אלג'יר
בערבית: الجزائر
בירת אלג'יריה
באמצע המאה ה- 13 גדל היישוב היהודי הקטן בעיר מהגירת יהודים מצרפת וממאיורקה, וב- 1391 נמלטו לעיר יהודים מספרד; אלה התגוררו בשכונה משלהם ונעשו במרוצת הזמן לגורם המכריע בחיי התרבות והמסחר בקהילה.
תחת שלטון הטורקים (במאה ה- 16) שימשו יהודים כרופאי חצר ויועצים, אך היו נתונים לשרירות לבם של שליטים חמסנים. ב- 1706 פקדה את אלג'יר מגיפה, ובעקבותיה בא רעב גדול. יהודים רבים נעשו מחוסרי כל.
מן המאה ה- 17 הצטרפו לקהילה משפחות אנוסים יוצאי פורטוגל ויהודים מאיטליה, הולנד ומרוקו. בין יוצאי אירופה (שנקראו "פראנקוס", כלומר חופשיים מן החובות שחלים על שאר היהודים) היו שמילאו תפקידים דיפלומטיים מטעם השלטונות המקומיים ותפסו מקום נכבד בחיי הציבור, דוגמת יעקב דה פז, יצחק ספורטאס, דוד טורס, יהודה כהן וסולימאן ז'אקט (נפטר ב- 1724).
שלום-בית בקהילה הופר עם הופעת המקובלים יהושע סידון, יוסף אבולקר ובפרט אברהם טוביאנה (מת ב- 1792), שהנהיגו נוסח תפילה על-פי שיטת האר"י (ר' יצחק לוריא) מצפת; התפילה הנפרדת בנוסח "המקובלים" ו"הפשטנים" נמשכה עד אמצע המאה ה- 20. בחיי הרוח בקהילה בלטו במאות 18-17 חכמים כר' אברהם טווה, ר' משה משאש, הרופא אברהם גביזון, ר' שלמה דוראן השני ותלמידו ר' יהודה חלאס השני, ר' שלמה צרור ונכדו רפאל- ידידיה צרור (מת ב- 1737), הפילוסוף מסעוד גנון והמשורר נהוראי עזוביב (מת ב- 1785). בין רבני אלג'יר מוצאים את ר' יהודה עיאש (מת 1760; עלה ארצה ב- 1756).
ב- 1805 נרצח נפתלי בוסנאק, "זקן היהודים" ויועץ המושל המקומי, ולמחרת היום נערכו פרעות ביהודי המקום ונהרגו מאות מהם.
במקומו של בוסנאק מונה שותפו בעסקי התבואה דוד בכרי; זה הוצא להורג בפקודת המושל בשנת 1811 והוחלף בדוד דוראן, בן למשפחה יריבה. גם דוראן הוצא להורג תוך שנה אחת ויוסף בכרי נעשה "זקן היהודים".
רב העיר יצחק אבולקר ושבעה מנכבדי הקהילה נידונו למיתה ב- 1815. בבוא הצרפתים מונה יעקב בכרי "ראש הציבור היהודי"; בעיר ישבו אז (1830) כ- 5,000 יהודים.
זכויות-אזרח צרפתיות הוענקו ליהודי אלג'יריה בשנת 1870; לאחר מכן גברה התנועה האנטישמית והתחוללו מהומות קשות (1887-1884, 1897- 1898). עם תבוסת החוגים האנטישמיים במדינה אחרי 1900 גדל היישוב היהודי בעיר מ- 11,000 לערך לכדי 25,500 ב- 1941. במלחמת העולם השנייה הגיעו לעיר יותר מאלף יהודים מפליטי אירופה.
קהילת אלג'יר סבלה קשות במהלך מלחמת השחרור האלג'ירית. ב- 1960 נהרס בחלקו בית- הכנסת הגדול והארגון הקהילתי שותק ברובו. עם הכרזת העצמאות ב- 1962 מנתה העיר למעלה מ- 30,000 יהודים וכעבור שנה נשארו בה לא יותר מ- 2,500.
יהודי אלג'יר נהגו לחגוג "פורים אדום" בימים י"א בחשוון וד' באב, לזכר הצלתם מידי הספרדים בנסיונות פלישה שנעשו בשנים 1541, 1775.
אחרי מלחמת-העולם הראשונה נערך באלג'ר כינוס ציוני, הראשון במדינה.
ב- 1968 נשארו בעיר כ- 400 יהודים.
Samuel Aboulker (Aboulhayr) (1815-1895), rabbi, born in Algiers, Algeria, the grandson of Rabbi Isaac ben Samuel Aboulher, himself descendant of a distinguished Sephardi family established in Algeria in the 16th century. At the start of his career he gave Hebrew lessons in Algiers for a living. Aboulker became a shochet (ritual slaughterer) in 1843 and twenty years later, in 1963, he was ordained a rabbi. Nicknamed Rabbi Chamolo, Aboulker was the rabbi of the Sarfati synagogue in Algiers from 1876 until 1890.
Aboulker was one of the eleven rabbis who accused the Chief Rabbi of Algeria Michel-Aaron Weill (1814-1889) of illegally selling Torah scrolls, including one that belonged to the Aboulker family, accusation that was denied by Rabbi Weill.
He married Nejma Narboni and the couple had six children, of them two died in infancy. In 1871, his son Moise Aboulker (1843-1880) was the first Algerian-born Jewish physician who studied in Paris, France.
Aboulker greatly revered by both Jews and Arabs. He is the author of a book of commentaries. At his death the book’s manuscript was given to his disciple, the Chief Rabbi Isaac Hanoun, but it has never been found.
Widowed, he remarried, and in 1890 he left for Land of Israel along with his wife. It is said that a desolate crowd accompanied him to the boat. He died in Jerusalem and was buried on the Mount of Olives.
He had four children: two boys, David and Moses, and two girls, Semha and Regina.
Moïse Aboulker (1843-1880), physician, born in Algiers, Algeria (then under French rule), the son of Rabbi Samuel Aboulker. After his baccalaureate, Aboulker decided to undertake medical studies, first in Montpellier, and then in Paris, founding what was to come a true family tradition. He was the first Algerian-born Jew to study medicine in France graduating in 1871. In 1867, he obtained French citizenship three years before the Crémieux decree granted French citizenship to almost all the Jews of Algeria. He won the recognition of the City of Paris by helping the wounded in the siege of Paris during the Franco-Prussian War of 1870-1871. After returning to Algiers, he married Adélaïde Azoubib (1850 - 1924), a descendant of a family of rabbis. He died in Algiers.
קונסטנטיןConstantine
בערבית: قسنطينة קסנטינה
עיר בצפון במזרח אלג'יריה, כ- 100 ק"מ מחוף הים התיכון.
מצבות מהמאה הרביעית מעידות על יישוב יהודי בקונסטנטין בתקופה הרומית והביזנטית.
הקהילה היהודית המשיכה להתקיים גם בעת הכיבוש הערבי (710) וגם בימי שלטון אל-מוחדון (המאה ה- 12) שהיה קשה ליהודים. בסוף המאה ה- 15 נוספו לקהילה היהודית במקום יהודים רבים מגולי ספרד. במאות ה- 16 וה- 17 נודעו במקום ר' יוסף בן מיניר "החסיד" והפייטנים ר' יוסף בן זמרון ומשה עלוש. במאה ה- 18 גדל הישוב היהודי והגיע ל- 5,000. נבנתה שכונת היהודים ליד באב אל-ג'אביה. באותה העת נודע ר' מסעוד זרביב וקברו היה אתר עלייה לרגל.
בשנת 1818 פרעו חיילים תורכים ביהודי העיר, רצחו ושדדו וחטפו 17 נשים יהודיות לחצר ה"באי". בשנת 1837 כבשו הצרפתים את אלג'יריה. היהודים סייעו לשלטונות הצרפתיים, תווכו בינם לבין האוכלוסייה הערבית ושימשו כתורגמנים, ספקים של הצבא, מזכירים וכדומה.
בעקבות "צו כרמייה" שהעניק ב- 1870 אזרחות צרפתית ליהודים. חל שיפור כלכלי וחברתי בחיי יהודי קונסטנטין. עם עליית מעמדם גברה גם האנטישמיות בעיר והגיעה לשיאה בימי פרשת דרייפוס.
במלחמת העולם הראשונה (1918-1914) גוייסו יהודים מקונסטנטין לצבא הצרפתי, רבים נפלו בקרבות או נפצעו ורבים זכו לעיטורי גבורה. ב- 5 באוגוסט 1934 התחולל פוגרום בעיר ובסביבתה. 25 יהודים נרצחו ועשרות נפצעו. חנויות היהודים נבזזו והועלו באש, והחיילים הצרפתים לא התערבו להפסקת המהומות. בעקבות הפוגרום עקרו יהודים מקונסטנטין לצרפת.
בשנות השלושים פרחה עתונות אנטישמית בקונסטנטין. חברי מועדון יהודי להתעמלות La Vaillante, שהיו מאורגנים להגנה עצמית, תקפו את בית הדפוס של העתון La Tribune שנודע במאמרי ההסתה שלו, והרסו את המכונות.
בפרוץ מלחמת העולם השנייה (ספטמבר 1939) גוייסו צעירים יהודים לצבא הצרפתי. עם החלת משטר וישי (יוני 1940) נאכפו חוקי אפלייה על היהודים ובאוקטובר נשללה מהם האזרחות הצרפתית. יהודים פוטרו ממשרות ציבוריות ותלמידים יהודים הוצאו ממוסדות חינוך.
אחרי נחיתת כוחות בנות הברית באלג'יריה (נובמבר 1942) שוב גוייסו יהודי קונסטנטין לצבא הצרפתי, תלמידים יהודים הוחזרו לבתי הספר רק כעבור כמה חודשים ורק באוקטובר 1943 הושבה ליהודים האזרחות הצרפתית.
אחרי הקמת מדינת ישראל (1948) עלו רק מעטים מיהודי קונסטנטין לישראל.
בשנת 1954 נמצאו יהודי קונסטנטין מעורבים במאבק לעצמאות אלג'יריה. כאזרחים צרפתים גוייסו הגברים לצבא הצרפתי ולמשמר הלאומי. ב- 1958 נפגעה השכונה היהודית. התארגנה מחתרת יהודית חמושה "הארגון". כשהוטלו רימונים בבית קפה בשכונה היהודית הגיבה המחתרת בפעולה בשכונות ערביות. בלחץ השלטונות הצרפתיים נאלצו חברי "הארגון" להתפזר. כמה מהם עלו לישראל.
עם עצמאות אלג'יריה (יולי 1962) עזבו היהודים את קונסטנטין, רובם היגרו לצרפת ומהם התיישבו הרוב בפאריס, מעטים עלו לישראל.
חיי הקהילה
עד לכיבוש הצרפתי התפרנסו יהודי קונסטנטין כבעלי מלאכה כגון חייטים, סנדלרים ונגרים; היו ביניהם צורפים והיו סוחרים זעירים שנדדו בכפרי הסביבה. רוב המשפחות היו מרובות ילדים, התפרנסו בדוחק וחיו בצפיפות. אחרי הכיבוש החלו יהודים לעבוד בשרות הממשל והצבא הצרפתי. ילדי הקהילה החלו ללמוד בבתי ספר צרפתיים, ומספר היהודים העוסקים במקצועות חפשיים גדל.
במשך הזמן החלה התקרבות לאורח החיים הצרפתי וגדלה השפעתם של חוגי "כל ישראל חברים" ("אליאנס"). מונו רבנים מצרפת לכהן בקהילה, אך היהודים המשיכו לפנות לרבנים המקומיים. הקהילה התנהלה באמצעות קונסיסטואר (ועד קהילה), שחבריו נבחרו אחת לארבע שנים מבין הסוחרים האמידים ובעלי מקצועות חפשיים.
משום רבוי בתי הכנסת והאווירה המסורתית זכתה קהילת קונסטנטין לכנוי "ירושלים הקטנה". הידועים בין תשעת בתי הכנסת בעיר היו: "המדרש", הגדול והחדיש ביותר; "צלאת ר' מסעוד" הקטן, שהיה מקום ישיבתו של ר' מסעוד זרביב במאה ה- 18 שעצמותיו הועלו לישראל ב1972-; Le Temple Algerois”", מבנה חדש שבו התפללו לפי נוסח יוצאי העיר אלג'יר.
ב-"דאר השראע" (בניין בית המשפט הישן) שכנו: בית הכנסת של ר' ציון שוקרון, ישיבת "עץ חיים" שנוהלה בידי ר' יוסף רנסיה; בית לימוד לסוגיות תלמוד של ר' דוד כהן; "מגדל עוז", מרכז לנזקקים; אולם גדול לפעילות הצופים היהודיים ומעון לפעוטים, וכן משרדיו של הקונסיסטואר ומשרדי החברה קדישא. הקהילה הפעילה בית תמחוי ליד תלמוד תורה, אגודת "מוהר לבתולה", אגודת "מתן בסתר" ואגודת צדקה לעניים.
בימי ממשלת וישי נקלטו הילדים בבניין תלמוד תורה, ובית ספר תיכון יהודי נפתח בחווילתה של משפחת טנוג'י העשירה. המורים היהודים שפיטרו השלטונות לימדו במסגרות אלה ושכרם שולם בידי הקהילה. סניף אגודת הנוער של הצופים היהודיים הצרפתיים (E.I.F.), שהתגבש בקונסטנטין בשנות השלושים, והיה משנות הארבעים הגדול ביותר באלג'יריה, סייע ליצירת מסגרת לנוער היהודי. הרב ז'איס, שנמלט מצרפת הכבושה והתיישב בקונסטנטין, שימש רב ראשי ליד הרבנים המקומיים, גיבש את הקהילה. הרבנים האחרים שכיהנו אז בקהילה היו: הרב סידי פרג' חלומי, הרב יוסף רנסיה והרב שמעון דוכאן.
ליהודי קונסטנטין היה קשר לירושלים ולארץ-ישראל. בסוף המאה ה- 19 ובראשית העשרים נתקבלו שם בברכה שד"רים (שליחי דרבנן) אוספי תרומות מארץ-ישראל, ובקונגרס הציוני הראשון (1897) השתתף נציג מהקהילה, אבל פעילות ציונית של ממש התחילה בקונסטנטין רק בשנות הארבעים ובעקבות הידיעות על שואת יהודי אירופה. שלושה עתונים יהודיים בצרפתית, ובמיוחד La Gazette D’Israel, פרסמו ידיעות על העולם היהודי ועל המתרחש בארץ ישראל. נוצרו קשרים עם מוסדות ציוניים, באו שליחים מארץ-ישראל והוקם סניף הפדרציה הציונית בקונסטנטין. במשך הזמן עזבו בני נוער את אגודת הצופים לתנועות נוער ציוניות. בשנת 1947 היו בתנועת "בית"ר" מאות חניכים ובמועדון הנוער הרביזיוניסטי (J.N.O.S.A.) שהוקם לידה התקיימה פעילות תרבותית. אחר-כך הוקמו גם סניפי "בני עקיבא", "דרור" ו"גורדוניה".
בשנים 1948-1947 יצאו צעירים יהודים מקונסטנטין לנמל מרסיי בצרפת והצטרפו לעולים בלתי ליגאליים לארץ-ישראל. מקצתם נעצרו בידי הבריטים והוחזקו בקפריסין, מקצתם הצטרפו לגח"ל ולמח"ל, השתתפו בקרבות מלחמת העצמאות, ולחמו גם במסגרת היחידה שנקראה "הקומנדו הצרפתי".
ב- 1950 היו בקהילה 16,000 יהודים, הקהילה הפעילה תלמוד תורה לבנים ובית ספר לבנות. רוב הקהילה היה מסורתי. עשרות רבנים, חזנים ושוחטים סיפקו את צרכי הדת.
אישים ידועים ילידי קונסטנטין בתחומי הספורט, האמנות והמדע היו: אלפרד נקאש, אלוף צרפת בשחייה ושיאן עולמי בסגנון "פרפר" ב- 1941; א' חלימי, אלוף העולם במשקל תרנגול בשנת 1947; הצייר ז'אן אטלאן (1960-1913); צ' אטאלי, מהנדס אוירונאוטיקה שהשתתף בצוות שיגור הלויין הצרפתי הראשון; והמשפטן פייר דרעי, שהיה נשיא בית המשפט העליון בפאריס.
בשנות הששים נותרו בקונסטנטין 20 או שלושים יהודים בלבד, רובם קשישים, ובית כנסת אחד.
אלג'יר
בערבית: الجزائر
בירת אלג'יריה
באמצע המאה ה- 13 גדל היישוב היהודי הקטן בעיר מהגירת יהודים מצרפת וממאיורקה, וב- 1391 נמלטו לעיר יהודים מספרד; אלה התגוררו בשכונה משלהם ונעשו במרוצת הזמן לגורם המכריע בחיי התרבות והמסחר בקהילה.
תחת שלטון הטורקים (במאה ה- 16) שימשו יהודים כרופאי חצר ויועצים, אך היו נתונים לשרירות לבם של שליטים חמסנים. ב- 1706 פקדה את אלג'יר מגיפה, ובעקבותיה בא רעב גדול. יהודים רבים נעשו מחוסרי כל.
מן המאה ה- 17 הצטרפו לקהילה משפחות אנוסים יוצאי פורטוגל ויהודים מאיטליה, הולנד ומרוקו. בין יוצאי אירופה (שנקראו "פראנקוס", כלומר חופשיים מן החובות שחלים על שאר היהודים) היו שמילאו תפקידים דיפלומטיים מטעם השלטונות המקומיים ותפסו מקום נכבד בחיי הציבור, דוגמת יעקב דה פז, יצחק ספורטאס, דוד טורס, יהודה כהן וסולימאן ז'אקט (נפטר ב- 1724).
שלום-בית בקהילה הופר עם הופעת המקובלים יהושע סידון, יוסף אבולקר ובפרט אברהם טוביאנה (מת ב- 1792), שהנהיגו נוסח תפילה על-פי שיטת האר"י (ר' יצחק לוריא) מצפת; התפילה הנפרדת בנוסח "המקובלים" ו"הפשטנים" נמשכה עד אמצע המאה ה- 20. בחיי הרוח בקהילה בלטו במאות 18-17 חכמים כר' אברהם טווה, ר' משה משאש, הרופא אברהם גביזון, ר' שלמה דוראן השני ותלמידו ר' יהודה חלאס השני, ר' שלמה צרור ונכדו רפאל- ידידיה צרור (מת ב- 1737), הפילוסוף מסעוד גנון והמשורר נהוראי עזוביב (מת ב- 1785). בין רבני אלג'יר מוצאים את ר' יהודה עיאש (מת 1760; עלה ארצה ב- 1756).
ב- 1805 נרצח נפתלי בוסנאק, "זקן היהודים" ויועץ המושל המקומי, ולמחרת היום נערכו פרעות ביהודי המקום ונהרגו מאות מהם.
במקומו של בוסנאק מונה שותפו בעסקי התבואה דוד בכרי; זה הוצא להורג בפקודת המושל בשנת 1811 והוחלף בדוד דוראן, בן למשפחה יריבה. גם דוראן הוצא להורג תוך שנה אחת ויוסף בכרי נעשה "זקן היהודים".
רב העיר יצחק אבולקר ושבעה מנכבדי הקהילה נידונו למיתה ב- 1815. בבוא הצרפתים מונה יעקב בכרי "ראש הציבור היהודי"; בעיר ישבו אז (1830) כ- 5,000 יהודים.
זכויות-אזרח צרפתיות הוענקו ליהודי אלג'יריה בשנת 1870; לאחר מכן גברה התנועה האנטישמית והתחוללו מהומות קשות (1887-1884, 1897- 1898). עם תבוסת החוגים האנטישמיים במדינה אחרי 1900 גדל היישוב היהודי בעיר מ- 11,000 לערך לכדי 25,500 ב- 1941. במלחמת העולם השנייה הגיעו לעיר יותר מאלף יהודים מפליטי אירופה.
קהילת אלג'יר סבלה קשות במהלך מלחמת השחרור האלג'ירית. ב- 1960 נהרס בחלקו בית- הכנסת הגדול והארגון הקהילתי שותק ברובו. עם הכרזת העצמאות ב- 1962 מנתה העיר למעלה מ- 30,000 יהודים וכעבור שנה נשארו בה לא יותר מ- 2,500.
יהודי אלג'יר נהגו לחגוג "פורים אדום" בימים י"א בחשוון וד' באב, לזכר הצלתם מידי הספרדים בנסיונות פלישה שנעשו בשנים 1541, 1775.
אחרי מלחמת-העולם הראשונה נערך באלג'ר כינוס ציוני, הראשון במדינה.
ב- 1968 נשארו בעיר כ- 400 יהודים.
קונסטנטיןConstantine
בערבית: قسنطينة קסנטינה
עיר בצפון במזרח אלג'יריה, כ- 100 ק"מ מחוף הים התיכון.
מצבות מהמאה הרביעית מעידות על יישוב יהודי בקונסטנטין בתקופה הרומית והביזנטית.
הקהילה היהודית המשיכה להתקיים גם בעת הכיבוש הערבי (710) וגם בימי שלטון אל-מוחדון (המאה ה- 12) שהיה קשה ליהודים. בסוף המאה ה- 15 נוספו לקהילה היהודית במקום יהודים רבים מגולי ספרד. במאות ה- 16 וה- 17 נודעו במקום ר' יוסף בן מיניר "החסיד" והפייטנים ר' יוסף בן זמרון ומשה עלוש. במאה ה- 18 גדל הישוב היהודי והגיע ל- 5,000. נבנתה שכונת היהודים ליד באב אל-ג'אביה. באותה העת נודע ר' מסעוד זרביב וקברו היה אתר עלייה לרגל.
בשנת 1818 פרעו חיילים תורכים ביהודי העיר, רצחו ושדדו וחטפו 17 נשים יהודיות לחצר ה"באי". בשנת 1837 כבשו הצרפתים את אלג'יריה. היהודים סייעו לשלטונות הצרפתיים, תווכו בינם לבין האוכלוסייה הערבית ושימשו כתורגמנים, ספקים של הצבא, מזכירים וכדומה.
בעקבות "צו כרמייה" שהעניק ב- 1870 אזרחות צרפתית ליהודים. חל שיפור כלכלי וחברתי בחיי יהודי קונסטנטין. עם עליית מעמדם גברה גם האנטישמיות בעיר והגיעה לשיאה בימי פרשת דרייפוס.
במלחמת העולם הראשונה (1918-1914) גוייסו יהודים מקונסטנטין לצבא הצרפתי, רבים נפלו בקרבות או נפצעו ורבים זכו לעיטורי גבורה. ב- 5 באוגוסט 1934 התחולל פוגרום בעיר ובסביבתה. 25 יהודים נרצחו ועשרות נפצעו. חנויות היהודים נבזזו והועלו באש, והחיילים הצרפתים לא התערבו להפסקת המהומות. בעקבות הפוגרום עקרו יהודים מקונסטנטין לצרפת.
בשנות השלושים פרחה עתונות אנטישמית בקונסטנטין. חברי מועדון יהודי להתעמלות La Vaillante, שהיו מאורגנים להגנה עצמית, תקפו את בית הדפוס של העתון La Tribune שנודע במאמרי ההסתה שלו, והרסו את המכונות.
בפרוץ מלחמת העולם השנייה (ספטמבר 1939) גוייסו צעירים יהודים לצבא הצרפתי. עם החלת משטר וישי (יוני 1940) נאכפו חוקי אפלייה על היהודים ובאוקטובר נשללה מהם האזרחות הצרפתית. יהודים פוטרו ממשרות ציבוריות ותלמידים יהודים הוצאו ממוסדות חינוך.
אחרי נחיתת כוחות בנות הברית באלג'יריה (נובמבר 1942) שוב גוייסו יהודי קונסטנטין לצבא הצרפתי, תלמידים יהודים הוחזרו לבתי הספר רק כעבור כמה חודשים ורק באוקטובר 1943 הושבה ליהודים האזרחות הצרפתית.
אחרי הקמת מדינת ישראל (1948) עלו רק מעטים מיהודי קונסטנטין לישראל.
בשנת 1954 נמצאו יהודי קונסטנטין מעורבים במאבק לעצמאות אלג'יריה. כאזרחים צרפתים גוייסו הגברים לצבא הצרפתי ולמשמר הלאומי. ב- 1958 נפגעה השכונה היהודית. התארגנה מחתרת יהודית חמושה "הארגון". כשהוטלו רימונים בבית קפה בשכונה היהודית הגיבה המחתרת בפעולה בשכונות ערביות. בלחץ השלטונות הצרפתיים נאלצו חברי "הארגון" להתפזר. כמה מהם עלו לישראל.
עם עצמאות אלג'יריה (יולי 1962) עזבו היהודים את קונסטנטין, רובם היגרו לצרפת ומהם התיישבו הרוב בפאריס, מעטים עלו לישראל.
חיי הקהילה
עד לכיבוש הצרפתי התפרנסו יהודי קונסטנטין כבעלי מלאכה כגון חייטים, סנדלרים ונגרים; היו ביניהם צורפים והיו סוחרים זעירים שנדדו בכפרי הסביבה. רוב המשפחות היו מרובות ילדים, התפרנסו בדוחק וחיו בצפיפות. אחרי הכיבוש החלו יהודים לעבוד בשרות הממשל והצבא הצרפתי. ילדי הקהילה החלו ללמוד בבתי ספר צרפתיים, ומספר היהודים העוסקים במקצועות חפשיים גדל.
במשך הזמן החלה התקרבות לאורח החיים הצרפתי וגדלה השפעתם של חוגי "כל ישראל חברים" ("אליאנס"). מונו רבנים מצרפת לכהן בקהילה, אך היהודים המשיכו לפנות לרבנים המקומיים. הקהילה התנהלה באמצעות קונסיסטואר (ועד קהילה), שחבריו נבחרו אחת לארבע שנים מבין הסוחרים האמידים ובעלי מקצועות חפשיים.
משום רבוי בתי הכנסת והאווירה המסורתית זכתה קהילת קונסטנטין לכנוי "ירושלים הקטנה". הידועים בין תשעת בתי הכנסת בעיר היו: "המדרש", הגדול והחדיש ביותר; "צלאת ר' מסעוד" הקטן, שהיה מקום ישיבתו של ר' מסעוד זרביב במאה ה- 18 שעצמותיו הועלו לישראל ב1972-; Le Temple Algerois”", מבנה חדש שבו התפללו לפי נוסח יוצאי העיר אלג'יר.
ב-"דאר השראע" (בניין בית המשפט הישן) שכנו: בית הכנסת של ר' ציון שוקרון, ישיבת "עץ חיים" שנוהלה בידי ר' יוסף רנסיה; בית לימוד לסוגיות תלמוד של ר' דוד כהן; "מגדל עוז", מרכז לנזקקים; אולם גדול לפעילות הצופים היהודיים ומעון לפעוטים, וכן משרדיו של הקונסיסטואר ומשרדי החברה קדישא. הקהילה הפעילה בית תמחוי ליד תלמוד תורה, אגודת "מוהר לבתולה", אגודת "מתן בסתר" ואגודת צדקה לעניים.
בימי ממשלת וישי נקלטו הילדים בבניין תלמוד תורה, ובית ספר תיכון יהודי נפתח בחווילתה של משפחת טנוג'י העשירה. המורים היהודים שפיטרו השלטונות לימדו במסגרות אלה ושכרם שולם בידי הקהילה. סניף אגודת הנוער של הצופים היהודיים הצרפתיים (E.I.F.), שהתגבש בקונסטנטין בשנות השלושים, והיה משנות הארבעים הגדול ביותר באלג'יריה, סייע ליצירת מסגרת לנוער היהודי. הרב ז'איס, שנמלט מצרפת הכבושה והתיישב בקונסטנטין, שימש רב ראשי ליד הרבנים המקומיים, גיבש את הקהילה. הרבנים האחרים שכיהנו אז בקהילה היו: הרב סידי פרג' חלומי, הרב יוסף רנסיה והרב שמעון דוכאן.
ליהודי קונסטנטין היה קשר לירושלים ולארץ-ישראל. בסוף המאה ה- 19 ובראשית העשרים נתקבלו שם בברכה שד"רים (שליחי דרבנן) אוספי תרומות מארץ-ישראל, ובקונגרס הציוני הראשון (1897) השתתף נציג מהקהילה, אבל פעילות ציונית של ממש התחילה בקונסטנטין רק בשנות הארבעים ובעקבות הידיעות על שואת יהודי אירופה. שלושה עתונים יהודיים בצרפתית, ובמיוחד La Gazette D’Israel, פרסמו ידיעות על העולם היהודי ועל המתרחש בארץ ישראל. נוצרו קשרים עם מוסדות ציוניים, באו שליחים מארץ-ישראל והוקם סניף הפדרציה הציונית בקונסטנטין. במשך הזמן עזבו בני נוער את אגודת הצופים לתנועות נוער ציוניות. בשנת 1947 היו בתנועת "בית"ר" מאות חניכים ובמועדון הנוער הרביזיוניסטי (J.N.O.S.A.) שהוקם לידה התקיימה פעילות תרבותית. אחר-כך הוקמו גם סניפי "בני עקיבא", "דרור" ו"גורדוניה".
בשנים 1948-1947 יצאו צעירים יהודים מקונסטנטין לנמל מרסיי בצרפת והצטרפו לעולים בלתי ליגאליים לארץ-ישראל. מקצתם נעצרו בידי הבריטים והוחזקו בקפריסין, מקצתם הצטרפו לגח"ל ולמח"ל, השתתפו בקרבות מלחמת העצמאות, ולחמו גם במסגרת היחידה שנקראה "הקומנדו הצרפתי".
ב- 1950 היו בקהילה 16,000 יהודים, הקהילה הפעילה תלמוד תורה לבנים ובית ספר לבנות. רוב הקהילה היה מסורתי. עשרות רבנים, חזנים ושוחטים סיפקו את צרכי הדת.
אישים ידועים ילידי קונסטנטין בתחומי הספורט, האמנות והמדע היו: אלפרד נקאש, אלוף צרפת בשחייה ושיאן עולמי בסגנון "פרפר" ב- 1941; א' חלימי, אלוף העולם במשקל תרנגול בשנת 1947; הצייר ז'אן אטלאן (1960-1913); צ' אטאלי, מהנדס אוירונאוטיקה שהשתתף בצוות שיגור הלויין הצרפתי הראשון; והמשפטן פייר דרעי, שהיה נשיא בית המשפט העליון בפאריס.
בשנות הששים נותרו בקונסטנטין 20 או שלושים יהודים בלבד, רובם קשישים, ובית כנסת אחד.
Moïse Aboulker (1843-1880), physician, born in Algiers, Algeria (then under French rule), the son of Rabbi Samuel Aboulker. After his baccalaureate, Aboulker decided to undertake medical studies, first in Montpellier, and then in Paris, founding what was to come a true family tradition. He was the first Algerian-born Jew to study medicine in France graduating in 1871. In 1867, he obtained French citizenship three years before the Crémieux decree granted French citizenship to almost all the Jews of Algeria. He won the recognition of the City of Paris by helping the wounded in the siege of Paris during the Franco-Prussian War of 1870-1871. After returning to Algiers, he married Adélaïde Azoubib (1850 - 1924), a descendant of a family of rabbis. He died in Algiers.
Samuel Aboulker (Aboulhayr) (1815-1895), rabbi, born in Algiers, Algeria, the grandson of Rabbi Isaac ben Samuel Aboulher, himself descendant of a distinguished Sephardi family established in Algeria in the 16th century. At the start of his career he gave Hebrew lessons in Algiers for a living. Aboulker became a shochet (ritual slaughterer) in 1843 and twenty years later, in 1963, he was ordained a rabbi. Nicknamed Rabbi Chamolo, Aboulker was the rabbi of the Sarfati synagogue in Algiers from 1876 until 1890.
Aboulker was one of the eleven rabbis who accused the Chief Rabbi of Algeria Michel-Aaron Weill (1814-1889) of illegally selling Torah scrolls, including one that belonged to the Aboulker family, accusation that was denied by Rabbi Weill.
He married Nejma Narboni and the couple had six children, of them two died in infancy. In 1871, his son Moise Aboulker (1843-1880) was the first Algerian-born Jewish physician who studied in Paris, France.
Aboulker greatly revered by both Jews and Arabs. He is the author of a book of commentaries. At his death the book’s manuscript was given to his disciple, the Chief Rabbi Isaac Hanoun, but it has never been found.
Widowed, he remarried, and in 1890 he left for Land of Israel along with his wife. It is said that a desolate crowd accompanied him to the boat. He died in Jerusalem and was buried on the Mount of Olives.
He had four children: two boys, David and Moses, and two girls, Semha and Regina.
בני משפחת קאווא בחצר ביתם,אלג'יר, אלג'יריה, 1887
(המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר, בית התפוצות, באדיבות ז'ראר קו-אל, הרצליה)