חיפוש
הדפסה
שיתוף
הפריט שבחרת:
אישיות
רוצה לעזור לנו לשפר את התוכן? אפשר לשלוח הצעות

יהוסף הנגיד

יהוסף הנגיד (1035-1066) , משורר. נולד בממלכת גרנדה, ספרד, והיה בנו של שמואל הנגיד ויורשו בניהול ענייני הממלכה. את ניסיונותיו הראשונים בכתיבת שירה עשה, כנראה, כשהיה בן תשע והצטרף לאביו לאחד ממסעות המלחמה שלו. השירים נכללו על ידי אביו בדיוואן שהחל לכתוב שנה קודם לכן. כמו שירי אביו, גם שיריו משקפים מאורעות בחייו. אולם, רבים משיריו נעלמו.
ב-1064, בזמן המאבק החריף שניטש בין מלכי גרנדה וסביליה, היה מעורב בתככי הארמון. הוא הקיף עצמו ביהודים עשירים, סוכנים וקצינים של המלך. מכיוון שהיה גאוותן ובלתי אהוד, נעשה תוך זמן קצר מטרה להאשמות חמורות. יהוסף נרצח כתוצאה מהתגרות של תיאולוג מוסלמי קנאי, ובעקבות הרצחו נערך טבח אכזרי ביהודי גרנדה.
תאריך לידה:
1035
תאריך פטירה:
1066
מקום לידה:
גראנאדה
מקום פטירה:
גראנאדה
סוג אישיות:
Poet
מספר פריט:
182367
חובר ע"י חוקרים של אנו מוזיאון העם היהודי
מקומות קרובים:
פריטים קשורים:
חגיגת הכלולות של יהוסף, בנו של שמואל הנגיד,
עם בתו של הרב נסים מקיירואן, בהשתתפות אורחים רמי מעלה מספרד, צפון אפריקה ובבל.
קיירואן, המאה ה-11.
דיורמה.
(בית התפוצות, תצוגת הקבע)

גראנאדה

עיר באנדאלוסיה, ספרד.

ביהדות ספרד רווחה האגדה שבגראנאדה ישבו יהודים עוד מימי נבוכדנצר, ועל כך מספר גם שלמה אבן וירגא בספרו "שבט יהודה"; אפילו המאורים חשבו כי היהודים היו מייסדי העיר. עובדה היסטורית היא כי חיל-המצב שהופקד על העיר אחרי הכיבוש הערבי ב- 711 כלל גם יהודים. בתקופת בית אומאיה (מאות 8-7) היתה גראנאדה מן הקהילות החשובות ביותר בספרד, ובמאה ה-11, כאשר נעשתה נסיכות עצמאית, מילאו יהודים תפקידים חשובים במימשל. שמואל הנגיד, מלבד היותו ראש הקהל כיהן גם כשר מדינה ומפקד הצבא במקום. את מעמדם הרם של היהודים בהנהגת המדינה ניתן להסביר בכך שהכת הצבאית השלטת לא היכתה שורשים במקום ונשענה בלית ברירה על נושאי-משרה יהודים שלא התחרו בה על כס השלטון.

אותו זמן היוו היהודים רוב בעיר, ובמדינות השכנות נכתבו כתבי- פלסתר נגדם כדי לנגח את גראנאדה. יוסף, בנו של שמואל הנגיד, נפל קרבן להתמרדות המונית ב-1066 שבה קיפחו את חייהם, לדברי אבן וירגא, 1,500 יהודים. הקהילה התאוששה אבל כעבור 24 שנים, עם כיבוש העיר על-ידי האלמוראווידים, נחרבה כליל; בין הפליטים היתה גם משפחת אבן עזרא. תחת שלטון האלמואחדים (1212-1148) הותרו המגורים בעיר רק ליהודים שקיבלו את דת האיסלאם. במאה ה- 13 עשו יהודים יד אחת עם הנוצרים בנסיונות כושלים לגרש את הערבים; הם חזרו לגראנאדה בימי השושלת המוסלמית ששלטה במקום עד 1492.

אחרי גזירות קנ"א (1391) מצאו אנוסים רבים מקלט בגראנאדה וחזרו לחיק היהדות. בהסכם הכניעה בין מלך גראנאדה ופרדינאנד ואיזאבלה נקבע כי יהודים ילידי המקום יקבלו הגנה, ותינתן להם אפשרות להגר לצפון-אפריקה אם ירצו בכך. אנוסים שחזרו ליהדות נצטוו לעזוב, וכן הוסכם שיהודי לא ישב בדין במשפט נגד מאורים ולא ישרת כגובה-מסים. צו הגירוש נגד יהודי ספרד נחתם ב-31 במארס 1492 בגראנאדה, העיר שנכבשה אחרונה. המלך פרדינאנד ציווה להרוס את הרובע היהודי שהכיל 20,000 תושבים. מלבד משפחות שמואל הנגיד ואבן עזרא פעלו בגראנאדה יהודה אבן תיבון, סעדיה בן מימון אבן דאנאן, שלמה בן יוסף אבן איוב וחכמים אחרים.
במאגרי המידע הפתוחים
גניאולוגיה יהודית
שמות משפחה
קהילות יהודיות
תיעוד חזותי
מרכז המוזיקה היהודית
אישיות
אA
אA
אA
רוצה לעזור לנו לשפר את התוכן? אפשר לשלוח הצעות
יהוסף הנגיד
יהוסף הנגיד (1035-1066) , משורר. נולד בממלכת גרנדה, ספרד, והיה בנו של שמואל הנגיד ויורשו בניהול ענייני הממלכה. את ניסיונותיו הראשונים בכתיבת שירה עשה, כנראה, כשהיה בן תשע והצטרף לאביו לאחד ממסעות המלחמה שלו. השירים נכללו על ידי אביו בדיוואן שהחל לכתוב שנה קודם לכן. כמו שירי אביו, גם שיריו משקפים מאורעות בחייו. אולם, רבים משיריו נעלמו.
ב-1064, בזמן המאבק החריף שניטש בין מלכי גרנדה וסביליה, היה מעורב בתככי הארמון. הוא הקיף עצמו ביהודים עשירים, סוכנים וקצינים של המלך. מכיוון שהיה גאוותן ובלתי אהוד, נעשה תוך זמן קצר מטרה להאשמות חמורות. יהוסף נרצח כתוצאה מהתגרות של תיאולוג מוסלמי קנאי, ובעקבות הרצחו נערך טבח אכזרי ביהודי גרנדה.
חובר ע"י חוקרים של אנו מוזיאון העם היהודי

גראנאדה
גראנאדה

עיר באנדאלוסיה, ספרד.

ביהדות ספרד רווחה האגדה שבגראנאדה ישבו יהודים עוד מימי נבוכדנצר, ועל כך מספר גם שלמה אבן וירגא בספרו "שבט יהודה"; אפילו המאורים חשבו כי היהודים היו מייסדי העיר. עובדה היסטורית היא כי חיל-המצב שהופקד על העיר אחרי הכיבוש הערבי ב- 711 כלל גם יהודים. בתקופת בית אומאיה (מאות 8-7) היתה גראנאדה מן הקהילות החשובות ביותר בספרד, ובמאה ה-11, כאשר נעשתה נסיכות עצמאית, מילאו יהודים תפקידים חשובים במימשל. שמואל הנגיד, מלבד היותו ראש הקהל כיהן גם כשר מדינה ומפקד הצבא במקום. את מעמדם הרם של היהודים בהנהגת המדינה ניתן להסביר בכך שהכת הצבאית השלטת לא היכתה שורשים במקום ונשענה בלית ברירה על נושאי-משרה יהודים שלא התחרו בה על כס השלטון.

אותו זמן היוו היהודים רוב בעיר, ובמדינות השכנות נכתבו כתבי- פלסתר נגדם כדי לנגח את גראנאדה. יוסף, בנו של שמואל הנגיד, נפל קרבן להתמרדות המונית ב-1066 שבה קיפחו את חייהם, לדברי אבן וירגא, 1,500 יהודים. הקהילה התאוששה אבל כעבור 24 שנים, עם כיבוש העיר על-ידי האלמוראווידים, נחרבה כליל; בין הפליטים היתה גם משפחת אבן עזרא. תחת שלטון האלמואחדים (1212-1148) הותרו המגורים בעיר רק ליהודים שקיבלו את דת האיסלאם. במאה ה- 13 עשו יהודים יד אחת עם הנוצרים בנסיונות כושלים לגרש את הערבים; הם חזרו לגראנאדה בימי השושלת המוסלמית ששלטה במקום עד 1492.

אחרי גזירות קנ"א (1391) מצאו אנוסים רבים מקלט בגראנאדה וחזרו לחיק היהדות. בהסכם הכניעה בין מלך גראנאדה ופרדינאנד ואיזאבלה נקבע כי יהודים ילידי המקום יקבלו הגנה, ותינתן להם אפשרות להגר לצפון-אפריקה אם ירצו בכך. אנוסים שחזרו ליהדות נצטוו לעזוב, וכן הוסכם שיהודי לא ישב בדין במשפט נגד מאורים ולא ישרת כגובה-מסים. צו הגירוש נגד יהודי ספרד נחתם ב-31 במארס 1492 בגראנאדה, העיר שנכבשה אחרונה. המלך פרדינאנד ציווה להרוס את הרובע היהודי שהכיל 20,000 תושבים. מלבד משפחות שמואל הנגיד ואבן עזרא פעלו בגראנאדה יהודה אבן תיבון, סעדיה בן מימון אבן דאנאן, שלמה בן יוסף אבן איוב וחכמים אחרים.
חגיגת הכלולות של יהוסף, בנו של שמואל הנגיד. קיירואן, המאה ה-11
חגיגת הכלולות של יהוסף, בנו של שמואל הנגיד,
עם בתו של הרב נסים מקיירואן, בהשתתפות אורחים רמי מעלה מספרד, צפון אפריקה ובבל.
קיירואן, המאה ה-11.
דיורמה.
(בית התפוצות, תצוגת הקבע)