוסיה הסובייטים 1921-1919 גרמה להידרדרות נוספת במצב העיירה ורק בשנות העשרים של המאה העשרים חלה התאוששות. ב-1930 חיו בה כ-4,800 תושבים.
הקהילה יהודית באוסטרוב לובלסקי
יהודים התחילו להתיישב באוסטרוב לובלסקי כנראה בסוף המאה ה-16 ותחילת המאה ה-17. ראשוני היהודים הגיעו כנראה מפרצ'ב בעלת קהילה יהודית עצמאית. האיזכור הראשון של היהודים באוסטרוב לובלסקי מציין שלושה בעלי בתים אשר התגוררו בעיירה ב-1565. כנראה שהקהילה התגבשה בין השנים 1634-1565, ליהודי המקום היה בית תפילה שנהרס מספר פעמים. ב-1643 המלך הפולני וולדיסלב הרביעי מעניק ליהודים את הזכות להתגורר בבתים שכבר היו בבעלותם, כמו כן העניק להם זכויות לסחור בכל מוצר, שחיטת בהמות ומכירת בשרם וייצור ושיווק אלכוהול בבתי מרזח שאותם שכרו. המלך נתן ליהודים גם רשות להיות בעלי בתים, מבשלות יי"ש ובירה, מפעלי סוכר ובעלות על המגרש שעליו היה בעבר בית תפילה ורשות לבנות עליו בית כנסת חדש על פי הדוגמה של בית הכנסת של פרצ'ב. כל זה חייב את היהודים שיוויון בחובות תשלום מיסים כמו האוכלוסייה הנוצרית.
ב-15 בפברואר 1652 זכויות היהודים אושרו מחדש גם על ידי המלך יאן קאזימיר. ב-1676 היו בעיירה 60 יהודים. מעריכים שבית העלמין של העיירה (בדרך לבוייק Bójek ) הוקם בסביבות שנת 1700. השוואת זכויות היהודים לזכויות האוכלוסייה הנוצרית לא מנעה סיכסוכים על רקע התחרות הכלכלית בין האוכלוסיות. ב-1693, לבקשת הסוחרים הנוצרים, המלך יאן סובייסקי אסר על היהודים לסחור בתחומי העיר. הגבלות נוספות על היהודים אושרו ב-1722 על ידי המלך אוגוסט השני החזק וב-1789 על ידי המלך סטאניסלב אוגוסט פוניאטובסקי. ב-1732 פרץ סכסוך רציני בעיקבות ההאשמה שהיהודים שרפו את ביניין העירייה וכתוצאה מכך נאבדו מסמכים יקרי ערך רבים.
בתחילת המאה ה-18, בעיקבות מעבר הצבאות השונים והמלחמות הרבות ובמיוחד לאחר המלחמה עם ממלכת שבעת המבצרים התדרדר מצבה הכלכלי של אוסטרוב לובלסקי, אוכלוסייתה פוחתת. ב-1718 רשומים ביישוב 20 תושבים עירוניים בתוכם 4 יהודים. לאחר מכן לאט לאט היישוב מתאושש. במחצית המאה ה-18 כבר הייתה בעיירה קהילה יהודית עצמאית. במאה ה-18 קהילת אוסטרוב לובלסקי שירתה גם חמישה כפרים בסביבתה ואת העיירה סוסנוביצה.
ב-1764 באוסטרוב לובלסקי היו בבעלות יהודית 34 בתים. היהודים התפרנסו בעיקר ממסחר ומלאכה, הנוצרים עסקו בחקלאות. רבני העיר היו הרב שמשון זליג בר יוסף יוזפא ואחריו הרב אליקים גץ. בשלהי המאה ה-19 כיהנו הרב ד"ר שמואל פריינד והרב ישראל ניסן קופרשטוק.
ב-1850 הוקם בית כנסת מאבן. בית הכנסת שופץ כמה פעמים עד שנהרס על ידי הגרמנים בימי השואה. ב-1856 היו רשומים במקום 851 יהודים (33% מכלל התושבים), ב-1886 היו 2,037 יהודים (42,8%) ולפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה חיו בישוב 4,956 יהודים (62,4%). בתקופת מלחמת העולם הראשונה פחת מספר היהודים במקום. ב-1921 אוכלוסיית היהודים מנתה 1,267 (33,2%). הקהילה כולה,שכללה את הכפרים בובריק, דרוזדובקה, גלמבוקייה, בולכוביצה, קראסנה וזומושצ'יה מנתה 4,500 יהודים . הקהילה טיפלה בבית הכנסת, בית העלמין, מיקווה ובית מחסה לקשישים באוסטרוב, מימנה את השוחטים האחים זינשיין, ס. כהן ואת הקברן של בית העלמין ה. אוליבקה וכן טיפלה בבית תפילה, בית עלמין והמקווה בסוסנוביצה. בגלל קשיי מימין ההוצאות הגדולות של הקהילה הרב דוד לייב נאלקנבאום שימש גם במשרה חלקית כשוחט.
בתקופה שבין שתי מלחמות העולם היהודים התפרנסו בעיקר ממסחר, מתעשיית ההלבשה והאפייה בעיירה. בראשית המאה ה-20 שלט בין יהודי העיירה אורך חיים דתי. לאחר סיום הקרבות של מלחמת העולם הראשונה, בעיירה נבנו לצד בית הכנסת מאבן גם ארבעה בתי תפילה: בית תפילה של מוטל גרינבג ( 50 מתפללים), בית תפילה של משה לדרמן, בית תפילה של ישראל קורן (100 מתפללים) ובית תפילה של הקהילה (100 מתפללים).
לצד חיי הדת והחסידות האורתודוקסית פרחו גם התנועות הציוניות, המפלגות הפוליטיות וחיי תרבות. המפלגות הפוליטיות כללו את אגודת ישראל ,הבונד והמפלגה הקומוניסטית אשר פעלה במחתרת. התנועה הציונית הייתה מיוצגת ע"י סניפים של החלוץ, השומר הצעיר ובית"ר. כמו כן, פעלו כמה ספריות עבריות, אחת מהן ע"ש י. ל. פרץ.
היהודים קיימו מוסדות עזרה הדדית –"קופת גמילות חסדים", "מלביש ערומים", "ביקור חולים", מטבח ציבורי וסיוע רפואי לנזקקים.
ב- 1929 נפטר הרב משה ריבק ,רבה של הקהילה, הקהילה לא השכילה לבחור רב חדש ומאז נותר כס הרבנות ריק. בשנות ה-1930 היהודים סבלו מחרם מסחרי מצד הפולנים והייחסים בין האוכלוסיות הורעו. בשנת 1939 חיו בעיירה 1,994 יהודים שהם היוו 36,6% מכלל אוכלוסיית המקום.
תקופת השואה
הגרמנים כבשו את אוסטרוב לובלסקי בתחילת ספטמבר 1939. ב-17 בספטמבר 1939 פלשו לשטחים המזרחיים של פולין הסובייטים ותפסו את מקומם של הגרמנים באוסטרוב לובלסקי. בסוף חודש ספטמבר, על פי הסכמי מולוטב – ריבנטרוף בין גרמניה הנאצית ורוסיה הסובייטית, הסובייטים פינו חלק מהשטח הכבוש באזור לובלין וביניהם אוסטרוב לובלסקי. צעירים יהודים רבים הצטרפו ליחידות הצבא האדום הנסוג ועזבו מזרחה, לשטחים שבשליטת הסובייטים.
מיד עם כניסת הגרמנים לעיירה נשללו מהיהודים זכויותיהם, הם נדרשו לשלם סכום כופר לגרמנים, עיסקיהם הוחרמו. היהודים חויבו לענוד סרט שרוול מזהה, נאסר עליהם ללכת על המדרכות, הוכרחו לעבוד בעבודות כפייה, נאסר עליהם לבוא במגע עם הנוצרים ולהמצא מחוץ לבתים לאחר השעה 18.00. סרט הזרוע הומר מאוחר יותר במגן דוד צהוב על הבגד. העונש על אי ציות לאחת מהגזרות היה עונש מוות.
באוקטובר 1939 הוקם יודנראט ומעט מאוחר יותר היהודי העיירה ושל הכפרים באזור רוכזו בגטו. במאי 1940 מספר היהודים בגטו הגיע לכ-3,300 איש. בשנת 1941 הובאו לגטו 500 יהודים ממגורשי לוברטוב ובדצמבר אותה השנה הובאו כ-500 יהודים מפוזנן. במרץ 1942 נוספו לגטו 200 יהודים מלובלין, ובאפריל ומאי 1942 נוספו 200 יהודים מצ'כיה ו-307 יהודים מסלובקיה ועוד 1,200 מפוזנן. הייתה מצוקה בהספקת המזון ותנאי התברואה, התפשטו מחלות ומגפות.
באוקטובר 1942 הקיפו את הגטו יחידות הז'נדרמריה הגרמנית, אנשי ס.ס. והמשטרה האוקראינת. היהודים נאספו בככר השוק. כל מי שנתפס בסריקות הבתים אחר יהודים מסתתרים, נורה במקום, כולל הזקנים והחולים. כ-3,200 היהודים שנאספו בככר העיר הובלו ברגל לתחנת הרכבת בלוברטוב ומשם בקרונות משא למחנות ההשמדה בלזץ וסוביבור.
חלקם של היהודים הנותרים נרצחו במחנה המוות בטרבלינקה ובמיידאנק.
לפני האקציה הסופית הצליחו מספר צעירים יהודים לברוח ליערות ולהצטרף לפרטיזנים של ה"ארמיה לודובה". באביב 1943 ביערות פרצ'ב התארגנה קבוצת פרטיזנים יהודית בפיקודו של יחיאל גרינשפאן.
ב-17 בדצמבר 1942 השתלטו זמנית על אוסטרוב הפרטיזנים של ה"ארמיה לודובה".
באוגוסט 1943 הפרטיזנים שוב השתלטו על העיירה ושיחררו אסירים שהיו כלואים בבית הסוהר המקומי. ביערות פרצ'ב, בעזרתם של הפרטיזנים הסתתרו במחילות שבנו לעצמם יהודים בורחים מפרצ'ב, סוסנוביצה ואוסטרוב לובלסק. ביחד איתם היו גם שבויים של הצבא האדום שברחו ממחנה הריכוז בביאלה פודלסקה. בסתיו 1943 הגרמנים הקיפו את המסתתרים ורצחו שם כ-100 יהודים. הניצולים מהטבח הזה מצאו מחסה עד סוף המלחמה אצל הפרטיזנים של יחיאל גרינשפאן.
במרץ 1944 הפרטיזנים הקימו באוסטרוב לובלסקי ממשל מחתרתי זמני. אחד המעשים הראשונים שלהם היה פירסום מינשר האוסר שוד, הרס או השתלטות על רכוש יהודי: "כל העושה מעשים האלה דינו מוות". ב-6 במאי 1944 הפרטיזנים ניהלו קרב נגד הגרמנים ומנעו את שרפת העיירה על ידי הגרמנים הנסוגים. אוסטרוב לובלסקי שוחררה סופית על ידי הצבא הסוביטי ב-21 ליולי 1944.
לאחר השואה
מעט מניצולי היהודים שחזרו מכוחות הפרטיזנים, שיצאו ממקומות המחבוא או שחזרו מברית המועצות ניסו לחדש את החיים היהודיים בעיירה, אך בגלל עוינות האוכלוסייה המקומית נאלצו לעזוב את העיירה. חלקם היגרו לארץ ישראל, או לארצות אמריקה או ניסו להתיישב בערים הגדולות ובחלקים המערביים של פולין.
בית הכנסת של אוסטרוב לובלסקי נהרס על ידי הגרמנים לאחר השמדתם של היהודים.
בית העלמין נהרס על ידי הגרמנים. היום בנויה שכונת מגורים במקום. בתי היהודים נהרסו בשרפות הרבות או נשדדו על ידי האוכלוסייה המקומית.