חיפוש
הדפסה
שיתוף
הפריט שבחרת:
שם משפחה
רוצה לעזור לנו לשפר את התוכן? אפשר לשלוח הצעות

מקור השם קלהורנו

CALAHORRANO

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה הוא מסוג השמות הטופונימיים (שם הנגזר משם של מקום כגון עיירה, עיר, מחוז או ארץ). שמות אלו, אשר נובעים משמות של מקומות, לא בהכרח מעידים על קשר היסטורי ישיר לאותו מקום, אבל יכולים להצביע על קשר בלתי ישיר בין נושא השם או אבותיו לבין מקום לידה, מגורים ארעיים, אזור מסחר או קרובי משפחה.

שם משפחה זה קשור בשמה של העיר קלאהוה (קלגוריס, בשמה הרומי) במחוז לוגרונו בצפון ספרד; היישוב היהודי במקום מתועד במאה ה-12.

במקורות היהודיים העיר נקראת לפעמים קאלהורס.

משפחה בשםמ קלהורה ממוצא ספרדי חיה בקרקוב, פולין, החל מהמאה ה-16 ועד תחילת המאה ה-20; רבים מבני המשפחה הזאת היו רופאים ורוקחים. היא נוסדה ע"י שלמה קאלאהורה שהיה הרופא של מלכי פולין סיגיסמונד אוגוסטוס ושטפן באטורי במאה ה-16. ליהודים הראשונים שהגיעו לספרד בתקופת האימפריה הרומית היו שמות יווניים, רומיים ועבריים. בתחילת המאה ה-8, כאשר ספרד נכבשה ע"י הערבים, יהודים רבים לקחו שמות ערביים אבל גם שמרו על שמותיהם העבריים. מצב זה יצר מסורת של שילוב בין ערבית ועברית.

אחרי המאה ה-10, כאשר ספרד נכבשה בהדרגה מחדש ע"י הנוצרים, היהודים הספרדים המשיכו להשתמש בשמות הערבים והעברים. יהודים שינו את שמותיהם רק במאה ה-16 בגלל רדיפות האינקוויזיציה, כאשר רבים נאלצו להתנצר וכתוצאה מכך לקחו לעצמם שמות ספרדים-נוצרים.
מספר פריט:
212723
חובר ע"י חוקרים של אנו מוזיאון העם היהודי
מקומות קרובים:
פריטים קשורים:

קאלאהורה

עיר בצפון ספרד.


הקהילה היהודית בקאלאהורה הייתה מן הקהילות הוותיקות ביותר בקאסטיליה. קאלאהורה נחשבה למקום שבו נפטר ר' אברהם אבן עזרא (1167).

במאות 14-13 התגוררו בעיר יותר מ-50 משפחות יהודיות, היהודים היו בעלי כרמים ואדמות אחרות וניהלו עסקים מצליחים.

ב-1370 יצאו רבים מבני הקהילה לחיות במלכות נאבארה הסמוכה, בשל הקלות במסים שהונהגו שם. במאה ה-15 הורע מצבם הכלכלי של יהודי קאלאהורה והמלך הסכים להקל את עול המסים על יהודי העיר.

ב-2 ביולי 1492, עם הגירוש הכללי, עזבו יהודי קאלאהורה את עירם. כעבור חודש ימים ציווה פרדינאנד המלך להפוך את בית-הכנסת לכנסיה, ועודד את תושבי העיר להתיישב ברובע היהודי בכך שפטר אותם ממסים.
במאגרי המידע הפתוחים
גניאולוגיה יהודית
שמות משפחה
קהילות יהודיות
תיעוד חזותי
מרכז המוזיקה היהודית
שם משפחה
אA
אA
אA
רוצה לעזור לנו לשפר את התוכן? אפשר לשלוח הצעות
מקור השם קלהורנו
CALAHORRANO

שמות משפחה נובעים מכמה מקורות שונים. לעיתים לאותו שם קיים יותר מהסבר אחד. שם משפחה זה הוא מסוג השמות הטופונימיים (שם הנגזר משם של מקום כגון עיירה, עיר, מחוז או ארץ). שמות אלו, אשר נובעים משמות של מקומות, לא בהכרח מעידים על קשר היסטורי ישיר לאותו מקום, אבל יכולים להצביע על קשר בלתי ישיר בין נושא השם או אבותיו לבין מקום לידה, מגורים ארעיים, אזור מסחר או קרובי משפחה.

שם משפחה זה קשור בשמה של העיר קלאהוה (קלגוריס, בשמה הרומי) במחוז לוגרונו בצפון ספרד; היישוב היהודי במקום מתועד במאה ה-12.

במקורות היהודיים העיר נקראת לפעמים קאלהורס.

משפחה בשםמ קלהורה ממוצא ספרדי חיה בקרקוב, פולין, החל מהמאה ה-16 ועד תחילת המאה ה-20; רבים מבני המשפחה הזאת היו רופאים ורוקחים. היא נוסדה ע"י שלמה קאלאהורה שהיה הרופא של מלכי פולין סיגיסמונד אוגוסטוס ושטפן באטורי במאה ה-16. ליהודים הראשונים שהגיעו לספרד בתקופת האימפריה הרומית היו שמות יווניים, רומיים ועבריים. בתחילת המאה ה-8, כאשר ספרד נכבשה ע"י הערבים, יהודים רבים לקחו שמות ערביים אבל גם שמרו על שמותיהם העבריים. מצב זה יצר מסורת של שילוב בין ערבית ועברית.

אחרי המאה ה-10, כאשר ספרד נכבשה בהדרגה מחדש ע"י הנוצרים, היהודים הספרדים המשיכו להשתמש בשמות הערבים והעברים. יהודים שינו את שמותיהם רק במאה ה-16 בגלל רדיפות האינקוויזיציה, כאשר רבים נאלצו להתנצר וכתוצאה מכך לקחו לעצמם שמות ספרדים-נוצרים.
חובר ע"י חוקרים של אנו מוזיאון העם היהודי

קאלאהורה
קאלאהורה

עיר בצפון ספרד.


הקהילה היהודית בקאלאהורה הייתה מן הקהילות הוותיקות ביותר בקאסטיליה. קאלאהורה נחשבה למקום שבו נפטר ר' אברהם אבן עזרא (1167).

במאות 14-13 התגוררו בעיר יותר מ-50 משפחות יהודיות, היהודים היו בעלי כרמים ואדמות אחרות וניהלו עסקים מצליחים.

ב-1370 יצאו רבים מבני הקהילה לחיות במלכות נאבארה הסמוכה, בשל הקלות במסים שהונהגו שם. במאה ה-15 הורע מצבם הכלכלי של יהודי קאלאהורה והמלך הסכים להקל את עול המסים על יהודי העיר.

ב-2 ביולי 1492, עם הגירוש הכללי, עזבו יהודי קאלאהורה את עירם. כעבור חודש ימים ציווה פרדינאנד המלך להפוך את בית-הכנסת לכנסיה, ועודד את תושבי העיר להתיישב ברובע היהודי בכך שפטר אותם ממסים.