מקנס
Meknes
בערבית: مكناس
עיר בצפון מערב מרוקו, בשולי הרי האטלס התיכון
קיימות עדויות על קהילה יהודית במקנס מן המאה השמינית והעשירית.
בשנים 1138 – 1140 החריבו שליטי אל-מוחדון את הקהילה, יהודים רבים התאסלמו.
מגורשי ספרד הגיעו אל מקנס בשנת 1492 וטבעו חותמם על הקהילה. מולאי אסמאעיל (1727-1672) העביר את היהודים מה"מלאח" שבעיר הערבית והקים להם שכונה בקרבת ארמונו, שקיימת עד היום ונקראת "המלאח הישן" של מקנס.
בשנת 1728 נערכו ביהודי מקנס פרעות, שבמהלכן נהרגו 180 יהודים, וכל בתיהם נבזזו. גם בשנת 1790 התחוללו פרעות, בעידודו של הסולטאן יזיד (1790-1792). רכוש רב אבד ובתי הכנסת נהפכו למסגדים. בפרעות של 1811 הציתו הפורעים בתי כנסת, וגם ב- 1894. באותה תקופה חיו בעיר 4,600 יהודים.
בסוף המאה ה- 19 חל שיפור במצב הקהילה היהודית, היהודים צברו נכסים. הכיבוש הצרפתי (1912) הביא שיפור נוסף. ב- 1931 היו במקנס 9,510 יהודים.
בתקופת ממשלת וישי (1943-1940), בימי מלחמת העולם השנייה, סבלו היהודים מפרעות והצקות.
במפקד אוכלוסין של שנת 1947 נמנו בעיר 15,482 יהודים, ומעריכים כי עוד כ- 3,000 לא התפקדו. ב- 1951 היה מספר היהודים במקנס 12,445 ולאחר שמרוקו קיבלה עצמאות (1956) החל מספרם לרדת.
במפקד 1960 נמנו 10,894 יהודים. באותן שנים עלו המוני יהודים ממרוקו לישראל וב- 1968 נותרו במקנס בין 2,000 ל- 3,000.
בשנות השבעים התקיימה במקנס קהילה יהודית קטנה.
חיי הקהילה
גם קהילות יהודיות אחרות במרוקו סבלו מפרעות בכל התקופות, ולא אחת קלטה קהילת מקנס ניצולי פרעות מערים אחרות. המצור של השריף הסעדי מולאי מחמד (1573-1557) הגיעו לעיר 2,500 יהודים מפז, ועוד יהודים מפז הגיעו שוב גם בשנים 1704 – 1705. באו גם יהודים מתטואן, ומקהילות נוספות. כל קהילת אגוראי למשל, יישוב מדרום למקנס, הגיעו ב- 1790, בתקופת השליט העריץ יזיד.
תור הזהב של קהילת מקנס היה בתקופת מולאי אסמאעיל (1727-1672), שעשה את העיר לבירתו והחזיק יועצים יהודים בחצרו. יוסף מימראן סייע לו בתפיסת השלטון. בנו אברהם מימראן היה בעל השפעה בחצר הסולטאן, וניהל משא ומתן עם השגרירים האירופים. משפחות טולידאנו ובן-עטר היו בשירותו. משה בן-עטר היה מזכירו וחתם בשנת 1721 על חוזה שלום עם אנגליה.
ב- 1903 חיו במקנס כ- 4,800 יהודים במלאח. המלאח החדש הוקם ב- 1925 ואליו עברו עשירי הקהילה. במלאח הישן והחדש היו בתחילת שנות ה- 50 של המאה העשרים 36 בתי כנסת, כולם בבתים פרטיים, ביניהם בית כנסת "הלביאה", ובית כנסת על-שם רבי יוסף ברדוגו שנוסד ב- 1923 ונקרא צלאת אל-ערוסה ("בית הכנסת של הכלה"). ב- 1925 נבנו בתי כנסת מפוארים על-שם טולדנו ויוסף מריג'ין. ליהודים היו שני בתי עלמין, הישן בתוך החומה, והחדש מחוצה לה.
מקנס היתה מרכז עירוני לאזור חקלאי עשיר והיהודים האמידים עסקו בשיווק תוצרת חקלאית ובתעשייה חקלאית, והיו ספקים של חיל המצב הצרפתי. הם עסקו גם באומנות זעירה והיו מנפצי צמר, משבצי זהב וכסף, צובעי בגדים, מפיקי שעווה ועוד. בעלי האמנויות היו מאוגדים והמסגרות שימשו גם ללימוד ולתפילה בצוותא, בראש כל איגוד עמד "אמין". היו גם סוחרים קטנים, מלווים בריבית וסוחרי חוץ.
עד לכיבוש הצרפתי נתמנו בקהילה מטעם השלטונות הנגיד, הוועד ("שבעת טובי העיר") והשיח'. הקהילה עצמה בחרה רב, דיינים וכלי-קודש. הצרפתים דרשו לקיים בחירות למועצה ("קומיטי") שהופקדה על המסים, על הקמה וטיפוח של מוסדות צדקה ועל ניהול מוסדות דת. המועצה ייצגה את הקהילה בפני השלטונות.
הקהילה הפעילה ארגונים וולונטריים: "גומלי חסדים", "ביקור חולים", "חברה קדישא", "אם הבנים", "מתן בסתר", "עזרת נישואין" ועוד. וממנה את פעולותיה במסים על השחיטה ועל כל סחורה שנמכרה בשכונת היהודים. הרב הופקד על התחום הדתי, השיח' התמנה בידי הרשות ועל-דעת הקהילה.
בשנת 1902 הוקם בית ספר של חברת "כל ישראל חברים" ("אליאנס"). היו גם תלמוד תורה וישיבות בתוך בתי כנסת. ב- 1925 נבנה במלאח החדש בית ספר "אם הבנים".
ב- 1713 וב- 1840 היו ניסיונות ראשונים לארגן עלייה לארץ-ישראל. ב- 1844 עלו 70 יהודים, ושוב בשנים 1848, 1853, בעיקר לטבריה. ב- 1855 עלו לישראל 80 יהודים ממקנס. ב- 1899 וב- 1900 הייתה עלייה בגלל מהומות שבטיות באזור מקנס.
בתחילת המאה העשרים החלה במקנס פעילות ציונית. אגודת "חיבת ציון" בפז הקימה סניף גם במקנס. ב- 1910 הצטרפה האגודה ל"מזרחי" לזמן קצר.
ב- 1918 נוסדה חברת "עץ-חיים" להעמקת התודעה הדתית. ב- 1945 התרכזה הפעילות הציונית במסגרת "קבוצות בן-יהודה" שהיו קשורות לפדרציה הציונית של מרוקו. משנת 1947 גבר קצב העלייה ממקנס, בסיוע המוסדות הציוניים ושליחים מארץ-ישראל. בשנות השבעים נותרה קהילה קטנה של בני המעמד הבינוני ולהם שני בתי כנסת. רק כמה עשרות יהודים נותרו במלאח הישן.
רבאט Rabat
בערבית: الرباط سلا
בירת מרוקו, על שפת האוקיינוס האטלנטי ועל שפך הנהר בו-רגרג.
קהילה יהודית התקיימה במקום במאה השנייה לספירה, עוד לפני ייסוד העיר רבאט. על כך מעידה מצבה עתיקה שנתגלתה שם.
שליטי שושלת אל-מוחדון בנו את רבאט במאה ה- 12 כעיר מוסלמית, שבה התמזגו אמנות ספרד ומסורת הברברים. משמעות השם - מגדל שמירה שהוצב במצודה שנבנתה. רבאט החלה לשמש מקום מושב השלטונות המרכזיים של מרוקו לאחר תקופת שלטונו של מולאי אסמאעיל (1727- 1672). בתקופת שלטון יזיד (1792-1790) סבלה הקהילה ממעשי דיכוי, הרג ושוד.
התמורות הכלכליות במאה ה- 19 והתפתחות המסחר והקשרים עם אירופה הביאו לכך שיהודים מילאו תפקידים דיפלומטיים וייצגו חברות מסחריות. בלטו בכך משפחות סרויה ולסרי.
בשנת 1911 ישבו ברבאט 2,000 יהודים. ב- 1912 בחרו הצרפתים בעיר כמרכז שלטונם. ב- 1921 היו בה 3,000 יהודים וב- 1931 עלה מספרם ל- 4,218. בשנת 1933 היו התנגשויות דמים עם המוסלמים. ב- 1936 היו ברבאט 6,698 יהודים מהם 5,542 התגוררו במלאח. ב- 1938 סגרו בתי הספר האיטלקיים את שעריהם בפני יהודים. בתקופת שלטון וישי (1943-1940) נעשו מעשי הרג ביהודים, והם אולצו לחזור ולהתגורר בתוך גבולות המלאח. בנובמבר 1942, אף-על-פי שהאמריקאים כבר נחתו במרוקו, כיתרה המשטרה המקומית את הרובע היהודי, ויהודים רבים נעצרו.
במפקד 1947 נימנו ברבאט 12,350 יהודים. ב- 1951 ירד מספרם ל- 10,239 וב- 1953 שוב הגיע ל- 16,000.
חיי הקהילה
מרבית יהודי רבאט התגוררו במלאח שהוקם בין השנים 1808-1805. החינוך התנהל בתלמודי תורה במתכונת חדר (צלא) בבתי הכנסת. לאחר מלחמת העולם השנייה החלה לפעול "אוצר התורה", רשת החינוך היהודית-הספרדית מארצות-הברית, והקימה בית ספר. הרשת ביקשה להתחרות במוסדות "אליאנס" שפעלו ברבאט. בשנת 1950 נפתח ביזמת מועצת רבני מרוקו בית מדרש גבוה ללימודים עבריים, שנועד להכשיר דיינים.
ברבאט היו מרוכזים המוסדות הרשמיים העליונים של יהודי מרוקו: מושב בית הדין הגבוה, שעמד בראש המערכת השיפוטית היהודית, המזכירות המרכזית של מועצת הקהילות ולשכת המדור לעניינים יהודיים במינהלה השריפית.
פעילות ציונית החלה לפני שנות העשרים. בתחילת שנות העשרים נוסדה אגודה ציונית חדשה. בשנות מלחמת העולם השנייה לחצו השלטונות הצרפתיים להפסקת הפעילות והמועדון הציוני "פתח תקוה" נסגר. אך פעילות ציונית מחתרתית התקיימה; שליחי המוסדות הציוניים בארץ ישראל וארגון "קדימה" פעלו לארגון עליית היהודים. עד 1957 פעלו גם סניפים של קק"ל וויצ"ו ברבאט.
בשנת 1955 עמד בראש הרבנות הראשית הרב שארל בן-דנאן שהיה גם אב בית הדין. משפחתו מתייחסת לרמב"ם. בראש מועצת הקהילות עמד ז'אן-יצחק דהאן. הארגון הוציא ירחון בשם "קול הקהילות".
ארגון הקהילות פוזר עם עלייתה לשלטון במרוקו של מפלגת האסתקלאל הלאומנית. תומכי המפלגה נבחרו לתפקידי הנהגה ותמכו בקו אנטי-ציוני במאבק מרוקו לעצמאות. ב- 1947 הוחלט שחבר הקהילה יהיה חבר בסקציה המרוקנית של מועצת הממשל.
אחרי 1750 נקלטה מרבית יהודי קהילת סאלה הסמוכה ברבאט, שהיו בה אז 6,000 יהודים. לאחר 1850 החלה תנועת הגירה של יהודים, שרצו לשפר את תנאי חייהם, מכפרי פנים הארץ לרבאט. קהילת רבאט קלטה יהודים מפאס, ממראכש, ממכנאס, ומהבלאד של האטלס, סאלה, תטואן ובוג'אד.
ב- 1970 נותרו כ0 4,000 יהודים ברבאט, לאחר שרובם היגרו לצרפת, לקנדה ולארצות הברית. רוב בתי הספר נסגרו, כולל "אוצר התורה", "אליאנס" והסמינר הרבני.
צאפרו
Safro, Sefrou
בערבית: صفرو
עיר על מדרונה הצפוני של אחת משלוחות האטלס הבינוני, ממזרח למכנס, צפון מרוקו.
היישוב היהודי בצאפרו נחשב לקדום, והעיר מכונה "ירושלים הקטנה של מרוקו", בשל חיי הדת העשירים שהיו בקהילה היהודית ובשל רבניה הרבים. בראשית הכיבוש הערבי במאה השמינית, היו מתייהדים רבים בקרב תושבי המקום.
במאה השלוש-עשרה התיישבו בצאפרו יהודים מדרום מרוקו, מאלג'יריה ומן הצפון. הקהילה גדלה, אולם חיה במשך שנים ארוכות בצלה של קהילת פאס הגדולה. ב- 1596 התיישבו בעיר יהודים רבים ממגורשי ספרד.
היהודים התגוררו במלאח בתוך חומות העיר הערבית העתיקה. המלאח השתרע על פני עשרה דונמים, והצפיפות בו הייתה רבה ביותר.
במבואות הצפוניים של צאפרו נמצאה המערה המקודשת "כיף אל-יהודי". על פי מסורת, קבור בה הנביא דניאל. ליד המערה היה בית העלמין היהודי הקדום ובו היו קברי צדיקים רבים. במשך השנים נחרב בית העלמין.
ההיסטוריה המודרנית של קהילת צאפרו קשורה לאירועים שעברו על כל יהודי מרוקו. ערב מלחמת העולם הראשונה (1914 - 1918) סבלו יהודי צאפרו מן האנדרלמוסיה הכללית שבאה בעקבות חלוקת מרוקו לשני שטחי חסות, של ספרד ושל צרפת. צאפרו הייתה בשטחי החסות של צרפת. באותה התקופה התנפלו המוסלמים על בתי היהודים ופגעו בהם.
במפקד 1936 נמנו 4,364 יהודים בקהילה. בימי מלחמת העולם השנייה (1939 - 1945), בתקופת שלטון וישי בצרפת (1943-1940) סבלו יהודי צאפרו מהתנכלויות האוכלוסייה המקומית ומאפליה מצד השלטונות.
אחרי המלחמה המשיכה הקהילה היהודית להתנהל כבעבר, ונוהלה על ידי ועד שהפעיל את מוסדותיה. בראשית שנות החמישים פעלו בצאפרו כמה מוסדות קהילתיים, אגודת "הכנסת אורחים" וכן מפעלים לעזרה הדדית ולצדקה. כמו כן פעלו חברה קדישא וחברת "ביקור חולים". הרב והדיין היה ר' דוד עובדיה, שאביו היה רב הקהילה עד לפטירתו בסוף שנות הארבעים, וכמובן היה גם בית-דין. שני "מדרשים" (ישיבות למבוגרים) פעלו בקהילה, ובהם היו אוספים של ספרים עתיקים וחשובים שנכתבו בידי חכמי צאפרו. אחד מהם הוא כתב היד של "כסא מלכים" - הכרוניקה הכללית של מרוקו ויהודיה.
תחום החינוך בקהילה היה מפותח גם לילדים וגם למבוגרים. בנוסף לישיבה של בוגרים פעלו חברות של לומדי תורה כגון חברת "אליהו הנביא" וחברת "ר' שמעון בר-יוחאי". לימודים לקטנים התנהלו ב"חדר", בית ספר תלמוד תורה בשם "אם הבנים" נוסד בשנת 1917 מתרומות של אמהות. ב- 1956 היו בו 12 כתות ובהן 650 תלמידים ו- 14 מורים. תוכנית הלימודים כללה עברית, תפילות, דינים, תנ"ך ותלמוד. בישיבת "בית דוד" למדו בוגרי תלמוד תורה. חסידי לובאוויץ' מניו-יורק הקימו לבנות בית-ספר "בית-רבקה". בצאפרו פעל גם בית-ספר של חברת "כל ישראל חברים" (כי"ח, אליאנס) ובו למדו 482 בנות ו- 231 בנים. ב- 1956 הוחלט להקים בית ספר מקצועי לבנות של רשת אורט במימון הג'וינט, אך הדבר לא יצא אל הפועל בשל עזיבת מרבית היהודים לישראל. בשנת 1956 התגוררו בצאפרו כ- 4,000.
באותה השנה עלו לישראל כ- 2,000 מיהודי צאפרו והנותרים עלו בשנים שלאחר עצמאות מרוקו.
מקנס
Meknes
בערבית: مكناس
עיר בצפון מערב מרוקו, בשולי הרי האטלס התיכון
קיימות עדויות על קהילה יהודית במקנס מן המאה השמינית והעשירית.
בשנים 1138 – 1140 החריבו שליטי אל-מוחדון את הקהילה, יהודים רבים התאסלמו.
מגורשי ספרד הגיעו אל מקנס בשנת 1492 וטבעו חותמם על הקהילה. מולאי אסמאעיל (1727-1672) העביר את היהודים מה"מלאח" שבעיר הערבית והקים להם שכונה בקרבת ארמונו, שקיימת עד היום ונקראת "המלאח הישן" של מקנס.
בשנת 1728 נערכו ביהודי מקנס פרעות, שבמהלכן נהרגו 180 יהודים, וכל בתיהם נבזזו. גם בשנת 1790 התחוללו פרעות, בעידודו של הסולטאן יזיד (1790-1792). רכוש רב אבד ובתי הכנסת נהפכו למסגדים. בפרעות של 1811 הציתו הפורעים בתי כנסת, וגם ב- 1894. באותה תקופה חיו בעיר 4,600 יהודים.
בסוף המאה ה- 19 חל שיפור במצב הקהילה היהודית, היהודים צברו נכסים. הכיבוש הצרפתי (1912) הביא שיפור נוסף. ב- 1931 היו במקנס 9,510 יהודים.
בתקופת ממשלת וישי (1943-1940), בימי מלחמת העולם השנייה, סבלו היהודים מפרעות והצקות.
במפקד אוכלוסין של שנת 1947 נמנו בעיר 15,482 יהודים, ומעריכים כי עוד כ- 3,000 לא התפקדו. ב- 1951 היה מספר היהודים במקנס 12,445 ולאחר שמרוקו קיבלה עצמאות (1956) החל מספרם לרדת.
במפקד 1960 נמנו 10,894 יהודים. באותן שנים עלו המוני יהודים ממרוקו לישראל וב- 1968 נותרו במקנס בין 2,000 ל- 3,000.
בשנות השבעים התקיימה במקנס קהילה יהודית קטנה.
חיי הקהילה
גם קהילות יהודיות אחרות במרוקו סבלו מפרעות בכל התקופות, ולא אחת קלטה קהילת מקנס ניצולי פרעות מערים אחרות. המצור של השריף הסעדי מולאי מחמד (1573-1557) הגיעו לעיר 2,500 יהודים מפז, ועוד יהודים מפז הגיעו שוב גם בשנים 1704 – 1705. באו גם יהודים מתטואן, ומקהילות נוספות. כל קהילת אגוראי למשל, יישוב מדרום למקנס, הגיעו ב- 1790, בתקופת השליט העריץ יזיד.
תור הזהב של קהילת מקנס היה בתקופת מולאי אסמאעיל (1727-1672), שעשה את העיר לבירתו והחזיק יועצים יהודים בחצרו. יוסף מימראן סייע לו בתפיסת השלטון. בנו אברהם מימראן היה בעל השפעה בחצר הסולטאן, וניהל משא ומתן עם השגרירים האירופים. משפחות טולידאנו ובן-עטר היו בשירותו. משה בן-עטר היה מזכירו וחתם בשנת 1721 על חוזה שלום עם אנגליה.
ב- 1903 חיו במקנס כ- 4,800 יהודים במלאח. המלאח החדש הוקם ב- 1925 ואליו עברו עשירי הקהילה. במלאח הישן והחדש היו בתחילת שנות ה- 50 של המאה העשרים 36 בתי כנסת, כולם בבתים פרטיים, ביניהם בית כנסת "הלביאה", ובית כנסת על-שם רבי יוסף ברדוגו שנוסד ב- 1923 ונקרא צלאת אל-ערוסה ("בית הכנסת של הכלה"). ב- 1925 נבנו בתי כנסת מפוארים על-שם טולדנו ויוסף מריג'ין. ליהודים היו שני בתי עלמין, הישן בתוך החומה, והחדש מחוצה לה.
מקנס היתה מרכז עירוני לאזור חקלאי עשיר והיהודים האמידים עסקו בשיווק תוצרת חקלאית ובתעשייה חקלאית, והיו ספקים של חיל המצב הצרפתי. הם עסקו גם באומנות זעירה והיו מנפצי צמר, משבצי זהב וכסף, צובעי בגדים, מפיקי שעווה ועוד. בעלי האמנויות היו מאוגדים והמסגרות שימשו גם ללימוד ולתפילה בצוותא, בראש כל איגוד עמד "אמין". היו גם סוחרים קטנים, מלווים בריבית וסוחרי חוץ.
עד לכיבוש הצרפתי נתמנו בקהילה מטעם השלטונות הנגיד, הוועד ("שבעת טובי העיר") והשיח'. הקהילה עצמה בחרה רב, דיינים וכלי-קודש. הצרפתים דרשו לקיים בחירות למועצה ("קומיטי") שהופקדה על המסים, על הקמה וטיפוח של מוסדות צדקה ועל ניהול מוסדות דת. המועצה ייצגה את הקהילה בפני השלטונות.
הקהילה הפעילה ארגונים וולונטריים: "גומלי חסדים", "ביקור חולים", "חברה קדישא", "אם הבנים", "מתן בסתר", "עזרת נישואין" ועוד. וממנה את פעולותיה במסים על השחיטה ועל כל סחורה שנמכרה בשכונת היהודים. הרב הופקד על התחום הדתי, השיח' התמנה בידי הרשות ועל-דעת הקהילה.
בשנת 1902 הוקם בית ספר של חברת "כל ישראל חברים" ("אליאנס"). היו גם תלמוד תורה וישיבות בתוך בתי כנסת. ב- 1925 נבנה במלאח החדש בית ספר "אם הבנים".
ב- 1713 וב- 1840 היו ניסיונות ראשונים לארגן עלייה לארץ-ישראל. ב- 1844 עלו 70 יהודים, ושוב בשנים 1848, 1853, בעיקר לטבריה. ב- 1855 עלו לישראל 80 יהודים ממקנס. ב- 1899 וב- 1900 הייתה עלייה בגלל מהומות שבטיות באזור מקנס.
בתחילת המאה העשרים החלה במקנס פעילות ציונית. אגודת "חיבת ציון" בפז הקימה סניף גם במקנס. ב- 1910 הצטרפה האגודה ל"מזרחי" לזמן קצר.
ב- 1918 נוסדה חברת "עץ-חיים" להעמקת התודעה הדתית. ב- 1945 התרכזה הפעילות הציונית במסגרת "קבוצות בן-יהודה" שהיו קשורות לפדרציה הציונית של מרוקו. משנת 1947 גבר קצב העלייה ממקנס, בסיוע המוסדות הציוניים ושליחים מארץ-ישראל. בשנות השבעים נותרה קהילה קטנה של בני המעמד הבינוני ולהם שני בתי כנסת. רק כמה עשרות יהודים נותרו במלאח הישן.
צאפרו
Safro, Sefrou
בערבית: صفرو
עיר על מדרונה הצפוני של אחת משלוחות האטלס הבינוני, ממזרח למכנס, צפון מרוקו.
היישוב היהודי בצאפרו נחשב לקדום, והעיר מכונה "ירושלים הקטנה של מרוקו", בשל חיי הדת העשירים שהיו בקהילה היהודית ובשל רבניה הרבים. בראשית הכיבוש הערבי במאה השמינית, היו מתייהדים רבים בקרב תושבי המקום.
במאה השלוש-עשרה התיישבו בצאפרו יהודים מדרום מרוקו, מאלג'יריה ומן הצפון. הקהילה גדלה, אולם חיה במשך שנים ארוכות בצלה של קהילת פאס הגדולה. ב- 1596 התיישבו בעיר יהודים רבים ממגורשי ספרד.
היהודים התגוררו במלאח בתוך חומות העיר הערבית העתיקה. המלאח השתרע על פני עשרה דונמים, והצפיפות בו הייתה רבה ביותר.
במבואות הצפוניים של צאפרו נמצאה המערה המקודשת "כיף אל-יהודי". על פי מסורת, קבור בה הנביא דניאל. ליד המערה היה בית העלמין היהודי הקדום ובו היו קברי צדיקים רבים. במשך השנים נחרב בית העלמין.
ההיסטוריה המודרנית של קהילת צאפרו קשורה לאירועים שעברו על כל יהודי מרוקו. ערב מלחמת העולם הראשונה (1914 - 1918) סבלו יהודי צאפרו מן האנדרלמוסיה הכללית שבאה בעקבות חלוקת מרוקו לשני שטחי חסות, של ספרד ושל צרפת. צאפרו הייתה בשטחי החסות של צרפת. באותה התקופה התנפלו המוסלמים על בתי היהודים ופגעו בהם.
במפקד 1936 נמנו 4,364 יהודים בקהילה. בימי מלחמת העולם השנייה (1939 - 1945), בתקופת שלטון וישי בצרפת (1943-1940) סבלו יהודי צאפרו מהתנכלויות האוכלוסייה המקומית ומאפליה מצד השלטונות.
אחרי המלחמה המשיכה הקהילה היהודית להתנהל כבעבר, ונוהלה על ידי ועד שהפעיל את מוסדותיה. בראשית שנות החמישים פעלו בצאפרו כמה מוסדות קהילתיים, אגודת "הכנסת אורחים" וכן מפעלים לעזרה הדדית ולצדקה. כמו כן פעלו חברה קדישא וחברת "ביקור חולים". הרב והדיין היה ר' דוד עובדיה, שאביו היה רב הקהילה עד לפטירתו בסוף שנות הארבעים, וכמובן היה גם בית-דין. שני "מדרשים" (ישיבות למבוגרים) פעלו בקהילה, ובהם היו אוספים של ספרים עתיקים וחשובים שנכתבו בידי חכמי צאפרו. אחד מהם הוא כתב היד של "כסא מלכים" - הכרוניקה הכללית של מרוקו ויהודיה.
תחום החינוך בקהילה היה מפותח גם לילדים וגם למבוגרים. בנוסף לישיבה של בוגרים פעלו חברות של לומדי תורה כגון חברת "אליהו הנביא" וחברת "ר' שמעון בר-יוחאי". לימודים לקטנים התנהלו ב"חדר", בית ספר תלמוד תורה בשם "אם הבנים" נוסד בשנת 1917 מתרומות של אמהות. ב- 1956 היו בו 12 כתות ובהן 650 תלמידים ו- 14 מורים. תוכנית הלימודים כללה עברית, תפילות, דינים, תנ"ך ותלמוד. בישיבת "בית דוד" למדו בוגרי תלמוד תורה. חסידי לובאוויץ' מניו-יורק הקימו לבנות בית-ספר "בית-רבקה". בצאפרו פעל גם בית-ספר של חברת "כל ישראל חברים" (כי"ח, אליאנס) ובו למדו 482 בנות ו- 231 בנים. ב- 1956 הוחלט להקים בית ספר מקצועי לבנות של רשת אורט במימון הג'וינט, אך הדבר לא יצא אל הפועל בשל עזיבת מרבית היהודים לישראל. בשנת 1956 התגוררו בצאפרו כ- 4,000.
באותה השנה עלו לישראל כ- 2,000 מיהודי צאפרו והנותרים עלו בשנים שלאחר עצמאות מרוקו.
רבאט Rabat
בערבית: الرباط سلا
בירת מרוקו, על שפת האוקיינוס האטלנטי ועל שפך הנהר בו-רגרג.
קהילה יהודית התקיימה במקום במאה השנייה לספירה, עוד לפני ייסוד העיר רבאט. על כך מעידה מצבה עתיקה שנתגלתה שם.
שליטי שושלת אל-מוחדון בנו את רבאט במאה ה- 12 כעיר מוסלמית, שבה התמזגו אמנות ספרד ומסורת הברברים. משמעות השם - מגדל שמירה שהוצב במצודה שנבנתה. רבאט החלה לשמש מקום מושב השלטונות המרכזיים של מרוקו לאחר תקופת שלטונו של מולאי אסמאעיל (1727- 1672). בתקופת שלטון יזיד (1792-1790) סבלה הקהילה ממעשי דיכוי, הרג ושוד.
התמורות הכלכליות במאה ה- 19 והתפתחות המסחר והקשרים עם אירופה הביאו לכך שיהודים מילאו תפקידים דיפלומטיים וייצגו חברות מסחריות. בלטו בכך משפחות סרויה ולסרי.
בשנת 1911 ישבו ברבאט 2,000 יהודים. ב- 1912 בחרו הצרפתים בעיר כמרכז שלטונם. ב- 1921 היו בה 3,000 יהודים וב- 1931 עלה מספרם ל- 4,218. בשנת 1933 היו התנגשויות דמים עם המוסלמים. ב- 1936 היו ברבאט 6,698 יהודים מהם 5,542 התגוררו במלאח. ב- 1938 סגרו בתי הספר האיטלקיים את שעריהם בפני יהודים. בתקופת שלטון וישי (1943-1940) נעשו מעשי הרג ביהודים, והם אולצו לחזור ולהתגורר בתוך גבולות המלאח. בנובמבר 1942, אף-על-פי שהאמריקאים כבר נחתו במרוקו, כיתרה המשטרה המקומית את הרובע היהודי, ויהודים רבים נעצרו.
במפקד 1947 נימנו ברבאט 12,350 יהודים. ב- 1951 ירד מספרם ל- 10,239 וב- 1953 שוב הגיע ל- 16,000.
חיי הקהילה
מרבית יהודי רבאט התגוררו במלאח שהוקם בין השנים 1808-1805. החינוך התנהל בתלמודי תורה במתכונת חדר (צלא) בבתי הכנסת. לאחר מלחמת העולם השנייה החלה לפעול "אוצר התורה", רשת החינוך היהודית-הספרדית מארצות-הברית, והקימה בית ספר. הרשת ביקשה להתחרות במוסדות "אליאנס" שפעלו ברבאט. בשנת 1950 נפתח ביזמת מועצת רבני מרוקו בית מדרש גבוה ללימודים עבריים, שנועד להכשיר דיינים.
ברבאט היו מרוכזים המוסדות הרשמיים העליונים של יהודי מרוקו: מושב בית הדין הגבוה, שעמד בראש המערכת השיפוטית היהודית, המזכירות המרכזית של מועצת הקהילות ולשכת המדור לעניינים יהודיים במינהלה השריפית.
פעילות ציונית החלה לפני שנות העשרים. בתחילת שנות העשרים נוסדה אגודה ציונית חדשה. בשנות מלחמת העולם השנייה לחצו השלטונות הצרפתיים להפסקת הפעילות והמועדון הציוני "פתח תקוה" נסגר. אך פעילות ציונית מחתרתית התקיימה; שליחי המוסדות הציוניים בארץ ישראל וארגון "קדימה" פעלו לארגון עליית היהודים. עד 1957 פעלו גם סניפים של קק"ל וויצ"ו ברבאט.
בשנת 1955 עמד בראש הרבנות הראשית הרב שארל בן-דנאן שהיה גם אב בית הדין. משפחתו מתייחסת לרמב"ם. בראש מועצת הקהילות עמד ז'אן-יצחק דהאן. הארגון הוציא ירחון בשם "קול הקהילות".
ארגון הקהילות פוזר עם עלייתה לשלטון במרוקו של מפלגת האסתקלאל הלאומנית. תומכי המפלגה נבחרו לתפקידי הנהגה ותמכו בקו אנטי-ציוני במאבק מרוקו לעצמאות. ב- 1947 הוחלט שחבר הקהילה יהיה חבר בסקציה המרוקנית של מועצת הממשל.
אחרי 1750 נקלטה מרבית יהודי קהילת סאלה הסמוכה ברבאט, שהיו בה אז 6,000 יהודים. לאחר 1850 החלה תנועת הגירה של יהודים, שרצו לשפר את תנאי חייהם, מכפרי פנים הארץ לרבאט. קהילת רבאט קלטה יהודים מפאס, ממראכש, ממכנאס, ומהבלאד של האטלס, סאלה, תטואן ובוג'אד.
ב- 1970 נותרו כ0 4,000 יהודים ברבאט, לאחר שרובם היגרו לצרפת, לקנדה ולארצות הברית. רוב בתי הספר נסגרו, כולל "אוצר התורה", "אליאנס" והסמינר הרבני.